Efter över 35 års vilande från kretskorts design har jag nu testat en modern lösning/metod. OK då....jag gjorde bara 10-15 st på den tiden.
Insikten har infunnit sig att utvecklingen har gått framåt! På "den gamla goda tiden" satt man med tejprullar och klistermärken och ett stort transparent ark.....
Så.....
Jag har efter stor möda lärt mej GRATISPROGRAMMET DesignSpark och kan verkligen rekommendera detta program. Nu har jag i sig ingen erfarenhet av dylika professionella program men numer som glad amatör anser jag programmet innehåller allt som behövs.
Tyvärr är dock "manualen" dålig i den mening att den inte beskriver logiken och upplägget. Det saknas massor av "tänk på det" , "gör i denna ordningen", "bäst att" och inte minst "detta behöver du inte göra då du får hjälp".
Såhär kan man beskriva DesignSpark programmet.
- Enkelt att rita scheman med för-designade komponenter
- Komponenter som inte finns kan designas upp och givetvis lagras
- En komponent kan vara "allmän" (t.ex Jord-tecken), eller väldigt specifik (t.ex. LM3886 i package typ TF11B). komponenter kan också vara "halvspecifika" (t.ex effektmotstånd 4Watt för rasteravstånd 15mm).
- En komponent består av 3delar:
*NAMN, beskrivning, produktgrupp, mm
*SCHEMASYMBOL, pin-numrering, schematext mm
*KRETSKORTSSYMBOL, texter, villkor, "footprint", storlek på lödöar,mm
- När man är klar med schemat bestämmer man antal "layers", kretskortets fysiska mått mm och både automatisk och manuell utplacering av komponenter och mönsterdesign kan göras. Bäst är en blandning - dvs korrigera lite manuellt och sedan köra automatiskt i omgångar tills man är nöjd.
- Man kan köra en mängd kontroller och få ut rapporter och varningar. T.ex. Krets XX ligger 2mm för nära kondensator YY. Eller För trångt mellan ledningar - Är 0,15mm, skall vara minst 0,3mm. Eller borrhålet är för stort för denna via. Osv.
- Det bästa av allt är givetvis att man sedan kan köra ut underlag för etsning eller screentryck osv.
- uppdateringar och rättningar/ändringar av komponenter funkar mycket bra.
Kul att designa egna kretskort!