MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Rundberg » 2010-01-25 12:49

Jag hittade den här roliga lilla grejen på nätet:

Bild

Det är (som namnet antyder) en liten DSP som verkar mycket flexibel och inte verkar kräva extrema teknikkunskaper för att användas.

Eftersom den inte var ohemult dyr så beställde jag en med passande plugin (delningsfilter + grafisk EQ), 144 dolares med frakt.

Grafisk EQ är inte helt optimalt, jag hade nog föradragit en parametrisk variant istället, men det verkar vara på gång i en ny version av programvaran.

Med PEQ samt valbar filterbranthet (en anna grej som är på gång, men inte tillgängligt än) så skulle det kunna vara en ruggigt användbar liten sak. Tills fler funktioner finns tillgängliga, så får jag leka runt med vad som finns...

En fråga: Kan man med en 31-bands grafisk EQ göra en kompensation för sluten låda liknande en LT, eller är det på tok för få band för att få ut något vettigt ur den?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2010-01-25 14:52

http://www.htguide.com/forum/archive/in ... -9744.html


Most of the better digital EQ boxes, e.g. the Behringer DEQ2496 or DCX2496 can do it with ease.

The LT can be replicated as the sum of 3 filters - two band (bell shaped) filters and one 12dB/octave shelving filter. The first band filter changes the Q of the box/driver to 0.7 at it's Fb. The shelving filter changes the response to Q=0.7 at the new desired Fb. The second band filter sets the Q to whatever you want it to be, e.g. Q=0.5, at the new Fb.

In practice, you may not even need the band filters. Just use a shelving filter to boost the lows. If the final response curve looks the way you want it to, it doesn't matter how you get there or what kind of fancy name you give it. It's all just EQing the bass response to be the way you want it.


Så det finns nog en chans att du kan LT:a med den där.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2010-01-25 14:52

Riktigt smuk liten pryl som jag direkt hade köpt om jag hade kunnat välja filterbranthet. Hur svårt hade det varit när de ändå har en massa funktionalitet? Inget av valen är ju vad jag vill. Hur många hade inte velat testa här om det gått att köra 18/30 och en LT? Svinbilligt filter med mjukvarustyrning hade ju varit helrätt.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2010-01-25 15:07

UrSv skrev:Riktigt smuk liten pryl som jag direkt hade köpt om jag hade kunnat välja filterbranthet. Hur svårt hade det varit när de ändå har en massa funktionalitet? Inget av valen är ju vad jag vill. Hur många hade inte velat testa här om det gått att köra 18/30 och en LT? Svinbilligt filter med mjukvarustyrning hade ju varit helrätt.

Jag håller med om att det hade varit fint med valbar branthet. Det fina med kortet är att det är väldigt flexibelt och att man får gratis uppgraderingar av mjukvaran när man har köpt den.

Jag hoppas som sagt att de kommer med valbara brantheter och PEQ inom kort. Från vad de säger på sitt forum så jobbar de på det och att den nuvarande hårdvaran stödjer det.

Det går redan nu att köra assymetrisk branthet på de två filterhalvorna (12/24), men 18/30 hade smakat tårta. Jag köpte ett filter att lattja med under tiden de funderar på nya påhitt.

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2010-01-25 15:08

mike34 skrev:http://www.htguide.com/forum/archive/index.php4/t-9744.html


Most of the better digital EQ boxes, e.g. the Behringer DEQ2496 or DCX2496 can do it with ease.

The LT can be replicated as the sum of 3 filters - two band (bell shaped) filters and one 12dB/octave shelving filter. The first band filter changes the Q of the box/driver to 0.7 at it's Fb. The shelving filter changes the response to Q=0.7 at the new desired Fb. The second band filter sets the Q to whatever you want it to be, e.g. Q=0.5, at the new Fb.

In practice, you may not even need the band filters. Just use a shelving filter to boost the lows. If the final response curve looks the way you want it to, it doesn't matter how you get there or what kind of fancy name you give it. It's all just EQing the bass response to be the way you want it.


Så det finns nog en chans att du kan LT:a med den där.

Det låter som om jag skulle kunna pillra ihop något redan med den grafiska EQ alltså :)
Tone Distribution

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2010-01-25 15:36

Hade nog hellre sett två PEQ och ett hyllfilter. Labba på bara. Det kommer säkert massor med algoritmer GUI-inpackade. Allt är ju mattematik i DSP:n så jag ser inga begränsningar där. Möjligt delayer om man stoppar in den i subkedjan å alla andra kanaler går analog runt om.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-25 15:59

Rundberg skrev:En fråga: Kan man med en 31-bands grafisk EQ göra en kompensation för sluten låda liknande en LT, eller är det på tok för få band för att få ut något vettigt ur den?

Jag har LT-kompenserade subbar, frontkanalsbasar samt center (jo, min center arbetar som kombinerad subbas!), samtlig LT:ade med vanliga 31-bands EQ - funkar ypperligt.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Re: MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Inläggav Rundberg » 2010-01-25 18:06

Kalejdokom skrev:
Rundberg skrev:En fråga: Kan man med en 31-bands grafisk EQ göra en kompensation för sluten låda liknande en LT, eller är det på tok för få band för att få ut något vettigt ur den?

Jag har LT-kompenserade subbar, frontkanalsbasar samt center (jo, min center arbetar som kombinerad subbas!), samtlig LT:ade med vanliga 31-bands EQ - funkar ypperligt.

Fan vad fint! Då måste jag sätta igång och bygga slutna lådor till mina SLS-10or som jag har liggandes hemma...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-01-25 18:07

Trevlig pryl. En sån blir det nog... :)

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Inläggav Nahaz » 2010-01-25 19:01

Varför säljer dom mjukvaran i separata paket?

Varför inte ha ett komplett pris på hårdvara och mjukvara eller i alla fall mjukvaran som ett paket.

Innebär det att man inte kan köra delningsfilter applikationen och EQ applikationen samtidigt, utan bara en i taget?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2010-01-25 19:11

Idén är som jag förstår det tvådelad:

1. Du betalar för det funktionspaket som du använder
2. Man kan inte ha alla funktionerna samtidigt

Om du kollar på hur paketen ser ut så ser du att de använder DSPn på helt olika sätt. Det ger en hårdvara som kan anpassas till olika behov genom olika plugins.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
80-talet
 
Inlägg: 1960
Blev medlem: 2007-11-20
Ort: Lund

Inläggav 80-talet » 2010-01-25 19:26

fan va najs, men som sagt det saknas lite för att det ska vara klockrent. kommer vettig mjukvara med LT så köper jag direkt och sätter kortet i reckhorn filterlådan som ligger och skräpar :D eller så väntar jag på Ostbergets filter :roll:

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2010-01-25 19:42

80-talet skrev:fan va najs, men som sagt det saknas lite för att det ska vara klockrent. kommer vettig mjukvara med LT så köper jag direkt och sätter kortet i reckhorn filterlådan som ligger och skräpar :D eller så väntar jag på Ostbergets filter :roll:

Absolut, det finns massa funktionalitet som skulle vara smaskens. Jag hoppas och tror på att de kan leverera det vartefter. Under tiden så får jag se vad som kan göras med det som finns...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Inläggav Nahaz » 2010-01-25 19:58

Ok, det jag hade velt prova är att dela upp insignalen i LP och HP och därefter behandla dessa 4 kanaler (eller i alla fall HP och LP individuellt) med EQ.

Men då går ju inte det.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2010-01-25 20:16

Nahaz skrev:Ok, det jag hade velt prova är att dela upp insignalen i LP och HP och därefter behandla dessa 4 kanaler (eller i alla fall HP och LP individuellt) med EQ.

Men då går ju inte det.

Just nu ligger EQn på de två inputkanalerna, det hade varit klart bättre om de låg på outputen istället.

Den frågan har redan tagits upp på deras forum. De verkar sjukt villiga att ta till sig input från användare, fyrvägsfiltret utvecklade de efter förfrågningar, så jag hoppas att många av tillkortakommandena kan fixas inom en snar framtid.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-01-25 20:58

Vilken rolig liten manick du hittat! Tar och beställer en för skojs skull.
Om människorna bakom den dessutom får till PEQ och ett mer attraktivt
delningsfilter för topp/bas-delning så kan den ju vara precis hur bra som helst!

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-01-25 23:16

Hur är det med justering av fas?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2010-01-25 23:27

kodapa skrev:Hur är det med justering av fas?
Bra fråga. Jag tror inte att det är möjligt (just nu), fast borde man inte kunna göra nåt liknande med hjälp av en liten justering med delayfunktionen?
Tone Distribution

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-01-25 23:38

Rundberg skrev:
kodapa skrev:Hur är det med justering av fas?
Bra fråga. Jag tror inte att det är möjligt (just nu), fast borde man inte kunna göra nåt liknande med hjälp av en liten justering med delayfunktionen?

Jo, det verkar rimligt...

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-01-29 17:48

Såg just på miniDSP-forumet att dom satt igång med PEQ-mjukvaran.
http://www.minidsp.com/support/forum/3- ... graphic#69

Min lämnade för övrigt HK den 27:e, så den borde dyka upp i nästa vecka.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2010-01-29 18:39

Jag fick min idag, de hade skickat den den 27:e också... snabba bud! Dessutom hade de varit så vänliga att deklarera 10 USD varuvärde,så jag slapp tull och mums :)
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-01-29 18:55

Grymt!! Min ska ju till Norge, och känner jag det norska postväsendet rätt
så kommer dom behålla den fram till midsommar eller så..

Har du lekt något med den än?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2010-01-29 22:01

Nej, packade upp den och kollade på den på jobbet, hinner inte ner i källaren den här helgen är jag rädd. :( :(
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-02-03 20:20

Har nu fått mitt lilla kort och det ser fint ut.

Men, vill gå ut med en varning till folk som eventuellt tänkt köpa detta lilla kit:
Den finns i två varianter där ingångskänsligheten är anpassad för 0.9Vrms
respektive 2Vrms. Hade man lusläst manualen innan man beställde så hade
man kanske uppmärksammat detta, men det gjorde inte jag och står således
med ett kort anpassat för 0.9Vrms på ingången. Detta passar inte mitt behov
och bruksområde så det blir till att modifiera kortet en aning.

MiniDSP tillhandahåller en liten manual med tillvägagångssätt för denna
modifiering och det handlar bara om att byta två SMD-resistorer, men för
den som ännu inte har beställt så kan det ju vara kul att slippa sätta lödpennan
i kortet det första man gör. Bara en liten varning som sagt.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2010-02-05 15:43

Trist att du fick "fel" kort Aerob...

Nu är det PEQ på gång:

http://www.youtube.com/watch?v=ssdBGeeUZD0

Ser riktigt bra ut tycker jag, 6 band per input och 6 band per output räcker långt.

Är det någon som vet hur man smidigt räknar om en LT funktion till ett set av PEQ inställningar?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-02-05 16:38

Nu börjar det hända grejer!! Måste säg att jag är imponerad över hur duktiga
dom är på att hörsamma vad deras kunder efterfrågar, och snabbt tillhandahålla
produkten i fråga. Dessutom är supporten väldigt snabb och hjälpsam.
Det ända jag saknar nu är stöd för OSX, men det ska väl komma också tror jag.

Kommer köpa PEQ´n så fort den dyker upp, vilket förhoppningsvis blir under
nästa vecka.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²
 
Inlägg: 1900
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Luxemburg

Inläggav Rundberg » 2010-02-05 17:02

Aerob skrev:Nu börjar det hända grejer!! Måste säg att jag är imponerad över hur duktiga
dom är på att hörsamma vad deras kunder efterfrågar, och snabbt tillhandahålla
produkten i fråga. Dessutom är supporten väldigt snabb och hjälpsam.
Det ända jag saknar nu är stöd för OSX, men det ska väl komma också tror jag.

Kommer köpa PEQ´n så fort den dyker upp, vilket förhoppningsvis blir under
nästa vecka.

Kan bara hålla med vad du säger, de lyssnar verkligen på sina kunder. Det verkar som om de har valbar filterbranthet i pipen också.

Har du redan köpt stereo-crossover pluggen? I så fall verkar det som om de bjuckar på uppgraderingen:

MiniDSP team skrev:The even better news: All current community members who already received the Stereo crossover will receive the new plug-in version as a FREE upgrade! A way for us to thank our early adopters who believed in us.


Har du hunnit testa kortet än?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
slockna
 
Inlägg: 3687
Blev medlem: 2008-12-18
Ort: ofon OM15

Inläggav slockna » 2010-02-05 17:17

Rundberg skrev:Nu är det PEQ på gång:

http://www.youtube.com/watch?v=ssdBGeeUZD0

Ser riktigt bra ut tycker jag, 6 band per input och 6 band per output räcker långt.



Verkligen en kul manick detta. Suget tilltar !

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-02-05 18:11

Rundberg skrev:
Aerob skrev:Nu börjar det hända grejer!! Måste säg att jag är imponerad över hur duktiga
dom är på att hörsamma vad deras kunder efterfrågar, och snabbt tillhandahålla
produkten i fråga. Dessutom är supporten väldigt snabb och hjälpsam.
Det ända jag saknar nu är stöd för OSX, men det ska väl komma också tror jag.

Kommer köpa PEQ´n så fort den dyker upp, vilket förhoppningsvis blir under
nästa vecka.

Kan bara hålla med vad du säger, de lyssnar verkligen på sina kunder. Det verkar som om de har valbar filterbranthet i pipen också.

Har du redan köpt stereo-crossover pluggen? I så fall verkar det som om de bjuckar på uppgraderingen:

MiniDSP team skrev:The even better news: All current community members who already received the Stereo crossover will receive the new plug-in version as a FREE upgrade! A way for us to thank our early adopters who believed in us.


Har du hunnit testa kortet än?

MVH

/Mattias


Jag köpte stereocrossover-pluggen, fick den 28 januari och är V1.01,
så jag antar att det är den senaste versionen?

Tyvärr har jag inte provkört kortet ännu, pga OSX. Hade tänkt att låna en
väns PC och köra det, men nu känns det som jag väntar på PEQ´n innan
jag gör det. Tänkte underhålla mig med att snickra till en liten låda så länge.

Angående gratis uppgradering så är det ju en del av deras policy:
MiniDSP team skrev:Free un-limited upgrades . Once a plug-in purchased, you will get free
access to new features & addon we will make to future versions of the
plug-in. All our customers will receive a download link once the new
plug-ins are released to the market.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2010-02-07 17:35

Ingen som har hittat någon passande låda? Hoppas på att hitta en låda som
är 75-80mm så att man inte behöver göra förlängningar på in- och utgångar
utan kan använda sig av dom kretskort-monterade kontakterna direkt.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster