Tipset på moddar från denna man ledde till nyfikenheten:
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAMPUCERA/CD%20DAC%20Lampucera%20lampizator.html
Tog bort opampen och kör single-ended från DAC direkt till audiout via två 10uF tantaler. Kanske finns något bättre att välja där. Det får duga för nu.
Bortlödning av två kondingar(från opamp ut) till audioutkontakten så jag kunde använda den. Smidigt att kunna ta bort hela kortet utan att löda något.
Satte egen switch för optisk/coax på panelen.
Kit(trafo+nätdel+dacboard) från eBay inkl frakt, tull,moms = 780 kr
Uppgraderingkondensatorer Elfa(Sanyo OSCONS + wima)=630 kr
Hammondlåda 22x10x5 cm ung(elektrokit.se)=315 kr
Total 1625 kr plus egen överbliven nätsladd.
Lyssningsresultatet är fantastiskt.
Den(CS8416+CS4397) får nu ersätta min 20 år gamla 16-bitars baserad på CS8412+CS4324
Vill göra ev. intresserade att kolla att pinne 2(CS4397) inte är lyft och lagd ihop med pinne 3(min var det vid leverans). Det aktiverar De-emphasing och det låter helkonstigt och kass. Så pinne 2 skall som bilder+schema från Lukas hemsida ligga som original till jord.
Ifrågasätter också tipset för att få en att fungera med 96 khz på Lukas hemsida. Enligt koll i datablad ser M2(pin 4) ut att växla till 50-100 khz-läget och den skulle även behöva inverteras för att strappas till 96khz-pnnen på 8416. Men har ej provat. Har inga SACD eller sådana källor.
Så jag nöjer med 16/24bit och 44/48 khz.
Lödtips för moddar: en bra temperaturreglerad lödstation behövs. 220 grader enligt Lukas, men jag fick inte lödtennet att smälta på 1-2s. 270 grader körde jag, och då gick det fint. Prova helt enkelt att smält nytt tenn på spetsen och se att det funkar.
Lossad folie från kortet är riktigt bökigt att laga så tänk noga på tempen.