Moderator: Redaktörer
paa skrev:Men hur ser det ut uppe på vinden då, går det inte att lägga isolering där, eller har dom lagt golvplankor på takstolarna så man inte kommer åt?
Aerob skrev:Takhöjd finns det gott om, höftar på att den totala höjden är strax under
4 meter. Är det säkert att sätta gips med cc60? Får för mig att jag läst eller
hört någonstans att det kan börja hänga på grund av dess egenvikt.
Borde inte vara några problem med 2x13mm gips med C-C 600 liggandes omlott. Lägg understa lagret så att det har reglarna att skruvas i vid skarvarna, och det översta lagret skall ha 22x95mm mellan skarvarna så att de sitter ihop.Aerob skrev:Takhöjd finns det gott om, höftar på att den totala höjden är strax under
4 meter. Är det säkert att sätta gips med cc60? Får för mig att jag läst eller
hört någonstans att det kan börja hänga på grund av dess egenvikt.
Varsegod!Aerob skrev:Tack för goda tips Magnus, en bild börjar långsamt målas upp i huvudet.
Tio eller femton cm med isolering borde väl ge effekt både för ljud och värme?
Aerob skrev:Vad tror du om att lägga plank "omlott" så som exempelvis hassesolo har gjort? Det verkar som om IÖ är glad i denna lösning, vill minnas att även bassman hade sådant tak och om inte minnet sviker mig helt även IÖ själv.
MagnusÖstberg skrev:Kondensbildningen sker ju vid daggpunkten, oavsett om det finns ett innertak ovanför eller inte. Definitivs skall dock gammal ångspärr bort (om sådan föreligger, det tror inte jag att det finns någon dock).
MagnusÖstberg skrev:Medhåll, men att det skulle ställa till problem ser inte jag.
Den fukttransporten skulle alltså ske i väggen, och inte vara luftburen.
Aerob skrev:Ok, vad bör jag då använda?
Var för övrigt uppe på vinden och slet loss en planka. Mellan takstolarna ligger
det en helvetes massa skit rent ut sagt. Spån, flisor, något som ser ut som kol
och en massa annat. Ser ut som dom aldrig fraktade bort bygg-skräpet helt enkelt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster