Best of faktiskt snickartips

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lgs
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2010-01-12

Inläggav lgs » 2012-02-20 11:50

Limmade lådor i helgen och kom på att popnit var väldigt användbart för att förenkla inpassningen. Använde tvingar för att sätta ihop lådorna (utan lim) och borrade sen med ett 2mm borr nära hörnen.

Vid limning är det sen bara att passa in, trycka dit popniten och tvinga ihop.

Bild

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2012-06-10 23:10

Smart lösning för att kunna spänna fast ordentligt vid limning av gerade skivor, av "Beijergard".

Orginalinlägg här!

Bild[/url]
.....

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2012-10-31 17:20

Tänkte visa hur man monterar islagsmuttrar på ett enkelt och skonsamt sätt. Passade på att ta en bild när jag byggde mina trevägare.

Bild

Man tar alltså en lämplig insexsskruv och en bricka modell större. Sen är det bara att dra fast islagsmuttern. Hur enkelt som helst. Använd alltså inte hammare.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Inläggav AndersD » 2012-10-31 17:25

Eri skrev:Tänkte visa hur man monterar islagsmuttrar på ett enkelt och skonsamt sätt. ...

Man tar alltså en lämplig insexsskruv och en bricka modell större. Sen är det bara att dra fast islagsmuttern. Hur enkelt som helst. Använd alltså inte hammare.

Tänkte bara fylla på med att det där tillvägagångssättet fungerar utmärkt på mdf också!
.....

Användarvisningsbild
Svenn3SaataN
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2010-11-22
Ort: Älmhult (IKEA-Land)

Inläggav Svenn3SaataN » 2012-10-31 18:00

Jag brukar också dra i lite vitlim för att de ska sitta ännu bättre och täta i hålet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-31 18:44

AndersD skrev:Smart lösning för att kunna spänna fast ordentligt vid limning av gerade skivor, av "Beijergard".

Orginalinlägg här!



Detta var ju rent genialt!
Som jag har letat efter en sådan lösning, nu är det bara hur man skall få till en 60gradersvinkel i längdriktningen på en 16mm MDF skiva så man vet hur man skall gå vidare, stål till överhansfräs blir nog väldans dyrt.
Men vet inte hur man skall göra annars.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-31 19:43

Är det inte lättare att använda en sådan här?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvs ... ing-20736/
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2012-11-02 20:59

AndersD skrev:
Eri skrev:Tänkte visa hur man monterar islagsmuttrar på ett enkelt och skonsamt sätt. ...

Man tar alltså en lämplig insexsskruv och en bricka modell större. Sen är det bara att dra fast islagsmuttern. Hur enkelt som helst. Använd alltså inte hammare.

Tänkte bara fylla på med att det där tillvägagångssättet fungerar utmärkt på mdf också!


Givetvis fungerar det på MDF också. Att det råkade bli vanligt trä i exemplet beror att det var från en detalj i mitt pågående 3- vägsbygge.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2012-11-02 20:59

AndersD skrev:
Eri skrev:Tänkte visa hur man monterar islagsmuttrar på ett enkelt och skonsamt sätt. ...

Man tar alltså en lämplig insexsskruv och en bricka modell större. Sen är det bara att dra fast islagsmuttern. Hur enkelt som helst. Använd alltså inte hammare.

Tänkte bara fylla på med att det där tillvägagångssättet fungerar utmärkt på mdf också!


Givetvis fungerar det på MDF också. Att det råkade bli vanligt trä i exemplet beror att det var från en detalj i mitt pågående 3-vägsbygge.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Inläggav Andersh74 » 2012-11-08 00:08

Om det var så att jag höll på att bygga högtalare just nu kunde jag säkert oxå kunnat lämna tips. Men jag bygger bara högtalarlådor i huvudet.

Men några idéer kanske går att prova här? Jag tänker mig ett par sinkade lådor i ask ytterst som kabinett. Innanför dessa någon form av dämpning i stil med det som läggs under parkettgolv och innerst en spånskivelåda som bara vagt sitter ihop med den yttre sinkade massivlådan i ask. Detta tror jag borde ge en väldigt stum konstruktion som är vacker att se på.

Vad tror ni?

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: ett kök i tätort 4398

Inläggav misanplass » 2013-07-09 21:25

Jag har målat blivande hyllor och vill komma med ett tips. För att kunna måla alla sidor vid ett och samma tillfälle, förutom den mot väggen, skruvade jag fast hyllorna i var sitt stativ.

Bild

Bild
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-07-10 00:23

Svenn3SaataN skrev:Jag brukar också dra i lite vitlim för att de ska sitta ännu bättre och täta i hålet.
Jag brukar limma islagsmuttrar med PL400, det fäster bättre på den blanka metallen än vitlim.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
barco
 
Inlägg: 451
Blev medlem: 2012-01-16
Ort: Åkersberga

Inläggav barco » 2014-01-17 00:19

Kanske självklart, men att köpa 40mm cellplast (frigolit) att ha på golvet under mdf eller vad man nu skall såga är kanon. Man behöver inte fundera på om man sågar för djupt och man behöver inte (som jag brukade göra) lägga reglar här och där under. Jämnt fint underlag.
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Best of faktiskt snickartips

Inläggav Fjonkalicious » 2015-06-04 13:27

Detta är väl kanske inte ett rent snickartips utan snarare ett installationstips. Monterar en del saker med kabelkanal. För ett tag sedan slutade min butik att saluföra den jag brukar använda varpå jag fick prova efterföljaren. Inte riktigt lika snygg, men ändå godtagbar. Men bästa med den nya var att den hade små clips som man sätter innanför som håller kablarna på plats innan man bränner på locket. Låter som en liten detalj men jag gillar det skarpt.

Hager är märket. Inte alla storlekar har clipsen så kolla innan ni köper att dom finns med i den storleken skall ha.

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Best of faktiskt snickartips

Inläggav darkg » 2015-06-04 21:10

Bra.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Best of faktiskt snickartips

Inläggav Emanuelgbg » 2015-08-07 12:05

Ok inget rent snickartips men eftersom jag inte hittar rätt tråd ang Valcromat / färgad MDF så..

säljer iaf Hornbach nu mindre bitar svartfärgad MDF typ 30-40cm breda 90-150cm långa bitar för modesta priser. Funderar på att köpa och testa att vaxa/olja för att se hur ytan blir.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Best of faktiskt snickartips

Inläggav Adhoc » 2015-08-08 01:25

Om du vill ha roligare färg än svart Valchromat, hör med Calexico. Eftersom du bor i GBG kan du hämta efter ö.k. enligt deras hemsida.
http://www.calexicowood.se/mdf

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Best of faktiskt snickartips

Inläggav Lasse- » 2016-09-22 21:21

Hej jag skulle vilja ha tips på förvaringstips till en Elu Mof 96 överhandsfräs som jag håller på och gör iordning
då det fattades delar till den men det går bra att köpa delar till Dewalts överhandsfräsar dom passar till Elu också.

Förrut så har jag sett en någorlunda fyrkantig låda med lock men någon sådan hittar jag inte nu också har införskaffat
ett sett med olika frässtål som ska i den tånkta lådan.

mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Best of faktiskt snickartips

Inläggav Lasse- » 2016-09-24 18:04

Det är visst Nefab som säljer dom här plywoodlådorna och det går att få med skumplastinlägg så verktyget
inte åker omkring i lådan och dom finns att köpa på Tools Järnkompaniet i Västberga.

mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Best of faktiskt snickartips

Inläggav Lasse- » 2016-10-13 22:16

Det finns en Elu mof 96 överhandsfräs med en massa tillbehör till salu på tradera för den som behöver kvallitets grejjer
till sina projekt.

mvh Lasse#

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Faktiskt snickartips: Fasa 19 mm med 11 mm fasfr

Inläggav paa » 2020-09-28 20:02

Jag brukar fasa framkanten på högtalarlådorna med samma fasbredd som MDF-skivans tjocklek. På så sätt så blir det ingen plan skarv mellan sidorna längs resp tvärs fiberriktningen, vilka brukar krypa fram som synliga skarvar med tiden.
Nu har jag bara en 11 mm fasfräs, men skivan är 19 mm, kan det fungera?
Jodå, kolla här hur man gör:

Fräsverktyget i fråga:

Bild


Först fräser man alla kanter till fräsens nominella mått, i detta fall 11 mm:

Bild


Sedan sänker man ner fräsen ytterligare 8 mm och då blir kanten så här:

Bild


Sedan kör man med samma inställning från den andra sidan, vinkelrätt sett, då fräser man bort den kvarvarande utstickande kanten:

Bild


Till slut ser det ut så här, och det återstår bara lite handpåläggning på hörnen:

Bild


Så här mycket spån blev det i dammsugarburken av bara fasfräsningen, den var rengjord i går:

Bild


Och så här såg fitret ut, som också var rengjort dagen innan:

Bild


Jag måste berömma Festools maskiners förmåga att styra dammavgången så att nästan allt hamnar i dammsugaren, det var nästan inget damm alls på arbetsbordet eller på marken efter denna fräsning. Då hade jag monterat den speciella sidodammuppfångaren som är gjord för kantfräsningar, vilken syns på någon av bilderna. Jag har bara en Biltema dammsugare, men det mesta av Festools hokus pokus ligger i maskinernas inbyggnad och deras dammuppsamlingskåpor.

F.ö. brukar jag köpa fräsbits, sticksågsblad, multiverktygsblad mm av Bosch fabrikat, och de är så bra som jag nånsin behöver, så jag har inte tittat på Festools fräsbits.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Best of faktiskt snickartips

Inläggav Conny » 2020-11-02 20:52

Så där har jag funderat på om man kan göra för att gera ihop lådor.
Men det kanske är enklare att göra med en sänksåg?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Best of faktiskt snickartips

Inläggav paa » 2020-11-02 23:41

Man måste fräsa från två sidor i 90 graders vinkel för att nå över en 19 mm kant , vilket inte går bra förrän lådans sidor sitter ihop. Därför är det bäst att såga 45 graders vinkel om det ska geras. Dock krävs det extrem precision för att det ska passa ihop när det gersågas. Någon sorts jigg som håller skivan resp sågskenan i rätt läge krävs säkert.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny och 8 gäster