DAC4397 klar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

lfm
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2006-04-20
Ort: Skåne

DAC4397 klar

Inläggav lfm » 2010-01-29 13:05

Bild


Bild


Tipset på moddar från denna man ledde till nyfikenheten:
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAMPUCERA/CD%20DAC%20Lampucera%20lampizator.html

Tog bort opampen och kör single-ended från DAC direkt till audiout via två 10uF tantaler. Kanske finns något bättre att välja där. Det får duga för nu.

Bortlödning av två kondingar(från opamp ut) till audioutkontakten så jag kunde använda den. Smidigt att kunna ta bort hela kortet utan att löda något.

Satte egen switch för optisk/coax på panelen.

Kit(trafo+nätdel+dacboard) från eBay inkl frakt, tull,moms = 780 kr
Uppgraderingkondensatorer Elfa(Sanyo OSCONS + wima)=630 kr
Hammondlåda 22x10x5 cm ung(elektrokit.se)=315 kr

Total 1625 kr plus egen överbliven nätsladd.

Lyssningsresultatet är fantastiskt.

Den(CS8416+CS4397) får nu ersätta min 20 år gamla 16-bitars baserad på CS8412+CS4324

Vill göra ev. intresserade att kolla att pinne 2(CS4397) inte är lyft och lagd ihop med pinne 3(min var det vid leverans). Det aktiverar De-emphasing och det låter helkonstigt och kass. Så pinne 2 skall som bilder+schema från Lukas hemsida ligga som original till jord.

Ifrågasätter också tipset för att få en att fungera med 96 khz på Lukas hemsida. Enligt koll i datablad ser M2(pin 4) ut att växla till 50-100 khz-läget och den skulle även behöva inverteras för att strappas till 96khz-pnnen på 8416. Men har ej provat. Har inga SACD eller sådana källor.

Så jag nöjer med 16/24bit och 44/48 khz.

Lödtips för moddar: en bra temperaturreglerad lödstation behövs. 220 grader enligt Lukas, men jag fick inte lödtennet att smälta på 1-2s. 270 grader körde jag, och då gick det fint. Prova helt enkelt att smält nytt tenn på spetsen och se att det funkar.

Lossad folie från kortet är riktigt bökigt att laga så tänk noga på tempen.

Användarvisningsbild
Gastone
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 2009-02-06
Ort: Y-town

Inläggav Gastone » 2010-01-29 14:06

Tjusigt bygge ! Visst låter den bra för de pengarna...

Har också funderat på att flytta tillbaka pin 2 till jord på min, ska bara göra en ny PSU med dubblare till röret färdigt först och höra hur det låter.
Jag byggde anodföljaren som rörbuffert enl. Lukaz schema i början, men den är nu ersatt av en annan lösning för att få ner disten, öka output och minska Zout.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

lfm
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2006-04-20
Ort: Skåne

Inläggav lfm » 2010-02-04 10:05

Tack.

Efter att ha lyssnat genom nästan hela dvd-samlingen åker den nog tillbaks till lab-bänken. Vissa inspelningar genererar en otrevlig översta diskant(kanske runt 8khz eller så).

Min gamla DAC har inga sådana tendenser. Mjukt och fint hela vägen.

Så lite mer tester med tantaler över plastfilmkondingarna också blir det nog enligt Lukas tester.

lfm
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2006-04-20
Ort: Skåne

Inläggav lfm » 2010-02-20 19:34

Färdiglabbat.

Lät allt vara som det var, men jag kompletterade med en 10 uF tantal på varje oscon.

Alla otrevligheter borta och det är sammet hela vägen.

Man är minst sagt förbluffad vad olika komponenter påverkar slutresultatet.

Man skall aldrig ge upp.

Äntligen är man hemma. :)

Användarvisningsbild
Gastone
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 2009-02-06
Ort: Y-town

Inläggav Gastone » 2010-02-21 12:02

Se där ja...Grattis !
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Nip
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2010-03-21
Ort: Halland

Re: DAC4397 klar

Inläggav Nip » 2015-04-27 10:44

Gjort lite ytterligare moddar enligt Lampizator.

PLL-kretsens filter moddas till värden förslagna av tillverkarens datablad, nämns också på Lampizatorsidan.
Jag hade en konstig effekt jag inte såg orsaken till - Sony DVD-spelaren lät sämre än när jag körde från dator och spdif ut.
Så började titta på detaljer och såg att jag förbisåg skillnad i PLL-värden på kortet och vad som rekommenderas av tillverkarens baskoppling. Mycket specifika detaljer om dielektrikum av kondingarna osv för att jitterhantering skall bli optimal.

Så effekten jag upptäckte hängde ihop med jitter verkar det. Rekommenderas skarpt att göra dessa värdeändringar.

Sedan 96k kopplingen till görs enligt föreslaget inlägg på den sidan.
Se dock upp med påståendet att ben är i luften enligt schemat - men så är inte fallet.
En resistorpacke RP2 - håller många konfigvärden som läses som pull-up eller pull-down under reset vid strömpåslag.
Så lyft inte pinnen i luften när du gör strappen för 96k.

(jag var lfm från början men missade något vid emailändring och moderatorer ignorerade mina kontaktförsök, så jag reggade nytt som Nip). Så jag skapade artikeln från början.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster