Vill bygga en high-end högtalare (Färdigt med bilder sid.5)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Vill bygga en high-end högtalare (Färdigt med bilder sid.5)

Inläggav Jonka_ » 2010-02-03 15:53

Hej,

Jag är en nyfiken amatör när det gäller högtalarbyggen och filterbyggen och har i lång tid suttit och försökt läsa mig till hur det ska göras på rätt sätt.
Har fått en del hjälp och tips med tiden men min kunskap gör att jag inte kan färdigställa något.

Jag vill göra en 2-vägs stativhögtalare. Vill att det ska vara en riktigt bra sådan, budgeten för projektet ligger väll någon stanns mellan 5-8000kr för ett par kompletta högtalare.

Jag har valt element som jag helst skulle vilja bygga utav men det är delningsfiltret som är det största problemet, Lödningen klarar jag av, och läsning utav elschema.. Det är att få fram vilka komponenter som jag måste använda mig utav som är problemet, Visst har jag försökt med hyffsat resultat, Men aldrig hela vägen, Och aldrig heller fått det bekräftat utav någon bättre kunnande..

Det jag söker här på Faktiskt.se är någon som kanske ser det som en utmaning, Eller rent utav bara vill hjälpa mig att få ihop mina ädelstenar.

Elementen jag valt ut är följande:
Bas/Mellanregister: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w_8530k00.pdf

Diskant: http://www.seas.no/images/stories/excel ... asheet.pdf

Snälla, hjälp mig att ta fram ett passande delningsfilter till dessa, Ett elschema och en lista med vilka komponenter som används är guld värt, Gör ingenting om det är lite finare komponenter. Dumt att snåla på det viktigaste.
Lådvolymen har jag räknat till 10,5L i sluten låda.
Inte helt bestämt om jag ska ha en sluten eller med basreflex. :roll:
    Senast redigerad av Jonka_ 2010-03-21 12:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
    80-talet

Inläggav 80-talet » 2010-02-03 16:51