Passiva flervägare - låg impedans

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Passiva flervägare - låg impedans

Inläggav Martin » 2010-12-09 20:16

Ni som försökt göra flervägare 3-4 register. Har ni också problem med att impedansen gärna blir låg? När jag gjort simuleringar med 8ohms-element tycker jag det är svårt att hamna över 3ohm som minimum, särskillt i midbasen. Har ni några strategier?
MEK - MetallElementKlubben

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-12-09 21:04

Var ett bra tag sedan jag simulerade detta på kul bara. Och jag håller med dig, det var lite svårt att hålla sig över 3ohm.
Du kan inte prova med att smyga in ett litet seriemotstånd?
Kanske tappar lite verkningsgrad då? prova?

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-10 08:52

Jag hamnar på precis 4 ohm minimum med mina 3-vägare.
Fick gå ner lite i kapacitans i filtret till basen för att det inte skulle dippa alltför mycket. Ett paralellmotstånd på 30 ohm rätade upp det hela ännu lite till, plus att jag fick ner nivån på basen en smula som jag behövde.
They say that nothing is impossible.
But I do nothing every day...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 09:22

ja jag har också haft problem med det där.. de första simuleringar slutade med en impedans på typ 0.5 ohm.. Men nu har jag ett filter som jag räknar som mer eller mindre slutgiltigt där impedansen som lägst hamnar på 3Ohm. Det är dock parallella basar i den högtalaren.

Men jag har allvarligt börja ifrågasätt värdet i en trevägare då filtret blir så väldigt dyrt. Blir ungefär lika billigt att skaffa en minidsp och slutsteg så man kan dela bas/mid aktivt istället. Fast det är väl att gå lite OT :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-12-10 17:34

Baffelsteget är boven. Lägsta impedansen blir i midbasen för mig med

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-12-10 17:49

Du menar att man försöker öka nivån ut från midbasen mha reaktiva komponenter?

Det köper jag också. Det blir en svacka mellan rumsförstärkningen och baffelsteget.

Det känns som att det händer något när man bandpassdelar också, att lågpass/högpass hamnar nära varandra på samma element. Sedan vill man gärna knäcka till responsen innan delningen genom att spetsa q-värdena och då blir det lägre impedans i delningsfrekvensen.

Har provat seriemotstånd och det hjälper rätt bra för impedansen utan att nivån blir lidande för mycket, däremot så tänker jag att resistiva element sänker verkningsgraden.
MEK - MetallElementKlubben

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 17:59

jag insåg efter ett tag att jag behöver inte fläska på med spolarna utan kan klara mig med tunnare tråd eftersom resistansen blir till godo i form av ett högre motstånd (eller inte för lågt). Dels slipper man extra resistorer och man sparar pengar på spolarna. Vad som är fel med att tänka så vet jag dock inte, men det är säkert nåt.. :)

kompensera baffelsteg i mellanregistret behövs ju inte ifall man ser till att basarna har så pass mycket högre känslighet. Jag har nästan upplevt det motsatta att midelementet skulle haft högre känslighet
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-12-10 18:52

Ja, alltså det är mer en observation jag gjort. Har bara provat med 12
dB-filter hittills och då blir parallellkkondingen alltid större än beräknat för
resistiv last. Men det kanske mer beror på talspoleinduktandesen? Eller
en kombination...

Återgå till DIY-forum