johaneriksson skrev:DVD-ai skrev:http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7756http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=238&Itemid=223Jag sneglar alltså på denna lite dyrare bas, 6st av dessa i passande stor låda (40-50liter/st..?!) vore ju inte helt fel! borde kunna flytta bra med luft och samtidigt kunna fås att gå djupt...
blir ca 9000kr för 6st, men jag kanske "bara" ska ha 4st för 6st blir ändå knepigt att koppla för att få bra drivning med mitt Behringer EP4000. jag vill ju samtidigt inte gärna parallell + seriekoppla portade lådor
Det va någon på forumet som räknat på lådor till dessa och byggt + blivit välldigt nöjd, jag ska leta upp vem det är och ställa han mot väggen för att pressa på information !
Edit: jag är även på gång att bygag en lite mätjigg, kommer väll upp någon slags byggtråd på det antar jag...
Är väl Glebster som byggt med Seas L26ROY , tror han byggde portat men proppade igen portarna efter ett tag.
Du spretar lite i dina önskemål i denna tråd, å ena sidan vill du ha nånting färdigt och klart och säljer bort dina X-2, å andra sidan vill du inte behöva mäta och finjustera men satsar på DIY.
Jag hade satsat på L26ROY eller SB29NRX-6. Fördel med SB att den är på 6 ohm samt aningens billigare, nackdel att den har lite kortare x-max.
Har inte hittat några distmätningar på SB basen men IÖ har pekat ut den som en intressant bas vilket jag tar som ett plus.
Haha, jo jag vet att jag verkar lite splittrad, det beror på att jag
är just det också...

enda jag vet i dagsläget är att jag MÅSTE hitta en allternativ lösning till mina pX-2 moduler jag har idag för dom fungerar inte i mitt rum av flera orsaker. Inte dåliga moduler utan helt enkelt bara "fel" för mitt rum...
Jag har nu läst genom hela Glebsters tråd och insett att 6st Roy i slutet 50Liter skulle kunna bli riktigt fint !
Men jag vill gärna ha portat för att få högre effektivitet och att utan EQ kunna få bra respons men samtidigt bra ljudtryck.
Ni får ge er till tåls lite med mig, jag är som en tvättsvamp som suger in ideer just nu och samtidigt intresserad av alla möjliga allternativ och kollar på möjliga lösnignar, så jag hoppar en del fram och tillbaka...
men SeasL26ROY ser onekligen välldigt intressant ut på pappret och dom simuleringar jag nu sett är inte tokiga. Jag tror det finns potential med det elementet.
Om jag ska se för vs nackdelar med den i olika lösningar ser ut som följande.
L26ROY Slutet
Bra:
trevliga "små" lådor på50L/st
går "bra" att parallell/seriekoppla till 6ohm
lättare att bygga och få till bra, Infra EQ har jag dessutom !
Dåligt:
Räcker kapaciteten...?!
Fler element = dyrare
L26ROY portat
bra:
högre effektivitet, räcker med 4st...?!
Kan då parallell koppla dom 2 och 2 till mitt Behringer
dåligt:
MYCKET knepigare att få till bra och medför antagligen otaliga timmar av mätande och testande.
vill inte görna seriekoppla portade lådor, så fler än 4 är inte att tänka på om jag inte köper ett till steg...
Jag är inte helt omöjlig, klart man får lov att testa lite, bar det att jag känenr inteför att gå på något "nutt element" och ta ett stort steg ut i det "okända" just nu. vill ha något som känns lite säkert och som jag vet att det går att få till bra