smalbandigt brus - hur?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rickard

smalbandigt brus - hur?

Inläggav Rickard » 2004-09-14 10:19

Hej!
När jag skall trimma in mina basmoduler skulle jag vilja ha lite smalbandigt brus centrerat kring 80 hz för att kolla fasen. Hur i sjutton fixar jag det, exempelvis i matlab?

Fulvarianten bör ju vara att genera lite vitt brus och sedan bandpassfiltrera på något sätt, men finns det enklare vägar?

Mvh,
Rickard

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: smalbandigt brus - hur?

Inläggav Svante » 2004-09-14 10:56

Rickard skrev:Hej!
När jag skall trimma in mina basmoduler skulle jag vilja ha lite smalbandigt brus centrerat kring 80 hz för att kolla fasen. Hur i sjutton fixar jag det, exempelvis i matlab?

Fulvarianten bör ju vara att genera lite vitt brus och sedan bandpassfiltrera på något sätt, men finns det enklare vägar?

Mvh,
Rickard

Det är nog det enklaste, annars kan man faktiskt göra brus genom att lägga ihop tillräckligt många sinusar med fasen rektangelfördelad inom 0-2pi och frekvensen rektangelfördelad inom ditt smala band. Otroligt, men det tom låter som brus, faktiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-09-14 12:46

Tackar!
Skall försöka mig på båda sätten i eftermiddag.

Försökte först att räkna ut en kovariansfunktion utgående från en spektraltäthet som är 0 utom på intervall centrerade kring 80 och -80 (där tätheten är sigma^2).
Det blev messy och jobbigt. Vet inte om det ens blev ordentliga kovariansfunktioner (det blev differensen av två sincar). Synd, annars hade det varit enkelt att simulera bruset rakt av utgående från kovariansfunktionen (tror jag).

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-14 14:26

Ja det låter ju enkelt men annars kan man nog köpa en skiva med smalbandigtbrus. :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-14 17:57

Konkret i matlab skulle man nog mata en IFFT med amplitud 1 inom ditt frekvensområde, men slumpad fas. Längden på IFFTn bestämmer hur tätt sinusarna hamnar; eller om man så vill, hur lång tid det tar innan signalen upprepar sig. Om det inte ska höras behöver längden motsvara i storleksordningen en sekund (!).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum