Bygga nytt innertak?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Bygga nytt innertak?

Inläggav Aerob » 2010-09-04 18:18

Ja, jag bor i ett gammalt hus på översta våningen. Vad jag tror så är taket upp
mot (den oisolerade) vinden oisolerat (Något som märktes på elräkningen förra
vintern). Nu har jag bråkat och tjatat på min hyresvärd om detta sen december
och till slut kommit fram till att han kan tänka sig stå för allt material om jag
står för allt byggande. Givetvis har jag sagt till honom att detta fixar jag utan
problem! Kanske inte hela sanningen...

Så, vad är det som gäller när man bygger nytt innertak? Poängen med det är
ju att det ska isolera bättre mot vinden så jag slipper elda för kråkorna här
nere hela vintern. Givetvis så undrar jag även om det finns några extra tilltag
man kan göra när man ändå håller på som är av godo för ljudkvaliteten?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-09-04 18:55

Men hur ser det ut uppe på vinden då, går det inte att lägga isolering där, eller har dom lagt golvplankor på takstolarna så man inte kommer åt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-09-04 20:17

Hur har du det med basåtergivningen i rummet?

Du kanske kan bygga in lite basabsorberande funktioner!?

Här är en länk till Hassesolos innertak! :wink:

http://www.minhembio.com/hassesolo/81567/

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-09-04 21:29

paa skrev:Men hur ser det ut uppe på vinden då, går det inte att lägga isolering där, eller har dom lagt golvplankor på takstolarna så man inte kommer åt?

Ja, det ligger tyvärr golvplankor på takstolarna. Det är förvisso ganska bra, för
det ger mig ett ca. 300kvm stort hobbyrum! På sätt och vis så hade det nog
varit enklare att lyfta golvet och isolera där, men jag vill ha nytt innertak.
Det befintliga "innertaket" är någon form av duk uppspänd mellan väggarna
med lister. Det stjäl också ca, en halvmeter i takhöjd. Ett nytt innertak skulle
ge mig ca. 40cm högre takhöjd, samt billigare elräkning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-04 21:36

Hur mycket kan du sänka ditt innertak?

Bra för ljudet är iallafall om balkarna fästs i sidoväggarna och är fribärrande. Dubbelgips under (lagrena om lott, dvs åt olika håll.). Isolering över. Inte tätare regling än C-C60 (De nya C-C 45 är inte bra ur ljudmässig synvinkel). Välj material som hanterar dagpunktutfällning eller sätt plast ovanför gipsen. Tejpa plastskarvarna och runt eldosor!

I vardagsrummet (eller ljudrummet) kan man kombinera det med att bygga basfälla. Det kan jag däremot inte räkna på, men IÖ gjorde en sådan åt Bamsefar i hans gamla lägenhet. Måste nog mätas och donas med sånt :)

Jag gör just nu liknande i min lägenhet, men det är främst ljudisolering mot ovanliggande lägenheter. Bildet på det finns bara på facebook dock. Det är sjukt mycket bättre akustik där jag är klar nu. Jag sänkte totalt 220 mm och har 2850mm takhöjd kvar.

Ett dubbelgipstak väger en del. Jag hatar numera att gipsa tak. Spännvidder om 4200mm klarar sig med 145 reglar med C-C 600, men 170 reglar är att rekommendera. Isolering väger nada, så sedan är det upp till dig hur mycket du vill sänka taket :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-09-04 22:12

Takhöjd finns det gott om, höftar på att den totala höjden är strax under
4 meter. Är det säkert att sätta gips med cc60? Får för mig att jag läst eller
hört någonstans att det kan börja hänga på grund av dess egenvikt.

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2010-09-04 23:04

Aerob skrev:Takhöjd finns det gott om, höftar på att den totala höjden är strax under

Jag glesar alltid på c-c 300 i tak för 13mm gips. Kan som du säger börja hänga efter ett tag om man glesar för snålt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-04 23:42

Aerob skrev:Takhöjd finns det gott om, höftar på att den totala höjden är strax under
Borde inte vara några problem med 2x13mm gips med C-C 600 liggandes omlott. Lägg understa lagret så att det har reglarna att skruvas i vid skarvarna, och det översta lagret skall ha 22x95mm mellan skarvarna så att de sitter ihop.

En skiva är styv nog för att hantera de 11kg som som ligger mellan reglarna. Att den skulle svikta in på så kort sträcka som 600mm känns tokigt.

Lindroos tak har inte visa några tecken än. Jag tror snarare att de som sviktar har snålat med de bärande balkarna. Med din takhöjd kan du ju tom gå upp till 195mm reglar utan tjaffs. Det gäller som sagt att räkna på nedböjningen av totalvikten. Gipsskivor väger ju iallafall 25-27kg stycket om 1200x2400mm.

Skall det vara effektivt ur ljudisoleringssynpunkt så vill man inte pressa takets resonansfrekvens uppåt - vilket tätare regling gör.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-05 13:37

Det finns förstås ett krux med att efterisolera, fuktvandring. När man isolerar på insidan finns stor risk för kondensbildning i det gamla taket även om du lägger en ångspärr på det nya undertaket. Fukten har en förmåga att "gå vid sidan om" och ändå hamna på fel ställe. Hur ser egentligen den befintliga konstruktionen ut? Är det helt oisolerat mot vinden? Är det en kallvind ovanpå?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-09-05 13:41

Tack för goda tips Magnus, en bild börjar långsamt målas upp i huvudet.
Tio eller femton cm med isolering borde väl ge effekt både för ljud och värme?

Vad tror du om att lägga plank "omlott" så som exempelvis hassesolo har gjort?
Det verkar som om IÖ är glad i denna lösning, vill minnas att även bassman
hade sådant tak och om inte minnet sviker mig helt även IÖ själv.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 13:53

Kondensbildningen sker ju vid daggpunkten, oavsett om det finns ett innertak ovanför eller inte. Definitivs skall dock gammal ångspärr bort (om sådan föreligger, det tror inte jag att det finns någon dock).

Taket kan få få den här utformningen:

- Regel typ 45x170 med isolering emellan
- Plastfilm, tejpad i skarvarna, dessutom fastsatt så att den fortsätter NEDÅT på väggen 40mm och tejpad mot sidoväggarna.
- Ny regel 55x45 limmas (pl600)/skruvas mot reglarna ovan. Isolering emellan.

Då får man ett utrymme att dra kablage på som inte riskerar punktera ångskyddet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 14:05

Aerob skrev:Tack för goda tips Magnus, en bild börjar långsamt målas upp i huvudet.
Tio eller femton cm med isolering borde väl ge effekt både för ljud och värme?
Varsegod!

Är isoleringen dålig idag skulle jag nog dra till med 240mm tilläggsisolering - minst. Du har utrymmet!

Aerob skrev:Vad tror du om att lägga plank "omlott" så som exempelvis hassesolo har gjort? Det verkar som om IÖ är glad i denna lösning, vill minnas att även bassman hade sådant tak och om inte minnet sviker mig helt även IÖ själv.

Plank omlott och i längdriktningen som undertak gör IÖ för att difussera takreflexen. Jag måste erkänna att jag inte helt greppat just riktningen för det, men det fungerar :)

Skall du ha den lösningen gäller det att takkonstruktionen dimensioneras för det istället för gips i musikrummet, och då är det ännu lämpligare med lösningen i inlägget ovan från mig, där ångskyddet placeras skyddat 45mm upp och ger plats för eldragning och annan kabeldragning under denna.

I musikrummet kan du ju be IÖ räkna på basfälla i taket och göra denna konstruktionen under det nya undertaket. Du har ju faktiskt utrymme för det, men det kanske blir för mycket jobb ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-05 15:34

MagnusÖstberg skrev:Kondensbildningen sker ju vid daggpunkten, oavsett om det finns ett innertak ovanför eller inte. Definitivs skall dock gammal ångspärr bort (om sådan föreligger, det tror inte jag att det finns någon dock).

Nja, saknas ångspärr i den nuvarande konstruktionen blir det inte helt säkert att bara ha ångspärr i det nya undertaket. Det kommer trots allt att finnas en viss fukttransport runt kanten där det nya undertaket möter väggarna. När man isolerar flyttas ju daggpunkten ner i konstruktionen. Var det tidigare oisolerat (vilket torde vara ovanligt) låg daggpunkten utanför konstruktionen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 15:53

Medhåll, men att det skulle ställa till problem ser inte jag.

Den fukttransporten skulle alltså ske i väggen, och inte vara luftburen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-09-05 17:15

Akustiktak :)
Om du vill dämpa ljud. Skivor från Ecophon eller Paroc/Parafon. Eller kanske Gyptone, gipsskivor med hål i från Gyproc. Du har ju höjd så du kan sätta dom en bit ner för att dämpa lite lägre frekvenser. Med isolering ovanpå så blir det även värmeisolering.

PS. Endel hifi-nissar vill dock inte dämpa i taket.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-05 19:38

Nä, vi vill diffusera :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-06 07:06

MagnusÖstberg skrev:Medhåll, men att det skulle ställa till problem ser inte jag.

Den fukttransporten skulle alltså ske i väggen, och inte vara luftburen.

Nu vet vi inget om hur konstruktionen ser ut men när man har partiell ångspärr tar fukten ofta den väg där spärren saknas. Det är dock skillnad på vilka material som är fuktkänsliga.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-06 07:39

Nog har du anat dig till konstruktionen?

Vindsvåning, 4 meter i takhöjd...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-06 11:34

Nej, inte helt. Vi har ingen uppgift om det finns ångspärr någonstans eller hur befintlig isolering ser ut. Med fyra meter till tak lär det väl vara en gammal byggnad och möjligen med isolering i tak (spån, aska etc.), knappast något i ytterväggarna. Är det murverk inget alls och om det är trävägg, möjligen plankvägg som kan ha lite spånisolering men i regel inte. Drar man då på isolering i taket kommer ytterväggen att bli den kallaste delen och den kommer att vara utsatt för eventuell fuktvandring. Så ser jag det.

Ser också en viss likhet med att lägga in golvvärme i gamla bjälklag. Följer man där parkettillverkarens regler och lägger en plastfolie under parketten, finns stor risk att fukten kryper upp i väggarna.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-09-06 16:14

Detta verkar ju svårare än vad jag först hade trott! Jag ska med mina icke-
byggartermer försöka förklara hur hus och lägenhet ser ut.

Det är som sagt ett gammalt hus, vill minnas att jag sett 1894 någonstans.
Ovanför lägenheten är det en kallvind, brädor med takpannor på. Det ligger
plank på takbjälkarna. Inne i lägenheten är det plank på väggarna, bakom
detta masonit tror jag. Fasaden är av tegel. "Innertaket" är någon form av
plastduk som sitter spänd mellan väggarna med lister. Ca 50cm ovanför detta
"tak" finner man det ursprungliga taket som har stuckatur. Jag tror att det enda
som är gjort ur isolerings-perspektiv är att alla fönster är utbytta mot nya treglas.

När någon går uppe på vinden så låter det ungefär som om dom går på en
spånskiva ovanför huvudet på en. Ingen ljudisolering med andra ord. Det är
nog ganska troligt att det är isolerat i form av spån eller liknande uppåt. Ska
se om jag kan få loss någon planka på vinden och kika lite. Att det skulle vara
någon ångspärr har jag svårt att tro. Huset är för övrigt nergånget och i allmänt
dåligt skick.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-06 16:44

Du bör isolera med något som klarar sig utan ångspärr, annars är det ett väldigt stort projekt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-09-06 16:47

Ok, vad bör jag då använda?

Var för övrigt uppe på vinden och slet loss en planka. Mellan takstolarna ligger
det en helvetes massa skit rent ut sagt. Spån, flisor, något som ser ut som kol
och en massa annat. Ser ut som dom aldrig fraktade bort bygg-skräpet helt enkelt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-09-06 18:40

Det som händer är att taket (med skräp isolering) kommer att bli svalare. Även vinden blir nog lite svalare, men då den inte verkar vara isolerad utåt så blir det nog ingen stor temperatur ändring där.

Om du inte isolerar alltför mycket så kommer det nog inte bli några problem, tror jag. Men håll dig borta ifrån plast/ångspärr och andra täta material, tror det blir bättre så (mindre risk för problem). Om det nu inte är ett badrum eller rum med mycket hög fuktighet. Däremot så är det bra om taket blir lufttätt.

Tänker du göra om i alla rum?

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-06 18:52

Aerob skrev:Ok, vad bör jag då använda?

Var för övrigt uppe på vinden och slet loss en planka. Mellan takstolarna ligger
det en helvetes massa skit rent ut sagt. Spån, flisor, något som ser ut som kol
och en massa annat. Ser ut som dom aldrig fraktade bort bygg-skräpet helt enkelt.

Det isolerades så förr i tiden! Faktum är att det fungerar. Problemet är som sagt att man kan riskera att få daggpunkten i isoleringen. Ju mer du isolerar ju längre in i isoleringen hamnar den. Det är alltså den fukt som finns i lägenheten som hamnar i taket, varm luft stiger och varm luft innehåller mycket fukt. Har man ett ångspärrande skikt på insidan stannar fukten kvar i bostaden och torkar av sig själv. Går fukten upp i isoleringen/konstruktionen finns stor risk för mögel. Man kan använda Ekofiber som består av gammalt tidningspapper behandlat med borsalt mot mögel, men utan folie skulle jag inte bygga. Har själv upplevt problemet under ett skede i mitt egna byggprojekt... Ofattbart att fuktutfällningen kan ske på ett par veckor! Det är ett problem att isolera i gamla byggnader. Även om huset har stått sig bra i över hundra år kan en isolering rubba just den gynnsamma balans som rått. Bor själv ett ett gammalt soldattorp och har försökt behålla de ursprungliga fuktförhållandena så långt jag har begripit. Jag rekommenderar dig att kontakta en kunnig renoverare som besitter den kunskap och erfarenhet som krävs - de är rätt få! Egentligen skulle väl hela husets vindsvåning isoleras ovanför lägenheterna för att det ska bli bra, ge en varmvind. Då skulle fukten kunna hamna på rätt ställe i byggnaden.

Återgå till DIY-forum