MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Pastorn666
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-01-25

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Pastorn666 » 2018-01-26 12:39

Hej! Ny här på "forat". :-) Går i uppgraderingstankar och funderar på att nyttja en miniDSP 2x4 HD som kombinerad DAC, digitalt försteg samt rumskorrigerings-EQ. Den ska matas från en PC via USB och en Smart-TV via toslink. Signalen ska därefter vidare till mina två monoblock med ICEPower-ASC200-kort. Högtalarna är rätt enkla, Monitor Audio BR5.

Jag kommer från nuvarande setup: PC som kör Winamp med två plugin, ett för högkvalitativ uppsampling till 24/96 (Maiko WASAPI output plugin) samt EQ (Shibatch equalizer plugin). Den matar sen en Hegel HD2 i "Wasapi Exclusive Mode" och signalen går till min integrerade stärkare Marantz PM7001 och därefter Pre-out till samma slutsteg och högtalare som ovan.

Jag vet att denna miniDSP är poppis bland många men jag är så jäkla nöjd med ljudet i mitt befintliga system och vill höra om nån vågar sig på en gissning om huvurida det blir ett nedköp i något avseende? Anledningen till uppgraderingen skulle vara att få samma signalväg med ljudet från Smart-TV:n som från datorn (Room-EQ i båda fallen) samt slimma ned stereohyllan av estetiska skäl. Tänker att det också kan vara mer framtidssäkert om jag byter ut datorn mot någon liten mediaspelare som kan trycka ut ljudet via USB; allt viktigt händer i miniDSP:n.

Anledningen till att jag är så pass nöjd med ljudet i nuläget vet jag inte, men jag gissar att det kan vara att det ger ett väldigt naturligt och "analogt" intryck, snarare än kliniskt och superdetaljerat. Lyssnar exempelvis mycket på digitaliserad vinyl och föredrar ofta det när det gäller gammal musik. Är ingen Farbror Barbro som ni kanske märker; vill mest sugas in i musiken. :-)

Vad är era intryck av miniDSP 2x4 HD när det gäller DAC-del och uppsampling? Den är ju så jäkla billig så man blir ju lite fundersam... En mer insatt kompis blev försiktigt skeptisk till det dynamiska omfånget på 103dB. Jag är novis på detta men antar nu att det är samma sak som att den har ett "noise floor" på -103dB? Min Hegel HD2 är specad till -120dB men jag vet inte vilken skillnad det gör i praktiken.

ICEPower-ASC200 ger 27dB förstärkning vilket jag tror ska vara en bra matchning till 2Vrms ut. Bör väl finnas lite utrymme för EQ och spår med mycket DR i alla fall? Är inte ute efter öronbedövande nivåer.

Kraaaaam på er!
/Pastorn

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Belker » 2018-01-26 12:56

Jag tycker inte MiniDSP HD funkar som försteg, tyvärr. Det hade varit väldigt bra om den gjorde det, för det hade underlättat livet. För det första har den ingen visuell återkoppling/display som visar volym och källa. För det andra är regleringen av volymen hoppig och oprecis. För det tredje har den för högt grundbrus när man kopplar den direkt till slutstegen (i alla fall hos mig med Emotiva XPS-2 till toppar och Crown nånting till basarna). Eftersom voylymregleringen är digital (vilket inte i sig behöver vara ett problem), så dämpas inte grundbruset med volymen som vid analog reglering. Det jag gjort för att kringgå allt detta är att jag har ett multikanals försteg mellan dsp och slutsteg. Då funkar allt perfekt och det låter toppen!

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Tell » 2018-01-26 13:26

Själv tycker jag den funkar klockrent som försteg (o allt det andra också). Höjer o sänker iofs vomymen mest på antingen datorn eller min Android TV-låda. Ibland hade det varit najs med nå visuella indikationer på saker, men ändå rätt skönt att slippa ha fler lysande grejer på hyllan. Nå brus har jag inga problem med. Att den ska ha ett brusgolv på 103dB är nog för dom flesta inget problem alls, tycker snarare att det kan ses som bra. Eller är det nån som tycker CD-skivans 96dB är dåligt?
DAC o omsamplingen är inte heller nåt jag tycker funkar dåligt utan tycker mest det låter som sig bör.
Fast om prylen i övrigt skulle vara en uppgradering ifrån nu vet nog bara du egentligen :)

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav HenrikE » 2018-01-26 16:19

Tell skrev:Själv tycker jag den funkar klockrent som försteg (o allt det andra också). Höjer o sänker iofs vomymen mest på antingen datorn eller min Android TV-låda. Ibland hade det varit najs med nå visuella indikationer på saker, men ändå rätt skönt att slippa ha fler lysande grejer på hyllan. Nå brus har jag inga problem med. Att den ska ha ett brusgolv på 103dB är nog för dom flesta inget problem alls, tycker snarare att det kan ses som bra. Eller är det nån som tycker CD-skivans 96dB är dåligt?
DAC o omsamplingen är inte heller nåt jag tycker funkar dåligt utan tycker mest det låter som sig bör.
Fast om prylen i övrigt skulle vara en uppgradering ifrån nu vet nog bara du egentligen :)

Om brus på -103 dB är bra eller inte beror på. Kombinerar man okänsliga högtalare med slutsteg med låg förstärkning och har stort lyssningsavstånd är det säkert jättebra. Men i andra ytterligheten, sittandes nära högkänsliga högtalare och med hög förstäkning i slutsteget, så kan det säkert bli störande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-26 17:48

Brusgolvet är relativt en toppnivå. Om två led i kedjan inte matchar varandra kan det bli knas. Eftersom det handlar om ev. ingrepp i den digitala domänen, kan regleringar med DSP äta upp en del av det dynamiska utrymmet. En höjning med t.ex. 10 dB i basen kan tvinga en till en sänkning av totalnivån för att inte gå i det digitala taket 0dBFS. Då kanske man har blivigt av med 10 dB av de där 96 dB (ex. 16bit som CD) som fanns tillgängligt från början.

Pastorn666
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-01-25

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Pastorn666 » 2018-01-28 01:39

Hej, allesamman!

Tack för värdefull input. :-) Jag ska nog fundera lite mer på hela setup:en. Egentligen är jag ju mest ute efter den digitala Room-EQ:n som miniDSP kan ge och ska man få det till samtliga källor måste den ju agera ingångsväljare också, annars blir det lite för mycket prylar för min smak. Jag kanske får botanisera lite mer i deras sortiment och se om det finns något lämpligt för att få in USB från datorn och toslink från Smart-TV:n (samt gärna nån reserv-ingång, SPDIF eller toslink) och sen gå ut digitalt till en extern DAC/försteg, typ Marantz HD-DAC1 som jag sneglat lite på begagnat. Men det hela hamnar ju i en annan prisklass förstås... :-/ Någon som gjort något sådant och kan rekommendera prylar för det? De flesta av deras grejer verkar ju inte ha stöd för ljud in via USB (?).

/Pastorn

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav juanth » 2018-01-29 22:31

Fråga!
Om jag ställer in routingen på minidsp HD så här, med baslådor på 3 och 4 så är basarna i mono och topparna på 1 och 2 i stereo eller hur?
Edit..ja nu heter de inte 1-4 men ni fattar.
Bilagor
8DBD583B-4611-4BE9-A932-8331AFCCEC57.jpeg
8DBD583B-4611-4BE9-A932-8331AFCCEC57.jpeg (114.08 KiB) Visad 11061 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Belker » 2018-01-29 23:06

Stämmer!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav juanth » 2018-01-30 14:45

Belker skrev:Stämmer!


Tack Belker!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav gflar » 2018-05-25 15:34


rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav rajapruk » 2018-06-29 11:56

MiniDSP 2x4 vs 2x4HD, någon som vet om det skiljer något i ljudkvalitet? Värt att betala extra för HD?

Behöver inte någon av de extra funktionerna i HD egentligen.

Skall användas till Subwoofer-EQ (LT av sluten låda). En kompis har två JBL TiK-subs där den ena har förstärkaren gått sönder på. Så skall mäta den fungerande och emulera dess frekvensgång på den med ny (annan sorts) förstärkare. Orginalförstärkaren har Linkwitz Transform-ish-kompensstion i sig.

RCA analog in/ut från MiniDSP skall användas.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Tangband » 2018-06-29 14:30

Pastorn666 skrev:Hej! Ny här på "forat". :-) Går i uppgraderingstankar och funderar på att nyttja en miniDSP 2x4 HD som kombinerad DAC, digitalt försteg samt rumskorrigerings-EQ. Den ska matas från en PC via USB och en Smart-TV via toslink. Signalen ska därefter vidare till mina två monoblock med ICEPower-ASC200-kort. Högtalarna är rätt enkla, Monitor Audio BR5.

Jag kommer från nuvarande setup: PC som kör Winamp med två plugin, ett för högkvalitativ uppsampling till 24/96 (Maiko WASAPI output plugin) samt EQ (Shibatch equalizer plugin). Den matar sen en Hegel HD2 i "Wasapi Exclusive Mode" och signalen går till min integrerade stärkare Marantz PM7001 och därefter Pre-out till samma slutsteg och högtalare som ovan.

Jag vet att denna miniDSP är poppis bland många men jag är så jäkla nöjd med ljudet i mitt befintliga system och vill höra om nån vågar sig på en gissning om huvurida det blir ett nedköp i något avseende? Anledningen till uppgraderingen skulle vara att få samma signalväg med ljudet från Smart-TV:n som från datorn (Room-EQ i båda fallen) samt slimma ned stereohyllan av estetiska skäl. Tänker att det också kan vara mer framtidssäkert om jag byter ut datorn mot någon liten mediaspelare som kan trycka ut ljudet via USB; allt viktigt händer i miniDSP:n.

Anledningen till att jag är så pass nöjd med ljudet i nuläget vet jag inte, men jag gissar att det kan vara att det ger ett väldigt naturligt och "analogt" intryck, snarare än kliniskt och superdetaljerat. Lyssnar exempelvis mycket på digitaliserad vinyl och föredrar ofta det när det gäller gammal musik. Är ingen Farbror Barbro som ni kanske märker; vill mest sugas in i musiken. :-)

Vad är era intryck av miniDSP 2x4 HD när det gäller DAC-del och uppsampling? Den är ju så jäkla billig så man blir ju lite fundersam... En mer insatt kompis blev försiktigt skeptisk till det dynamiska omfånget på 103dB. Jag är novis på detta men antar nu att det är samma sak som att den har ett "noise floor" på -103dB? Min Hegel HD2 är specad till -120dB men jag vet inte vilken skillnad det gör i praktiken.

ICEPower-ASC200 ger 27dB förstärkning vilket jag tror ska vara en bra matchning till 2Vrms ut. Bör väl finnas lite utrymme för EQ och spår med mycket DR i alla fall? Är inte ute efter öronbedövande nivåer.

Kraaaaam på er!
/Pastorn


Jag skulle inte blanda en dsp med högtalare som har analoga delningsfilter, dvs skulle jag använda dsp så skulle jag köra helt aktivt med digitala filter och utnyttja möjligheten till delningsfilter i minidsp. Analoga filter och digitala har olika för och nackdelar och man riskerar att få dubbla nackdelarna om man kombinerar dessa. Vad vill du använda minidsp:n till , är det endast rumskorrigering du är ute efter ?
Du skriver att du ” är så jäkla nöjd med ljudet som det är nu ” så risken finns ju att det blir sämre med en minidsp i signalkedjan.
Dina monitor audio br5 kan troligen byggas om till aktiva högtalare med delningsfiltret i minidsp:n om du är lite händig, det kräver i sin tur en minidsp och två slutsteg till. Om du lägger ned en del tid till ett sådant projekt så blir det troligen betydligt bättre än br5 i passiv form, och mycket dyrare förstås....

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Tangband » 2018-06-29 14:45



Undras vad priset blir på shd? Det är bara fyra utgångar på den, och tex najda känns betydligt mer komplett för 7000:-

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav HenrikE » 2018-06-29 15:14

rajapruk skrev:MiniDSP 2x4 vs 2x4HD, någon som vet om det skiljer något i ljudkvalitet? Värt att betala extra för HD?

Behöver inte någon av de extra funktionerna i HD egentligen.

Skall användas till Subwoofer-EQ (LT av sluten låda). En kompis har två JBL TiK-subs där den ena har förstärkaren gått sönder på. Så skall mäta den fungerande och emulera dess frekvensgång på den med ny (annan sorts) förstärkare. Orginalförstärkaren har Linkwitz Transform-ish-kompensstion i sig.

RCA analog in/ut från MiniDSP skall användas.

Har ni kollat hur den ser ut inuti? Går det möjligtvis att dela på slutsteg och filter? Med lite tur är det bara slutsteget som lagt av och filtret funkar finfint om det får ström.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Tell » 2018-06-29 15:18

rajapruk skrev:MiniDSP 2x4 vs 2x4HD, någon som vet om det skiljer något i ljudkvalitet? Värt att betala extra för HD?

Behöver inte någon av de extra funktionerna i HD egentligen.

Skall användas till Subwoofer-EQ (LT av sluten låda). En kompis har två JBL TiK-subs där den ena har förstärkaren gått sönder på. Så skall mäta den fungerande och emulera dess frekvensgång på den med ny (annan sorts) förstärkare. Orginalförstärkaren har Linkwitz Transform-ish-kompensstion i sig.

RCA analog in/ut från MiniDSP skall användas.

Rent siffermässigt så är väl HD-versionen bättre, men hur hörbart det är vettefan. Du har ju 2v ut från HD-versionen också vilket kan vara najs om man behöver det :)

Tangband skrev:Jag skulle inte blanda en dsp med högtalare som har analoga delningsfilter, dvs skulle jag använda dsp så skulle jag köra helt aktivt med digitala filter och utnyttja möjligheten till delningsfilter i minidsp. Analoga filter och digitala har olika för och nackdelar och man riskerar att få dubbla nackdelarna om man kombinerar dessa. Vad vill du använda minidsp:n till , är det endast rumskorrigering du är ute efter ?
Du skriver att du ” är så jäkla nöjd med ljudet som det är nu ” så risken finns ju att det blir sämre med en minidsp i signalkedjan.
Dina monitor audio br5 kan troligen byggas om till aktiva högtalare med delningsfiltret i minidsp:n om du är lite händig, det kräver i sin tur en minidsp och två slutsteg till. Om du lägger ned en del tid till ett sådant projekt så blir det troligen betydligt bättre än br5 i passiv form, och mycket dyrare förstås....


Eller så får man dubbla fördelar istället. En DSP kan ju t ex fixa fasfelen som dom analoga filtrerna bidragit med.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav NADifierad » 2018-06-29 18:41

Det förutsätter att DSP`n kan ändra fasen vid valda frekvenser i tonkurvan. Det kanske finns sådan DSP`s? Jag har inte sett någon med just den finessen. Om jag tolkar ditt påstående rätt? :)
Det vanligaste är att du kan justera fasen på varje individuell utgång på DSP burken. Den funktionen försvinner om du använder DSP`n för att korrigera en passivt delad högtalare. Undantaget är om du kör biampat, etc med ett slutsteg till varje register. Fast då blir det kaka på kaka hur som helst.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav rajapruk » 2018-06-29 20:21

HenrikE skrev:Har ni kollat hur den ser ut inuti? Går det möjligtvis att dela på slutsteg och filter? Med lite tur är det bara slutsteget som lagt av och filtret funkar finfint om det får ström.


Ja kollat inuti. Överstiger min kompetens att dela på filter och slutsteg, om det skulle gå. En reparatör har tittat på den, mycket bränt.

Ny XTZ plateamp inköpt på 700W (ej officiell ännu tror jag), med ny icepower-generation.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav rajapruk » 2018-06-29 20:27

Ska mäta den orginal-subben som fungerar utomhus. Med micken ground plane 1m från (eller närmickat, inte bestämt, subben är sluten).
Sedan mäta den med XTZ-amp utan filter på exakt samma sätt. Sedan designa EQ som gör att den får samma tonkurva (och fasgång) som orginal.

Ja HD har mer voltkräm ut, det blir nog avgörande.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Tell » 2018-06-30 15:10

NADifierad skrev:Det förutsätter att DSP`n kan ändra fasen vid valda frekvenser i tonkurvan. Det kanske finns sådan DSP`s? Jag har inte sett någon med just den finessen. Om jag tolkar ditt påstående rätt? :)
Det vanligaste är att du kan justera fasen på varje individuell utgång på DSP burken. Den funktionen försvinner om du använder DSP`n för att korrigera en passivt delad högtalare. Undantaget är om du kör biampat, etc med ett slutsteg till varje register. Fast då blir det kaka på kaka hur som helst.


MiniDSP 2x4HD och många andra har FIR-filter där man kan justera fasen lite hur man vill japp :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav NADifierad » 2018-06-30 15:50

Tell skrev:
NADifierad skrev:Det förutsätter att DSP`n kan ändra fasen vid valda frekvenser i tonkurvan. Det kanske finns sådan DSP`s? Jag har inte sett någon med just den finessen. Om jag tolkar ditt påstående rätt? :)
Det vanligaste är att du kan justera fasen på varje individuell utgång på DSP burken. Den funktionen försvinner om du använder DSP`n för att korrigera en passivt delad högtalare. Undantaget är om du kör biampat, etc med ett slutsteg till varje register. Fast då blir det kaka på kaka hur som helst.


MiniDSP 2x4HD och många andra har FIR-filter där man kan justera fasen lite hur man vill japp :)

Coolt 8) !
FIR är inget jag lärt mig använda än.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
odysse
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-03-01
Ort: luleå

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav odysse » 2018-12-20 11:13

jag har växlat några gånger mellan mini dsp 2x4 och behringer DCX2496 och behringern låter allmänt sämre och brusar mer men spelar högre och med mer dynamik , har funderat på en 4x10 HD I ett år nu för att lösa alla problem och kunna köra 3-vägs med samma filter .
några frågor :

- var ska man handla den , direkt från minidsp.com ?
- är det fördelaktigt att koppla bort min dacmacic plus och köra mini dsp som dac ?
- jag stör mig på att den inte har riktiga xlr kontakter , om jag väljer (phoenix to xlr male) vad får jag då ? en kabel ?

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Morgan » 2018-12-20 12:38

odysse skrev:jag har växlat några gånger mellan mini dsp 2x4 och behringer DCX2496 och behringern låter allmänt sämre och brusar mer men spelar högre och med mer dynamik , har funderat på en 4x10 HD I ett år nu för att lösa alla problem och kunna köra 3-vägs med samma filter .
några frågor :

- var ska man handla den , direkt från minidsp.com ?
- är det fördelaktigt att koppla bort min dacmacic plus och köra mini dsp som dac ?
- jag stör mig på att den inte har riktiga xlr kontakter , om jag väljer (phoenix to xlr male) vad får jag då ? en kabel ?


Om du har en digital signalkälla så ser jag ingen som helst anledning att omvandla den till digital signal innan du stoppar in den i din 4x10HD. Det blir ju bara ett DAC-ADC-hopp helt i onödan.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav sladdbarn » 2018-12-20 13:40

Morgan skrev:
odysse skrev:jag har växlat några gånger mellan mini dsp 2x4 och behringer DCX2496 och behringern låter allmänt sämre och brusar mer men spelar högre och med mer dynamik , har funderat på en 4x10 HD I ett år nu för att lösa alla problem och kunna köra 3-vägs med samma filter .
några frågor :

- var ska man handla den , direkt från minidsp.com ?
- är det fördelaktigt att koppla bort min dacmacic plus och köra mini dsp som dac ?
- jag stör mig på att den inte har riktiga xlr kontakter , om jag väljer (phoenix to xlr male) vad får jag då ? en kabel ?


Om du har en digital signalkälla så ser jag ingen som helst anledning att omvandla den till digital signal innan du stoppar in den i din 4x10HD. Det blir ju bara ett DAC-ADC-hopp helt i onödan.


Va? MiniDsp ger bäst ljud om den får digital signal in, analogt ska inte låta lika bra.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kraniet » 2018-12-20 14:13

Ang att vissa mini-dsp bara har 0,9V ut så är många PA-slutsteg omställningsbara till 0,77V ingångskänslighet
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav EmuMannen » 2018-12-20 14:46

Kraniet skrev:Ang att vissa mini-dsp bara har 0,9V ut så är många PA-slutsteg omställningsbara till 0,77V ingångskänslighet

Begränsningen på 0.9V var något som jag såg som ett problem eftersom mitt nuvarande slutsteg har en känslighet = 1.5V. Men nu när jag byggt ett analogt filter så inser jag att det ganska enkelt borde gå att fixa med en enkel "förförstärkare" mellan utgången på miniDSP och ingången på slutsteget: miniDSP 0.9V -> DIY op-amp-baserad förstärkare (gain = 1.67, +4.44 dB) -> 1.5V. Själva förstärkaren kan vara busenkel baserad på några op-ampar. Det som blir lite mer komplext är kraftmatningen. Men om man kör med ett MINIDSP 2X4 KIT så kanske man vill kraftmata via en ringtrafo och ett reglerat kraftaggregat i alla fall och då kanske man kan passa på och ta ut 15-0-15V från trafon för kraftmatning av op-amparna. Visst vore det bättre om miniDSP kunde leverera upp mot 2V direkt men en extra op-amp i signalvägen kan väl inte göra så mycket skada om bara bygget är någorlunda sunt? Vill man så kan man ju bygga en "output gain buffer" för varje kanal med trim-pottar så att man kan justera förstärkningen för att exempelvis kompensera för olika känslighet mellan bas- och diskantelement (eller baffelsteg etc.). Eller finns det något som talar emot en sån lösning (funderar själv på något liknande om jag skall fortsätta köra aktiv delning)?

Ps. Jag ser att miniDSP har ett eget reglerat kraftaggregat på kortet som kan matas med 4.5 till 24V DC. Så kraftmatningen kanske inte behöver bli så komplex om man redan har en trafo för kraftmatning av ex extra förstärkare. Om man nöjer sig med 12-0-12V för op-amparna så kan man kanske komma undan med att likrikta över båda, alternativt 15-0-15V och likrikta över bara den ena. Sen verkar man vara hemma. Någon med erfarenhet av extern kraftmatning av miniDSP (inte via USB med andra ord)?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Morgan » 2018-12-20 15:08

sladdbarn skrev:
Morgan skrev:
odysse skrev:jag har växlat några gånger mellan mini dsp 2x4 och behringer DCX2496 och behringern låter allmänt sämre och brusar mer men spelar högre och med mer dynamik , har funderat på en 4x10 HD I ett år nu för att lösa alla problem och kunna köra 3-vägs med samma filter .
några frågor :

- var ska man handla den , direkt från minidsp.com ?
- är det fördelaktigt att koppla bort min dacmacic plus och köra mini dsp som dac ?
- jag stör mig på att den inte har riktiga xlr kontakter , om jag väljer (phoenix to xlr male) vad får jag då ? en kabel ?


Om du har en digital signalkälla så ser jag ingen som helst anledning att omvandla den till digital signal innan du stoppar in den i din 4x10HD. Det blir ju bara ett DAC-ADC-hopp helt i onödan.


Va? MiniDsp ger bäst ljud om den får digital signal in, analogt ska inte låta lika bra.


Jag skrev förstås fel, som framgår av vad jag skrev om onödigt DAC-ADC-hopp...
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav EmuMannen » 2018-12-20 17:01

EmuMannen skrev:Om man nöjer sig med 12-0-12V för op-amparna så kan man kanske komma undan med att likrikta över båda, alternativt 15-0-15V och likrikta över bara den ena. Sen verkar man vara hemma. Någon med erfarenhet av extern kraftmatning av miniDSP (inte via USB med andra ord)?

Vad jag menade var att om man har en trafo med två sekundärlindningar och nöjer sig med 12-0-12V för op-amparna så kan man kanske komma undan med att likrikta över båda, alternativt 15-0-15V och likrikta över bara den ena.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
odysse
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-03-01
Ort: luleå

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav odysse » 2019-07-28 16:46

Nu har jag äntligen lyckats införskaffa en 4x10 hd , skönt men det blev nästan nypris då jag råkade bjuda för mycket på e-bay :) , fick hem den för 4400 från tyskland .
har ingen mjukvara till den och väntar på svar från både säljaren och minidsp.com , vet någon vad som gäller ? blir jag i värsta fall tvungen att köpa den ?

jag har en optiskt utgång bakom datorn ( asus xonar dgx) men får inget ljud ut därifrån , kan det vara någon inställning man ska ändra ? jag har den senaste uppdateringen ser det ut som .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-28 18:17

Vid köp ingår en plug-in. Kostar inte stora belopp separat https://www.minidsp.com/images/document ... lug-in.pdf

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2010-11-22
Ort: Älmhult (IKEA-Land)

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Svenn3SaataN » 2020-01-01 14:40

Funderar på om jag skulle försöka fippla lite med min miniDSP och lära mig lite hur den fungerar. Finns där någon guide på hur jag bör ställa in den om jag ska använda den som delningsfilter mellan toppar och basmoduler?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 6 gäster