Silver mica eller teflon?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adalin

Silver mica eller teflon?

Inläggav Adalin » 2004-09-01 14:11

Hej

Satt å funderade lite över mitt planerade rörbygge och började fundera om man ska anväda några mica-kondingar i bygget.

De kondingarna som jag tänkte använda mica till är kopplingskondingar mellan anod på ett rör å styrgaller på ett annat.

Finns det några för/nackdelar att använda mica till detta?

Och hur är det med teflonkondingar? Passar dom till ändamålet?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Silver mica eller teflon?

Inläggav DQ-20 » 2004-09-01 17:38

Adalin skrev:Hej

Satt å funderade lite över mitt planerade rörbygge och började fundera om man ska anväda några mica-kondingar i bygget.

De kondingarna som jag tänkte använda mica till är kopplingskondingar mellan anod på ett rör å styrgaller på ett annat.

Finns det några för/nackdelar att använda mica till detta?

Och hur är det med teflonkondingar? Passar dom till ändamålet?

Vad gäller glimmerkondingar tycker jag nog att största poängen är att det är en gammal kondensatortyp som jag tycker passar ihop med rör-grejen. Rent tekniskt finns det knappast något att vinna. Glimmerkondingar är stabila, värmetåliga och användbara till högfrekvens. Men för en vanlig rörförstärkare finns det inte så mycket att hämta. Teflonkondingar kan ju också vara ballt för att teflon är de "finaste" dielektrikument. Men kondensatorerna blir stora, dyra och har normalt sett små värden så några tekniska företräden har de inte i för vanliga kopplingskondingar. Men "ballt" som sagt var. En klassiker från franska och japanska rörbyggen är att parallellkoppla olika kondingar med olika egenskaper, t.ex. en papper i olja parallellt med glimmer parallellt med polyester, eller varför inte teflon. Då har man garanterat jättedyra kondingar och man missar inga "goda" egenskaper.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-01 17:46

Mica-kondingarna (låginduktiva) är ju lämpliga i RF-kretsar, men i ett rörslutsteg vet jag inte varför man ska ha sådana. Skulle satsa på vanliga polyprop-kondensatorer. Teflon har extremt låg absorbtion och litet läck, men det är ganska bortkastade pengar i audio-slutsteg.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Adalin

Inläggav Adalin » 2004-09-01 19:23

"En klassiker från franska och japanska rörbyggen är att parallellkoppla olika kondingar med olika egenskaper, t.ex. en papper i olja parallellt med glimmer parallellt med polyester, eller varför inte teflon. Då har man garanterat jättedyra kondingar och man missar inga "goda" egenskaper."

He jo det va ju en god idé :D

Tänkte testa lite olika kondingar å se om det blir någon skillnad, Om inte så har jag iallafall testat.

Återgå till DIY-forum