Tiden går…men i början av 80- talet hade en viss herr Carlsson presenterat nya högtalare som inte liknade något jag sett förut. Några år tidigare hade tidskriften: Ljud och Bilds föregångare haft en artikel om mottaktkopplade högtalarelement i basreflexlådor.
Dessa båda inspirationskällor gjorde att jag började skissa på en idé där jag skulle sätta två st 8 tums seas-basar mottaktkopplade i en 30-literslåda med en 5 tums Sinus bas som mellan och en peerless dome ( den där med rektangulär front) som diskant.
Nämnas bör att jag då nog inte begrep vilket stort jobb som låg bakom konstruktionen av orthoakustiska högtalare. ( stavas det så??)
Eftersom jag ville ha mellan och diskant nära bakväggen med ett dämpande skikt i anslutning ( var jag nu kunde fått den idén från) så blev formen enligt nedan. ( med viss inspiration från en skulptur i plexiglas som jag sett hos en släkting)

Tanken var att det skulle bli ungefär såhär när ” huven” var
borta:

Sedan födde jag barn….eller snarare min fru. 4 st ganska tätt och utgifterna gick till blöjor, välling, ….mopeder…körkort…..och nu nästan 30 år senare börjar jag fundera på vad man skulle kunna använda för element till detta i dag.
En tanke jag har är att som nedåtriktad bas använda seas 8 tums aluminiumelement i ca 30 l låda ( det blir ca 30 l under överdelen). Men sedan då ???
Mina kunskaper om orthoakustiskt konstruktionsarbete har inte ökat med åren så jag tänkte kolla med er som vet mer.
Är idén alldeles uppåt väggarna eller kan det tänkas vara en framkomlig väg.
När jag själv har kollat runt så har jag sneglat på seas ER15RLY samt någon lämplig diskant till denna.
Jag lovar inte att jag kommer att bygga detta nu men framåt våren är tanken att något skall byggas. ( om det blir detta får vi se)
Som sagt idén är minst 25 år gammal men den vägrar släppa taget så man kan ju alltid fundera lite.
StefanH