Använt the "Edge" ... inte nått fram...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
magils

Använt the "Edge" ... inte nått fram...

Inläggav magils » 2004-09-20 21:45

Har suttit och "lekt" med Svantes snygga programalster och försöker simulera följande baffel..
Bild.
.bara för och kolla om spagettigänget är på rätt bana....om man nu skulle få för sig att sno lite ideer. :) .

Jag har börjat med hela baffeln dvs. rektangulära baffelformen och då blir det inte bra....centrerat och så.... (det är den röda kurvan) men så lägger man in "framkanten" dvs. sexkantiga baffelplanet som utgör främsta delen (detta är den gröna kurvan)..Bild..

Om man "i huvet" summerar dessa ser det ut som det börjar likna nåt...

Dock hur påverkar snedfasningarna, och sedan själva "träkanten" som dessutom sitter förskjuten i ljupled.... :? För att ytterligare krångla till det så är även baffeln rundad längs långsidorna med då avtagande rundning uppåt av fasningen. Alltsammans läderklätt... 8O

Jag vet att inte detta går att simulera exakt men man kan ju fundera lite....och approxprimentera (som G. Boll sade)

/MI

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-20 21:50

Man kan ju lyssna också... och jämföra med riktig musik.... ingen dum idé!

/ B

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-09-20 21:56

Alla högtalarkonstruktörer borde använda sig av trial-and-error. Slipa ner baffeln på ett slumpvis valt sätt, lyssna. Upprepa tills man hittar den bäst ljudande kombinationen. Sen är det dags att prova ut filter. Man kan ju inte hålla på med dumma simuleringar när det handlar om musik!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-20 21:57

Mja Edge fixar ju bara plana bafflar. Just sånt där är mycket knepigare att simulera. Men i princip kan du räkna med mycket svagare reflexer när vinkeln är trubbig. Bidraget från den gröna borde alltså försvagas en hel del, så resonemanget faller nog åtminstone bitvis, om jag ska tro (vilket är det enda jag kan i detta fallet).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-20 22:06

magils,

http://www.pvconsultants.com/audio/diff ... oadbds.htm

Citerat från manualen:

"If you sharply turn a baffle corner, there is a pressure change that sends a reflection back at the listener, which arrives late and causes a comb filter frequency effect. If you turn that same corner, and instead of finding a single 90 degree sharp turn you pass over two 45 degree sharp edges forming a bevel, you create two such filters. The distance to the median point between those two edges is the center of a notch-filtering band. The distance between those edges is a width of notch effect. The item filtered by that notch filter is the cancellation of the comb filter like warbling. In all actuality, it is a beat frequency pattern, not a notch at all. The first nodal destruction is a half wavelength sum and the periodicity is every harmonic thereafter. But it still resembles a notch-filtered band, and as that is the way it appears when you view its effects in the frequency domain, so I improperly refer to it as a notch filter."

T

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-20 22:11

Måste bara slå ett slag för verktyget som Thomas länkar till. Det är ganska flexibelt och det går lätt att ställa in olika "mät"-vinklar och avstånd för att se hur frekvenskurvan förändras. Det är kanske detta som är mest intressant med diffraktionseffekter tycker jag att skillnaden blir så stor beroende på vinkeln man ser en platt fyrkantig baffel ifrån. Men det återstår att göra lite verkliga mätningar på kraftigt rundade / ej rundade bafflar för att se hur effekterna blir i verkligheten med riktiga element. Det verkar som att det stämmer ganska bra iaf.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-20 22:19

Jo, jag har sett det programmet också och det verkar använda en mer komplett modell än "min". Speciellt bra blir det nog på den här typen av bafflar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2004-09-21 22:13

OKI, jag vet att öra mm. är bra, men det är ju trist att först bygga de värsta grodorna och sedan upptäcka dem.

Ska testa Excel-progremmet igen har haft lite svårt att få det att lira.

/MI

Återgå till DIY-forum