Vill bygga en high-end högtalare (Färdigt med bilder sid.5)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Vill bygga en high-end högtalare (Färdigt med bilder sid.5)

Inläggav Jonka_ » 2010-02-03 15:53

Hej,

Jag är en nyfiken amatör när det gäller högtalarbyggen och filterbyggen och har i lång tid suttit och försökt läsa mig till hur det ska göras på rätt sätt.
Har fått en del hjälp och tips med tiden men min kunskap gör att jag inte kan färdigställa något.

Jag vill göra en 2-vägs stativhögtalare. Vill att det ska vara en riktigt bra sådan, budgeten för projektet ligger väll någon stanns mellan 5-8000kr för ett par kompletta högtalare.

Jag har valt element som jag helst skulle vilja bygga utav men det är delningsfiltret som är det största problemet, Lödningen klarar jag av, och läsning utav elschema.. Det är att få fram vilka komponenter som jag måste använda mig utav som är problemet, Visst har jag försökt med hyffsat resultat, Men aldrig hela vägen, Och aldrig heller fått det bekräftat utav någon bättre kunnande..

Det jag söker här på Faktiskt.se är någon som kanske ser det som en utmaning, Eller rent utav bara vill hjälpa mig att få ihop mina ädelstenar.

Elementen jag valt ut är följande:
Bas/Mellanregister: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w_8530k00.pdf

Diskant: http://www.seas.no/images/stories/excel ... asheet.pdf

Snälla, hjälp mig att ta fram ett passande delningsfilter till dessa, Ett elschema och en lista med vilka komponenter som används är guld värt, Gör ingenting om det är lite finare komponenter. Dumt att snåla på det viktigaste.
Lådvolymen har jag räknat till 10,5L i sluten låda.
Inte helt bestämt om jag ska ha en sluten eller med basreflex. :roll:
    Senast redigerad av Jonka_ 2010-03-21 12:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
    80-talet

Inläggav 80-talet » 2010-02-03 16:51

om du inte klarar det själv, dvs att konstruera/simulera ett filer, och som jag tolkar dig egentligen bara vill ha ett bra resultat och inte nödvändigtvis lära dig så mycket om konstruktionen på vägen så är ett tips att titta på vad som finns. kanske inte lika roligt men i ditt fall mer prisvärt.

Antingen för att kopiera andra DIY byggen helt (rekommenderas om du vill lägga dessa pengar) och då kanske byta diskant eller bas (från de du listat till de som ingår i de färdiga byggena) eller hitta två olika projekt och ta filtret för de olika elementen i dessa projekt och skapa ett eget. Men du ska vara medveten om att lådans utformning vad det gäller volym, mått och typ (sluten/basreflex) osv är med i beräkningen av dessa filter både vad det gäller bas och diskant!

http://www.troelsgravesen.dk har 6 projekt/färdiga högtalare med basen du listat att välja mellan och en mängd andra med element från samma serie.

http://www.zaphaudio.com/ så här skriver Zaph om diskanten:

"Seas T25CF001 ($103) - Extremely smooth response and excellent build quality. Decent harmonic distortion above 2kHz. Very good even order HD and average odd order HD. Slightly higher tall order harmonics than the best in this group. Slightly expensive for what you get. Tested April 2006."

Vad är anledningen till att du valt just dessa två element?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-02-03 17:37

ja vill du vara säker på att få ett bra resultat så råder jag dig till att gå på existerande byggbeskrivningar. Det är en populär bas som använts i flera byggen.

filter är svåra att fixa utan att ha tillgång till hyffsad mätutrustning och ett bra simuleringsprogram. även med dessa så kan det vara knivigt. Kostnaden för denna utrustning är cirka 2000kr som minst vilket ju kan sabba ens budget. Men är det så att du tänkt bygga mer så kan det ju vara en investering.
    Mvh
    Magnus

Användarvisningsbild
    paa
    Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-03 17:41

Här finns ett annat bygge med samma bas men med annan diskant:
    http://www.zaphaudio.com/ZD5.html
    Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
    Numera pensionär.
    Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
    NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-02-04 21:50

Hoppas du inte blir bortskrämd, jonkan!? Här finns massor att lära :)

Ps; Och det där med "High End", är så mycket mer än ett ord.......... :wink:

Användarvisningsbild
    peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-04 22:18

nadifierad skrev:Hoppas du inte blir bortskrämd, jonkan!? Här finns massor att lära :)

Ps; Och det där med "High End", är så mycket mer än ett ord.......... :wink:

Två?

Användarvisningsbild
    NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-02-04 22:31

Ja, du ser! Så mycket mer! :D

Jag och Jonkan har pratat lite på ett annat Forum :)

Användarvisningsbild
    Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-02-05 11:41

Tack för alla tips,

Har kikat runt lite mer nu och nu har jag bestämt mig för vad jag tänkt göra.

Återstår bara 1 litet problem innan jag kan börja, och det är att spolarna som ska användas till delningsfiltret inte går att hitta.

Som t.ex första spolen som ska vara 1.5mH och 0.255 Ohm, Den finns ju inte att hitta någonstanns.
    Elfa.se säljer en som har 1.5mH men 0,5Ohm. Och det går ju inte riktigt.

Sen säljer hifikit en bandspole som skulle kunna funka, men den kostar nästan 500kr/st, + att alla jag behöver inte finns..

På denna sida ser ni vilken högtalare jag bestämt mig för, och längre ner ser ni delningsfiltret.

http://www.troelsgravesen.dk/W1500_97.htm

Användarvisningsbild
    80-talet

Inläggav 80-talet » 2010-02-05 11:43

Jag har för mig att hifikit.se fixar spolar så som du vill ha dem!?

ser fram emot byggbilder.

Användarvisningsbild
    R1T

Inläggav R1T » 2010-02-05 13:35

Jonka_ skrev:Tack för alla tips,

Har kikat runt lite mer nu och nu har jag bestämt mig för vad jag tänkt göra.

Återstår bara 1 litet problem innan jag kan börja, och det är att spolarna som ska användas till delningsfiltret inte går att hitta.

Som t.ex första spolen som ska vara 1.5mH och 0.255 Ohm, Den finns ju inte att hitta någonstanns.
    Elfa.se säljer en som har 1.5mH men 0,5Ohm. Och det går ju inte riktigt.

Sen säljer hifikit en bandspole som skulle kunna funka, men den kostar nästan 500kr/st, + att alla jag behöver inte finns..

På denna sida ser ni vilken högtalare jag bestämt mig för, och längre ner ser ni delningsfiltret.

http://www.troelsgravesen.dk/W1500_97.htm

Har du tittat här? finns det mesta
    http://www.europe-audio.com/brands.asp?ID2=84

Mvh Åke

Användarvisningsbild
    Kalejdokom
    ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-02-05 14:23

Hej Jonka och välkommen hit.

Sitter just nu och jobbar samtidigt som jag lyssnar på mina byggen, i princip identiska med det du tänker bygga (om du tänker bort allt under midbasen); jag har tillfälligt kopplat ur 18w-basarna som spelar i egen kavitet och lyssnar alltså "bara" på topparna, som spelar i 9 liter basreflex:

Bild

Det är bara helt fantastiskt vad dom kan leverera; linjär frekvensgång, dynamik, hög upplösning och riktigt fin bas (faller av under 60Hz men går ändå riktigt djupt).

Beträffande filtret så har jag ett betydligt enklare dito och ändå både mäter och låter det mycket bra. Mitt filter finns i byggtråden.

Du kan följa mitt bygge i tråden nedan. Just nu testar jag om det blir bättre att driva 18w-basarna som subbar med aktiv delning och alltså köra som ett renodlat delat system (istället för 2,5-vägs):

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Användarvisningsbild
    Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-02-05 15:52

Sådärja grabbar, Nu har jag lyckats plocka ihop alla komponenter inkl elementen som ska användas till bygget..

Tack så hjättemycket för tipset om Europe-Audio, Hoppas det är en seriös sida bara. Och att man inte måste betala i förväg för det är jag inte mycke för.

Är det någon som skulle kunna förklara för mig hur detta lödningsschema fungerar, Jag syftas mest på det som ser ut som en spindel i mitten av scehmat.. Ska allting kopplas samman, och i sånt fall.. I vad?

Bild

Användarvisningsbild
    NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-02-05 20:57

8O Det ser onekligen lite annorlunda ut!

Det sitter en seriespole på Plus till diskanten!?

Men det är väl så avancerat att det övergår mitt förstånd :? :)

Hoppas något snille komenterar........... 8O

Användarvisningsbild
    Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-02-05 20:58

nadifierad skrev:8O Det ser onekligen lite annorlunda ut!

Men det är väl så avancerat att det övergår mitt förstånd :? :)

Hoppas något snille komenterar........... 8O

Hehe, Jo.. En förklaring skulle inte vara helt fel :)

Användarvisningsbild
    Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-02-05 21:28

Då var man lite fattigare igen :)

Får se om det kommer paket om en vecka eller så, Dags att börja på lådkonstruktionen tills vidare...

Längtar tills man kan börja spela in dom ;)

Användarvisningsbild
    Nattlorden
    Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-02-05 21:43

Hoppas verkligen att någon kan kika på det där filtret åt dig... jag själv hade inte vågat löda ihop den där stjärnan, men om det inte skall vara det så är det outläsbart för en som inte förstår funktionen vilka korsningar/kopplingar där skall vara...

Någon som kan simulera det?
    Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
    Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
    peetwa

Inläggav peetwa » 2010-02-05 21:46

Mejla och fråga.

Användarvisningsbild
    MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-05 22:02

Inte ofta man ser seriella filter :)
    Jag saknar dig.
    Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
    Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-02-05 22:16

Det var lite klurigt det här, Och Troels är iväg ett par dagar så kan tyvär inte fråga honom heller..

Men visst borde det finnas någon riktigt kunnig på detta forum som kan hjälpa mig ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-02-05 22:28

tja jag vet inte om jag tycker det är så konstigt. Det är ett seriefilter, det ser skumt ut eftersom det är lite annorlunda mot parallellfilter. Fördelarna påstås vara att elementen för bättre överföring mot varandra eftersom diskant och bas "ser" varandra.
    Mvh
    Magnus

Användarvisningsbild
    R1T

Inläggav R1T » 2010-02-05 22:50

Absolut inget konstigt som sagt var, fast kanske inte så vanligt.

Om du vill läsa lite om seriefilter så finns det lite info. här
    http://www.humblehomemadehifi.com/Crossover.html

Mvh Åke

Användarvisningsbild
    Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-02-05 22:57

Men det ska kopplas samman på en list t.ex?

Användarvisningsbild
    R1T

Inläggav R1T » 2010-02-05 23:47

Jonka_ skrev:Men det ska kopplas samman på en list t.ex?

Om du menar stjärnan på mitten så skall de kopplas till samma punkt.
    Plus och minus till vänster, går till förstärkaren

Mvh Åke

Användarvisningsbild
    Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-02-05 23:54

Kom på ännu en fråga,

Rekomenderas någon speciel tråd för sammankoppling mellan komponenterna? Helst någon som går att hitta i affär dock, så man slipper beställa det också.

Som jag tidigare nämt, jag är helt ny på detta

Användarvisningsbild
    paa
    Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-06 00:18

nadifierad skrev:8O Det ser onekligen lite annorlunda ut!

...

Jag tror inte du ska tänka så, den spolen har större inverkan på basen än diskanten!
    Diskanten är ju bara polvänd för att fasen ska gå ihop bättre, och det är ett trick som kan användas både på parallellfilter och seriefilter.
    Det ligger däremot ett shelf-filter med en spole och ett motstånd i serie med diskanten, men det är väl inget konstigt det heller.
    Ett parallellfilter fungerar som så att filtret skär bort signal till det ena och till det andra registret helt oberoende av varann och man måste vara väldigt noggran så att allt summerar riktigt i alla frekvenser.
    Seriefilter funkar mer som ett shuntfilter, så att det shuntar signalen till diskant eller basen, och därmed blir det inte så lätt fel totalsumma. I teorin i alla fall. Men seriefilter är lite ovanliga och till synes trickigare att konstruera och beräkna.
    Numera pensionär.
    Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
    paa
    Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-06 00:20

Jonka_ skrev:Kom på ännu en fråga,

Rekomenderas någon speciel tråd för sammankoppling mellan komponenterna? Helst någon som går att hitta i affär dock, så man slipper beställa det också.

Som jag tidigare nämt, jag är helt ny på detta

Enkardelig koppartråd brukar ofta användas till hardwiring av filter.
    Enkelledare EK eller dubbelledare EKUA (telefonkabel) som man drar isär funkar bra.
    Numera pensionär.

Användarvisningsbild
    Flint
    Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-06 01:28

Har jag skrivit in rätt komponentvärden?

Bild

Användarvisningsbild
    paa
    Sökaren

Inläggav paa » 2010-02-06 10:25

Flint skrev:Har jag skrivit in rätt komponentvärden?

De spolar som har ett motståndsvärde angivet, kan man lägga som serieresistans efter resp induktans.
    Numera pensionär.

Användarvisningsbild
    Flint
    Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-02-06 10:43

paa skrev:

De spolar som har ett motståndsvärde angivet, kan man lägga som serieresistans efter resp induktans.

R är inlagt i spolarna men det går inte att få det i bild. Jo man kan iofs. skriva in dom manuellt i själva bilden men det kanske räcker med att dom finns där som funktion. Jag har gått på de här värdena från hemsidan.

Bild

Så här.

Bild
    Senast redigerad av Flint 2010-02-06 10:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
    MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-06 10:47

paa skrev:

Det är bra om att man gör tycker jag, samt en notering om det. Bra för överblicken.
    Jag saknar dig.
    Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nästa

Återgå till DIY-forum