Fyrvägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Fyrvägare

Inläggav Magnuz » 2010-08-07 14:00

Kanske man borde bygga? Det verkar inte vara så poppis här av någon anledning (kostnad?) men någon ska väl testa det också. :D

Jag tänkte mig något sådant här:

Subbas: Peerless SLS10 i sluten låda på ca 80 liter. Sidomonterad nere vid golvet vilket borde ge tillräcklig nivå och basutsträckning. Aktiv delning vid ca 80 Hz.

Bas: SEAS CA18RLY i ca 10l kavitet.

Mellan: SEAS MCA12RC i ca 1l kavitet.

Diskant: SEAS H534

Idel [s]tråk[/s] omvittnat goda element alltså :D (med möjligt undantag av mellanregistret som jag inte vet så mycket om).

Aktivt delat vid 80 Hz som sagt, samt passivt vid 400 Hz och ca 2500 Hz.

När jag simulerar det hela i Basta! ser det väldigt tjusigt ut, tror jag. :) Det ska väl tilläggas att jag är total DIY-rookie, fast för sisådär 15 år sedan läste jag en massa böcker i ämnet och blev expert (trodde jag), men jag har alltså aldrig provat att praktiskt bygga något förut. Dessutom har jag väl glömt det mesta av det jag lärt mig. :)

Vad tror ni? Recipe for disaster? Har jag glömt/missat/missförstått något väsentligt? Något särskilt jag borde tänka på?
Senast redigerad av Magnuz 2010-08-08 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-08-07 17:56

Fyrvägare som NHT 3.3 och en del element lika/liknande som dom.
Du kanske kan titta närmare på hur dom är utförda, delningsfilter-schema osv finns säkert på nätet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-07 19:36

jag tycker fyrvägare verkar närmast idealt, men kostnaden för passiva filter och en del låga delningsfrekvenser har avskräckt

i din setup skulle jag nog ha valt bort lilla mellanregistret
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-07 19:46

Jag skulle valt en 12:a i botten, alternativt 2st aktivt kompenserade 10" - en på vardera sidostycke - då du iallafall tänker dig aktiv delning :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-08-07 20:00

En intressant filtertyp för fyrvägare är Duelunds Synchrone-filter som ser till att alla elementen blir fashomogena med varandra. Finns en del att läsa om dom på nätet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-08-07 20:33

Tycker det ser ut som ett supertrevlig projekt!

Skulle jag ändra något i det där receptet så skulle jag
kanske använda en åttatummare för den övre basregis-
tret.

ELLER köra med 6,5" men flytta upp delningsfrekvensen
till sisådär 100 Hz (vilket minskar kravet på konarea med
en faktor 38%, vilket rätt väl motsvarar skillnaden mellan
ett 8" stort element och ett som är 6,5-7" stort).

Och för registret under den låga delningen så kan du ju
alltid komplettera med några separata likadana (alltså 80 l
slutna) baslådor om det visar sig att det inte skulle räcka
till - och det är faktiskt bättre att göra så än att stuva in
mera (större baselement eller flera) i samma lådor, efter-
som lite avstånd mellan basarna är en avgjord fördel vid
låga frekvenser.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-08 12:40

Kul idé/projekt. Kanske lite maffigt som "nybörjarprojekt"...

Två saker: Jag tycker att det låter lite stort med 80 liter till SLS10 i sluten låda. Jag hade övervägt att dela och driva basarna aktivt om de skall delas vid 80 Hz. Passiva filter lär bli dyra, särskilt om de ska ha någon branthet att tala om.

Lycka till!

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-08-08 12:43

Kalejdokom skrev:Jag hade övervägt att dela och driva basarna aktivt om de skall delas vid 80 Hz. Passiva filter lär bli dyra, särskilt om de ska ha någon branthet att tala om.
Magnuz skrev:Aktivt delat vid 80 Hz som sagt, samt passivt vid 400 Hz och ca 2500 Hz.
Det har han ju redan tänkt :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-08 12:54

Sorry :oops:, var på bröllop i natt... Lite seg i uppfattningsförmågan.

Men då kan man ju bara understryka att det med fördel går att välja mindre lådvolym och aktiv kompensering. SLS10 mår ju bara bättre av lite turbo i subregistret. Kör själv med LT i 20 liter - låter alldeles förträffligt!

Kolla gärna SlaitH's tråd om LT:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t=linkwitz

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-08-08 14:11

Tack för trevliga och bra synpunkter! Det verkar inte helt tokigt då i alla fall. :)

paa skrev:Fyrvägare som NHT 3.3 och en del element lika/liknande som dom.
Du kanske kan titta närmare på hur dom är utförda, delningsfilter-schema osv finns säkert på nätet.

Jag har väl sneglat lite åt det hållet när det gäller elementvalet, ja. Bra idé att kolla efter scheman på nätet, det ska jag genast göra.

celef skrev:i din setup skulle jag nog ha valt bort lilla mellanregistret

Då blir det ju en trevägare - inge bra. :) Jag inbillar mig att det är lättare att få till en jämn spridning med det lilla 4" elementet.

MagnusÖstberg skrev:Jag skulle valt en 12:a i botten

SLS12:an är inte så mycket dyrare och kunde vara ett alternativ, men låddan blir i värsta laget om man vill ha den sluten.

paa skrev:En intressant filtertyp för fyrvägare är Duelunds Synchrone-filter som ser till att alla elementen blir fashomogena med varandra. Finns en del att läsa om dom på nätet.

Tack för tipset, ska kolla det. Jag inser att filtren blir den stora utmaningen här, både för min stackars amatörhjärna och min plånbok.

IÖ skrev:Skulle jag ändra något i det där receptet så skulle jag
tret.

Kanske är det där akilleshälen sitter, men CA18RLY verkar vara ett så trevligt element. Det är ju gjort för att kunna användas som rent baselement vad jag förstår, så om man delar någorlunda brant (vilket man ändå vill med tanke på den sidomonterade subbasen) borde det väl kunna spela hyggligt högt och rent. Men kanske bör man som sagt justera delningsfrekvensen uppåt en bit om det inte medför några andra otäcka effekter.

Kalejdokom skrev:Kanske lite maffigt som "nybörjarprojekt"...

Jo, den tanken har slagit mig också. :)

Kalejdokom skrev:Jag tycker att det låter lite stort med 80 liter till SLS10 i sluten låda.

Det är vad Basta! föreslår (på ett ungefär) och det ger en resonansfrekvens kring 36 Hz och en klassisk Butterworth-avrullning (väl?) vilket borde passa fint i den här applikationen, om jag inte tänkt alldeles fel.

Kalejdokom skrev:Men då kan man ju bara understryka att det med fördel går att välja mindre lådvolym och aktiv kompensering. SLS10 mår ju bara bättre av lite turbo i subregistret. Kör själv med LT i 20 liter - låter alldeles förträffligt!

Jo, jag känner till LT men tror jag klarar mig utan tack vare placeringen av baselementet. Jag gillar tanken på att utnyttja rummet som naturlig basförstärkning. Lådorna blir förvisso ena rejäla pjäser, men jag tycker högtalare gärna får vara stora och maffiga. :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-08-08 16:58

Ser nu att jag skrivit fel namn på mellanregistret. MCA12RC heter det.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-08 19:56

Magnuz skrev:Tack för trevliga och bra synpunkter! Det verkar inte helt tokigt då i alla fall. :)

paa skrev:Fyrvägare som NHT 3.3 och en del element lika/liknande som dom.

Jag har väl sneglat lite åt det hållet när det gäller elementvalet, ja. Bra idé att kolla efter scheman på nätet, det ska jag genast göra.

celef skrev:i din setup skulle jag nog ha valt bort lilla mellanregistret

Då blir det ju en trevägare - inge bra. :) Jag inbillar mig att det är lättare att få till en jämn spridning med det lilla 4" elementet.

MagnusÖstberg skrev:Jag skulle valt en 12:a i botten

SLS12:an är inte så mycket dyrare och kunde vara ett alternativ, men låddan blir i värsta laget om man vill ha den sluten.

paa skrev:En intressant filtertyp för fyrvägare är Duelunds Synchrone-filter som ser till att alla elementen blir fashomogena med varandra. Finns en del att läsa om dom på nätet.

Tack för tipset, ska kolla det. Jag inser att filtren blir den stora utmaningen här, både för min stackars amatörhjärna och min plånbok.

IÖ skrev:Skulle jag ändra något i det där receptet så skulle jag
tret.

Kanske är det där akilleshälen sitter, men CA18RLY verkar vara ett så trevligt element. Det är ju gjort för att kunna användas som rent baselement vad jag förstår, så om man delar någorlunda brant (vilket man ändå vill med tanke på den sidomonterade subbasen) borde det väl kunna spela hyggligt högt och rent. Men kanske bör man som sagt justera delningsfrekvensen uppåt en bit om det inte medför några andra otäcka effekter.

Kalejdokom skrev:Kanske lite maffigt som "nybörjarprojekt"...

Jo, den tanken har slagit mig också. :)

Kalejdokom skrev:Jag tycker att det låter lite stort med 80 liter till SLS10 i sluten låda.

Det är vad Basta! föreslår (på ett ungefär) och det ger en resonansfrekvens kring 36 Hz och en klassisk Butterworth-avrullning (väl?) vilket borde passa fint i den här applikationen, om jag inte tänkt alldeles fel.

Kalejdokom skrev:Men då kan man ju bara understryka att det med fördel går att välja mindre lådvolym och aktiv kompensering. SLS10 mår ju bara bättre av lite turbo i subregistret. Kör själv med LT i 20 liter - låter alldeles förträffligt!

Jo, jag känner till LT men tror jag klarar mig utan tack vare placeringen av baselementet. Jag gillar tanken på att utnyttja rummet som naturlig basförstärkning. Lådorna blir förvisso ena rejäla pjäser, men jag tycker högtalare gärna får vara stora och maffiga. :D

jag menade att välja ett annat mellanregister bara
Bikinitider

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-08-08 20:34

Snälla Celef citera inte hela det skitlånga stycket då du bara vill kommentera en mening, blir skitjobbigt att läsa då...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-08 21:01

jag är lat, kan inte ändra på det
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-08-08 21:21

celef skrev:

Aha, då är jag med. Vet du något om det där elementet?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-08-09 08:11

Men 80 liter e ju perfekt till 2x SLS10" :)
40liter/st och dom låter prima !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-09 08:27

Magnuz skrev:
celef skrev:

Aha, då är jag med. Vet du något om det där elementet?

näe egentligen inte, jag leker själv med lågbasvarianten och den mäter mycket sämre än databladet antyder, jag är rädd att samma gäller för mellanregistret, s-s discovery 12cm tror jag lite mer på
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-09 10:58

DVD-ai skrev:Men 80 liter e ju perfekt till 2x SLS10" :)

80 liter för BR ett element. Kan då delas passivt vid 250-300Hz.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-08-09 14:34

menar du dela SLS10" vid 250-300Hz, det låter apa...
SLS 10" ska enligt mig (en en del andra som testat) inte spela över 150Hz sedan blir dom inge roliga alls...

eller du kanske menade något helt annat :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-09 16:49

DVD-ai skrev:menar du dela SLS10" vid 250-300Hz, det låter apa...
SLS 10" ska enligt mig (en en del andra som testat) inte spela över 150Hz sedan blir dom inge roliga alls...

Du är helt sker på att det inte är era lådkonstruktioner som kommer till korta då?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-08-09 17:05

MagnusÖstberg skrev:

Du är helt sker på att det inte är era lådkonstruktioner som kommer till korta då?

Neee, inte då... :P

Ne men jag har testat 20 och 40 liter och Q på mellan 0,5-0,7 och jag tycker inte att dem låter bra över 150Hz, oavsett vilken låda...
delat med båda 6,12,18 och 24dBOkt men 80-100hz har blivit bäst :)

Sedan kan ju jag och flera gjort helt fel på något sätt, men efter mina upplevelser så skulle jag inte låta dom spela ca >150hz

tilläggas ska göras att ofta så har jag varit ensam om att tycka att det låter dåligt, jag har dock uppmärksammat att jag är ganska kräsen på bas...
alltså inte sagt att det "låter dåligt" utan "mindre bra2 om man säger så då. Inte så som jag vill ha det alltså:)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-08-09 17:22

celef skrev:näe egentligen inte, jag leker själv med lågbasvarianten och den mäter mycket sämre än databladet antyder, jag är rädd att samma gäller för mellanregistret, s-s discovery 12cm tror jag lite mer på

Så kan det ju tydligen vara, men trist är det - man vill ju kunna lita någorlunda på databladet. Vilken är lågbasvarianten? SS-elementet är väl betydligt dyrare?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-08-09 17:30

DVD-ai skrev:Men 80 liter e ju perfekt till 2x SLS10" :)

Hmm, jag blir lite osäker. Basta! föreslår som sagt ca 80 liter (78,25 med 80% dämpmaterial) i sluten låda, men å andra sidan står det då "Q in closed box: 0,6722" vilket ju är lite lågt. Undra vad den räknar med egentligen. Kanske Svante kan upplysa oss om han ser detta.

Så hög delning är inte aktuellt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-09 17:55

Magnuz skrev:
celef skrev:näe egentligen inte, jag leker själv med lågbasvarianten och den mäter mycket sämre än databladet antyder, jag är rädd att samma gäller för mellanregistret, s-s discovery 12cm tror jag lite mer på

Så kan det ju tydligen vara, men trist är det - man vill ju kunna lita någorlunda på databladet. Vilken är lågbasvarianten? SS-elementet är väl betydligt dyrare?

jag skrev visst lite fel, lågbasvarianten skulle förstås varit basvarianten då elementet inte alls spelar lågbas, elementet är ca12rcy
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-08-09 18:29

Aha, det var den. På vilket sätt misstämmer det?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-09 18:52

Men i en äkta 4-vägare ska alla element delas passivt.

Vad gäller SLS10, har jag tillräcklig erfarenhet för att påstå att de går att dela högt med fullgod ljudkvalité.
Men för detta bygge, skulle jag se mig om efter alternativ.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-08-09 19:15

Ragnwald skrev:Men i en äkta 4-vägare ska alla element delas passivt.

Varför det? Den blir väl inte mindre fyrvägare för att man delar ett (eller flera) element aktivt?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-08-09 20:17

Då blir det ju 3 vägare med basmodul ! :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-08-10 02:21

Kallar du helaktiva tvåvägare för envägare med basmodul också?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-08-10 09:54

,Nej, då är det en helt aktiv högtalare, detta är ju dock bara en definitionsfråga och egentligen helt ointressant... :)
Mvh//David

Nästa

Återgå till DIY-forum