Diffusor/absorbent

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dartman

Diffusor/absorbent

Inläggav Dartman » 2010-06-22 18:31

Jag fick en idé idag, vill testa här om den är nå't att ha eftersom jag inte har någon egen kunskap att bygga från.

Jag har diy-pockethyllor på den ena sidoväggen och snart dito cd-hylla på den andra. Med lagom slarvigt inställda böcker och skivor räknar jag med att få en viss diffusionsverkan.

Så långt det som finns, nu till funderingen:

Om jag lägger till nå'n decimeter på djupet av hyllorna så skulle den inre (mot väggen) decimetern kunna fyllas med glasull. På ullen ett uppspänt tyg, och utanför böcker eller skivor. Den finns ju alltid en springa ovanför böckerna/skivorna där ljudvågorna kommer åt absorbenten. Tillgänglig yta är kanske halvannan kvadratmeter på varje sida, till att börja med.

Själva konceptet känns som det skulle bli ganska diskret. Men är det över huvud taget idé att genomföra den? Ger den någon dämpning? Jag skulle vilja ha mer dämpat, framför allt i övre mellanregister och diskant.

/Jonas - Imponerad och inspirerad av Komoroks fina dämpning!
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Morgan

Re: Diffusor/absorbent

Inläggav Morgan » 2010-06-22 18:34

Dartman skrev:Själva konceptet känns som det skulle bli ganska diskret. Men är det över huvud taget idé att genomföra den? Ger den någon dämpning? Jag skulle vilja ha mer dämpat, framför allt i övre mellanregister och diskant.

Ja.

Och om du hänger ett draperi av veckat tyg framför, blir den ännu mer effektiv som absorbent och bibehåller en hel del av sin diffuserande verkan.

Användarvisningsbild
tigaleik

Diffusor laget med kontursag

Inläggav tigaleik » 2010-09-05 00:37

Har man en kontursag kan man lage noe tillsvarende:) obs! planken på bilde er 12 cm dyp, dette er kun et eksempel!

Bild

Ta en 4 til 6 cm dyp planke og skjær ut en del buer i planken og snu den og legg de oppå hverandre:) lengden må man vurdere selv.
Dette må selvfølgelig gjøres en del ganger, sagsnittet bør ha en vinkel på 6-15 grader. Dette bør fungere bra som diffuor i øvre mellomtone og diskant
Jeg lukker et øye, og ser halvt. Jeg lukker begge og ser alt! R.I.P Seigmenn

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 03:11

Skulle inte bemöda mig om det enkom för att ina hyllor är så fantastiskt proportonella och estetiskt tilltalande som dom är. Att göra dem djupare skulle verkligen förfula dem och nyttan är ifrågasättsbar.

Dina hyllor är genialiska som dom är och lite stök och bök i dem räcker långt. Du har ju liksom inte något problem på den fronten utan det är väl mer golvdämpning och takdiffusion som skulle kunna tänkas förbättra. Det senare känns även de estetiskt ifrågasätbart ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2010-09-05 16:06

MagnusÖstberg skrev:Skulle inte bemöda mig om det enkom för att ina hyllor är så fantastiskt proportonella och estetiskt tilltalande som dom är. Att göra dem djupare skulle verkligen förfula dem och nyttan är ifrågasättsbar.

Dina hyllor är genialiska som dom är och lite stök och bök i dem räcker långt. Du har ju liksom inte något problem på den fronten utan det är väl mer golvdämpning och takdiffusion som skulle kunna tänkas förbättra. Det senare känns även de estetiskt ifrågasätbart ;)

Tack!

:D

Får väl fila på nya högtalarlådor istället.

Faktum är att jag blev rejält förvånad av effekten som uppstod när jag lade in en hyfsat tjock matta på en del av golvet mellan högtalarna och lyssningsfåtöljen. Inte på hela golvet, men på ca 8-9 kvm. Nice!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 16:13

Varsegod, stavfelen fick du visst på köpet :)

Skall bli kul att titta på mattan och lyssna lite!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till DIY-forum