Vägghögtalare + 6,5" TH i tv-bänk

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Klabe

Vägghögtalare + 6,5" TH i tv-bänk

Inläggav Klabe » 2010-11-05 23:27

Med stor inspiration från flertalet byggen på denna sida så har jag bestämt mig för att prov att bygga ett par högtalare som är tänkta att sitta på väggen. Anledningen till att det blir vägghängda högtalare beror på min nyfikne son som har börjat ställa sig mot saker, däribland smala golvhögtalare. (Nu ska väl inte orsaken till projektet helt skyllas på honom, det är ju rätt skoj att bygga saker också :wink: )

Kravställningen för bygget är:
-vägghängda
-spela ner till minst 80Hz (tanken är att dela av dessa högtalare där och låta bastonerna komma från en annan låda)
-Inte sticka ut mer än ca 15cm från väggen och vara "hyfsat" smäckra
-2-vägare (Inget egenvärde i detta förutom att jag får prova att bygga ett filter)

Vad det gäller frekvensgång så vet jag inte vad jag ska ställa för krav riktigt utan tänker mig mer att jag provar och sätter ihop ett par burkar efter bästa förmåga och justerar in det så bra det går. Detta får helt enkelt bli en lite läroövning eftersom den enda erfarenheten av högtalarbyggnation är nästan 15år gammal och det blev inte alls bra då. Bra off-axsis egenskaper hade varit trevligt att ha men jag känner att jag får prioritera bort tankar kring detta i brist på kunskap.

Jag har införskaffat Basta och klickat runt lite. Min första tanke var ta en ca15rly med en 27tdfc diskant, jag hade dock svårt att få någon simulering hyfsat linjär och basreflexröret verkade bli lite långt. De element som jag tänker mig nu är SBacoustics SB15NRXC30-8 i en 5,7 liters sluten låda tillsammans med en 27tdfc diskant där båda elementen delas med 18db/okt elektriskt vid 1800Hz. Jag funderade ett tag på att prova en diskant från SBA också men jag fick inte till elementet i basta (vilket i och för sig gäller för de flesta elementen, de har en förmåga att tappa i ljudstyrka vid högre frekvenser mot vad databladens uppmätningar visar).

Tyvärr så upptäcker jag nu att jag borde att ha skaffat åtkomst till faktiskt's ftp så jag kan posta bilder på en simulering och lådförslag. Utan bilder så tappar inlägget lite sitt syfte som är att fråga "Har jag missat något väsentligt, bör jag tänka om eller kan jag köpa elementen och börja bygga?" Får helt enkelt posta bilderna när jag klarar av det.

En första fråga som jag önskar få hjälp med är dock: Finns det några tydliga nackdelar att sätta SBA 5-tummaren i en sluten låda på 5,7liter? Den har vas=20,7l, Fs=38Hz samt Qts=0.33

/Klas[/img]
Senast redigerad av Klabe 2011-03-29 14:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-05 23:41

Välkommen! Kul projekt!

Jag har inga direkta tankar att bidra med men du vett väll att du kan simulera både raka och vinklade vägghängda lådor i basta.

Jo, vänta jag har en tanke. Två gånger har jag varit i butiker och tänkt shit va bra ljud här va. Båda gångern har det varit jamo wall art (a 500) med golvsub. Dessa är ju ett par billiga högtalare. Men det är dom enda jag hört som låter bra. Kanske finns lite tankar att hämta där.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-06 00:11

Tackar!

Japp, jag har hittat till "bakväggsreflektions-moden" i Basta.

Oj, de var ju tunna och fina dem där Jamo högtalarna, ska ta en närmare titt på dem

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-11-06 08:36

du bör nog fundera på en variant med en sned baffel mot väggen. Det som är viktigt är att få basen så nära väggen som det går. Ett bra tips är att kolla in Nagrefs byggtråd till högtalartävlingen som var.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

Du bör också vara på det klara med att du behöver dämpa väggen där högtalar sitter. Åtminstone bör du ha en panel på ca 50x70cm eller nåt sånt och helst cirka 70-100mm djup.

Ang elementet så kan det kanske bli lite för basfattigt i en sluten låda*. Vill du ha lite mer att spela med bör du fundera på en 6,5tummare. De flesta vill ha ca 15 liter vilket fortfarande inte är speciellt stort.
Jag hade nog kanske bytt diskanten också till en Scan-Speak 913000
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2608-913000.pdf som nog får räknas till en av de bästa mjukdomarna i prisklassen. Delning hade jag nog lagt till ca 2kHz vilket den kan klara bra även med en andra ordningens filter.

edit: * en basreflexlåda kan därför vara att föredra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-06 10:23

Kraniet, tack för tipsen!

Jag har kollat in Nagrefs byggtråd och tänkte faktiskt planka lite därifrån. En bild hade nu nog sagt mer än tusen ord nu men i ord så hade jag tänkt att göra själva baffeln så smal som möjligt och vinkla den 23 grader in mot väggen. Precis som Nagref så tänkte jag låta lådan fortsätta, parallellt med väggen, från den kanten på baffeln som har längst avstånd från väggen. I baffelns andra kant, den som har kortast avstånd till väggen, tänkte jag vinkla kantbiten som ansluter mot bakstycket i 45 graders vinkel mot väggen och hoppas på så sätt att backväggsreflexionen sprider sig i frekvensbandet mer än vad som hade skett i fall man hade låtit kantbiten vara vinkelrätt mot bakväggen.

Jag hade hoppats slippa dämpa väggen men det kanske man inte kommer ifrån. Anledningen till att jag hoppades slippa dämpning var att jag tänkte få baffeln så nära väggen som möjligt, vinklad baffel samt att den avslutande kantbiten fick en vinkling också. Funderar på om jag ska se till att den kanten på baffeln som är närmast väggen har ett mått på minst 7cm så att jag kan välja att montera dämpning på väggen.

Enbart denna högtalare kommer nog att bli väldigt basfattig i sig men det är tänkt att den ska kompletteras med baslådor. Det blev så att säga en lite kompromiss här. Väljer man en 6,5-tummare (eller låter en 5-tummare spela djupare genom att välja en basreflexlåda) så hade jag svårt att få ner lådorna i volym på de element jag kikade på. Börjar lådorna kräva 15 liter så tror jag att de börjar bli tunga att hänga på väggen samt att min fru tycker att de börjar bli för i ögon fallande (förövrigt så råkade jag visa de där Jamo högtalarna för henne, misstag!). Kompromissen blev då att jag valde att försöka designa till 80hz på en sådan liten volym som möjligt vilket gjorde att jag hamnade runt 5-6 liters lådvolym.

Jag ska ta en titt på diskanten du rekommenderade, den kostade dock nån krona mer men var i alla fall inom rimliga prisgränser.

/Klas

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-06 11:17

Du kan ju lägga bilder på någon oberoende bildsajt och länka in bilderna därifrån, om du inte får någon FTP snabbt nog.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-06 11:30

Bild

Bilden visar en simulering på ovan nämnda system där det är 2db mellan varje tunt streck. Det är en 1db puckel vid brytfrekvensen som jag inte lagt så mycket energi på att få bort utan tänker att jag får ändå pilla på filtret efter att jag har byggt ihop ett par lådor och mätt.

Är det något som ser jätte konstigt ut som jag missar? behöver jag plotta andra variabler?

/Klas
Senast redigerad av Klabe 2010-11-21 19:36, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-06 11:32

Det låter nästan som att du söker väggversionen av LTS tvåvägaren. Har du tittat på den och avfärdat den av någon anledning?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-06 11:45

steveo1234 skrev:Det låter nästan som att du söker väggversionen av LTS tvåvägaren. Har du tittat på den och avfärdat den av någon anledning?

Är det denna du tänker på?

http://www.hifikit.se/index.php?id=959

Jo den har jag också tittat på och den är väl inte helt fel. Den är säker konstruktionsmässig bra mycket bättre än vad jag någonsin kommer att åstadkomma med lite av glädjen för mig är just att få konstruera och prova lite. Vad det gäller lådformen så funderade jag ett tag på att kopiera den men kom fram till att den tar lite för stor area på väggen. Det blir kanske lite av en kompromiss mellan utseende och funktion att välja den lådformen som jag har tänkt mig

/Klas

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-11-06 11:52

Klabe skrev:
steveo1234 skrev:Det låter nästan som att du söker väggversionen av LTS tvåvägaren. Har du tittat på den och avfärdat den av någon anledning?

Är det denna du tänker på?

http://www.hifikit.se/index.php?id=959

Jo den har jag också tittat på och den är väl inte helt fel. Den är säker konstruktionsmässig bra mycket bättre än vad jag någonsin kommer att åstadkomma med lite av glädjen för mig är just att få konstruera och prova lite. Vad det gäller lådformen så funderade jag ett tag på att kopiera den men kom fram till att den tar lite för stor area på väggen. Det blir kanske lite av en kompromiss mellan utseende och funktion att välja den lådformen som jag har tänkt mig

/Klas

Ja precis den. Mycket bra för priset men har en del kvar till "top of the line". Om du vill konstruera själv så är det ju kanske inte det roligaste alterantivet dock....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-06 12:24

Jag är ingen expert på det där med DIY men jag tycker det är fasligt kul.

Här är min checklista för en rolig hobby

*Känns det spännande?
*Känns det kul?
*Verkar det lagom jobbigt?
*Kommer jag känna mig stolt när jag är klar?
*Kommer det att kännas som jag åstakommit något?
*Kommer jag att lära mig något?

Det jag gjort i mitt senaste projekt är att utgå från en färdig högtalare för att hålla nere priset och det initiala arbetet. Men då missar man massa magi.

Kolla in cheklistan håll det på en rimlig prisnivå och sedan är det bara att tuta och köra.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-06 12:32

dubbelpost
Senast redigerad av Klabe 2010-11-21 19:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-06 12:44

peetwa skrev:Jag är ingen expert på det där med DIY men jag tycker det är fasligt kul.

Här är min checklista för en rolig hobby

*Känns det spännande?
*Känns det kul?
*Verkar det lagom jobbigt?
*Kommer jag känna mig stolt när jag är klar?
*Kommer det att kännas som jag åstakommit något?
*Kommer jag att lära mig något?

Det jag gjort i mitt senaste projekt är att utgå från en färdig högtalare för att hålla nere priset och det initiala arbetet. Men då missar man massa magi.

Kolla in cheklistan håll det på en rimlig prisnivå och sedan är det bara att tuta och köra.

Det låter som du har en väldigt sund inställning. Jag har kollat in ditt projekt också och du verkar trivas väldigt bra med det vilket bara är att gratulera till.

Jag är helt beredd på att det antagligen kommer att bli både dyrare, fulare och låta sämre än att köpa ett par färdiga högtalare men vad gör väl det när svaren på frågorna ovan är ett klart JA.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-06 12:55

Bild

Ovan är en länk till en oskalenlig skiss hur jag tänker mig att högtalaren ska se ut ovan ifrån. Vinkeln "alfa" är tänkt att vara 23 grader och vinkeln "beta" 45 grader.
Senast redigerad av Klabe 2010-11-21 19:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-06 19:10

Kraniet skrev:Jag hade nog kanske bytt diskanten också till en Scan-Speak 913000
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2608-913000.pdf som nog får räknas till en av de bästa mjukdomarna i prisklassen. Delning hade jag nog lagt till ca 2kHz vilket den kan klara bra även med en andra ordningens filter.

edit: * en basreflexlåda kan därför vara att föredra.

Ahaaa....det är Peerless HDS diskanten i "nytappning"?!? Den verkar bra och är rekommenderad av många som du säger.

Jag kommer inte riktigt ihåg varför jag valde bort den men jag tror att det var för att den var dyrare än seas diskanten samt att jag från början hade tänkt att använda ca15rly som bas och då hade jag läst någon stans att 27tdfc och ca15rly hade snarlika akustiska centran och på så sätt skulle de passa bra ihop. Nu har jag ju inte längre tänkt mig att använda ca15rly så då faller ju den motiveringen lite.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet så har mina val blivit baserade på vad jag har läst på internet där både HDS och 27tdfc har rekommenderats och visat på vad som sägs vara bra mätningar (bla Zaph och Mark K). Exempelvis så finns en jämförande mätning på Mark K's sida mellan HDS och 27tbfc/g

http://www.audioheuristics.org/measurements/Testing/SS6600_peerlessHDS/SS6600_PeerlessHDS.htm

som jag tolkar att de är ungefär likvärdiga. På samma sidan finns en jämförelse mellan 27tbfc/g och 27tdfc där 27tbfc/g mäter något bättre. 27tbfc/g har jag valt bort pga av minst 2 personer har skrivit att den är lite jobbig att lyssna på samt att den bryter upp vid 26,5kHz eller nått. Således så valde jag 27tdfc för att den var billigare samt att den skulle passa till ca15rly.

Nu kanske man inte ska stirra sig blind på mätningar och det högre priset på HDS/SS kan motiveras av andra skäl?!?

Sedan kan man ju kanske diskutera hur jag har fördelat kostnader mellan element och filterkomponenter. Ett enklare filter är väl aldrig fel om det fyller sin funktion.

/Klas

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-06 19:39

jag skulle nog ha valt en liten diskant till småbasar, dessa sprider ljudet mer vilket kan vara viktigt om man inte kan placera och rikta högtalaren helt fritt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-06 20:36

celef skrev:jag skulle nog ha valt en liten diskant till småbasar, dessa sprider ljudet mer vilket kan vara viktigt om man inte kan placera och rikta högtalaren helt fritt

Tack, det vore nog bra om dessa högtalare kunde sprida ljudet bra. Kan en vifa xt19 vara något?

En mindre diskant behöver kanske också delas högre? Det ser ut som om SBA 5'orna får sämre off-axsis beteende ovanför 2,5-3kHz så jag antar att de behöver delas någonstans där eller behöver man inte vara så noggrann med detta?

/Klas

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-07 10:00

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-07 10:03

celef skrev:jag skulle nog ha valt en liten diskant till småbasar, dessa sprider ljudet mer vilket kan vara viktigt om man inte kan placera och rikta högtalaren helt fritt

Det roliga är att jamo kör med 2"-kondiskat i A 500. Jag är lite nyfiken på detta. Det kan ju knappast vara det billigaste alternativet vilket får mig att misstänka att den fyller en funktion.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-11-07 14:54

peetwa skrev:

Det roliga är att jamo kör med 2"-kondiskat i A 500. Jag är lite nyfiken på detta. Det kan ju knappast vara det billigaste alternativet vilket får mig att misstänka att den fyller en funktion.

jag gissar att det beror på ekonomi och kanske den fysiska storleken, en kon sprider nog bättre än en dome av samma storlek, men få använder en 2" dome i en liten högtalare, den mindre talspolen i en kondiskant gör att effekttåligheten blir lägre än för en dome, men kondiskanter brukar ha väldigt små yttermått vilket kan vara en fördel

jag har ett par peerless pp-kondiskanter som jag funderar att använda nån dag, men jag har inte hittat nåt lämpligt projekt, men jamo art har jag länge haft ett gott öga till, formmässigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-07 21:25

peetwa skrev:Bild

Så här ser det ut.

Kod: Markera allt
[img]http://picasaweb.google.com/klas.telborn/Hogtalare#5536365957249871074[/img]

hmmm.....jag ser ingen bild utan bara kodtext

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-07 21:29

Nu är SBA 5'or och xt19 beställda :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-07 21:31

Klabe skrev:
peetwa skrev:Bild

Så här ser det ut.

Kod: Markera allt
[img]http://picasaweb.google.com/klas.telborn/Hogtalare#5536365957249871074[/img]

hmmm.....jag ser ingen bild utan bara kodtext

Eh, då vet jag inte. Lägg upp en tråd på test så får du hjälp.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-07 21:32

Klabe skrev:Nu är SBA 5'or och xt19 beställda :)

Go, go, go.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-11-08 08:33

Så här kanske....

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-15 23:00

Nu har högtalare kommit och jag har tejpat ihop en kartong bit i den lådformen jag kan tänka mig. Själva baffeln blev 16cm bred och 24cm hög.

Bild

Jag har försökt simulera hur mycket reflexerna från bakväggen kommer att bidraga med men jag tror inte att det går riktigt då Basta vill ha 90gradiga hörn. Simulerar jag bara baffeln (16cm*24cm) så får jag en många dB skillnad mellan 450Hz och 1000Hz. Se bild nedan där blå kurva är baffeln i fri luft och röd kurva är när närmaste kanten på baffeln är 7cm från väggen och den kanten längst bort i från väggen är 13cm.

Bild

Tar man i stället någon typ av baffel som skulle kunna tänka sig vara en "medelbaffel" ,för min tänkta högtalare, som är 30cm lång och 24 cm hög och där närmaste kanten mot väggen är 3 cm och den längst ifrån är 16cm så får man den röda kurvan i bilden nedan

Bild

I verkligheten kanske det blir någonting mitt i mellan dessa två simuleringar men frågan är, går det att kombinera ihop några passiva komponenter som jämnar ut dippen?

/Klas
Senast redigerad av Klabe 2010-11-15 23:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-15 23:01

Kalejdokom skrev:Så här kanske....

Bild

Bild

Trolleri, hur gjorde du?

Edit: Nu är jag uppe i level2 i internetkunskap :D Lyckades få in bilder!

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-21 19:48

Nu har jag börjat bygga lådor i 12mm MDF

Bild

Det blev lite handjagande med raspen och sågen menmed lite silikon och spackel så blir det nog bra...

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-11-21 21:53

ser bra ut. blir nog kanon det där :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2010-11-21 22:15

Tackar, vi får hoppas på det :)

Kraniet skrev:ser bra ut. blir nog kanon det där :)

Nästa

Återgå till DIY-forum