LTS-basfilter, är det bra?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

LTS-basfilter, är det bra?

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-02 14:08

Eftersom jag ändå är igång med förförstärkarbygge tänkte jag bonka in ett delningsfilter när jag ändå håller på. LTS har ju ett BAS-filter, 18dB/oktav. Är det bra? Räcker 18dB?
Jag har tänkt mig en lite annorlunda volymkontroll, en mycket exakt variant av svalanders shunt-reglering med 256 möjliga steg, som styrs med en DIP-switch direkrt på kortet. Det är ju inget man ska fara och mekka med. Fasen tänkte jag mig kunna kasta om med ett relä, på samma OP som driver själva utgången på lågpass-sidan.
Alltså skifta mellan + och - ingångarna. Borde funka tycker jag.

Satt uppe halva natten och CADade en layout, för att när jag skulle somna komma på att den var dålig och man snabbt och enkelt kan göra en mycket bättre. Så jag har att pyssla med ikväll också...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 14:22

tredjeordningens filter är väl valt för att det ska vara enklare att få delningen att passa med huvudsystemet.
om det är tillräckligt beror ju på baselementet. har du ett element som är väldigt elakt längre upp så kanske det är för lite. i det vallen kan man ju dock kanske notcha eventuella peakar passivt.

som vanligt kommer man tillbaka till "det beror på"..

Återgå till DIY-forum