Jag har funderat på hur man får baslådor att harmonisera med rummet. Efter en del tanketid och inspiration här på forumet så växte det fram en lösning.
Det är alltså en tv-bänk där baslådorna är en fortsättning av bänken.
Har även funderat mycket på vad som är rimligt i basväg. Jag funderar mycket i banor om prisvärdhet kontra kvalité kontra storlek och förstås funktion.
Jag har ju mätt hemma hur högt jag spelar som högst. Siffrorna var lite olika beroende på material men generellt kan man nog säga att jag toppar ut på 85dB medelnivå och peakar kanske på 90dB. Ganska nära det som kallas referensnivå när det kommer till hembio. Eftersom LFE-kanalen spelar 20dB högre så ger det vad basarna bör klara av.
Sen tidigare har jag två sls10 i slutna lådor. Det är inte riktigt vad som krävs för att uppnå nivån. Så funderationer på fler sls10, xxls eller annat har florerat. Men sen hittade jag denna bas som efter simulering visade sig vara ett väldigt intressant kap. Kostar 1300kr hos Europe-Audio och får närmare 0.6 q i en 70 liter sluten låda vilket inte är så dumt. Ser man till pumpkapacitet så är den ungefär 1,5ggr en sls10 vilket kanske inte är så mycket, men ser man till lådvolymen så pumpar sph-basen mer luft i mindre låda till samma q-värde. sen så har den ju ca 3db högre känslighet också.
så hur simulerar det hela?
vilket ju ser helt knas ut. Visst har den lågt q i lådan men basen rullar ju ju av väldigt tidigt.. Men detta är utan filter, jag vill ju dela den vid 80Hz med 4e ord L/R. Då ser det ut såhär:
Tappar lite känslighet i högre frekvenser, men det är ju ingen trevägare jag bygger utan en baslåda. Kurvan sluttar kanske lite väl brant men den håller de där 10db ned från 60Hz som är den antagna rumskurvan.
Ser man på den simulerade återgivningen i rummet så ser det inte så tokigt ut, eller? Sen har jag lite boost i mina embla-filter så att jag kan få upp 20Hz lite (vilket jag gjort).
Group-delay får ett litet knä men den håller sig ju under tröskelvärdet för vad som ska vara hörbart.
Men hur ser det ut då?
En översiktsbild över hur det ser ut. Det saknas förstås en baslåda men jag tror ni förstår idén.
Här är basen. Ställde dit en CD som referens. Kul med stort baselement :)
Här är tomlådan. 19 och 16mm MDF. Jag tog det som fanns på jobbet därav de två olika dimensionerna.
Lådan är sen stagat med fyra stag, två åt vardera håll. Två är gjorda av formplywood och de andra två av en fibo-trespo-plywood. Den senare är helt vansinnigt styv och svårjobbad (högtryckslaminat på en höggradig björkplywood)
Ja på det hela känner jag mig nöjd. Det saknas dörrar till själva tv-bänken. Men annars tycker jag det blev ett fint resultat. Tänkte återkomma med närfältsmätning på basen. Och senare får jag väl visa det helt färdiga resultatet.