Linnar skrev:Själva programmerandet är en lite sak. Det som tar tid är att bla omsätta formler till kod men först och främst att hitta rätt formler. Det allra svåraste i formelbiten blir att lägga in den frekvensberoende logaritmen. Just den frekvensberoende logaritmen är våra teoretiker väldig snåla med att placera in.
Mitt tips ang. formlerna är att inte försöka sätta ihop alla formler man hittar till en, utan att i stället simulera högtalaren med hjälp av mekano-akusto-elektriska analogier och kretsscheman. Bygger man sedan en schemasimulator i programmet blir man tillräcklgt flexibel för att bygga på modellen med passiva filter och olika lådor. Vidare är det oflexibelt att tänka i termer av "svarta lådor" som var och en har en överföringsfunktion. En högtalare belastar ju ett passivt filter, så man måste få med interaktionen mellan "lådorna".
Första simuleringsprogrammet som jag gjorde i (mitt specialarbete i gymnasiet 1982 på en ABC80) byggde på att jag bakade ihop alla formlerna till en. Det blev väldigt grisigt och mycket svårt att lägga till saker. Det slutade också med att man "bara" kunde simulera elementet i lådan, utan filter eller baffelsteg (som jag inte visste vad det var då).
Vad är en frekvensberoende logaritm, och när dyker den upp i högtalarsammanhang?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.