Trasiga högtalarelement behöver tips & råd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Trasiga högtalarelement behöver tips & råd

Inläggav PeterE » 2010-11-20 16:30

Jag tycker att det här skär i mitt hifi hjärta det jag nyss såg framför mig!

Fick ett par Pioneer Hpm 500 utav en släkting & som jag kommer ihog då dom stod hemma hos hans pappa som ägde dom i början så lät dom väldigt bra.

Högtalarna är i övrigt i ganska så gott skick bortsett ifrån skruvhål i botten av lådan då det suttit någon typ av stativ där tidigare.

Ja hade sen tidigare planerat att ge mig på att kanta om basarna till högtalarna & den planen har nu grusats totalt!

En av basarna hade trasiga skumkanter & den andra basen går nog inte att laga är jag rädd.
Då en stor bit ifrån själva elementet är borta.

Har någon av experterna här på forumet någon aning om vad man kan göra?

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-11-21 00:24

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-11-21 14:40

Ja det ser fint ut..

Men det var synd att säljaren bara vill skicka inom Usa.
Sen så har jag aldrig handlat något på ebay nån gång så jag är osäker på hur det fungerar.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2010-11-21 14:54

Jag har en Pioneer HPM-60 (läs endast 1st)

Bild

Igen aning om basen är något att ha, säkert inte samma. Men den ligger bara här och har inte andvändning för endas en 1st högtalare.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-11-21 15:50

Hej!
Timpolanen.
Jag tar med glädje emot din bas ifall du vill skicka den & du kan få min adress i pm!

Jag läste att det är samma storlek på basarna i både Hpm 40 & hpm 60.
Såg det när jag googlade & hamnade här
http://hifigoteborg.se/Pioneer%20HPM%20swe.htm

Hpm 40 & hpm 500 verkar vara samma högtalare dock verkar den sistnämda vara något nyare modell bara.

Vad är beteckningen på din hpm bas?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-01-11 17:44

Jag har hört att Monacor brukar kunna vara ett alternativ som ersättningselement till Pioneer hpm högtalare då ja såg att Lust på forumet tydligen bytt till något sånt för några år sedan.

Men i mina 500 så sitter det bara 10tums element.
Har nyligen mailat en återförsäljare här i sverige för Monacor & dom trodde att dessa kan passa till mina högtalare som ersättare till dom gamla trasiga http://www.eluxson.se/334-sph-265.html

Vad tror experterna?
Är det något att satsa på & passar dom ihop med lådan filter med mera?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-01-11 18:52

HPM-500 är inte direkt någon guldklimp. Jag hade gett upp och letat andra högtalare.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-01-11 20:23

Mm men väldigt många vintage högtalare som till ex Jbl L100 vill ju folk ha
flera tusen för & en del av dom finns ju inte i Västerbotten!

Många äldre grejer verkar ju mer ha blivit samlarobjekt eller så kallade status högtalare.
Känns inte heller kul att kasta ut flera tusen på gammal elektronik när man inte kan provlyssna på grejerna fört utan att behöva ta flyget ca 70mil söderut.
Näe jag vet att Pioneer hpm 500 inte verkar vara någon direkt jätte guld klimp om man jämför med till ex hpm 150 eller dylikt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-01-12 00:02

Ber om ursäkt om jag var lite plump.

Jag tror att man kan hitta andra högtalare för små pengar runtom i Sverige, ta t.ex. vissa Luxor-modeller, Mirsch eller kanske en Carlsson högtalare. Dom låter absolut inte fy skam om man väljer rätt.

Jag har haft ett par HPM-400 eller 500, kommer inte ihåg exakt. Där var båda basarna kass. Jag gav nog bort dom om jag minns rätt. Dom har inget fanér utan bara vinyl och konstruktionen lämnar nog i dagsläget en del att önska.

Problemet som uppstår med att leta nya element är att du har flera olika parametrar att förhålla dig till som gör att det blir svårt att få tlll det i slutändan.

1. Du måste hitta ett element som passar lådvolymen.
2. Jag antar att du inte kommer att ändra delningsfiltret och därför bör du hitta ett element som överensstämmer med det befintliga filtrets branhet och delningsfrekvens mot mellanregistret.

Att få detta till att lira "bra" är nog inte så lätt. Man kan ju köra på känn, men jag antar att du vill att det skall låta schysst?

Om du vill att det skall låta schysst så vinner du på att snickra ett par nya lådor i budgetvariant, t.ex. EPS-2 här under DIY istället för att försöka hitta ett element till en högtalare som iaf jag (och säkert fler) inte håller så högt ljudmässigt.

Därför min kommentar ovan.

Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-01-12 00:17

Hej!
Okej ja då förstår ja hur du tänker.
Ja det är lättare att hitta ett par begagnade högtalare typ vintage av bättre kvalisort om man bor söderut vad ja märkt på både blocket samt hifimagasinet.

Så du menar att det är som att pimpa en skottkärra då med andra ord.
Ja dom elementen som den där säljaren rekomenderade verkade vara lite dyra också.
Arnars hade nog gamla Jbl element ifrån ungefär samma tid kunnat passa då jag tror att Pioneer härmat lite.
Pioneer Hpm 100 sägs ju vara ganska så lik Jbl L-100 bortsett ifrån att dom har olika diskanter.

Återgå till DIY-forum