Bygga nytt, NU med bilder.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Bygga nytt, NU med bilder.

Inläggav reservdelar » 2010-01-25 18:58

Hej.

Första inlägget på detta forum, för min del.

Har byggt Proac 2.5 cloner, men det kliar i fingrarna nu och vill prova nåt annat. Tänker nu sälja dom och bygga nytt, hur mycke kan man begära för dom ??

Vad har ni för förslag till nya byggen, skall även bygga 2st subbar.
Spelar inte så våldsamt högt.

mvh
Peter
Senast redigerad av reservdelar 2010-04-10 22:39, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-25 19:06

Välkommen!

Om jag var du skulle jag ge mig på/undersöka möjligheten att bygga ett par slutna stativare av clonerna och sedan lägga stålarna på ett par musikaliska subbaselement. Allt givetvis med kompromisslös designen. Ett "wide baffle" projekt kanske.

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-01-25 19:43

Hej Peetwa

Vill inte ha stora subbar, kan även tänka mej flera små som är lättare att placera ut.

Har du nåt tips på element till små lådor, vill ha riktig hifi bas når man lyssnar på musik.

mvh
Peter

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-25 21:03

Det finns det de som gör bättre än jag, tipsar om basar asså. Själv kör jag med två små subbar.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-25 21:20

Vad är stora respektive små basar?

Vad har du för budget för basar respektive toppar? Hur små toppar vill du ha?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-25 21:28

Om du skall använda befintliga element så är 15 liter slutet ett hukskott på topparna.

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-01-26 13:48

Hallo

Kul med lite svar, lika stora som Proac klonerna är inga problem.
Kanske provar att bygga mindre slutna, men är inte haj på delningsfilter för dom måste väl göras om förstår jag.

Subbarna vill jag ha max 30 liter, vill ha små så att man kan placera lite varstans. Har inte funderat på vad det får kosta, men jag vill ha ljudkvalitet och inget bummel bio bas.

Har en Heco 10" sub nu, spelar hyffsat men får en viss utsläckning mitt i rummet nu. Vill därför ha flera för jämnare bas i hela rummet.
Rummet är 5,20*3.60

mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-01-26 13:58

reservdelar skrev:Hallo

Kul med lite svar, lika stora som Proac klonerna är inga problem.
Kanske provar att bygga mindre slutna, men är inte haj på delningsfilter för dom måste väl göras om förstår jag.

Subbarna vill jag ha max 30 liter, vill ha små så att man kan placera lite varstans. Har inte funderat på vad det får kosta, men jag vill ha ljudkvalitet och inget bummel bio bas.

Har en Heco 10" sub nu, spelar hyffsat men får en viss utsläckning mitt i rummet nu. Vill därför ha flera för jämnare bas i hela rummet.
Rummet är 5,20*3.60

mvh
Peter

Om du vill ha små subbar med djup återgivning ska du läsa på lite om Linkwitz Transform (LT) här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=717905

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29916
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-01-26 22:48

tänker du bygga/konstruera själv eller vill du ha tips på diy-byggen?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-01-27 12:34

Hej

Har inte tid eller talang att prova mej fram själv, vore tacksam för förslag.

DIY byggen är alltid kul, köpa färdigt är inte lika kul.
Mycke byggen på detta forum är ju gamla och svårt att finna element till.

mvh
Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-01-27 15:12

nu beror det ju förstås lite på prislappen men jag kan ju ge några förslag som jag tycker verkar intressanta.

http://www.zaphaudio.com/ZDT3.5.html
en rätt så rejäl golvare med daytons reference element. Nog bland det bättre "bang for buck" som går att hitta.

http://www.zaphaudio.com/ZRT.html
en riktig "high end" golvare med två av scan-speaks bästa element.

http://www.troelsgravesen.dk/TJL3W.htm
en intressant trevägare med smäcker stilren design. Seas excelelement bör garantera väldigt rent ljud. Låg känslighet, hög prislapp och inte det allra sista i basen talar dock emot.

http://www.audioheuristics.org/projects ... R18DXT.htm
förmodligen det bästa förslaget av dessa. Enkel att bygga och riktigt bra element. Kostnadseffektivt superljud är nog att garantera.

Det låter som att du kommer köra delat mot baslåda. Så alla dessa förslag borde kunna ge väldigt bra resultat.

Zaph och Troels har ju mer att välja av också förstås

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... ojects.htm
http://www.zaphaudio.com/

Sen har du ju även skruttens 9LAEH som också är en riktigt fin konstruktion av hög klass.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-27 15:46

reservdelar skrev:Hej

Har inte tid eller talang att prova mej fram själv, vore tacksam för förslag.

DIY byggen är alltid kul, köpa färdigt är inte lika kul.
Mycke byggen på detta forum är ju gamla och svårt att finna element till.
mvh
Peter

Jag tycker att du har gjort en bra iaktagelse och för att råda bot på det kan du i samarbete med Kraniet ta fram en helt ny högtalare.

/Johan

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-01-27 23:41

Vad tror ni om denna Behringer DEQ2496 Equalizer , bättre än en LT krets eller??

Med denna kan man väl exprimentera med lite olika basar, har en massa i källaren som kan kunde få användning av.

PA steg går att hitta billigt till denna.

Annars verkar SLS basen intressant.

Peetwa, menar du att mina element skulla passa bra i liten sluten låda. Måste väl ha andra filter då??

Om jag använder mina Scanspeak element till små frontar så kan jag ju satsa pengar på flera basar istället, älskar bas men då skall det låta perfekt annars är det inte kul.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-01-28 11:00

DEQ2496 är mycket mer än en LT-krets... jag använder den för att testa och tuna allt möjligt, men till vardags tjänar den som EQ och LT åt en 3-vägare med öppen baffel i mellanregistret (SS21W8554) och LT i basen (SLS-10). Mycket kompetent och flexibel!

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-02-03 00:05

Hej Grabbar

Har tagit ett beslut nu, har rivit mina Proac kloner nu.

Kommer att bygga ny låda med befintliga element, det blir samma baffel bredd och volym men med helt andra mått och välvda sidor.

Lackerad i piano finnish eller fanerade, det beslutet kommer när lådorna är klara, kommer även att bli demonterbar baksida för att kunna anpassas med olika dämpningar o rörlängder.

Finns det någon i närområdet som kan hjälpa till med uppmätning o ändring av filter

Blir en blandnig mellan stativare o golvare storleksmässigt, höjd (688 mm) med möjlighet att vinklas i stativet

När dessa är färdiga skall jag bygga skruttens stativare, basmoduler får vänta tills det dyker upp lämliga alternativ.
Senast redigerad av reservdelar 2010-02-03 21:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-02-03 21:21

Fråga.

Hämptade in cirkelsågen från garaget tittade på skivan o konstaterade att det blev inget jobb på lådan ikväll, fattar inte vad jag har sågat med den. Totalt slut klinga.

För att böja MDF skivan, finns det andra tips eller är det bara att skära upp täta spår på baksidan som gäller.
Hur djupt måste man såga, skall man lämna 2-3 mm eller mer.
Såg en länk på ett bygge där han hade byggt med välvda sidor men hittar inte den nu.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-04 00:25

reservdelar skrev:Peetwa, menar du att mina element skulla passa bra i liten sluten låda. Måste väl ha andra filter då??

Inte nödvändigtvis. Om du behåller samma baffelmått så är det helt lungt. Och ska du eq:a får du ännu mer frihet.

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-02-04 11:23

Är det bara baffelbredd eller kan man kapa på längden

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-02-04 12:04

reservdelar skrev:Är det bara baffelbredd eller kan man kapa på längden

Det handlar om både bredd, höjd och placering av elementen. Du kan ladda hem the edge från Tolvan och testa lite. Börja med att mata in samma mått och placering som du har nu. Sedan kan du se hur det förändras när du gör ändringar.

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-02-04 22:42

Ok, har provat Basta nu.
Sålänge jag anväder samma baffelbredd o placering så verkar inte längden från 1020 till 688 som jag får nu göra så stor skillnad.

Får väl mäta upp senare o eventuellt korrigera filtret då.

Har limmat första sidan nu, men vilket jävla jobb det blir med välvda sidor men snyggt blir det nog.

Sågade med cirkelsågen, många spår blir det.
Snacka om att det dammar, sen fyllde jag upp med lim i spåret innan jag drog ihop det med spännband. När trälimmet torkat och sjunkit ner spacklade jag igen resten av spåret med konstruktions lim.

Man skall nog ha fler än två händer när man gör detta med spännband.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-04 22:59

Glöm inte att fota! :D

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-02-05 17:01

Yes.

Tar lite bilder hela tiden.

Var till ett gammalt snickeri idag o fick tag på spårad MDF, var bara 10mm så det blir dubbla varv a 20mm med PL 400 i mellan.

Men det gäller att vara snabb innan det börjar härda.

Sista gången jag spårar MDF skivan själv i alla fall, helt otroligt vad lättjobbat det var.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2010-02-05 17:58

Swedacs dämplim är inte fel i det fallet.

Spårat är kul, men riktiga män boaserar :P
...tycker Erik

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-04-10 00:46

Första provspelningen, lyssningsintryck.

Jaa vad skall man säga, låter bra.

Röda blev dom, kanske för mycket röda.
Kom på en ide, tapetsera sidorna så kan man ändra dom ganska lätt till rummet beroende på vilken inredning man vill ha. skall försöka att få in bilder på bygget, hur är enklast.

Tycker att dom blev riktigt bra.

Om man skall snacka hur dom låter så kan jag säga att jag är ganska imponerad av vad Valutronic SQ 50H presterar, varför kan ingen som är duktig på filter göra ett försök med dom.

Här bygger ni Mupps o massa andra, finns inte en chans att den lilla skiten + en massa andra har en chans mot Valutronic. 115 db i 33 hz lyssnings position och låter väldigt avslöjande.
Det som skiljer är att Scanspeak elementen låter kjöttigare, samt att Valutronic låter betydligt vassare vilket är en nackdel. Tor att en del går att fixa med bättre filter.
Men dom är fruktansvärt avsljöjande, har alldrig hört en högtalare som har visat så mycket brister i musiken/inspelningen.

Lyssnade på en annläggning som kostade 73000:-, för vanlig musik så kan ingen med vanliga öron påstå att den är värd dom pengarna. Vem vill lyssna på ett fåtal skivor som gör denn anläggningen rättvis hela tiden.

Sen så kostar Scanspeak grejorna minst 6000:- med bra filter och Valutronic 1720:- inkl filter för max 200:-.

Skriver detta efter en vindunk o lite annat, men gud va kul de va,.....

Edit: Valutronic distar betydligt tidigare mot Scanspeak, men skillnaden är stor i pris.

Nu vill vi inte ha en massa kritik på stavning o en massa skit. Lyssnar bara med Harman Kardon och en gammal Kenwood vilket b.l.a en ljudtekniker inte hör skillnad på.

Kanske vore en större skillnad med dyrare grejor, men lyssnar bara på modernare musik, MP-3 och Spotyfi. Vore konsigt om musik är den endaste sak som inte får vara annurlunda sen 50-talet.

Eller åker alla 50-talare fortfarande, eller har alla andra fel?????
Senast redigerad av reservdelar 2010-04-10 01:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-04-10 01:02

Gud va kul att vänta på svar.

Måste hålla med en massa andra som man läst på andra forum, ursprungsfrågan försvinner sen blir det bara en massa skit av hela frågan o inget vettigt svar kommer fram.

Tror att jag inte skrivet så mycket sen grundskolan som i denna tråd, kanske det beror på alkoholen vem vet????

För att återgå till grunden i mitt ämne så har jag lånat hem många högtalare för max 10 000:- men med dagens musik som finns på på nätet/CD så kan jag inte förstå varför man skall betala mer.

Lyssnar inte på en massa gamla inspelningar vare sig på LP eller CD.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-10 08:48

å jag undrar varför du slaktade proac-klonerna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-04-10 10:48

Och jag undrar när vi får se bilderna du fotat? :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-04-10 18:11

Att jämföra spotify/mp3 låtar med en ordentligt inspelad CD-skiva alt SACD låter lite dumt, Visst att alla CD-skivor inte låter i världklass men det låter i.a.f som det ska göra.. Jag lyssnade mycket ifrån datorn och kostade på en fin avskärmad kabel till förstärkaren.. Men när jag väll införskaffade min Marantz SA-15 så är det ganska lätt att påstå att skillnaden var enorm.. Om man däremot införskaffar ett påskostad ljudkort till datorn så kan jag tänka mig att man kan lyfta det en aning, Men det vet jag inte så värst mycket om tyvär..

Alla prioriterar vi olika här i livet, Att det finns dom som betalar över 1 miljon för sin anläggning är helt okej, Den personen som gör det har nog ett antal års erfarenhet och ett betydligt bättre tränat öra än en annan..

Bara min egna åsikt, Hoppas du blev nöjd med bygget.. Ska bli intressant att se dom röda.. Hoppas på Ferrari röd :)

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-04-10 19:54

Testar med en bildlänk. Första fräsningen.
http://i923.photobucket.com/albums/ad74 ... C_0114.jpg

Användarvisningsbild
reservdelar
Semesterfirare

Inläggav reservdelar » 2010-04-10 20:00

celef skrev:å jag undrar varför du slaktade proac-klonerna?

Tycker inte att dom såg så kul ut, tråkiga.

Sen skall dom passa till min mediabänk som kommer att bli röd o svart, svarta dörrar i Pianolack är redan inköpt men kommer att byggas under sommaren.

Nästa

Återgå till DIY-forum