Bygget är väldigt litet och kompakt och innehåller en 6,5' Audes bas, samt en del vinklar och vrår. Den intresserade uppmanas att läsa Martinssons blogg:
http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=03&y=10
Denna tråd blir mest bilder från bygge, och kanske slutligen, lite intryck från hur det låter. Vi har valt att bygga i MDF och inte spån, som Martinsson gjort. Eftersom vi nyligen byggt en hel massa Mupps (totalt 40 stycken) visste vi att det skulle bli formstabilt och starkt med MDF. Det dammar ju lite mer dock.
Materialet beställdes uppsågat i långa remsor. Vi beställde på Beijer i Lund, eftersom jag varit nöjd med deras sågning tidigare. Denna gång var det lite si och så med noggrannheten, tyvärr. Fyra st 180mm remsor samt en 472 mm remsa beställdes. Det viktiga var att 180 mm remsorna inte skilde sig för mycket åt, men vid kontrollmätning hemma var det upp till 1mm skillnad mellan dem. Nåja, man kan ju hyvla/slipa.
Efter att jag satt gerkapen i dessa remsor, blev det två sådana här högar:

En hög till ett horn vilar tryggt på några muppar.
Bitarna skall sedan limmas, och jag inledde med bottenplattan + ramen runt:

En passbit kläms fast och räta vinklar kontrolleras.
Själva labyrinten består av två "kammar" som går in i varandra, varav den ena vrids något, så att hornet får en större och större öppning. Massor med cred till Martinsson för denna sinnrika konstruktion.

F som i Faktiskt!

Lite kontroll av hur det kommer att se ut.

Alla bitar på plats och allt utom baffeln limmat. Som ni ser har jag förstärkt för skruvarna med några extrabiter MDF.
Det kan vara svårt att få en uppfattning om storleken, men om ni tänker er en vanlig stationär datorlåda så kommer ni hyffsat nära.
Ikväll ska jag försöka få tid att förborra för skruvarna samt limma baffeln på plats. Därefter kommer den största utmaningen, att se till att alla limytor är i nivå så att jag kan limma på locket, antingen med PL400 som är starkt och fyller bra men torkar eventuellt lite för fort, eller vanligt vitlim som ger längre tid att applicera men kanske inte fyller överallt. Scary!
Japp, that's it for now. Vi ses!
Edit: ändrade den putslustiga rubriken och inledningen.