Vitis: En liten tvåvägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2010-07-02 00:20

1) Kul projekt :). Jag tror på den basen .

2) Lådan ser grund ut vid porten. Vilket avstånd får du mellan portmynningen och diskanten?

3) Mynnade ändar bör korta rörets effektiva längd - inte öka den. Du kan alltså få en högre avstämning än 45 Hz.

4) Delning vid 2500Hz låter lågt. Varför? För att tala om utsläckning mellan bas och diskant bör man definera ett mikavstånd och sedan undersöka vägskillnaden till den punkten. Tänker jag fel? Seasbasen sprider ju fint säkert uppåt 4 kHz; där kan du elda på diskanten hårdare...

5) Kantdiffraktion minimeras bäst med försänkt element och gyllene snitt placering. Den senare blir det ju inget med här, men försänkningen är viktig, så den ska du behålla.

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2010-07-02 07:06

Mr_Ekan skrev:1) Kul projekt :). Jag tror på den basen .

2) Lådan ser grund ut vid porten. Vilket avstånd får du mellan portmynningen och diskanten?

3) Mynnade ändar bör korta rörets effektiva längd - inte öka den. Du kan alltså få en högre avstämning än 45 Hz.

4) Delning vid 2500Hz låter lågt. Varför? För att tala om utsläckning mellan bas och diskant bör man definera ett mikavstånd och sedan undersöka vägskillnaden till den punkten. Tänker jag fel? Seasbasen sprider ju fint säkert uppåt 4 kHz; där kan du elda på diskanten hårdare...

5) Kantdiffraktion minimeras bäst med försänkt element och gyllene snitt placering. Den senare blir det ju inget med här, men försänkningen är viktig, så den ska du behålla.

//Ekan


1) Tack, roligt att du uppskattar bygget.

2) Det är i mindre laget, ca 5-6cm

3) Är det så? Kommer ihåg mätningar på aeroport och där var det tvärtom avstämningen blev lägre med trattar.

4) Jag har valt ca 2500Hz för att hålla spridningsloben rakt framåt så bred som möjligt. Utsläckningarna mellan bas och dis sker väl redan vid högtalaren och beror väl inte på avståndet?!
Men basen sprider nog väldigt bra upp till 3kHz http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\seas\H1455-08.pdf
Jag har ju ännu inte mätt upp högtalarna i lådan men jag har skissat på ett 12dB filter för basen som delar vid ca 2500Hz och 18dB för diskanten som delar över 3000Hz, kommer inte ihåg exakt vad jag planerat. Men jag kommer naturligtvis mäta och utveckla filtret.

5) Vad är gyllene snittet när der gäller högtalare? Ska jag var ärlig så tycker jag att det inte är så snyggt med element som inte är monterade på mitten :oops: Och så blir väl spridningen osymetrisk, vet inte hur sor betydelse det igentligen har.
/Kristian

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2010-07-02 08:15

trattar på röret gör att den effektiva längden blir längre och därmed får man en lägre avstämning.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-02 15:27

Kraniet skrev:trattar på röret gör att den effektiva längden blir längre och därmed får man en lägre avstämning.

Kanske klokt att definiera längden på röret - är det fram till där tratten börjar eller slutar? Om vi säger att två rör är lika långa men att det ena har tratt och man ställer rören bredvid varandra så ska de väl sticka upp lika långt över havet; det ena röret har alltså ett kortare rakt rör och därefter en tratt. Är det så vi definierar längden på rör, med eller utan tratt?!!?

Eller är rör med tratt ett vanligt rakt rör PLUS tratten utanpå... (ej inräknat i längden på röret)?

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2010-07-02 21:45

totallängden är det som avses (bara rör vs rör+tratt). men det är klart sätter man trattar på ett befintligt rör så blir det ju ännu längre. :wink:
det kallas ändkorrektion och ger upphov till att luften beter sig som att röret fortsätter en bit utanför tratten.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2010-07-02 21:46

Den svängande luftpluggen i röret verkar bli ungefär lika oavsett tratt eller plan paffel. Luftpluggen sticker dessutom ut utanför röret......
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2010-07-03 00:30

Kraniet skrev:trattar på röret gör att den effektiva längden blir längre och därmed får man en lägre avstämning.


Korrekt. Mitt feltänk.
11010000

Användarvisningsbild
brumel
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 2003-06-03
Ort: Umeå

Inläggav brumel » 2010-07-03 02:26

Intressant bygge. Lite Magico eller Avalon stuk på baffeln. Det blir att såga av för hand eller finns det en fräs stor nog?

En port med tratt på insidan håller jag på med själv. Jag hade dock tänkt använda ett stag som inre baffel och jag har porten frontmonterad. Har man portens inre mynning placerad för nära elementet kan jag tänka mig att det blir missljud.
Let forever be

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2010-07-03 21:30

brumel skrev:Det blir att såga av för hand eller finns det en fräs stor nog?


Sågade idag på bordscirkel blev perfekt. har spacklat och målat ett varv grundfärg.
Bilder kommer snart.
/Kristian

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2010-07-04 11:54

Här kommer lite bilder på gårdagens bravader:

Bild
Först en bild på urfasningen bakom basen, tror nog det mer än tillräckigt fritt.

Bild
Sågade kanter, det blev 45°

Bild
Lade ett lager med 2K spackel på allt "ändträ" som kom fram efter sågningen, förhoppningsvis så hålls kanterna snygga då när dom blir målade.

Bild
Grundmålade ett varv med pensel, kanske jag sprutar toppfärgen, annars är det nog svårt att få bra resultat. Men tror nog det blir ett till varv med grund efter mellanslipning.
/Kristian

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-04 12:06

Huga va fräckt! Sågade du de vinklarna med cirkelsåg? Hade du något anhåll eller hur fick du det så rakt? Skulle vara intressant att få veta lite...

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2010-07-04 12:20

Ser väldigt stiligt ut :)

Gyllene snittet kan man applicera på relationen mellan diskantens mittpunkts avstånd till de bägge sidokanterna på baffeln samt relationen mellan det kortare avståndet och avståndet till toppkanten.
11010000

Användarvisningsbild
brumel
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 2003-06-03
Ort: Umeå

Inläggav brumel » 2010-07-05 22:51

Mycket imponerad av jobbet med cirkelsågen. Svårt att gera och få det så där rakt!

Skall högtalarna luta framåt eller är det bara jag som luras av bilden?

Kanske stativet skall tiltas bakåt eller högtalarna vändas uppochner. Annars blir väl huvudloben riktad neråt och det vore ju bra att få den lite snett uppåt med tanke på golvstudsen. :wink:
Let forever be

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2010-07-06 21:15

Sågade på en stor snickericirkel så det gick ganska lätt, bara att ställa in vinklarna och hålla tungan rätt i mun.

Baffeln är nog 90° men det kan nog hända att det blir att luta hela högtalaren lite bakåt just för att få upp huvudloben, jag har inte riktigt kommit överens med mig själv ännu angånde filtret trots att man borde ha en bestämd plan i detta läge.
/Kristian

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Inläggav DanNorman » 2010-12-27 00:32

Hur gick det med filtret?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2010-12-27 07:53

Dom har varit i andvändning ett par månader, men är inte nöjd med filtret ännu. Måste ta mig tid och fortsätta utveckla det.

Har länge tänkt att jag skulle presentera dom här nu när dom är målade men det har inte blivit.
/Kristian

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-12-27 08:27

brumel skrev:Skall högtalarna luta framåt eller är det bara jag som luras av bilden?


Satt och funderade på detsamma.... om baffeln är vinklad nedåt eller det bara är en foto-illusion som får det att se ut så...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2010-12-27 12:05

Nattlorden skrev:
brumel skrev:Skall högtalarna luta framåt eller är det bara jag som luras av bilden?


Satt och funderade på detsamma.... om baffeln är vinklad nedåt eller det bara är en foto-illusion som får det att se ut så...


Baffeln är nog lodrät.
Men med det filtret jag har nu så verkar det som man kunde luta den lite bakåt om man har dom placerade lågt ner.
Men om dom är på ca 1m höjd(diskanten ca90cm) så går det bra med baffeln som den är.
/Kristian

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2010-12-27 18:25

Kicken skrev:
Nattlorden skrev:
brumel skrev:Skall högtalarna luta framåt eller är det bara jag som luras av bilden?


Satt och funderade på detsamma.... om baffeln är vinklad nedåt eller det bara är en foto-illusion som får det att se ut så...


Baffeln är nog lodrät.
Men med det filtret jag har nu så verkar det som man kunde luta den lite bakåt om man har dom placerade lågt ner.
Men om dom är på ca 1m höjd(diskanten ca90cm) så går det bra med baffeln som den är.


det är just det där som är så roligt med filtermeckandet, att man kan styra looberna dit man vill ha dom, och med friliggande element har man alla möjligheter i världen att göra det man vill, med med fixerade element så är möjligheterna mycket mindre, det vill säga man har mindre roligt

därför undrar jag ofta varför det är så vanligt bland diy-byggen att man i så stor utsträckning väljer vanliga fixerade standardlösningar istället för mer flexibla lösningar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2010-12-27 20:44

Orsaken att diy-byggen blir gjorda enligt standardlösningar är ju förstås att standardlösningar ofta fungerar och det finns mycket hjälp att få om man behöver det.

Men visst är det mycket mera spännande med icke standardlösningar, men det är så många faktorer som måste bli rätt = kräver mycket kunskap och tid.
/Kristian

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2010-12-27 21:42

Knäppte några kort på ena högtalaren:

Bild

Bild

Bild

Ska föröka redovisa lite mätningar och filter snart.
/Kristian

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster