Hgt med hög verkningsgrad: kunskap sökes!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Hgt med hög verkningsgrad: kunskap sökes!

Inläggav n3mmr » 2010-12-11 13:52

Om man vill konstruera en högtalare med mycket hög verkningsgrad så har jag under senare tid tyckt mig uppfatta följande som goda råd:

Hitta element med extremt lätt rörligt system.
Se till att det har en mycket stark motor.
Konstruera med tanken att det ska drivas från en ganska hög impedans, kanske en eller två ohm.
Underavstäm och använd den höga impedansen för att kompensera detta lite lagom.

Är detta helt eller delvis en rimlig föreställning?

Finns det direkta beskrivningar därute av sådana konstruktioner?

Eller kan man få en pekare till nåt slags pålitliga informationskällor ur vilka man utan att studera i flera år kan få det hela lite klarare för sig?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2010-12-11 17:45

Är det horn eller basreflex du tänkt dig?

För BR så är inte jättestark magnet så bra, rätt styrka är bättre. Annars förlorar du verkningsgrad i basen.

För horn är det i regel, ju högre-desto bättre.

Båda lådprinciperna följer tumregeln dubblerad lådvolym -> ~+3 dB känslighet. Inom rimliga lådstorlekar naturligtvis.

Annars gäller samma fysiska lagar som för pluttlådor under 200 liter :wink: Allt blir bara lite större...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-12-11 19:17

PetterPersson skrev:Är det horn eller basreflex du tänkt dig?

För BR så är inte jättestark magnet så bra, rätt styrka är bättre. Annars förlorar du verkningsgrad i basen.

För horn är det i regel, ju högre-desto bättre.

Båda lådprinciperna följer tumregeln dubblerad lådvolym -> ~+3 dB känslighet. Inom rimliga lådstorlekar naturligtvis.

Annars gäller samma fysiska lagar som för pluttlådor under 200 liter :wink: Allt blir bara lite större...

Visst. Jag vet det principiella kring BR-konstruktion.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till DIY-forum