Moderator: Redaktörer
celef skrev:visst bör det väl finnas folk här som har en finmik som skulle kunna kalibrera våra fulmikar mot en kanelbulle?
n3mmr skrev:Nej men det finns en tysk firma som gör det rätt.
Att kalibrera är ganska komplicerat.
Samma tyska firma säljer kalibrerade ECM8000
Ratata skrev:Om man nu ränner iväg o köper t.ex. en Behringer ECM8000 och får den kalibrerad, i vilket eller vilka mätprogram därute kan man sedan applicera kalibreringen på? Alltså få mätprogrammet att kompensera för de eventuella avvikelser mikrofonen nu kan tänkas ha...
n3mmr skrev:Ratata skrev:Om man nu ränner iväg o köper t.ex. en Behringer ECM8000 och får den kalibrerad, i vilket eller vilka mätprogram därute kan man sedan applicera kalibreringen på? Alltså få mätprogrammet att kompensera för de eventuella avvikelser mikrofonen nu kan tänkas ha...
SpectraLab, SpeakerWorks, ARTA (???), och han den där IJ nånting...
Ratata skrev:n3mmr skrev:Nej men det finns en tysk firma som gör det rätt.
Precis där som jag köpte min. Den kostade ungefär 100:- mer som kalibrerad än vad jag skulle få betala okalibrerad från t.ex. HiFi-kit. Alltså rena kapet om man räknar in vad alla fraktkostnader plus kalibreringskostnad skulle innebära om man köper en mick här i Sverige och sedan skickar den för kalibrering...
n3mmr skrev:celef skrev:visst bör det väl finnas folk här som har en finmik som skulle kunna kalibrera våra fulmikar mot en kanelbulle?
Nej men det finns en tysk firma som gör det rätt.
Piotr skrev:n3mmr skrev:celef skrev:visst bör det väl finnas folk här som har en finmik som skulle kunna kalibrera våra fulmikar mot en kanelbulle?
Nej men det finns en tysk firma som gör det rätt.
Nja fast tillräckligt noga är nog möjligt.. tycker jag nog.
Ett sinussvep med mickarna nära ger tillräcklig info i låga register (under 1kHz) och en gejtad mätning ger bra info i höga register (oven 1kHz).
/Peter
n3mmr skrev:Det komplicerade är att veta hur noga det blev, utan att överdriva precisionsbristen: reflexer från närmiljön är ett gissel och skillnaderna i påverkan på mätobjektet och referensmiken (som alltid är en del av billigare kalibreringsmetoder) kan vara svåra att beräkna..
Piotr skrev:n3mmr skrev:Det komplicerade är att veta hur noga det blev, utan att överdriva precisionsbristen: reflexer från närmiljön är ett gissel och skillnaderna i påverkan på mätobjektet och referensmiken (som alltid är en del av billigare kalibreringsmetoder) kan vara svåra att beräkna..
Njamen inte när våglängden är mer än tjugo gånger kapslarnas storlek. Om så är det bara att mäta nära en hörnplacerad högtalare för området under 1kHz.. eller mäta i en sluten högtalarlåda med mickarna en millimeter från varandra.
Jag tror herr n3mmr överdriver problemet en faktor 100.. minst!
Sen är det ju så att tryckkännande mikrofoner är i princip alltid väldigt linjära mellan säg 100Hz och 1kHz. Man behöver i princip alltså bara kolla på 1) avrullningen i basen vilket inte bör vara något problem alls att få till med hög precision och 2) en gejtad mätning för området ovan 1kHz där vi alltså helt eliminerar rummet.
/Peter
peetwa skrev:Lägg gärna upp kalibreringsfilen så kan vi hjämföra den med behringers egna kalibreringsdiagram.

RogerGustavsson skrev:peetwa skrev:Lägg gärna upp kalibreringsfilen så kan vi hjämföra den med behringers egna kalibreringsdiagram.
Behringer har väl inget kalibrerat? Det finns en "önskekurva" i produktbeskrivningen. Är det den du menar? Har inte sett någon uppmätt kurva som liknar den.
Här har man mätt 130 stycken och spridningen är stor, för att kallas mätmikron är spridningen extremt stor!

Piotr skrev:n3mmr skrev:Det komplicerade är att veta hur noga det blev, utan att överdriva precisionsbristen: reflexer från närmiljön är ett gissel och skillnaderna i påverkan på mätobjektet och referensmiken (som alltid är en del av billigare kalibreringsmetoder) kan vara svåra att beräkna..
Njamen inte när våglängden är mer än tjugo gånger kapslarnas storlek. Om så är det bara att mäta nära en hörnplacerad högtalare för området under 1kHz.. eller mäta i en sluten högtalarlåda med mickarna en millimeter från varandra.
Jag tror herr n3mmr överdriver problemet en faktor 100.. minst!
Sen är det ju så att tryckkännande mikrofoner är i princip alltid väldigt linjära mellan säg 100Hz och 1kHz. Man behöver i princip alltså bara kolla på 1) avrullningen i basen vilket inte bör vara något problem alls att få till med hög precision och 2) en gejtad mätning för området ovan 1kHz där vi alltså helt eliminerar rummet.
/Peter
RogerGustavsson skrev:Menar du att Behringer skickar med en uppmät kurva för just ditt exemplar?
Ratata skrev:RogerGustavsson skrev:peetwa skrev:Lägg gärna upp kalibreringsfilen så kan vi hjämföra den med behringers egna kalibreringsdiagram.
Behringer har väl inget kalibrerat? Det finns en "önskekurva" i produktbeskrivningen. Är det den du menar? Har inte sett någon uppmätt kurva som liknar den.
Här har man mätt 130 stycken och spridningen är stor, för att kallas mätmikron är spridningen extremt stor!
peetwa menar väl det diagram över hur mikrofonen slår, alltså det unika diagram som följer med varje kalibrerad mikrofon.
peetwa skrev:Ratata skrev:RogerGustavsson skrev:peetwa skrev:Lägg gärna upp kalibreringsfilen så kan vi hjämföra den med behringers egna kalibreringsdiagram.
peetwa menar väl det diagram över hur mikrofonen slår, alltså det unika diagram som följer med varje kalibrerad mikrofon.
När man köper mikrofonen (alltså den okalibrerade varianten från thomann) så föjer det med en mätning (snarlik den i bilden i databladet men lite gröver om jag minns rätt). Denna finns tryckt på ett papper som satt på förpackningen, så rimligt är väll att den inte är klaibrerad för varje unik mikrofon.
Jag tänkte att det kunde vara kul att jämföra den klibrerade kurvan med behringers egen kurva. Denna kurva är i stort sett spikrak och sedan kommer en ökad känslighet mot slutet på grund av baffelsteget i mikrofonen.
Jag viste dock inte att det var så stor spirdning på panasonic-kapslarna. Det är lite skrämande att en av värdens mest använda mätmikrofonkapsel från världens strösta tillverkare tillåts varier så friskt.
peetwa skrev:...jag viste dock inte att det var så stor spirdning på panasonic-kapslarna...
celef skrev:...panasonicmiken är ju inte alls tänkt att användas till mätändamål utan till telefoner och dylikt...
RogerGustavsson skrev:...men Panasonic-kapslarna är inga mätmikrofonkapslar utan tänkta för alla möjliga applikationer där enklare kapslar duger, telefoner, datorer etc...
Ratata skrev:peetwa skrev:...jag viste dock inte att det var så stor spirdning på panasonic-kapslarna...celef skrev:...panasonicmiken är ju inte alls tänkt att användas till mätändamål utan till telefoner och dylikt...RogerGustavsson skrev:...men Panasonic-kapslarna är inga mätmikrofonkapslar utan tänkta för alla möjliga applikationer där enklare kapslar duger, telefoner, datorer etc...
Hvahffaaan?? Har jag köpt en skitmikrofon från Panasonic avsedd för telefoner och billiga datorer?? Eller hur menar ni?
celef skrev:Ratata skrev:peetwa skrev:...jag viste dock inte att det var så stor spirdning på panasonic-kapslarna...celef skrev:...panasonicmiken är ju inte alls tänkt att användas till mätändamål utan till telefoner och dylikt...RogerGustavsson skrev:...men Panasonic-kapslarna är inga mätmikrofonkapslar utan tänkta för alla möjliga applikationer där enklare kapslar duger, telefoner, datorer etc...
Hvahffaaan?? Har jag köpt en skitmikrofon från Panasonic avsedd för telefoner och billiga datorer?? Eller hur menar ni?
ja, eller nej, miken är inte skit men det tänkta användningsområdet är inte mätmikar, och därför är dom inte perfekta, vill du ha något perfekt så kostar det skjortan
RogerGustavsson skrev:peetwa skrev:Lägg gärna upp kalibreringsfilen så kan vi hjämföra den med behringers egna kalibreringsdiagram.
Ratata skrev:peetwa skrev:...baffelsteget fram på micken...
När det gäller baffelsteget på mikrofonen, hur riktar man mikrofonen vid mätning offaxis? Vinkelrätt mot högtalarens baffel eller direkt mot högtalaren?
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 11 gäster