Moderator: Redaktörer
celef skrev:shit vilka fina element du har på lager, ja förutom den där monacordiskanten då, jag skulle snabbt byggt ihop en bra tvåvägs golvare och sedan meckat på en trevägare ala audio physic virgo med at-mellanregistret, det skulle kunna bli snorbra
R1T skrev:celef skrev:shit vilka fina element du har på lager, ja förutom den där monacordiskanten då, jag skulle snabbt byggt ihop en bra tvåvägs golvare och sedan meckat på en trevägare ala audio physic virgo med at-mellanregistret, det skulle kunna bli snorbra
Det har bara blivit så. Köpt en del beg. och på utförsäljning.
Helt klar en intressant lösning med basen på sidan, för att få så smal baffel som möjligt. Men hur högt upp kan man dela basen med den placeringen?
Mvh Åke
MagnusÖstberg skrev:Åh, vilka roliga element!!
Jag skulle lekt lite annorlunda, men det beror på hur starkt du vill spela.
Jag skulle gjort en sluten LT konstruktion på basen och delat den aktivt vid 300hz.
300hz och upp till diskanten tar 18W/4531G00 vid som får arbeta upp till 1,5Khz där den delas elektriskt (inte aktivt) med 6db/oktav. På mellanregistrt skulle jag placera en konjungatlänk.
Diskanten D2904/710001 delas vid 3Khz med 6db/oktav.
Det skulle vara en kul utgångspunkt.
OK, det var mest ett förslag för att hålla nere lådstorleken samtidigtR1T skrev:Skulle helst vilja dela den passivt i alla register, mest för att lära mig mer om att bygga filter.
Fast jag har en DCX2496 ligger i källaren, så vem vet en vacker dag kanske jag bygger en LT konstruktion, Fast då blir det nog med några andra basar och kanske fler.
Mvh Åke
Kalejdokom skrev:Dom midbasarna funkar kanon i 2,5-vägs system. Placera dom i var sin avstämd kavitet - låter mumma! Mina 18S väntar dock fortfarande på att få komma i låda. Jag vet vad jag ska ha dom till - och det kommer att bli skitbra!
Som vanligt länkar jag gärna till mina egna byggen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=24565
Kalejdokom skrev:Dom midbasarna funkar kanon i 2,5-vägs system. Placera dom i var sin avstämd kavitet - låter mumma! Mina 18S väntar dock fortfarande på att få komma i låda. Jag vet vad jag ska ha dom till - och det kommer att bli skitbra!
celef skrev:jag tycker det känns som slöseri att bygga 2.5-vägare, jag inbillar mig att metoden kan vara bra vid användning av sämre element, men dina är ju av första klass
I en 2,5-vägare är inget element "mellan". Båda basarna spelar hela vägen ner, en av dem delas uppåt vid en frekvens där den kompenserar för baffelsteget.R1T skrev:Om man nu tänker sig att jag skall bygga en 2,5-vägs med 18W/4531 och 18S/8531, vilken skall man då ha till mellan?
Rent spontant skulle jag ta 4531:an som mellan i en lite mindre låda, och 8531:a får spela i en större låda, men jag har ingen aning varför jag tycker så![]()
Sen kan man undra hur impedansen blir med en 4Ohm och enhm, känns som den kan gå under 3Ohm?
Mvh Åke
LasseA skrev:I en 2,5-vägare är inget element "mellan". Båda basarna spelar hela vägen ner, en av dem delas uppåt vid en frekvens där den kompenserar för baffelsteget.R1T skrev:Om man nu tänker sig att jag skall bygga en 2,5-vägs med 18W/4531 och 18S/8531, vilken skall man då ha till mellan?
Rent spontant skulle jag ta 4531:an som mellan i en lite mindre låda, och 8531:a får spela i en större låda, men jag har ingen aning varför jag tycker så![]()
Sen kan man undra hur impedansen blir med en 4Ohm och enhm, känns som den kan gå under 3Ohm?
Mvh Åke
R1T skrev:celef skrev:jag tycker det känns som slöseri att bygga 2.5-vägare, jag inbillar mig att metoden kan vara bra vid användning av sämre element, men dina är ju av första klass
Det var mest en fundering.
Men en fördel är väl att man höjer verkningsgraden, efter som man kompenserar för baffelsteget med det undre elementet vad jag har förstått.
Men då blir ju å andra sidan impedansen ganska låg i det området, speciellt när impedansen på elementen är 4 och 8 Ohm.
Mvh Åke
peetwa skrev:Jag är väldigt nöjd med min lösning med ett par tvåvägstoppar och hörnplacerade steriosubbar delade vid 80Hz med DCX:en. Jag tror aldrig att jag har hört en bättre rumsintegration av basen. Jag har ett litet djupbaslyft och rumsnodssänkning på subbarna. Dock är jag sugen på att bygga ett par trevägare själv bara för att det är så roligt att bygga.
Ok. Jag tror man brukar köra samma avstämning av bägge baselementen, i alla fall i de 2.5-vägs jag har sett. Om du stämmer av den ena annorlunda blir det lite svårare att simulera på och du tappar ju lågbasoutput om du kör en mindre låda på det elementet.R1T skrev:Det var ungefär så jag menade. Att bara det ena elementet möter diskanten, och det var det elementet jag vanvördigt kallade mellan![]()
Mvh Åke
LasseA skrev:Ok. Jag tror man brukar köra samma avstämning av bägge baselementen, i alla fall i de 2.5-vägs jag har sett. Om du stämmer av den ena annorlunda blir det lite svårare att simulera på och du tappar ju lågbasoutput om du kör en mindre låda på det elementet.R1T skrev:Det var ungefär så jag menade. Att bara det ena elementet möter diskanten, och det var det elementet jag vanvördigt kallade mellan![]()
Mvh Åke
R1T skrev:kalejdokom har olika avstämmig på sin
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 25 gäster