Eftersom jag tänkt oljad ytfinish har jag hade tänkt mig ett lite tjockare fanér av Al.
Är det till och med någon som byggt egen låda efter IA's ritning
Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att göra hela lådan om den inte har ett alltför tungt inre som kräver verktyg som fräs eller pelarborr.
Vore kul om någon kunde besvara någon eller alla mina frågor nedan. Frågorna gäller både fanering och låd-bygge.
Jag tycker det finns ganska mycket information om hur man går till väga för att få ihop en MDF-låda. Jag vet däremot inte hur piP ser ut invändigt, kanske rak och enkel, men jag vet inte.
- Är du nöjd med ditt resultat? (mycket inspirerande svar erfodras
Var det svårt? (nej/ja (vad var svårt?))
Exakt hur gör man? (vilken sida startade du med, använde du fanersax eller andra verktyg, vilket håll lade du ådringen åt? etc.)
Exakt vilket lim använde du?(Ex. kontaktlim på tub/burk från den och den tillverkaren eller Trälim med filler från tillverkaren Fiasko eller så)
Exakt var köpte du ditt faner?
Om du byggde din låda själv, funderade du eventuellt på att ha en annan yttre form på sidorna och toppen (inte baffeln och avfasningarna).
Jag har läst Stefan Bs faneringsguide http://hem.bredband.net/b227650/fanering/fanera.htm(Nej StefanB, ditt hörn syns ej
Finns det andra guider liknande denna?
/edit
Lite länkar angående topic som jag lägger allt eftersom svar droppar in:
Edit 2004-11-01
Nu när jag är färdig tänkte jag besvara mina egna frågor ovan och lägga till lite kommentarer för den som eventuellt snubblar över denna tråd i framtiden.
Jag är mycket nöjd över resultatet
Det var inte så svårt men krävde ganska mycket tid (ca 50 timmar) och omsorg. Jag tror att det går mycket snabbare med tunnare fanér
Exakt hur jag gjort orde framgå av inläggen nedan, fråga gärna om något är oklart.
Jag använde enkelt utomhusträlim från casco
Jag köpte mitt från
Jag köpte ådorna färdiga i MDF, ska dock bygga egna basmoduler inom ett par månader så då får vi se hur det går.
Summa summarum har det varit en trevlig resa, slutresultatet blev i paritet med vad jag förväntat mig. Trevlig Resa för vem som än tänker göra nått liknande själv
Edit: 2005-04-10
Så nu har jag kommit en bit på väg med mina Profundus-P som jag efter ritning snickra själv. Mer info i tråden längre ner ...