Simuleringsprogram Simba / Mäthårdvara Mätro-2

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Linnar

Simuleringsprogram Simba / Mäthårdvara Mätro-2

Inläggav Linnar » 2010-04-16 21:24

Jag påbörjade för ett par år sedan ett simuleringsprogram för högtalare. Kom ihåg att jag försökte förutse alla användningsområden och hur jämförelser mellan olika högtalarprinciper skulle kunna se ut.
Nu när jag närmar mig slutet för framtagandet av mitt bokföringsprogram FirmaBok så kanske jag fortsätter med detta simuleringsprogram.
Det är en massa jobb med att färdigställa simuleringsprogrammet. Jag börjar inte med det om inte intresse finns.

Så här ser arbetskopian ut:

Bild

Någon som är intresserad?
Åsikter?
Förslag till funktioner?
Annat?
Senast redigerad av Linnar 2010-09-14 22:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-16 21:52

själv skulle jag vilja ha ett användarenkelt program likt winisd men med lite fler analysgrafer
Bikinitider

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-04-16 22:30

Jag är klart intresserad. :)

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-16 23:04

celef skrev:själv skulle jag vilja ha ett användarenkelt program likt winisd men med lite fler analysgrafer

Det är jag åxå!
Jag är alltid, och bara, intresserad av användarvänliga program.

Det som visas på bilden här ovan har just användarvänligheten stått i fokus.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-04-16 23:17

Gärna om du kunde få med slavbas utförande med.
och gärna vad f3db hamnar och dämpmatrial och hur det påverkar.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-16 23:22

boom skrev:Gärna om du kunde få med slavbas utförande med.
och gärna vad f3db hamnar och dämpmatrial och hur det påverkar.

Intresant!
Dämpmaterialets påverkan kan bara göras statiskt, dvs det måste navändas ett antal färdiga modeller.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-04-17 00:01

Kör så det ryker!
Tyvärr är jag såpass novis på området så jag har inga konstruktiva föslag att komma med...

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-17 03:37

Stranne skrev:Kör så det ryker!
Tyvärr är jag såpass novis på området så jag har inga konstruktiva föslag att komma med...

Detta är ett långtidsprojekt. Först skall mitt Bokförinsprogram göras klart. Räknar med att det är klart i Juni. Därefter kan jag börja med simuleringsprogrammet. Själva programmerandet är en lite sak. Det som tar tid är att bla omsätta formler till kod men först och främst att hitta rätt formler. Det allra svåraste i formelbiten blir att lägga in den frekvensberoende logaritmen. Just den frekvensberoende logaritmen är våra teoretiker väldig snåla med att placera in.

Kan bli kul detta!

På sikt kanske jag inför mätmöjligheter i programmet.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-17 09:05

Vattenfall/efterklangstid? :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-04-17 09:44

Det ser ut som om även jag skulle kunna använda det där :D .

Jag har tittat lite på Basta, Holm mm, och backar varje gång då det ser för avancerat ut :oops:

Just funktionen, för dämpmaterialets påverkan, verkar ju väldigt bra!
Kanske olika sorters dämpmtrl?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-04-17 10:41

Linnar skrev:Själva programmerandet är en lite sak. Det som tar tid är att bla omsätta formler till kod men först och främst att hitta rätt formler. Det allra svåraste i formelbiten blir att lägga in den frekvensberoende logaritmen. Just den frekvensberoende logaritmen är våra teoretiker väldig snåla med att placera in.

Mitt tips ang. formlerna är att inte försöka sätta ihop alla formler man hittar till en, utan att i stället simulera högtalaren med hjälp av mekano-akusto-elektriska analogier och kretsscheman. Bygger man sedan en schemasimulator i programmet blir man tillräcklgt flexibel för att bygga på modellen med passiva filter och olika lådor. Vidare är det oflexibelt att tänka i termer av "svarta lådor" som var och en har en överföringsfunktion. En högtalare belastar ju ett passivt filter, så man måste få med interaktionen mellan "lådorna".

Första simuleringsprogrammet som jag gjorde i (mitt specialarbete i gymnasiet 1982 på en ABC80) byggde på att jag bakade ihop alla formlerna till en. Det blev väldigt grisigt och mycket svårt att lägga till saker. Det slutade också med att man "bara" kunde simulera elementet i lådan, utan filter eller baffelsteg (som jag inte visste vad det var då).

Vad är en frekvensberoende logaritm, och när dyker den upp i högtalarsammanhang?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-17 10:55

kan man simulera på ett riktigt sätt dämpmaterialets påverkan på bassystemet? jag tror inte det eftersom många faktorer spelar in och då ryker nog användarvänligheten all världens väg, det blir nog snabbt grekiska över det hela. det man kan göra är väl att införa en enkel lådvolymökning på grund av dämpmaterialet som styrs av användaren. serieresistansen är oxå viktig. önskvärt är oxå att kunna simulera närheten till närmsta rumshörn och dess påverkan. och tydliga systemlimits vill man ju oxå ha
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-04-17 11:16

LspCAD och Basta kan ju vara bra förebilder då de båda är välfungerande program.
Mvh
Magnus

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-17 11:17

Svante skrev:
Linnar skrev:Själva programmerandet är en lite sak. Det som tar tid är att bla omsätta formler till kod men först och främst att hitta rätt formler. Det allra svåraste i formelbiten blir att lägga in den frekvensberoende logaritmen. Just den frekvensberoende logaritmen är våra teoretiker väldig snåla med att placera in.

Mitt tips ang. formlerna är att inte försöka sätta ihop alla formler man hittar till en, utan att i stället simulera högtalaren med hjälp av mekano-akusto-elektriska analogier och kretsscheman. Bygger man sedan en schemasimulator i programmet blir man tillräcklgt flexibel för att bygga på modellen med passiva filter och olika lådor. Vidare är det oflexibelt att tänka i termer av "svarta lådor" som var och en har en överföringsfunktion. En högtalare belastar ju ett passivt filter, så man måste få med interaktionen mellan "lådorna".

Första simuleringsprogrammet som jag gjorde i (mitt specialarbete i gymnasiet 1982 på en ABC80) byggde på att jag bakade ihop alla formlerna till en. Det blev väldigt grisigt och mycket svårt att lägga till saker. Det slutade också med att man "bara" kunde simulera elementet i lådan, utan filter eller baffelsteg (som jag inte visste vad det var då).

Vad är en frekvensberoende logaritm, och när dyker den upp i högtalarsammanhang?

Så som du beskriver har jag redan börjat, alltså med moduler.
Frekvensberoende logaritm, det är en mening jag snott av en annan kille som också byggt simuleringsprogram.
De flesta formelpaket kan räkna ut alt möjligt men inte vid olika frekvenser. De moduler jag tills nu lagt in har jag själv lagt till den frekvensberoende delen så att jag får ut själva frekvenskurvan för hela regsitret. Q-värdes-kurvorna finns däremot "där ute" det är ju liksom en av grejerna med Q-värdet.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-17 11:19

celef skrev:kan man simulera på ett riktigt sätt dämpmaterialets påverkan på bassystemet? jag tror inte det eftersom många faktorer spelar in och då ryker nog användarvänligheten all världens väg, det blir nog snabbt grekiska över det hela. det man kan göra är väl att införa en enkel lådvolymökning på grund av dämpmaterialet som styrs av användaren. serieresistansen är oxå viktig. önskvärt är oxå att kunna simulera närheten till närmsta rumshörn och dess påverkan. och tydliga systemlimits vill man ju oxå ha

Jo, det kan bli en nöt!
Får använda färdiga modeller att välja på.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-17 11:20

Kraniet skrev:LspCAD och Basta kan ju vara bra förebilder då de båda är välfungerande program.

Det är faktiskt ett problem. Varför uppfinna hjulet en gång till?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-04-17 11:50

Konkurrens. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-04-17 12:42

En till med intresse här...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-04-17 14:04

Linnar skrev:
Svante skrev:

Så som du beskriver har jag redan börjat, alltså med moduler.
Frekvensberoende logaritm, det är en mening jag snott av en annan kille som också byggt simuleringsprogram.
De flesta formelpaket kan räkna ut alt möjligt men inte vid olika frekvenser. De moduler jag tills nu lagt in har jag själv lagt till den frekvensberoende delen så att jag får ut själva frekvenskurvan för hela regsitret. Q-värdes-kurvorna finns däremot "där ute" det är ju liksom en av grejerna med Q-värdet.

Hmm, då ska vi se om jag förstår rätt: Med frekvensberoende logaritm menar du att du räknar ut hela tonkurvan och inte bara kring resonansen, där Q-värdet påverkar mycket?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-17 16:38

Svante skrev:Hmm, då ska vi se om jag förstår rätt: Med frekvensberoende logaritm menar du att du räknar ut hela tonkurvan och inte bara kring resonansen, där Q-värdet påverkar mycket?

Exakt!
Jag formulerad mig som en kratta förra gången. :oops:

Vad jag vill med programmet är två saker:

1, Allt i ett program.

2. Hela frekvenskurvan skall simuleras från 0 - 22khz. Både med bara ett element men helst också med flera element inkl. delningsfilter.

Jag vet att det kan bli svårt att uppnå, men någonstans skall man ju sätta målet :D .

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-04-17 19:34

Ok, om du har målet att simulera hela frekvensområdet, och om du vill att programmet ska visa någorlunda rätt och om du vill inkludera passiva delningsfilter så vill jag påstå att du måste överge principen att hitta en formel som beskriver hur tonkurvan blir. Även om den naturligtvis existerar i någon mening, så är det inte realistiskt att tänka på det sättet.

Jag säger det för att du inte ska måla in dig i ett hörn. Det man behöver ha koll på för att göra en modell som är någorlunda flexibel är:

1. Elektriska analogier till mekaniska och akustiska system.
2. jw-metoden för elektriska kretsar.
3. Ett sätt att lösa ut spänningar och strömmar i en godtycklig elektrisk krets. Man behöver alltså en kretssimulator. Kretssimulatorn bygger man lämpligen upp genom att ställa upp ett ekvationssystem för den krets som motsvarar analogin och lösa det för varje frekvens, numeriskt.

Det jag ser i din modell nu är (gissar jag) en modell som egentligen bara är noggrann i lågfrekvensområdet, och att rita ut resultatet från den upp till 22 kHz tillför inget.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-17 19:43

Svante skrev:Ok, om du har målet att simulera hela frekvensområdet, och om du vill att programmet ska visa någorlunda rätt och om du vill inkludera passiva delningsfilter så vill jag påstå att du måste överge principen att hitta en formel som beskriver hur tonkurvan blir. Även om den naturligtvis existerar i någon mening, så är det inte realistiskt att tänka på det sättet.

Jag säger det för att du inte ska måla in dig i ett hörn. Det man behöver ha koll på för att göra en modell som är någorlunda flexibel är:

1. Elektriska analogier till mekaniska och akustiska system.
2. jw-metoden för elektriska kretsar.
3. Ett sätt att lösa ut spänningar och strömmar i en godtycklig elektrisk krets. Man behöver alltså en kretssimulator. Kretssimulatorn bygger man lämpligen upp genom att ställa upp ett ekvationssystem för den krets som motsvarar analogin och lösa det för varje frekvens, numeriskt.

Det jag ser i din modell nu är (gissar jag) en modell som egentligen bara är noggrann i lågfrekvensområdet, och att rita ut resultatet från den upp till 22 kHz tillför inget.

Du har helt rätt med problematiken. Jag har insett det efter ett halvår av experiment med olika tillgängliga formler och med egna dito'n.

Men man kan simuler en tänkt verklighet med hjälp av modeller inblandat av lite känd fysik. Det blir inte exakt med verkligheten från ett par oktaver över resonansen och uppåt men det ger en bild av vad man har att vänta sig. Delningsfiltret påverkan får vara den matematiska och inget annat.

Som alla förstår, hoppas jag, så är det ännu så länge en tankeidé. Programskalet finns så det är egentligen bara till att fylla med formler plus lite annat.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-17 21:40

jag tycker att det lider mer brist på alternativ bland mätsystemen, ett enklare men välfungerande mätprogram med egen usb-hårdvara är något som verkligen saknas, ett sådant system får du gärna utveckla å sälja till mig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-04-17 21:45

Linnar skrev:Som alla förstår, hoppas jag, så är det ännu så länge en tankeidé. Programskalet finns så det är egentligen bara till att fylla med formler plus lite annat.

Apselut, och jag tycker att du ska köra på. Jag vill bara hjälpa dig att välja rätt modeller från början.

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-04-17 21:49

celef skrev:jag tycker att det lider mer brist på alternativ bland mätsystemen, ett enklare men välfungerande mätprogram med egen usb-hårdvara är något som verkligen saknas, ett sådant system får du gärna utveckla å sälja till mig

Håller helt med celef, enkelt men bra mätprogram vore mycket intressant!

Hur skulle ditt program skilja sig gentemot existerande program såsom Basta! t.ex. Linnar?

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-17 22:17

celef skrev:jag tycker att det lider mer brist på alternativ bland mätsystemen, ett enklare men välfungerande mätprogram med egen usb-hårdvara är något som verkligen saknas, ett sådant system får du gärna utveckla å sälja till mig

Jag har Mätro-2 på gång. Men mjukvara har jag inte. Mätro-2 klara i stöllet flera olika mätprogram.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-17 22:19

Svante skrev:
Linnar skrev:Som alla förstår, hoppas jag, så är det ännu så länge en tankeidé. Programskalet finns så det är egentligen bara till att fylla med formler plus lite annat.

Apselut, och jag tycker att du ska köra på. Jag vill bara hjälpa dig att välja rätt modeller från början.

Jag är glad för att ha tillgång till dina råd.

På tal om något annat, jag kommer inte in på "tolvan", något fel?
Har du lagt till kalibreringsmöjlighet(er) till Sirp ännu?

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-17 22:25

LasseA skrev:

Håller helt med celef, enkelt men bra mätprogram vore mycket intressant!

Hur skulle ditt program skilja sig gentemot existerande program såsom Basta! t.ex. Linnar?

Sirp med möjlighet att lägga in ett antal kalibreringsfiler skulle vara kanon. Jag är inte säker på att jag vill uppfinna hjulet en gång till.

Jag håller på (går sakta) att utveckla en ny mätjig. Den heter Mätro-2 och är bla anpassad för att kunna använda Sirp. Dock kräver Mätro-2 att sirp kan hantera kalibreringsfiler.

Alltså, Sirp är det enklaste mätprogrammet som ger tillräckligt med mätdata till användaren på ett suveränt enkelt sätt. Svante har verkligen tänkt till där.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-04-17 23:13

Linnar skrev:
Svante skrev:

Jag är glad för att ha tillgång till dina råd.

På tal om något annat, jag kommer inte in på "tolvan", något fel?
Har du lagt till kalibreringsmöjlighet(er) till Sirp ännu?

Håller på att meka med brandväggen. Det kan ta en stund... :?

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-04-17 23:33

Svante skrev:Håller på att meka med brandväggen. Det kan ta en stund... :?

OK!
Får väl hållas en stund då...

Nästa

Återgå till DIY-forum