Tack för trevliga och bra synpunkter! Det verkar inte helt tokigt då i alla fall.
paa skrev:Fyrvägare som NHT 3.3 och en del element lika/liknande som dom.
Du kanske kan titta närmare på hur dom är utförda, delningsfilter-schema osv finns säkert på nätet.
Jag har väl sneglat lite åt det hållet när det gäller elementvalet, ja. Bra idé att kolla efter scheman på nätet, det ska jag genast göra.
celef skrev:i din setup skulle jag nog ha valt bort lilla mellanregistret
Då blir det ju en trevägare - inge bra.

Jag inbillar mig att det är lättare att få till en jämn spridning med det lilla 4" elementet.
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle valt en 12:a i botten
SLS12:an är inte så mycket dyrare och kunde vara ett alternativ, men låddan blir i värsta laget om man vill ha den sluten.
paa skrev:En intressant filtertyp för fyrvägare är Duelunds Synchrone-filter som ser till att alla elementen blir fashomogena med varandra. Finns en del att läsa om dom på nätet.
Tack för tipset, ska kolla det. Jag inser att filtren blir den stora utmaningen här, både för min stackars amatörhjärna och min plånbok.
IÖ skrev:Skulle jag ändra något i det där receptet så skulle jag
kanske använda en åttatummare för den övre basregis-
tret.
Kanske är det där akilleshälen sitter, men CA18RLY verkar vara ett så trevligt element. Det är ju gjort för att kunna användas som rent baselement vad jag förstår, så om man delar någorlunda brant (vilket man ändå vill med tanke på den sidomonterade subbasen) borde det väl kunna spela hyggligt högt och rent. Men kanske bör man som sagt justera delningsfrekvensen uppåt en bit om det inte medför några andra otäcka effekter.
Kalejdokom skrev:Kanske lite maffigt som "nybörjarprojekt"...
Jo, den tanken har slagit mig också.
Kalejdokom skrev:Jag tycker att det låter lite stort med 80 liter till SLS10 i sluten låda.
Det är vad Basta! föreslår (på ett ungefär) och det ger en resonansfrekvens kring 36 Hz och en klassisk Butterworth-avrullning (väl?) vilket borde passa fint i den här applikationen, om jag inte tänkt alldeles fel.
Kalejdokom skrev:Men då kan man ju bara understryka att det med fördel går att välja mindre lådvolym och aktiv kompensering. SLS10 mår ju bara bättre av lite turbo i subregistret. Kör själv med LT i 20 liter - låter alldeles förträffligt!
Kolla gärna SlaitH's tråd om LT:
Jo, jag känner till LT men tror jag klarar mig utan tack vare placeringen av baselementet. Jag gillar tanken på att utnyttja rummet som naturlig basförstärkning. Lådorna blir förvisso ena rejäla pjäser, men jag tycker högtalare gärna får vara stora och maffiga.