Tips - Egen kretskorts design!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

jansch

Tips - Egen kretskorts design!

Inläggav jansch » 2010-10-29 15:25

Efter över 35 års vilande från kretskorts design har jag nu testat en modern lösning/metod. OK då....jag gjorde bara 10-15 st på den tiden.
Insikten har infunnit sig att utvecklingen har gått framåt! På "den gamla goda tiden" satt man med tejprullar och klistermärken och ett stort transparent ark.....

Så.....
Jag har efter stor möda lärt mej GRATISPROGRAMMET DesignSpark och kan verkligen rekommendera detta program. Nu har jag i sig ingen erfarenhet av dylika professionella program men numer som glad amatör anser jag programmet innehåller allt som behövs.

Tyvärr är dock "manualen" dålig i den mening att den inte beskriver logiken och upplägget. Det saknas massor av "tänk på det" , "gör i denna ordningen", "bäst att" och inte minst "detta behöver du inte göra då du får hjälp".

Såhär kan man beskriva DesignSpark programmet.
- Enkelt att rita scheman med för-designade komponenter
- Komponenter som inte finns kan designas upp och givetvis lagras
- En komponent kan vara "allmän" (t.ex Jord-tecken), eller väldigt specifik (t.ex. LM3886 i package typ TF11B). komponenter kan också vara "halvspecifika" (t.ex effektmotstånd 4Watt för rasteravstånd 15mm).
- En komponent består av 3delar:
*NAMN, beskrivning, produktgrupp, mm
*SCHEMASYMBOL, pin-numrering, schematext mm
*KRETSKORTSSYMBOL, texter, villkor, "footprint", storlek på lödöar,mm
- När man är klar med schemat bestämmer man antal "layers", kretskortets fysiska mått mm och både automatisk och manuell utplacering av komponenter och mönsterdesign kan göras. Bäst är en blandning - dvs korrigera lite manuellt och sedan köra automatiskt i omgångar tills man är nöjd.
- Man kan köra en mängd kontroller och få ut rapporter och varningar. T.ex. Krets XX ligger 2mm för nära kondensator YY. Eller För trångt mellan ledningar - Är 0,15mm, skall vara minst 0,3mm. Eller borrhålet är för stort för denna via. Osv.
- Det bästa av allt är givetvis att man sedan kan köra ut underlag för etsning eller screentryck osv.
- uppdateringar och rättningar/ändringar av komponenter funkar mycket bra.

Kul att designa egna kretskort!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-10-29 15:32

Intressant. Hur svårt är det att lära sig jämför med Eagle? Eagle var enkelt. Men jag är snål och kör gratisvarianten som är begränsad till 80x160mm. Jag skulle dessutom vilja kunna göra patterns av komponenter, speciellt i schema-delen. Går det i den här spark-manicken?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

jansch

Inläggav jansch » 2010-10-29 16:40

Jag har åtminstone designat upp ett kretskort på 150x160 mm och kört ut 100x160 så jag vet inte storleksbegränsningen (om det finns nån...)

Vad menar du med "Patterns av komponenter i schemadelen"?

I SCHEMA-delen kan man använda SCHEMA SYMBOLER, pin nummer och text mm som ingår i schemasymbolen eller "fri text". När du väljer en komponent tar den den schemasymbol som är definierad men du kan t.ex radera medföljande texter.
Eftersom du själv kan designa schemasymboler kan du "hänga på hur mycket skit som helst". Ett motstånd kan ju designas upp med vidhängande stjärna och julsång....om man vill.

I PCB-delen får man "Footprints" och mönster/text/symboler som antingen skall etsas eller screentryckas på en eller flera sidor.

Schema-delen och PCB-delen får sin information från KOMPONENT biblioteket. Alltså Komponenten bär ALL information som tillhör KOMPONENTEN. T.ex. KOMPONENTEN LM3886TF som du använder i schemat kommer föras över till PCB-delen med all den information som du definierat. Även t.ex kylplåtens borrhål och siluett...om man har definierat KOMPONENTEN så.
På PCB:et kan du exvis få utseendet på komponenten, eller kanske varningstext, eller kanske borrhålsanvisning,mm förutom givetvis löd-öarna.

Du kan också definiera vilket typ av ledning som ska nyttjas. T.ex att "Ground" ska vara minst 2,2mm och POWER+ vara 3,5 normalt men minst 2,8mm i undantagsfall....och vilket kopparlager som ska bära just den typ av ledning.

Berätta vad begränsningen är i Eagle så ska jag försöka svara på om det funkar i DesignSpark.......

jansch

Inläggav jansch » 2010-10-29 16:41

Jag har åtminstone designat upp ett kretskort på 150x160 mm och kört ut 100x160 så jag vet inte storleksbegränsningen (om det finns nån...)

I SCHEMA-delen kan man använda SCHEMA SYMBOLER, pin nummer och text mm som ingår i schemasymbolen eller "fri text". När du väljer en komponent tar den den schemasymbol som är definierad men du kan t.ex radera medföljande texter.
Eftersom du själv kan designa schemasymboler kan du "hänga på hur mycket skit som helst". Ett motstånd kan ju designas upp med vidhängande stjärna och julsång....om man vill.

I PCB-delen får man "Footprints" och mönster/text/symboler som antingen skall etsas eller screentryckas på en eller flera sidor.

Schema-delen och PCB-delen får sin information från KOMPONENT biblioteket. Alltså Komponenten bär ALL information som tillhör KOMPONENTEN. T.ex. KOMPONENTEN LM3886TF som du använder i schemat kommer föras över till PCB-delen med all den information som du definierat. Även t.ex kylplåtens borrhål och siluett...om man har definierat KOMPONENTEN så.
På PCB:et kan du exvis få utseendet på komponenten, eller kanske varningstext, eller kanske borrhålsanvisning,mm förutom givetvis löd-öarna.

Du kan också definiera vilket typ av ledning som ska nyttjas. T.ex att "Ground" ska vara minst 2,2mm och POWER+ vara 3,5 normalt men minst 2,8mm i undantagsfall....och vilket kopparlager som ska bära just den typ av ledning.

Berätta vad begränsningen är i Eagle så ska jag försöka svara på om det funkar i DesignSpark.......

jansch

Inläggav jansch » 2010-10-29 16:41

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-10-30 12:50

Många kretskorttillverkare kan ta emot fomaten på kretskortsunderlagen från just "Eagel". Min fråga blir då har "DesignSpark" samma format på sina filer som "Eagle"?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-10-30 13:46

(efter några sekunder letande på webben...) DesignSpark kan generera Gerber filer. För de som inte vet så är Gerber det format som används vid professionell kretskortstillverkning. Vad Eagle kan vet jag inte och det är ointressant att jämföra detta med DesignSpark. Det är ju det som man vill ha ut som är intressant om det supportas.

PS. Nu är tyvärr inte världen så enkel som man kan tro Gerber är inte Gerber :( De flesta (alla) pcbcadprogram har sina egenheter och lite lite varianter i formatet. Ja, enkelt skall det ju inte vara. Detta är dock något som mönsterkortstillverkarna brukar kunna hantera.

Hur som helst bör man alltid granska sina gerber filer i något gerber-titt-program (ej i pcb programmet), innan man skickar dom till tillverkning.

//Michael

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-10-30 15:12

Mich skrev:(efter några sekunder letande på webben...) DesignSpark kan generera Gerber filer. För de som inte vet så är Gerber det format som används vid professionell kretskortstillverkning. Vad Eagle kan vet jag inte och det är ointressant att jämföra detta med DesignSpark. Det är ju det som man vill ha ut som är intressant om det supportas.

Nej, det är inte ointressant, eftersom Eagle är något många DIYare använder. DesignSpark kan vara ett alternativ, som kanske är bättre.
Jag själv vill använda det program som snabbast och enklast gör det jag vill att det ska göra. Det är därför av instresse att klargöra vad DesignSpark kan och inte.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

jansch

Inläggav jansch » 2010-10-30 16:53

Det är ju bara att registrera sig och ladda ner....

Har suttit hela dan idag och modifierat kretskorts layout och förundrat mej över hur jäkla bra programmet är

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-10-31 13:23

Oj, jag skrev visst lite otydligt. Det jag avsåg med Eagle vs DesignSpark var support för Eagle filformat.

Själv har jag kört PADS PowerPCB 5.01. Som är ett proffs program som tyvärr kostar mycket, men går att göra småkort i gratis. Kanske lite krångligt att komma igång med. OrCAD var nog lite enklare körde det för länge länge sedan. Schema gör jag i OrCAD Capture 7.

//Michael

Återgå till DIY-forum