mirage

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

mirage

Inläggav celef » 2010-08-20 14:55

hej, jag funderar på ett litet mirageliknande meck, så kallade omnipolära högtalare vad det nu betyder, frågan jag har är;

när man har två identiska elementuppsättningar, en på framsidan och en på baksidan på en väldigt odjup högtalare, blir det då några konstiga interferenser mellan elementen när dom är monterade så nära varandra? jag är orolig för vad magneterna kan ställa till med men mest vad konerna som spelar i fas kan ställa till med, blir det bara dist av alltihopa? är oron obefogad?
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Re: mirage

Inläggav kodapa » 2010-08-20 22:35

celef skrev:hej, jag funderar på ett litet mirageliknande meck, så kallade omnipolära högtalare vad det nu betyder, frågan jag har är;

när man har två identiska elementuppsättningar, en på framsidan och en på baksidan på en väldigt odjup högtalare, blir det då några konstiga interferenser mellan elementen när dom är monterade så nära varandra? jag är orolig för vad magneterna kan ställa till med men mest vad konerna som spelar i fas kan ställa till med, blir det bara dist av alltihopa? är oron obefogad?

Kan du förklara lite mera? Så som du beskriver ser väl inte Mirage ut?
Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-20 22:50

det där är dom sena mirage, tyvärr verkar dom numer ha gått fullständigt lost, jag är mer ute efter funktionen som mirage använde för en 10-20 år sedan
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-08-21 09:01

jag tror iofs mer på deras nya alster.

ang påverkan på magneterna bör de inte påverkas allt för mycket om det redan är bra magnetsystem. Använder du neo-diskanter så håller du ju avståndet kortare desutom.

Ett tips är vifa D26NC55 som har helt makalöst låg dist.

edit: De äldre Mirage såg ut typ såhär:

Bild

Övre delen enligt beskrivningen ovan och sedan två aktivt drivna basar i nedre delen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-21 10:14

Kraniet skrev:jag tror iofs mer på deras nya alster.

jag har fått för mig att dom nu ser ut som dom gör mest av kostnadsmässiga skäl, att halvera antalet element i en högtalare är ingen liten besparing

ang påverkan på magneterna bör de inte påverkas allt för mycket om det redan är bra magnetsystem. Använder du neo-diskanter så håller du ju avståndet kortare desutom.

och vad tror du om det akustiska, vad händer om man sätter basarna rygg-mot-rygg i en låda å spelar dom i fas, blir det bara bra?

Bild

Ett tips är vifa D26NC55 som har helt makalöst låg dist.

det är en populär diskant det där, men tycker nog dom har alldeles för dålig spridning i toppen

edit: De äldre Mirage såg ut typ såhär:

Bild

Övre delen enligt beskrivningen ovan och sedan två aktivt drivna basar i nedre delen.

dom äldre såg än mer spännande ut

Bild
Bikinitider

Återgå till DIY-forum