Eftersom det endast var -14 grader på förmiddagen, så var det en perfekt dag att släpa fram fräsen. Tidigare hade jag en köldgräns på -5 för att slöjda på utsidan. Efter en vecka med 20-30 minusgrader så har jag härdats lite mer, så -14 kändes bara uppfriskande.
Det var dags att snickra ihop ett kabinett för en SLS. Att fräsa spår för kexen gick så snabbt att jag inte ha dokumentera det. Arbetssättet har ändrat lite sedan jag fräste topplådan. Då använde jag skruvtvingar och var allmänt långsam och tidsödande, nu klämde jag fast bitarna mellan knäna. Eftersom fräsdjupet inte är mer än en knapp centimerter, så skulle det väl knappt bli köttsår om fräsen slinter...
Sen var det bara att söka upp verkstadshörnet av lägenheten. När jag beställde sågning av mdf-bitarna glömde jag stagningen. Ett hyllplan från IKEA fick sätta livet till, och binder ihop sido-, fram- och bakstyckena. Staget kommer förstås mitt i lådan
Limmandet gick som på räls.
Den uppmärksamme har naturligtvis lagt märke till att sidorna ännu är rektangulära, samt att jag inte fräst spår för kex i dem. Jag hade på känn att det skulle ha kunnat skita sig om jag kapat vinklarna på dem före limmandet. En felberäkning är svår att korrigera efter att cirkelsågen gjort sitt. Ett kex satte jag på baffeln, så att den inte skulle glida när jag drog åt spännbanden.
Bitar av spån lades till på sidorna för att få lite tryck över stagningen också. Knappast nödvändigt, och dessutom är troligen spånbitarna för tunna för att märkbart öka trycket på mitten. Men det kändes seriöst.
Hålet för terminalen i botten gjordes på förhand. Filtren kommer att läggas på en mdf-skiva, på vilken även terminalen ska sitta. Därav det lite större hålet. Det kan vara bra att ha en servicelucka, speciellt om islagsmuttrarna bråkar någongång.
Det var dagens insats, nu får limmet torka ett par dagar.