Problem med riaa-steget *löst*

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
riseabove
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: göteborg

Problem med riaa-steget *löst*

Inläggav riseabove » 2004-11-04 23:18

Fick just klart ett riaa steg enligt följande kopplings-schema
fast med opa2134 istället då...

Bild

mitt problem är att jag inte får det att producera något mer än kraftigt distad signal som är superlåg.

riaa:t är byggt på experimentkort och hur det är kopplat ser ni här

Bild

slut resultatet kan ni se på underliggande bilder

komponentsida
Bild

löd sida
Bild


nu undrar jag om ni ser något uppenbart fel som jag missat. sliter snart mitt hår och skriker stånga mig sparka mig :D

förresten så driver jag steget med dubbla 9v batterier.
Senast redigerad av riseabove 2004-11-05 14:08, redigerad totalt 1 gång.
dann .]-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-11-05 00:01

Var kopplar du in jorden (d v s mittpunkten från 9V batterierna) från matningsspänningen?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

manw
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2004-10-15

Impedansnivån kanske är för låg

Inläggav manw » 2004-11-05 12:29

Jag tycker impedansnivån ser väldigt låg ut i filtret, men det borde funka, fast jag kör med en högre impedansnivå, betydligt.

Kolla databladet om opa2134 är specad ända upp till +/- 18v, på vissa OP är det bara +/- 15v.

edit: Hjärnsläpp, vet inte var jag fick +/- 18 ifrån :oops: +/- 9 skall det ju vara.

Är batterierna inte slut :oops: :?:

Man kan även behöva lägga ett par stora (kanske 220 - 1000uF) elektrolyter parallelt med batterierna, så nära kretsen som möjligt. Inte för att filtrera bort brum :lol: men när batteriet urladdas så ökar inreresistansen i det och matningsspänningen svajar när det belastas.
Senast redigerad av manw 2004-11-06 10:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
riseabove
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: göteborg

Inläggav riseabove » 2004-11-05 14:07

tack för era svar.

jorden från batterierna är kopplad signaljorden från o med imorse.

gick över alla lödningarna oxå och nu spelar det och låter hur bra som helst :)

första "egna" bygget. faaan roligt att det faktiskt funkade :)
dann .]-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-11-05 14:28

Nice! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

manw
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2004-10-15

100pF kondingen.

Inläggav manw » 2004-11-05 17:06

Kondensatorn på 100pF på ingången tjänar två syften:

- Kortsluta radiofrekventa störningar som kan komma in i steget och blandas ner till hörbara störningar.

- Denna kondensator tillsammans med kapacitansen i kablarna ger en last på pickupen, som i sin tur har en resistans och en induktans, bildar ett lågpassfilter. Genom att variera storleken på kondensatorn på ingången så kan man få maximalt flat frekvensgång i diskanten för just DIN pickup.

Vet inte om jag förklarade på ett opedagogiskt sätt, men mer pedagogiskt så kan man variera denna kondensator för att få bästa anpassning för pickupen och flatast möjliga diskantåtergivning. Värdena på den kan vara mellan 0 - 400 pF kanske. Dvs variera värde på den och lyssna är nog det bästa :D

Användarvisningsbild
peranders
 
Inlägg: 751
Blev medlem: 2003-10-07
Ort: Göteborg

Inläggav peranders » 2004-11-05 19:02

Ska man vara petig så bildar 100 piffkondingen inte ett lågpassfilter utan den är en del i en resonanskrets som pickup och kabel bildar. Tillsammans med ingångsmotsåndet så tar man ner resonansen som finns runt 10 kHz och däröver. Det är lätt att räkna ut hur denna blir. 500mH, 500 ohm plus 100-400 pF parallellt med 47 kohm.

Kondingen kan provas ut men den påverkar ljudbilden förvånansvärt lite. Jag har ett försteg med steglöst variabel kapacitans from 100-500 pF (mha kapacitansdioder) och jag hör inte ett skit i skillnad faktiskt, hur gärna jag än vill, därmed inte sagt att den inte existerar.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

manw
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2004-10-15

Tja, kalla det vad du vill...

Inläggav manw » 2004-11-06 10:19

Ska man vara petig så bildar 100 piffkondingen inte ett lågpassfilter utan den är en del i en resonanskrets som pickup och kabel bildar.


Ja, kalla det vad du vill, "resonanskrets" eller ett andra ordningens lågpassfilter eller vad du vill. Jo din resonans hamnar väl därnångstans kring 10 kHz. Det varierar mellan olika pickuper hur känsligt detta är har jag för mig, vill minnas att min gamla Pickering har en impedans på 1300ohm och 650mH.

:!: Oj kapacitansdioder skulle jag nog inte vilja använda på ett sådant ställe, dioder låter olinjärt.

Nu blev det visst väldigt off-topic i denna tråd :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Tja, kalla det vad du vill...

Inläggav Svante » 2004-11-06 11:39

manw skrev::!: Oj kapacitansdioder skulle jag nog inte vilja använda på ett sådant ställe, dioder låter olinjärt.


Även en diod är linjär bara signalspänningen är liten. ...fast jag håller med om att det finns en risk för dist.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
riseabove
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: göteborg

Inläggav riseabove » 2004-11-06 15:39

ja ni gott folk .... jag tror inte att jag skall labba nått mer med just det här steget på ett bra tag. det låter såpass bra att jag är skitnöjd. snarare så att jag ska byta ut själva källan först. en gammal dual spelare från 60talet är ju inte mycket att hänga i granen..... project spelare eller nån gammal thorens eller nått skulle gärna få bygga bo hos mig :)
dann .]-

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-11-06 17:55

En gammal Dual från 60 talet kan ev. spela skjortan av annat i samma prisklass och några prisklasser till.

Är den bara i bra skick så...Vad har du för modell ?
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
riseabove
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: göteborg

Inläggav riseabove » 2004-11-06 18:37

det är en dual 1019 ... låter helt okej för vad det är ... fick den gratis oxå så :)
dann .]-


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster