MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Tell » 2017-02-17 11:52

Kitchenmaster skrev:Fick igår svar från supporten och de bad mig uppgradera mjukvaran, igen. Gjorde som de skrev, men problemet kvarstod. :( Jag klickade därefter lite uppgivet runt i menyerna och hittade "Upgrade DSP". Var redan ihopkopplad mellan dator <-> enheten, så jag provade just denna "upgrade" och då försvann problemet. :) :P :!: :?: Tycker nog inte att det var helt intuitivt att gissa sig fram till denna åtgärd, men är oavsett glad att problemet försvunnit.


Najs! Skönt att du slapp skicka tillbaks o allt sånt krångel :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-26 21:58

Bump!

Kanske dags att ge sig in i MiniDSP-världen... efter att under flera kvällar frustrerat försökt bli av med ett svagt distande ljud från min Behringer DCX2496. Jag upptäckte det efter att ha "finkalibrerat" mina nya dipoler och det verkar vara omöjligt att bli av med. Lyssnar man på signalen från filtret via en hörlursförstärkare hör man också en massa konstiga knäppande ljud, som jag tolkar som "digitaldist".

Lösningen ser ut att bli ett nytt (bättre) filter till topparna och så får DCX:en jobba vidare bara med dipolbasarna och subbarna (där disten inte hörs, den verkar bara framträda i mellanregistret).

Så, är det rätt att satsa på MiniDSP? Jag behöver ingen HD, bara 2in/4ut (analoga). Är den brus- och distfri? Kan man köpa i Sverige, eller är det direktköp hos tillverkaren som gäller?

Jag driver med preout från min Marantz SR5003 och har NAD slutsteg.

Edit: i specen till slutsteget står det:
input sensitivity: 270mV (ref.rated Power)
Betyder det att det krävs 270mV för full utstyrning av steget? Låter lite lite...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-27 07:11

Ser att den finns att köpa hos Högtalarshoppen. Vågar man handla där? Inga mysko problem med garantier eller support från MiniDSP om man inte handlar direkt av dem?
https://hogtalarshoppen.se/produkt/minidsp-2x4-boxed/

Nätadapter ingår ej, vad jag kan se?

Grom
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-02-21
Ort: Hudiksvall

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Grom » 2017-10-27 08:15

Jag köpte min på högtalarshoppen, fick jättebra support av Jürgen Kuhn därifrån. Följde med en mini USB kabel för att ansluta till en mobil laddare till exempel.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav NADifierad » 2017-10-27 09:19

Det kan vara så att din DCX råkat ut för det klassiska ”Fried egg” syndromet.
Det är lätt åtgärdat med hjälp av tex en urdiskad glassförpackning av plast :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-27 09:29

Nu skojar du... väl :?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav nuffe » 2017-10-27 11:10

Jag vill nog påstå att 4*10 HD är tystare än 2*4.

På DCXen änvänder du analog eller digital ingång?? Digital sägs vara tystare....
Sonen använder avstörnings filter, kopplad analogt, det hjälper. Är ju ett billigar alternativ....


Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-27 11:43

Jag har ingen möjlighet att driva DCX:en digitalt. Brusnivåerna är inget problem då jag använder externa nivåanpassningar för in- och utgångar (omvandlare från/till obalanserat/balanserat, PA-/consumer level). Jag har dock kunnat isolera problemet med disten till själva DCX:en - så den ska bort!

Men är det stor skillnad på brus från 2x4 jmf 4x10HD? Nackdelen med 4x10HD är att den bara har två analoga in. Den hade varit intressant om den haft fler analoga in.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav NADifierad » 2017-10-27 12:10

Kalejdokom skrev:Nu skojar du... väl :?

Nej 8) .
Det är faktiskt på riktigt. Googla på ” dcx2496 fried eggs”.
Jag lyckades avhjälpa problemet på min just med hjälp av en plastbytta.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav nuffe » 2017-10-27 13:43

Kalejdokom skrev:Jag har ingen möjlighet att driva DCX:en digitalt. Brusnivåerna är inget problem då jag använder externa nivåanpassningar för in- och utgångar (omvandlare från/till obalanserat/balanserat, PA-/consumer level). Jag har dock kunnat isolera problemet med disten till själva DCX:en - så den ska bort!

Men är det stor skillnad på brus från 2x4 jmf 4x10HD? Nackdelen med 4x10HD är att den bara har två analoga in. Den hade varit intressant om den haft fler analoga in.


Nu vet jag inte vilken du menar, Minidsp har väl flera varianter av 2*4. Den jag hade var 2*4 in A box. Jag upplever att det är skillnad på "brusgolvet" mellan dem.
Den stora nackdelen var att den lilla inte kunde gå över 0,9V ut, när den kom upp till 0,9V small det nåt fruktansvärt. Mina slutsteg behöver ca 1,6V för att lämna max.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-27 15:12

Det blev en 2x4 HD Boxed. Den har max 2V ut och valbar ingångsspänning 2/4 V.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav NADifierad » 2017-10-27 16:43

Spännande :) .
Återkom gärna med upplevda skillnader mot DCX, vad avser användande och ljudpåverkan.
Vad gäller "Fried eggs" syndromet, så avhjälptes det med plast shims mellan ingångs, och utgångskorten där de låg mot baksida chassit.
Är ju inte säkert att disten du upplever i mellanregistret är just nämnda syndrom? Ljudet ska påminna lite om ljudet av ägg, som steks :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-27 22:21

Disten jag upplever är inte så lätt att upptäcka. Svårt eller omöjligt att höra på pop/rock/orkester, men om man spelar en ensam klassisk gitarr eller piano låter det som om man lagt ett papper mellan strängarna.
Men jag ska absolut kolla om det kan finnas något att åtgärda under locket. Den ska ju vara kvar, dock endast för basarna.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav HenrikE » 2017-10-28 09:55

"Papper mellan strängarna" får mig att tänka dålig kontakt någonstans i de analoga delarna. Är det likadant på alla utgångar?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-28 14:14

Jag har inte kollat alla utgångarna, men det är åtminstone samma på de två som driver L/R på frontarna.

OT: idag är det 10-årsjubileum för Kalejdokom på Faktiskt.se - det borde väl firas på något sätt... :)
Det är ju även sista dagen med sommartid för i år så natten blir en timma längre. Då kan man ju dra ut lite på lördagskvällen, utan att sinka hela söndagen. Najz!

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav HenrikE » 2017-10-29 22:58

Kalejdokom skrev:Jag har inte kollat alla utgångarna, men det är åtminstone samma på de två som driver L/R på frontarna.

Ok då skrotar vi den teorin. Det är osannolikt att det skulle bli precis samma på två olika utgångar om det bara var dålig kontakt. Inte omöjligt, men väldigt väldigt osannolikt :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-01 21:52

För att avsluta mitt inhopp i den här tråden, så är nu en MiniDSP 2x4 HD på plats och hyfsat injusterad och jag är mycket nöjd.

Dock vill jag inflika att denna modell har max utsignal på 2V och när man kopplar den direkt till ett slutsteg med högre känslighet och utan volymrattar på ingången (som mitt NAD-steg som bara behöver 270mV för full utstyrning) så blir brusgolvet på tok för högt (låter som ett vattenfall). Jag kör därför signalerna via en linjemixer för att anpassa nivån och därmed försvinner bruset. Hur gör ni som också har MiniDSP för att runda detta problem? Kanske har ni steg med ställbar eller fast lägre känslighet? Eller lever ni med onödigt högt brus, som ju går att få bort ganska enkelt. Funkar säkert med en vanlig passiv potentiometer också, eller en Fostex PC-1. Jag råkade ha en liten mixer till hands.

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav hammarn_2 » 2017-11-01 22:51

Jag har en vanlig 2x4 boxed (ej HD) och har typ det omvända problemet med spänningsnivån. Jag har ingen spec på mitt "slutsteg" men förstegsdelen (i Rotel RA-1570) lämnar maximalt över 12 VRMS.

Problemet är "löst" med ett buffertsteg efter miniDSP:n som bumpar upp utnivån från max 0.9 VRMS till ca 2 VRMS om jag inte missminner mig. Jag borde dock byta ut ett par resistorer för att öka gain, nu hamnar jag då och då i situationen där jag vrider upp volymen på Roteln så pass att jag vet att en maximalt utstyrd signal riskerar att överstyra ingången på miniDSP:n. Vojne vojne...

Min setup brusar en del och jag hör det ganska enkelt på 1-2 meters avstånd. I lyssningsfåtöljen är det lite mera utmanande men det går att höra bruset om man går in för det. Brusgolvet i rummet är ändå sabbat av tilluftsventilationen så jag har låtit det bero.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Belker » 2017-11-02 01:18

Kalejdokom skrev:För att avsluta mitt inhopp i den här tråden, så är nu en MiniDSP 2x4 HD på plats och hyfsat injusterad och jag är mycket nöjd.

Dock vill jag inflika att denna modell har max utsignal på 2V och när man kopplar den direkt till ett slutsteg med högre känslighet och utan volymrattar på ingången (som mitt NAD-steg som bara behöver 270mV för full utstyrning) så blir brusgolvet på tok för högt (låter som ett vattenfall). Jag kör därför signalerna via en linjemixer för att anpassa nivån och därmed försvinner bruset. Hur gör ni som också har MiniDSP för att runda detta problem? Kanske har ni steg med ställbar eller fast lägre känslighet? Eller lever ni med onödigt högt brus, som ju går att få bort ganska enkelt. Funkar säkert med en vanlig passiv potentiometer också, eller en Fostex PC-1. Jag råkade ha en liten mixer till hands.

Jag har min miniDSP2x4HD före en fyrkanalig volymkontroll. Om jag drar upp volymen till högre nivå än jag nånsin lyssnar på brusar det. I praktiken inget problem mao. Fast jag ska eventuellt försöka förbättra detta. Bl.a. har jag sänkt -8 dB på dsp för att försäkra mig om att det inte klipper pga Dirac i basen. Tror man kan öka några dB där utan problem. Sen tänkte jag labba lite med nätdelen. Prova olika sorter och ferriter på kabeln etc. Men som sagt, sitter ändå rätt nöjd!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-02 01:50

Belker skrev:Sen tänkte jag labba lite med nätdelen. Prova olika sorter och ferriter på kabeln etc.

Nätdelen lär väl inte påverka brusnivån, möjligen 50Hz-brum, men det är ju något annat... Eller vad är målet med labbandet?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Belker » 2017-11-02 08:37

Nej, jag ver inte riktigt vad som påverkar och inte. Har som sagt inte börjat gräva i detta. Ang. nätdelen har jag för mig att jag läst någonstans att den kan påverka, men det är kanske magiskt tänkande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-02 08:38

Kalejdokom skrev:
Belker skrev:Sen tänkte jag labba lite med nätdelen. Prova olika sorter och ferriter på kabeln etc.

Nätdelen lär väl inte påverka brusnivån, möjligen 50Hz-brum, men det är ju något annat... Eller vad är målet med labbandet?


Det finns de som rapporterat förbättringar vid byte från den medlevererade switchade nätbulan till väggbula med konventionell transformator.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Belker » 2017-11-02 09:08

Se där, då har jag inte drömt! Har du någon idé om vilken som skulle vara bättre? Helst köpbar. Orkar inte diy med detta.

Användarvisningsbild
NirreFirre
 
Inlägg: 286
Blev medlem: 2013-12-07
Ort: Sthlm

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav NirreFirre » 2017-11-06 02:00

Jag löste det genom att ta spdif ut på den miniDigi jag ändå hade för olika inputs och en Dacmagic som "gainsteg".

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2004-05-12

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kitchenmaster » 2017-11-06 19:24

Vill påminna om problemet jag hade för snart 1 år sedan, inkl vad som löste mitt problem: viewtopic.php?p=1908611#p1908611

Hördes som ett distande ljud vid frekvenssvepning av låga frekvenser. Då lösningen handlade om en typ av mjukvaruuppgradering av min, vid tidpunkten, rätt nyinköpta mini-DSP HD, så gissar jag att fler har problem utan att veta om det.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav gflar » 2017-11-06 21:57

Kalejdokom skrev:För att avsluta mitt inhopp i den här tråden, så är nu en MiniDSP 2x4 HD på plats och hyfsat injusterad och jag är mycket nöjd.

Dock vill jag inflika att denna modell har max utsignal på 2V och när man kopplar den direkt till ett slutsteg med högre känslighet och utan volymrattar på ingången (som mitt NAD-steg som bara behöver 270mV för full utstyrning) så blir brusgolvet på tok för högt (låter som ett vattenfall). Jag kör därför signalerna via en linjemixer för att anpassa nivån och därmed försvinner bruset. Hur gör ni som också har MiniDSP för att runda detta problem? Kanske har ni steg med ställbar eller fast lägre känslighet? Eller lever ni med onödigt högt brus, som ju går att få bort ganska enkelt. Funkar säkert med en vanlig passiv potentiometer också, eller en Fostex PC-1. Jag råkade ha en liten mixer till hands.


Köpte inte du ett NAD 275BEE? Det har väl "input level control" om jag inte minns alldeles fel?
Menar du möjligen ett annat steg?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav nuffe » 2017-11-06 22:04

Köpte ett HK AVR7000 igår. Hade tänkt att bara använda slutstegen i den. Vad jag läsa mig fram till behöver det bara (ca) 220 mV för full ut styrning. Ska användas ihop med mina andra slutsteg som kräver bra mycket mer, 1,5 V. Går det att justera i MiniDSP 2*10 HD eller finns det annat bra sätt?

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-06 23:14

gflar skrev:Köpte inte du ett NAD 275BEE? Det har väl "input level control" om jag inte minns alldeles fel?
Menar du möjligen ett annat steg?

Du har koll! Men det steget använder jag till basarna i mina dipoler. Topparna drivs (via MiniDSP) av ett NAD C 245BEE som är ett 4-kanalssteg, som tyvärr saknar volymrattar.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav gflar » 2017-11-06 23:22

Aha :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-06 23:26

nuffe skrev:Köpte ett HK AVR7000 igår. Hade tänkt att bara använda slutstegen i den. Vad jag läsa mig fram till behöver det bara (ca) 220 mV för full ut styrning. Ska användas ihop med mina andra slutsteg som kräver bra mycket mer, 1,5 V. Går det att justera i MiniDSP 2*10 HD eller finns det annat bra sätt?

Henrik

Du menar 4x10 HD? Jag är ju nybörjare på MiniDSP, men specen för 4x10 HD säger:
OUT: Unbalanced: 2Vrms / 0.9Vrms, Balanced: 4Vrms or 8Vrms
Det innebär väl att man kan välja (via jumper?) vilken utspänning man vill ha. Tyvärr finns ju inga volymreglage som kan dämpa signalen, så det får ske efter utgångarna. Jag har använt lite olika varianter; liten mixer och en aktiv nivåkontroll, t.ex. en sådan här:
https://www.thomann.de/se/art_cleanbox_pro.htm
Annars funkar säkert en passiv, som den här:
https://www.thomann.de/se/fostex_pc_1_v ... ontrol.htm

Edit: AVR7000 är ju en receiver där 7.1-ingången väl går via volymkontrollen eller har den PRE IN direkt till slutstegen? Via volymkontrollen kan du väl anpassa nivån?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster