Gamla synder - ännu ett högtalarprojekt (slutet nära)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Gamla synder - ännu ett högtalarprojekt (slutet nära)

Inläggav Kraniet » 2009-10-28 13:54

Ja nu har det äntligen blivit dags att ta itu med detta gamla bygge. Lådorna byggdes för kanske 4 år sen. Elementen hade inhandlats strax före det till ett annat projekt. Tror det var en sommars lön som las på fyra peerless hds 5tum och fyra 8tum samt 2 focal diskanter. Cirka 10000kr tror jag det handlade om.. Sen dess har elementen legat...

Men nu har det som sagts återupptagits. Grundfärg har applicerats och nu är det dags att mäta och fundera på filter.
En trevägshögtalare som synes. Jag tror det blir en 3,5vägare där den bakre basen får väga upp baffelsteget.
Designen är kanske tydligt var den kommer ifrån.

Mätkrvor och mer funderingar kommer så småningom.

Bild
Bild
Bild
Bild

edit: kan tillägga att högtalaren byggdes på en dag med inget mer än en fogsvans, handcirkelsåg, sticksåg och handöverfräs. Så när det kommer till byggen är det snarare plats som behövs inte verktyg.. :)
Vi var dock inte så noga att vi fällde ner basarna. Har man inte tillgång till en fräsmall är det nog ingen ide att försöka. Diskanten gick någorlunda bra att fräsa för. Men det blir nog en filt framför den för att dölja urfräsningen.
Senast redigerad av Kraniet 2012-05-15 17:59, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-28 14:15

Vem har inte gjort så där, köpt och låtit ligga 8O

Skall bli kul att följa och som sagt, lite klurigt med den bakre basen...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-28 14:25

MagnusÖstberg skrev:Vem har inte gjort så där, köpt och låtit ligga 8O

ja.. sånt slöseri bara. speciellt då basarna får stå och hänga ner sig. Nu har jag visserligen vänt på dom nu och då för att försöka motverka gravitationens krafter, men ändå..

Speciellt när det gäller så pass fina element dessutom. Femtummarna låter väldigt bra redan utan filter. Inget som sticker ut där inte.. Basarna låter bra de med fast några mellanregister är det inte, däremot en bra stuns i basen.
Diskanterna var kanske något av ett felköp. Men det ska nog bli bra ändå.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-10-28 15:36

fan vad skönt att det inte bara är jag som gör så, usch vilken massa skräp man har som ligger och tittar på en varje gång man går förbi...
Jahapp, ska man byta ut rubbet och börja om igen då?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-10-28 15:56

Kraniet skrev:...
Diskanterna var kanske något av ett felköp. Men det ska nog bli bra ändå.. :)

Vilken modell är det och varför tror du att de var fel? Har själv ett par 120TDX som lirar utmärkt! :)

/J

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-28 16:14

Vilka Peerless 8" HDS basar är det frågan om.. ?! :D

Tror att det kan vara en gammal personlig favorit, som dom va dumma nog att sluta tillverka... :cry:

HDSPPB 830868 / 8 ohm
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-28 20:57

DVD-ai skrev:Vilka Peerless 8" HDS basar är det frågan om.. ?! :D

Tror att det kan vara en gammal personlig favorit, som dom va dumma nog att sluta tillverka... :cry:

HDSPPB 830868 / 8 ohm

jo det är den första serien, ur-hds alltså. det blir väl 830868 det.. glömde kolla beteckningen innan jag monterade elementen.
Diskanten är en 120tdx. Jo jag tror som sagt den duger bra. får väl se hur det mäter. den har ju en liten peak vid 10khz men annars ska den väl vara väldigt kontrollerad.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-28 23:02

Ahhh, jo dom är trevliga dom där basarna :)
jag gillade dom och tycker det är synd att dom slutade att tillverka dom.. :(
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-10-29 00:03

Imponerande snickeri med fogsvans! Lite Avalon stuket over dom dar.
Bakriktad 8 tums bas typ Linn 5140/ Espek har jag byggt ocksa. Vete fan om det ar 100% korrekt men ljudet ar fett. Det blir ett ordentligt stod och fundament i musiken. Jag har testat Alltsa sprack Zarathustra pa Decca. Det finns en botten men den ligger djupt.
HDS PPB 8. Nya modellen. Den kan rekommenderas. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-10-29 12:27

Kraniet skrev:Diskanten är en 120tdx. Jo jag tror som sagt den duger bra. får väl se hur det mäter. den har ju en liten peak vid 10khz men annars ska den väl vara väldigt kontrollerad.

Om man vinklar in, ut eller upp lite grann så ser det bra ut här! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-29 17:39

det var en 8tum peerless hds-bas som mätte imponerande bra i tyska k+t, tyvärr använder tyskarna helt andra och egna elementbeteckningar så ja gförstod aldrig vilken version det rörde sig om, förstår ni varför tyskarna kör med egna beteckningar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-10-29 18:27

Vi har mycket tyska grejer på stället där jag jobbar, och det stående uttrycket där är "Tysk Logik".
För det är fan ingen som fattar nåt, konstigt menysystem och allmänt röriga upplägg.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-10-29 21:00

SlaitH skrev:Vi har mycket tyska grejer på stället där jag jobbar, och det stående uttrycket där är "Tysk Logik".
För det är fan ingen som fattar nåt, konstigt menysystem och allmänt röriga upplägg.

Har du provat att gå in på en vanlig tysk vägrestaurang? Alltså inte en sån där trevlig som finns ute i byarna utan en sån där stor en som ligger efter autobahn och tillhör nån kedja? En kö för mat, förutom kalla mackor det är en annan kö. Varma mackor hamnar i matkön. En kö för fika, en för dricka och en för tillbehör, konstigt nog. Men bara en kassa. Förvirringen är total... 8O

Just det, sen finns det ytterligare en kassa för de som vill handla i kiosken. Där säljer de också mackor. Samma som i restaurangen, men du måste ta dem från rätt kö... :?
Back in black!

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-10-29 21:05

Senaste K+T testar ett hogtalarkit fran ASE. Det bestar av HDS PPB 6 33/8.
Alltsa 33mm diameter pa talspolen. Det maste vara samma serie som nya HDS 8.
Diskanten ar dock en skummis. Vifa XD27 OF/4.
Seas Noferro diskanter verkar ocksa saljas i Tyskland men inte pa Hifikit. Kanske annan beteckning :?
Let forever be

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-10-29 21:40

Aj nu ser jag att 8 HDS PPB 831868 har utgatt. Man ska inte ha kul for lange. 8O
Let forever be

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-13 18:49

Ja det var inte det enklaste att hitta ett passande filter där.. 3,5v ger för hög känslighet i basen och för låg impedans. Så jag seriekopplade basarna och kom fram till detta:

Här är basens kurva en närfältsmätning.

Bild

Mätningen gjord på samma plats som övriga element visar bla en golvutsläckning.

Bild

Schemat för att det ska se ut sådär är detta.

Bild

Kurvorna har inte så mycket smoothing och är ifrån rummet. En hel del taggighet. Men inget står ut förutom peaken vid 800 hz. Vet inte riktigt var den kommer från. Halva våglängden är cirka 20cm vilket är avståndet c/c till övre kanten och 1/4 våglängd är till sidokanterna. Kan kanske vara detta?
Vid mätningen av diskanten provade jag med lite improviserad dämpning runt denna och det verkar bli bättre av det. Så det kanske måste bli lite filt på baffeln.

Jag tar mer än gärna emot tipps och synpunkter. Skulle ett dylikt filter kunna fungera?

edit: det är alltså 4e ordningens L/R vid 300 och 2500 hz (ungefär).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-11-13 18:55

Kanske inte just den synpunkt du vill ha just i detta skede...
(filtersnack hade kanske passat bättre)

men i alla fall:

Jättesnygga lådor/högtalare och jag är grymt impad att du byggt dem med så enkla medel!!!!

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-14 00:15

avr7000 skrev:Kanske inte just den synpunkt du vill ha just i detta skede...
(filtersnack hade kanske passat bättre)

men i alla fall:

Jättesnygga lådor/högtalare och jag är grymt impad att du byggt dem med så enkla medel!!!!

Mvh

Stefan

tackar. jo det går att bygga rätt avancerat med begränsat med verktyg. jag använde iofs en skruvdragare och tvingar också vilket ju kan komma väl till pass.
Men får jag välja tar jag nog med precision gersågade lådor ;)

Ingen som har några synpunkter på filtret? Jag tycker nog det ser rätt så bra ut. Inga konstiga impedanser och knycker och en jämn frekvens. Men jag är inte så bevandrad i trevägsfiltrerande trots allt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-14 00:22

Ser lite högt ut runt 500-1000 Hz.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-11-14 01:05

Feta lådor :!:
Hoppas du får dom låta lika grymt som dom ser ut.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-11-14 01:07

hehe... vi har en likadan torkställning som du har. :D

Sorry för allt OT:ande.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-11-14 02:12

Vad hander om du plockar med standardvarden som finns pa Hifikit. 47 ist for 51 uF eller 150 ist for 170 uF. Det blir val elektrolyter for 10 kr st. MKP 5% kostar multum.
Bumpen vid 800 ser ut som filtrets egen resonans pa bilden. Om du lagger ett 2.9 ohms motstand parrallellt med mellanregister spolen L2041 pa 1.3mH kanske det gar bort.. Men inte sa det later fet hangmatta. L2031 kan ocksa styra bumpen. 2.5 mH och bumpen flyttas ner och ratas ut en smula.
Flankerna ser cleana ut.
:)
Let forever be

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-14 13:18

hur ser det ut off-axis? hur ser faslägena ut? jättesvårt att bedömma något utan denna info
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-14 16:39

celef skrev:hur ser det ut off-axis? hur ser faslägena ut? jättesvårt att bedömma något utan denna info

ja det blev ju lite bättre med brumels förslag men celef har en bra poäng. det ser inte ut att fasa ihop riktigt bra jag får en dipp offaxis nästan oavsett hur jag gör. provat dela från 2000-3000 men samma urfasning off-axis.. den går att mildra lite och skiftas från att dominera vid +15grader till +60 men fortfarande en hel del energibortfall vid delning..

Jag undrar om jag måste försöka göra nya mätningar.. kanske utomhus så jag får bort en del rumsbidrag. Om man försöker mäta vid lite mildare väder borde det väl fungera? tänkte så inte kylan påverkar elementen?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-14 19:00

jag kanske inbillar mig men jag tycker inte du har tillräckligt med fasvridningar i simuleringarna, det ser liksom för rent ut för att innehålla rätt lägen, hur är det mätt?
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-14 19:07

celef skrev:jag kanske inbillar mig men jag tycker inte du har tillräckligt med fasvridningar i simuleringarna, det ser liksom för rent ut för att innehålla rätt lägen, hur är det mätt?

jag har mätt på en meters avstånd i vardagsrummet. använder atb pcpro då jag mäter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-11-14 19:39

[quote="Kraniet]
Jag undrar om jag måste försöka göra nya mätningar.. kanske utomhus så jag får bort en del rumsbidrag. Om man försöker mäta vid lite mildare väder borde det väl fungera? tänkte så inte kylan påverkar elementen?[/quote]

Att mäta om låter som rätt väg att gå.

Att simulera filter baserat på dom mätningarna är meningslöst.

Mät GP "Ground plane" så slipper du mycket skit i mätningen.

Splica ihop närfältsmätning för basen med toppen.
Då krävs inte så stort rum för att får störningsfria mätningar.

För filterkonstruktion kan man gärna "smotha" lite.
Skarpa kast kan ändå inte korrigeras med filtret.
Prova 1/6 oktav eller 1/3 oktav smoth
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-14 23:49

jo mätningarna är lite rippliga, det borde gå att gejta tidsfönstret för att få lite finare kurvor, kanske lägga högtalaren på sidan uppe på ett stativ för längre avstånd till reflex. mätavstånd på en meter är inga problem, det går ju att simulera ett större avstånd. är fasen av minimumtyp?
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-26 14:00

efter många duster fram och tillbaka, frustration över problemet att kunna mäta fas mm. så tror jag mig nu ha kommit fram till nåt som fungerar.
Har haft lite problem med att få till 4e ordningens kurvor så att det blev snyggt. Så nu gick jag ner till 2a ordningens L/R (akustiskt). Det skar ner komponentkostnaden till det halva också. Trots det landar filtren på 1200kr paret till denna högtalare (till skillnad från 2400 som 4e ord kostar).
I detta skedet tror jag att det som är kvar att göra är att beställa komponenter och se hur det ser ut.
till simuleringen så får jag helt enkelt anta minimumfas och lita på LspCADs förmåga att kompensera för frånvaron av mätvärden. i programmet kan man ju skriva in elementens inbördes avstånd. förhoppningsvis är det inte helt åt helvete..

edit: kan nämna det också. jag gick ned till en bas bara. känns meningslöst att köra basarna i serie. mellanregistret ger ju upp långt före basarna gör i seriekonfig.
på så vis kan den kvarstående basen andas lite bättre också då lådan kanske egentligen är lite för liten för två..
vet inte vad jag riktigt tänkte på då lådorna byggdes..
men å andra sidan visar det ju att det elementen ursprungligen skulle vara till, en wmtmw, hade det fungerat bra till.. Känsligheterna på de olika elementen passar väldigt bra ihop nämnligen. till denna högtalare blir det dock att dämpa ner diskanten ganska mycket.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2009-11-26 18:00

Kraniet skrev:men å andra sidan visar det ju att det elementen ursprungligen skulle vara till, en wmtmw, hade det fungerat bra till.. Känsligheterna på de olika elementen passar väldigt bra ihop nämnligen. till denna högtalare blir det dock att dämpa ner diskanten ganska mycket.

varför blev det ingen wmtmw då?

Nästa

Återgå till DIY-forum