Nya projekt, funderingar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Nya projekt, funderingar

Inläggav Kraniet » 2010-03-10 17:26

Ja nu när jag blivit färdig med ett projekt, har ett stående och ett övergivet projekt så är det dags att fundera på ett nytt..

Jag har kommit fram till att jag vill ha surround. Dvs en center ska byggas och surrounder. Men för att få hela systemet enhetligt måste jag fundera på hur mina frontare ska se ut.
Problemet är såklart det att jag vill att centern ska ha samma/liknande egenskaper och förstås ljudkaraktär som h/v fram.

Min tanke var först att bygga en trevägare så som jag skrivit i denna tråd. Detta eftersom min sambo inte verkar vilja ha separata baslådor ståendes i vardagsrummet. Nu verkar juryn vara lite ute på det beslutet så det kan ju komma att ändras.
Mitt avslutade projekt både ser och låter bra men jag vet inte om jag kan sitta nöjd med de som fronthögtalare i längden. Delvis för att det är svårt att få centern att dela elementstorlek tex. Detta eftersom jag vill ha en vertikal placering av mellanregister/diskant i min center.

I vilket fall så har jag i nuläget ett par SLS 10 tum som jag tänker fortsätta att använda. Då separata baslådor inte var ett alternativ började fundera på en trevägare liknande ATC SCM-50. Alltså sls 10, 5tums midbas och en diskant. Eftersom jag har en femtummare (linn kaber bas) och en diskant (SS 9700) så passade det ju bra. Tanken är isf att jag ska kunna uppgradera elementen eftersom.
Men en femtummare med diskant ovanför blir för hög för centern.

Jag har också varit inne på Troels TJL3W vilket skulle kunna fungera bättre som bas till en tänkt center. Det skulle då vara Scan-Speak Discovery element, SB-Acoustics eller Seas.

En annan idé kunde vara en högtalare i stil med Revel Studio 2 med kraftigt rundade baffelhörn. Åtta tums (mid)bas kanske ser bättre ut i det fallet, jag vet inte riktigt.

Centern ska alltså ha vertikalt placerade mellan/diskant. Vilket ju ställer en del krav på att de ingående elementen inte får vara för stora. Tänker man sig ett 4" mellanreg och en neodiskant så är det cirka 15cm högt. En 6,5tum bas behövs för att den ska kunna möta upp mot baslådan.

Till surround tänker jag mig två bredbandare i en låda med vinklade sidor så man får till en mer bredstrålande karaktär. Två eller fyra lådor skulle då användas.

Kan hända bygger jag en waveguide till diskanten också.

Tilltänka element till center/frontar är

http://www.scan-speak.dk/datasheet/d2004_602000.htm
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-4424g00.pdf
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-4434g00.pdf
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w_4534g00.pdf

http://www.sbacoustics.com/index.php?li ... p=6&noc=37
http://www.sbacoustics.com/index.php?li ... p=6&noc=40
http://www.sbacoustics.com/index.php?li ... p=7&noc=17

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=103
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=123
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=133

Till surrounder funderar jag på

http://www.tymphany.com/tg9fd-10-04
http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\fountek\fr88ex.pdf

I den mån det fungerar visuellt har jag inga problem att blanda märken. Enhetligt utseende går före prestanda även om prestandakravet förstås är i fokus. Dock är ett ledord prisvärdhet och därmed ser ni inga överdrivet dyra element.

Lite bilduppslag på det jag funderar på

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Slutligen ett lite sketch-exempel på de två huvudalternativen till frontar. Ska skissa ned de andra idéerna också.
Vår tv-bänk och tjocktv (32") är med som referens.

Bild

Så ser det ut. Det blir mitt upplägg initialt. Mottager gärna idéer, tips och åsikter. Denna tråd blir själva spånartråden. De enskilda projekten blir separata trådar. Skulle jag gissa kommer det nog blir surrounder först, sedan center och sist nya frontar. Nya baslådor kan komma att byggas nånstans i mitten beroende på om vi ska ha sådana eller inte.
Men som sagt ordet är fritt, låt höra. :)
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-10 19:23

vet inte om det är nån som är intresserad av mina spånerier. Men jag skriver väl på.

Jag har funderat lite mer på detta med 5tum som midbas nämnligen. Det är en av skälen till att jag börjat tvivla på SCM-50 modellen som jag ju till att börja med tänkt köra aktiv med mitt emblafilter (diskant/mid) och recieverns innbyggda delning i LFE-kanalen. I praktiken blir det alltså en aktiv tvåvägare med LFE-baslåda inbyggd.

Men dett med att dela av små basar är inte helt trivialt. Recievern har ett 24/12 dB L/R filter om jag förstår saken rätt. Det ställer en del krav på basen att den inte har för hög avrullning i basen. det har tex avhandlats här.
Tanken med 12dB högpassfiltrering är som jag förstår det att den ska samverka med högtalarens egen avrullning och skapa en akustisk avrullning i närheten av 24dB/oktav. Men det låter sig inte göras hur som helst. Topplådorna måste spela rätt lågt i frekvens för att klara 80hz delning. I realiteten blir det med de flesta femtumsbasar en summerad delning vid 100-120hz och med en avrullning som liknar 18dB/oktav.

Jag vet inte hur det blir med rumstöd inräknat men det känns som att det kan bli knivigt att få det att passa ihop. Även om man använder en högre delning ligger femtummarens avrullning så pass högt i frekvens att den summerade kurvan inte blir den 24dB-kurva som man kan tycka man vill ha. Håller den delningsfrekvensen så är det med kurva liknande en 3e ordningens L/R.

Så lösningen blir i så fall att gå upp till en 6tummare. Dessa har ofta så pass låg avrullning att det fungerar med det inbyggda LFE-filtret.
Men då kommer ju problemet att en 6tummare blir för stor att ha som mellanregister i en center. Och att köra 6tum i H/V och gå ner till en 4tum i center som mid känns som att det kan orsaka lite problem om man vill ha en sömlös övergång från front till center.

Summa summarum kommer fram till en lösning med 6tum i bas/midbas och ett 4tum mellanregister.
Det finns ju även möjligheten att använda 8tums bas i H/V och gå ned till 6tum i center jag tror det spelar mindre roll vilken bas det är så länge mid/diskant är intakt.

Sen är det klart att det kanske orsakar problem att använda en passiv center medan H/V är aktiva.
Men inget är ju satt i sten och kanske är det så att det skulle orsaka mindre problem än man tror?

Är det nån annan som har insikt i detta med att blanda element av olika storlek. Tex att man har 6tum mid i H/V och sedan går ned till ett 4tum i center. Räcker det att frekvenskurvorna (on och off-axis förstås) för de olika högtalarna ser likadana ut för att det ska låta lika?

Om det är nån som undrar varför jag inte tagit upp horisontell MTM för center så är det helt enkelt för de urusla off-axis egenskaperna förstås. De flesta kanske är insatt i hur dåligt de beteer sig.

Delningar skulle kunna vara

disk/mid 2000-3000Hz
mid/bas 300-600

i fallet med den SCM_50 inspirerade högtalaren skulle det alltså bli 2000Hz och förmodligen 120Hz vilket är högsta delningen i min Denon.

kan ju lägga in skissen på centern och hur det skulle kunna se ut med 8" istället för 6" i frontarna.

Bild

edit: just det. centern kan man ju tänka sig med en eller två basar, vilket jag försökt visa i bilden.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-03-10 19:27

Du skriver initialt att din dame inte vill ha separata baslådor men där är ändå en baslåda med på skissen?

Smaken är som baken, men Revel burkarna var inte fina. Då är ATC mkt snyggare!

Mycket till hjälp va? :-P
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-10 19:35

Fjonkalicious skrev:Du skriver initialt att din dame inte vill ha separata baslådor men där är ändå en baslåda med på skissen?

Smaken är som baken, men Revel burkarna var inte fina. Då är ATC mkt snyggare!

Mycket till hjälp va? :-P

ja som sagt det där med baslåda är inte avgjort än. har den med där som en referens sas.
jag såg inget problem med ATC-varianten. Jag tycker de ser väldigt bra ut. Men sen var det detta med hur man ska få det att gå ihop med planerna på en center.
Till frontarna skulle jag nog få använda mig av ett externt filter till basen och köra lfe+main helt enkelt för att få det att fungera optimalt. Det ger nog ett bättre slutresultat.

Men det är ju detta med rumsakustiken och hur baslådor placerad på rätt plats kan ge bättre akustik att tänka på också. Hur mycket skillnad det skulle göra i praktiken för min del är jag dock lite fundersam över.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-10 20:11

Jag undrar om du verklign behöver komplettera med 6" eller 8" till centern... Sätt den som small så går frekvensern under delningsfrekvensen till frontarna..

Jag har funtat mycket på center och man vill ju slippa en jäkla klump där..

Idag har jag en center (inte i drift) med Vifa P17SJ bas och Morel MDT41 toppmonterad diskant.

Inte funderat på en koax?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-10 23:08

MagnusÖstberg skrev:Jag undrar om du verklign behöver komplettera med 6" eller 8" till centern... Sätt den som small så går frekvensern under delningsfrekvensen till frontarna..

Jag har funtat mycket på center och man vill ju slippa en jäkla klump där..

Idag har jag en center (inte i drift) med Vifa P17SJ bas och Morel MDT41 toppmonterad diskant.

Inte funderat på en koax?

ja det är ju det att man inte vill ha en stor klump där. Vilken kapacitet den behöver verkar ju lite oklart. Med visst material är det väl nästan bara röster som kommer ut men med annat material verkar ju centern spela mer än alla andra högtalare tillsammans.
Coax har jag funderat på också. Där uppstår ju dock frågan om det går att få samma ljudkaraktär som H/V. Jag vet inte hur stort problem detta med matchning är.

Bakhögtalare är väl mindre kritiska. Dock verkar det ju också variera med material.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
knutsson

Inläggav knutsson » 2010-03-11 06:45

En stor center ärväl det snyggaste som finns :D

All elektronik på sidan av systemet, ingen tv möbel av något slag, utan en stor redig center på ett snyggt stativ.

Det är melodin 8)

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-03-11 09:40

Intressant!

Jag har suttit ock funderat på nya 2 eller 2,5vägare med 6,5" bas, nu just står det mellan.

Seas ER18RNX
Scan-Speak 18W/8434G00
eller
SB aucustics SB17NRXC35-8

Alltså ungefär samma element som du funderar på, vi måste ju vara in på ett bra spår då?

Och jag har funderat på samma princip på surround med dubbla bredbandare riktade snett åt sidorna.
Med:
Vifa tg9fd-10-04
Fountek fr89ex
eller
Visaton FR-10 (budget:) )

Center har jag lite funderat på (utan att ta hänsyn till att matcha dom med front högtalarna) om man skulle göra en tvåvägare med 2st 5" basar och en bredbandare som man skulle dela från ca 500Hz.
Borde ge jämn spridning och enklare och billigare att bygga än en 3-vägs center.
/Kristian

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-11 15:48

ER18RNX är ju erkänt bra det verkar ju spela bas med minst dist jämfört med andra konkurrenter, tom bättre än scan speak revelator vad det verkar. Väldigt fint element speciellt då man tar det låga priset i beaktning.

SB verkar ha en del mekaniska oljud för sig då man spelar högt och djupt. Men om det märks av då elementet sitter i låda vet jag inte. De har ju dock väldigt bra prestanda, i samma liga som Seas och Scan-Speak, och till ett väldigt bra pris.

SS Discovery serien har jag inte sett några tester på. Det är ju relativt nya element.

Sen har vi ju också Vifas NE serie men alla deras element finns inte till salu riktigt än. Dock är det ju intressanta element med papper/pulp kon och neomagnetsytem i stil med SS Illuminator. Verkar ligga i samma prisklass som Seas/SB/Discovery.

Ser ut på detta sätt. Hur de presterar har jag dock ingen aning om. Men även de elementen har jag funderat på.

Bild

http://www.tymphany.com/ne123w-04
http://www.tymphany.com/ne149w-04
http://www.tymphany.com/ne180w-04
http://www.tymphany.com/ne225w-04

edit: bredbandare i centern vet jag inte hur det fungerar. som jag förstår det är en väldigt viktig egenskap att högtalaren har en jämn, bred och fin spridning. mycket av "du är där"-känslan kommer av att högtalaren har en jämn energikurva som kommer av en bred och fin spridning.
Om bredbandaren duger beror väl på hur den beter sig.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-11 16:30

håller nog med föregånde skrivare att revelburkarna ser lite otrevliga ut

en fråga som poppar upp är om det är optimalt att bygga en trevägare på det vanliga sättet, kan det bli ljudligt bättre om man lägger ner tankemöda på annan lådform å uppbyggnad
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-11 17:41

celef skrev:håller nog med föregånde skrivare att revelburkarna ser lite otrevliga ut

en fråga som poppar upp är om det är optimalt att bygga en trevägare på det vanliga sättet, kan det bli ljudligt bättre om man lägger ner tankemöda på annan lådform å uppbyggnad

hur menar du? "vanliga sättet"?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-03-11 18:28

Ser ju snygga ut åtminstone!
Varför finns dom bara som 4ohm? Eller varför har Vifa så många 4ohms element?
/Kristian

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-03-11 21:14

Europe audio har rea på Dayton 18 are i alu. Det verkar vara ett rejält element om än oglamoröst. Är lite skeptisk till underhängda basar som Vifa/SS. Men det kanske beror på okunskap.

8O :D
Let forever be

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-11 22:53

har roat mig med att flytta baslådorna ikväll. det är ju onekligen väldigt mycket bättre med baslådor på rätt plats i rummet. genom att flytta den ena lådan till det andra hörnet lyckades jag dämpa bort ca 6dB av en peak vid 50hz och få en mycket finare basåtergivning.
kanske måste promota baslådealternativet trots allt..

underhänga element är ju bra så länge slaglängden är tillräckligt lång. underhängt brukar väl ge lite bättre distorsionbeteende.
fast det är klart de tester som Zaph gjort på Illuminator verkar peka på att de är sämre än Revelator så et är väl ingen garanti.
Fördelen med den där sortens korg/magnetsystem är ju att det inte finns nån magnet som skymmer. En del menar ju att det blir ett "öppnare" mellanregister då elementet får mer frirum inåt i lådan.
Varför Vifan bara finns i 4ohm vet jag inte, men det behöver ju inte vara en nackdel. Skulle jag gissa har de gått ner till 4 0hm för att få upp känsligheten så de slipper fläska på med större neomagnet. Känslighet runt 88dB/w/m är ju lite lågt för ett 4 ohms element kan ju tyckas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-03-12 13:10

Kraniet skrev:
celef skrev:håller nog med föregånde skrivare att revelburkarna ser lite otrevliga ut

hur menar du? "vanliga sättet"?

nja, jag undrade bara om man med fria händer kunde göra lådan bättre än en "vanlig stor trevägslåda", en sådan "vanlig stor trevägslåda" känns mer optimal ur kostnadssynpunkt än ur akustisk, en trevägare brukar locka till lite flackare filter och då behövs ofta lite hjälp genom den fysiska utformningen av lådan
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-03-12 14:00

Kraniet skrev:edit: bredbandare i centern vet jag inte hur det fungerar. som jag förstår det är en väldigt viktig egenskap att högtalaren har en jämn, bred och fin spridning. mycket av "du är där"-känslan kommer av att högtalaren har en jämn energikurva som kommer av en bred och fin spridning.
Om bredbandaren duger beror väl på hur den beter sig.

Vifa bredbandarens frekvenskurvor vid 0° och 30° följer varandra upp till 7-8kHz, 60° kurvan börjar avvika redan vid 3-4k. Det borde väl räcka som center?!

Om man ännu skulle använda samma bredbandare som mellanregister i front högtalarna så borde ju systemet bli väldigt klangmatchat.
/Kristian

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-04-07 18:10

hur ska man tänka när det kommer till surrounder då?

denna surround från infinity får väldigt bra kritik av Toole, dcok bara när den används som en bipol (alltså alla element spelar i fas).

Bild

Surrounder bör ha så bred spridning som möjligt har jag förstått det som och denna variant eller Inos A2 gör det på ett bra sätt.

Men frågan är om man klarar sig med två mupp-element (TG9FD10/04) per låda eller om man bör gå upp i storlek lite?

Peerless HDS är ju väldigt billigt tex denna http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3348 parat med ett par neodiskanter så borde det klara lite mer ljudtryck och ha lite högre känslighet än mupp-elementen. Enkelheten att bygga med bredbandare är ju dock inte att ta lätt på, plus den ringa storleken.

någon som kan ge råd?

ang fronthögtalare kom jag på att jag ju får en uppsättning HDS-element över i form av ett par 5 och ett par 8tumsbasar. Till detta blir det nog DXT-diskant. Kan ju vara bra att bygga upp det jag har liggandes.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-08 10:18

Kraniet skrev:hur ska man tänka när det kommer till surrounder då?

denna surround från infinity får väldigt bra kritik av Toole, dcok bara när den används som en bipol (alltså alla element spelar i fas).

Toole är väl jävig när det gäller Infinity-högtalare.

F.ö. så är väl dipolsurrounder enbart till för att försöka klara sig med bara två st, utan att dom blir lokaliserbara. Om man har flera än två, så funkar det ju bättre på alla sätt och vis med monopol (vanliga) surroundhögtalare.

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-11-08 10:53

Jag tror mer på att ha en drös surrounder med varsin TG9. Iaf 3 per sidokanal. Sedan klarar du dig på 1-2 för bakkanalerna (om du ska ha 7.1). Det lär ge bättre spridning än dipolerna, och bättre möjlighet att anpassa placeringen på väggarna.

Kan f.ö. nämna att man ibland behöver rätt bra kapacitet i surrounderna om man ska lyssna på SACD Multichannel. Jag körde ett spår från Opus3 30års-jubileumskivan häromdagen, där man lagt ut slagverkare i de olika kanalerna, med ganska likvärdigt ljudtryck. Mina 2st Ino a1 per kanal mådde inte helt bra av det. Fick skruva ner volymen raskt.

Med film har det aldrig varit något problem, och "vanlig" SACD Multichannel har inte gett sådana problem tidigare heller, då det oftast är ambiensljud i sidokanalerna. Däremot är det ett väldigt trevligt ljudformat! Tack till Sony som gett sin billiga BD-spelare 370 möjlighet att återge SACD via HDMI.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-08 14:02

Om stor bas önskas, men inte ses så mycket, varför inte fundera på en sidmontering? Typ NHT 2.9?
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-11-09 14:15

ja det där är ju en smart lösning, speciellt då man kan komma runt golvreflexen lite.
Nu har situationen ändrats lite då jag kommer ha två baslådor med varsin 15tum byggd så att det ser ut att tillhöra tv-bänken (se annan tråd).
Men en trevägare blir det nog ändå som det ser ut för att få den där "midbas-punchen". En åtta och till det ett 4 tum mellanreg.
Designen blir nog nära atc, eller kanske mer exakt som spendor s9

Bild

edit: NHT-lösningen är ju elegant på många sätt, däremot gillar jag inte att den sticker in i rummet som den gör. ca 30cm ut från vägg är något av en smärtgräns. Speciellt då man har platt-tv..
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum