Vitis: En liten tvåvägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kicken

Vitis: En liten tvåvägare

Inläggav Kicken » 2010-06-27 20:56

Dax för ett nytt bygge!

Jag har funderat hela våren på någon mindre 2-vägare med 6,5" bas, har jämfört, simulerat, surfat runt på nätet och funderat....
Tillslut bestämde jag mig för att gå ner ett steg till 5" bas och valde:
Bild
Bas: Seas ER15RLY
Diskant: Vifa DX25TG09-04

Lådan blir ca10l med en avstämning på ca 46Hz. 16mm MDF har använts till sidorna och bakstycket och 19mm till baffel som är delvis dubbel pga att blir baffeln lite speciell efter lite lek med edge.

Ett önskemål från sambon var att dom skulle vara vita, hon gav dom också namnet "Vitis" när jag behövde ett projektnamn.

Ska bli intressant att se(höra) hur bra bas en liten 5" bas kan prestera! Jag tror och hoppas att jag blir imponerad!

Byggbilder:
Bild
Den obligatoriska högen med skivbitar.

Bild
Baffel.

Bild
Som ses på bilden så är diskanten urtagen, nu i efterhand så kunde man ha flyttat dom ännu närmre varandra, men det blev så här.

Bild
Röret 50mm avloppsrör 165mm långt.

Bild
Limning av lådan, hoppas det blir bra det var svårt att få alla kanter att mötas perfekt på samma gång.
/Kristian

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-27 20:59

fint, ska bli kul att följa
Bikinitider

Användarvisningsbild
gornir

Inläggav gornir » 2010-06-27 21:17

Ser skoj ut.

Har du någon speciell tanke bakom att fräsa ut fronten på diskanten och föra ihop elementen så nära varandra?

Om jag vore dig skulle jag snedfasa baksidan av baffeln lite mer för basen, eftersom de är lite känsliga för detta och behöver lite utrymme för att andas.

Skall bli kul att följa ditt bygge. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-27 21:24

Orginellt med sidomonterat basreflexrör! Tror i o f s att dt hade varit bättre att avstämma 15Hz lägre med lagom baffelkompensation... ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-06-27 22:01

gornir skrev:Har du någon speciell tanke bakom att fräsa ut fronten på diskanten och föra ihop elementen så nära varandra?

Om jag vore dig skulle jag snedfasa baksidan av baffeln lite mer för basen, eftersom de är lite känsliga för detta och behöver lite utrymme för att andas.

Jag vill ha elementen så nära varandra för att minska på utsläckningar off-axis när ljudet från de olika elementen är ur fas.
Helst så skulle man ha bara ett element med en diameter på 1cm som skulle klara 20-20000Hz, med det är svårt att hitta såna.

Lite har jag sedfasat.
Jag borde inte ha limmat den inre halva baffeln före jag fasade av kanten eftersom jag inte kunde fräsa djupt nog där det är dubbla bafflar.
Tror jag att det kan vara dåligt att fasa av mycket i en sida och lite i andra, det kanske kan belasta membranet ojämnt?!

Naqref skrev:Orginellt med sidomonterat basreflexrör! Tror i o f s att dt hade varit bättre att avstämma 15Hz lägre med lagom baffelkompensation...

Jag ser nu efterhand att rörets placering kan misstolkas, det blir bakåt, det är bara uppställt på ena sidan.
15Hz lägre? 30Hz för en fem tummare funkar det?
/Kristian

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-27 22:20

Kicken skrev:30Hz för en fem tummare funkar det?

Jepps det fungerar om man gör det rätt. Det är inte vanligt men med det elementet kan det funka.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
gornir

Inläggav gornir » 2010-06-27 22:56

Ok,
Hur högt har du tänkt dela? Nu ser det ut som om distansen mellan centrum på elementen är ca 12cm, vilket skulle kunna teoretiskt innebära en max delning frekvens på ca 2800Hz. Jag tror nog att du skulle kunna komma undan med att installerat dessa i ca 1cm mellanrum mellan elementen.

Har du mätt på elementen i den aktuella lådan?

Jag tror också att det skulle ha räckt med 19mm i baffeln och med en bra avfasning bakom elementet. Varför ha dubbla baffeltjockleken bakom diskanten? Om du hade velat styva upp lådan hade du kunna monterat lite stag eller blygummimatta på strategiska ställen.

Om du provmonterar basen i lådan så kommer du se att det inte finns mycket marginal kvar för elementet att andas i en 19mm baffel. Om du fortfarande har möjlighet skulle jag försöka fasa av lite till.

Jag är själv lite intresserad av basen så jag ser fram mot lite lyssningsintryck……

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-06-27 22:56

Naqref skrev:

Jepps det fungerar om man gör det rätt. Det är inte vanligt men med det elementet kan det funka.

Finns det inte risk att man tappar ljudtryck runt 40Hz (och även ovan detta) om man stämmer så pass lågt med ett så litet element?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-06-28 07:31

gornir skrev:Ok,
Hur högt har du tänkt dela? Nu ser det ut som om distansen mellan centrum på elementen är ca 12cm, vilket skulle kunna teoretiskt innebära en max delning frekvens på ca 2800Hz. Jag tror nog att du skulle kunna komma undan med att installerat dessa i ca 1cm mellanrum mellan elementen.

Nu när diskanten är urtagen så blir det ganska exakt 12cm. tänkte dela lite lägre är 2800Hz, blir väl i praktiken ca 2500Hz

gornir skrev:Har du mätt på elementen i den aktuella lådan?

Nej tyvärr. Jag borde nog ha byggt en provlåda, men blir det inte bra så måste jag tänka om och bygga nytt.

gornir skrev:Jag tror också att det skulle ha räckt med 19mm i baffeln och med en bra avfasning bakom elementet. Varför ha dubbla baffeltjockleken bakom diskanten? Om du hade velat styva upp lådan hade du kunna monterat lite stag eller blygummimatta på strategiska ställen.

Om du provmonterar basen i lådan så kommer du se att det inte finns mycket marginal kvar för elementet att andas i en 19mm baffel. Om du fortfarande har möjlighet skulle jag försöka fasa av lite till.

Orsken till den dubbla baffeln är att utsendet på baffeln kommer att bli lite speciell ;)
En låda är redan ihoplimmad, så det är knepigt att fasa av mer på den.
/Kristian

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-06-28 07:39

Naqref skrev:

Det skulle vara intressant att prova, men det blir ganska långt rör i liten låda.
Men nu är en låda ihoplimmad och med 165mm rör i 10liter så blir det 45Hz men det blir väl kanske lite lägre när ändarna på röret är avrundat.

Och dom ska nog få hjälp av en sub, så man behöver inte plåga dom så djupt, kanske en sluten låda skulle ha varit ett bättre alternativ....
/Kristian

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-28 07:46

gornir skrev:Ok,
Hur högt har du tänkt dela? Nu ser det ut som om distansen mellan centrum på elementen är ca 12cm, vilket skulle kunna teoretiskt innebära en max delning frekvens på ca 2800Hz.

Då räknar du på hela våglängden. Ska man inte räkna på halva? Eller vad är det du menar är problemet?

Trevligt bygge annars! Kompakta 2-vägare är aldrig fel. Verkar vara bra/lämpliga element.

Underavstämning kan väl funka bra. Carlsson gjorde det på flera modeller. Men 30 Hz ser lite lågt ut. I WinISD ser det ok ut ner till 40Hz i 10 liter. Nagref kanske kan utveckla hur man "gör det rätt", även om det blir ett stickspår i den här tråden :wink:.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-28 07:57

Kicken skrev:...165mm rör i 10liter så blir det 45Hz men det blir väl kanske lite lägre när ändarna på röret är avrundat.

Om innerdiametern är 50 mm så blir det väl närmare 55Hz? Och om du kortar av röret så ökar avstämningsfrekvensen.

Men som du skriver så ska de kanske få stöd i basen och då är det väl ingen nackdel att stämma av lite högre.

Användarvisningsbild
gornir

Inläggav gornir » 2010-06-28 08:21

Jag menar inte att det är något problem. Jag menar att det kanske inte är nödvändigt att fräsa sönder fronten på diskanten för att få det önskade resultatet. Utan att ha sett några mätningar på elementen i den aktuella lådan så tycker jag en delning på ca 2500Hz som utgångspunkt låter klokt och rimligt.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-06-28 08:35

Kalejdokom skrev:
Kicken skrev:...165mm rör i 10liter så blir det 45Hz men det blir väl kanske lite lägre när ändarna på röret är avrundat.

Om innerdiametern är 50 mm så blir det väl närmare 55Hz? Och om du kortar av röret så ökar avstämningsfrekvensen.

Men som du skriver så ska de kanske få stöd i basen och då är det väl ingen nackdel att stämma av lite högre.

Jag var lite otydlig när jag skrev att det var 50mm rör, eftersom det är avloppsrör så är det ju ytterdiametern som är 50 och inner blir ca 43mm.
/Kristian

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-06-28 08:45

gornir skrev:Jag menar inte att det är något problem. Jag menar att det kanske inte är nödvändigt att fräsa sönder fronten på diskanten för att få det önskade resultatet. Utan att ha sett några mätningar på elementen i den aktuella lådan så tycker jag en delning på ca 2500Hz som utgångspunkt låter klokt och rimligt.

Inte är det väl nödvändigt att fräsa sönder diskanten, åtminstone jag kommer inte att höra någon skillnad.
Men det var ganska enkel operation och det borde göra att utsläckningarna off-axis blir pyttelite mindre, många bäckar små....
/Kristian

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-28 08:50

gornir skrev:Jag menar inte att det är något problem.

Ok, fast jag fattar inte vad som är problemet med att dela vid en frekvens vars våglängd underskrider avståndet mellan elementens centrum.

Vidare, att överlappa elemententen i baffeln är väl i första hand en estetisk sak, eller för att få så "samlad" ljudkälla som möjligt när man lyssnar på nära håll, t.ex. vid dator eller i studio. Jag har själv byggt så, men då försänkt diskanten så att frontplattan stack in under korgen på basen:

http://www.faktiskt.se./modules.php?nam ... 31&start=0

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-06-28 09:49

Kalejdokom skrev:

Jag får det till ca 44Hz i Basta! med 43 mm diam på röret.

Naqrefs förslag om avstämning vid 30Hz ger nästan 40cm långt rör, skulle nog vara lite svårt att få plats med i lådan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-28 11:19

Blir inte baffelsteget för diskanten ganska elakt med den placeringen på baffeln? Det är svårt att se måtten från bilderna men en höftning geren ganska djup dipp (3-5 dB) mellan 2 och 3 kHz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-28 11:40

Snälla Svante och gornir, vi som inte är så duktiga på baffelsteg mm, har lite svårt att förstå varför det blir ett elakt baffelsteg med den placeringen. Finns det någon referens till hur man räknar på baffelsteget?

Påverkar placeringen även i vertikalled/inbördes mellan elementen eller är det bara bredden på baffeln som är problemet?

Har det något med detta att göra, och i så fall hur/varför:

340/2000/2=8,5 cm
340/3000/2=5,7 cm

:roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-28 13:09

Kalejdokom skrev:Snälla Svante och gornir, vi som inte är så duktiga på baffelsteg mm, har lite svårt att förstå varför det blir ett elakt baffelsteg med den placeringen. Finns det någon referens till hur man räknar på baffelsteget?

Påverkar placeringen även i vertikalled/inbördes mellan elementen eller är det bara bredden på baffeln som är problemet?

Har det något med detta att göra, och i så fall hur/varför:

340/2000/2=8,5 cm
340/3000/2=5,7 cm

:roll:

Aha, baffelsteget är en konsekvens av att elementen sitter på en baffel som inte är oändligt stor. Det bildas reflexioner (pga diffraktionen) intill bafflens kanter och dessa interfererar med direktvågen från elementet. Det är olyckligt om dessa reflexioner kommer samtidigt, de bör smetas ut i tidsled.

Vill man simulera baffelsteget så har jag skrivit ett litet gratisprogram som gör det: http://user.faktiskt.io/svante/edge , eller så finns det inbyggt i köpeversionen av Basta!.

Diskantelementet ser ut att ha ungefär samma avstånd till överkanten och sidokanterna. Det var det jag reagerade emot. Allra värst är det dock att sätta elementet mitt på en cirkulär baffel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-06-28 13:35

Svante skrev:Blir inte baffelsteget för diskanten ganska elakt med den placeringen på baffeln? Det är svårt att se måtten från bilderna men en höftning geren ganska djup dipp (3-5 dB) mellan 2 och 3 kHz.

Om den baffeln skulle vara färdig som den är nu så skulle det bli elakt, men den är inte färdig ;) Det är svårt att förklara hur den blir men den delvis dubbla baffeln har att göra med saken, den som fortsätter att följa den här tråden får se :)
/Kristian

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-06-28 13:55

Bild
:?:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-28 15:03

vilket ju är "nästan" en rund baffen vid diskanten, borde ju inte vara bra, eller.. ?! :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2010-06-28 15:09

DVD-ai skrev:vilket ju är "nästan" en rund baffen vid diskanten, borde ju inte vara bra, eller.. ?! :roll:

Samtidigt är den ju avfas/rundad, borde bli lite snällare då väl?

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-06-28 20:37

Ni är nog inne på rätt spår.

Ska försöka förklara hur jag tänkt, hoppas jag tänkt rätt.

Man kan ju simulera med edge i evigheter, säkert kan man få ännu bättre kurvor med andra alternativ.

Baffelmåttet slogs fast till 200x340, sen lekte jag lite med edge.

Först diskanten centrerad 70mm från övre kanten med 10mm avfasade långsidor, alltså så här:
Bild

I edge blir det så här:
Bild
Röd kurva: lådans yttermått
Grön kurva: baffelns mått.
Ganska mycket urfasning vid 3-4000Hz.

hmm... om man flyttar diskanten 20mm från mitten och 70mm från övre kanten med 10mm avfasade långsidor, alltså så här:
Bild

I edge blir det så här:
Bild
Mycket bättre! :) Men då är dom inte symetriska vilket gör att spridningen inte är symetrisk, men det kan väl vara både bra och dåligt?!
Och det är lite tråkigt och fult när diskanten inte är på mitten.

Men om man fasar av övre kanten 40mm och sidorna 40mm högst upp och inget längst ner och monterar diskanten i mitten 100mm ner, alltså så här:
Bild
Då blev lådan snyggare också :)

I edge blir det så här:
Bild
Summerar man kurvorna så borde det bli riktigt bra!?

Vad tror ni? Tänker jag rätt??
/Kristian

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-28 22:23

jag tro att du tänker rätt !

men jag vet inte om jag gör det... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-07-01 11:16

Vilken vinkel tror ni jag ska ha för att simuleringen ska stämma? Jag hade tänkt fasa av kanten 45°, men är det för mycket? skulle typ 30° vara bättre?

Här diskuteras det lite i ämnet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=38437
/Kristian

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-01 17:28

Kicken skrev:Vad tror ni? Tänker jag rätt??

Jag funderar också på hur fasade kanter påverkar baffelsteget. Skulle vara intressant att få Svantes kommentar till dina teorier; det verkar nämligen inte logiskt att differensen mellan baffelform och lådans yttermått skulle motsvaras av summan av kurvorna :roll: (eller hur man nu ska uttrycka det...).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-01 18:31

Mja, i någon mån är det så, men ändå inte. Alltså till att börja med adderas bidragen från de två kanterna inklusive fas. Det går inte att bara lägga ihop beloppen på kurvorna (dvs det som syns i grafen). Sen så kommer kantkällorna att bli svagare eftersom vinkeln vid respektive kant är närmare 180 grader. De två kanternas summa ska alltså vara lika stark som den enda kanten.

Så begreppsmässigt ja, de två kanternas bidrag summeras, men det blir inte så enkelt som att summera kurvorna.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-07-01 21:39

Svante skrev:Så begreppsmässigt ja, de två kanternas bidrag summeras, men det blir inte så enkelt som att summera kurvorna.

Jag antog att det inte är bara att summera kurvorna.

Man får ju fasen också från Edge men faskurvorna men de inkluderar ju inte fasförskjutningen pga avståndet mellan de två kanterna (som varierar).

Men om får till en baffel med två kurvor som tar ut varandra så tror jag att man är bra på väg.
/Kristian

Nästa

Återgå till DIY-forum