Trevägaren med SLS 10", SDS 6,5" och Vifa DX (nu m

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Daniel_S

Trevägaren med SLS 10", SDS 6,5" och Vifa DX (nu m

Inläggav Daniel_S » 2010-12-18 16:49

Nu är det bara att vänta på att få hem paket från europe-audio! Jag har haft ett par SLS 10" liggandes en stund, men inte fått tummen ur och byggt några basmoduler. Då är det säkert mycket smartare att beställa mer material för att pyssla ihop en trevägare.... :idea:

Jag snubblade över ett projekt som verkade trevligt. Jag har ingen aning vad som väntar, men om de inte manglar sönder nuvarande hembiopaket från de anrika danskarna Eltax så lovar jag aldrig mera lyssna på musik.

Det handlar alltså om en trevägare med en Peerless SLS 10" i botten i egen reflexlåda, och en Peerless SDS 6,5" och en Vifa DX25 i en sluten topp. Designen med separerade lådor ser tilltalande ut, men jag har inte beslutat om jag skall göra några modifieringar på lådorna.

Här kan de som är intresserade bekanta sig med projektet:
http://sites.google.com/site/undefinition/tarkus

http://techtalk.parts-express.com/showthread.php?t=219023

Nu hade jag basarna från tidigare, men skulle jag lagt till dessa till beställningen från europe-audio, så skulle priset blivit ca 375 inflaterade eurosar, alla smådelar inkluderat.

Nu ska vi se då hur länge det tar innan dessa spelar i vardagsrummet...
Senast redigerad av Daniel_S 2011-04-26 16:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-18 17:11

kul, med en trevägare, annars är det bara sub+sateliter här tycker jag

elementvalen är lite förvånande tycker jag, framförallt midden
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-18 22:13

de där sds-elementen (5.5" och 6.5") har något av de rakaste frekvenskurvorna som går att få tag på. Verkar vara riktigt fina element speciellt i relation till priset.

fint projekt och fina högtalare.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-12-20 17:39

Väldigt läcker trevägslösning! Ska bli kul att följa detta bygget. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2010-12-20 20:38

Nu har måtten för lådorna beräknats och konveterats till SI-systemet, hoppas jag hinner lämna in sågmåtten i morgon. Jänkarna är mer förtjusta i tummåttet än personalen på brädgården. Dessutom var inte måtten så alldeles tydliga på ursprungsritningen. Alla mått förutom baffelbredden skiljer sig en aning, jag pallade inte att memorera hundradels millimetrar.

Jag kommer att köra på samma design som på länkarna, att göra allt vinkelrätt blir lite väl tråkigt utseendemässigt. Limmandet går säkert bra att göra med spännremmar i stället för limknektar, annars vet jag inte hur man ska få press på de sneda ytorna.

Med sneda sidor borde man nog kexa/tappa så att fogarna inte glider. Att tappa kommer att innebära en massa mätande, medan jag saknar verktyg att kexa. Kanske man kan fixa det med överhandsfräsen? Med en liten fräsjigg borde det inte vara omöjligt.

edit: stavfel

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-20 21:30

Daniel_S skrev:Nu har måtten för lådorna beräknats och konveterats till SI-systemet, hoppas jag hinner lämna in sågmåtten i morgon. Jänkarna är mer förtjusta i tummåttet än personalen på brädgården. Dessutom var inte måtten så alldeles tydliga på ursprungsritningen. Alla mått förutom baffelbredden skiljer sig en aning, jag pallade inte att memorera hundradels millimetrar.

Jag kommer att köra på samma design som på länkarna, att göra allt vinkelrätt blir lite väl tråkigt utseendemässigt. Limmandet går säkert bra att göra med spännremmar i stället för limknektar, annars vet jag inte hur man ska få press på de sneda ytorna.

Med sneda sidor borde man nog kexa/tappa så att fogarna inte glider. Att tappa kommer att innebära en massa mätande, medan jag saknar verktyg att kexa. Kanske man kan fixa det med överhandsfräsen? Med en liten fräsjigg borde det inte vara omöjligt.

edit: stavfel

Men du kommer skruva också antar jag? Om du förborrar, försänker och sätter i skruvarna så dom är redo och sen trycket dit limmet, Så är det ju bara passa in biten och skruva.. Då blir det väldigt lätt att få dom snyggt kant i kant då skruvarna styrs efter din förborrning..

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-12-20 22:38

Dyckertpistol !!!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-12-21 00:42

Kanske en lamellfräs i julklapp till sig själv :)

PS. Jag brukar fräsa alla bitar så de får stöd (9,5x9,5 kant på 19 skivor), men då måste måtten på skivorna anpassas.

//Michael

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2010-12-21 19:05

Kul projekt!!

För att undvika att bitarna glider när man limmar kan man klippa av en bit av en tunn spik och slå in i ena mdf-biten så att den sticker upp ett par millimeter, då låser det ganska bra mot den andra mdf-biten.
(lättast är kanske att klippa av den efter att man börjat slå in den)

Är iaf ett sätt om man som mig är lat och inte orkar kexa.

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2010-12-22 18:58

Idag fick jag hämta skivorna från snickeriet. Tacksamt fick man konstatera att de sågat nästan perfekt. Enda lilla problemet är att de inte ville göra vinklarna, så det blir att kapa sidostyckena själv. Enda klingan jag har till handcirkeln är mer lämpad att fälla träd med, än att göra vackra snitt i mdf. Sticksågen/fogsvansen + sandpapper blir nog lämpligare verktyg.

Botten- och topplattan måste jag fräsa för att få till vinklarna, så där blir det att försöka hitta billiga kina-fräsjiggar för engångsbruk, alternativt hyvla.

Elementen och filtren ser inte ut att komma förrän nästa vecka. Byggandet drar nog igång först då, julen måste firas först.

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2010-12-25 18:33

Nu sitter jag och funderar på reflexportens placering. Finns det något att beakta om man väljer att sätta porten framme eller neråt? Högtalarna hamnar rätt nära väggen till en början, så det skulle inte locka att lägga porten bakåt.

Riktar man neråt borde man väl räkna med att avståndet mellan golv och botten gör något för avstämningen, om man inte ställer högtalaren på riktigt höga fötter?

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2010-12-30 13:40

Första lådan blev just limmad. Jag hittade ett 4 mm frässtål, så jag fräste kanterna för att använda lameller, Det blev mycket enkelt att dra fast spännbanden vid limningen. Fogarna kastad på någon tiondels millimeter, antingen beror det på Clas Ohlson fräsen eller mina darriga händer.

Inga bilder för tillfället, jag hoppas jag hittar kameran innan jag limmat alla fyra lådorna.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-12-30 14:04

Att ha porten framåt borde ju vara en fördel.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2011-01-07 23:36

Första filtret klart. Tre element ligger nakna på golvet kopplade till ett riktigt fågelbo föreställandes delningsfilter. Ljud kommer ur alla tre, så inga katastrofala har inträffat vid lödandet vad jag märkt så här långt. Känsliga rackare verkar det bli jämfört med de små satelliterna som ska ersättas. Sls:en verkar nog kunna prestera både djup och tryck, vad det verkar med örat nära.

I morgon blir det förhoppningsvis mera träarbete. Tyvärr är kombinationen få limknektar multiplicerat med arbetsresor en formel som gör att limmandet drar ut på tiden.

Lite bilder hoppas jag bjuda på i helgen.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-02-10 13:44

Daniel_S skrev:Lite bilder hoppas jag bjuda på i helgen.

Låter det så bra att du glömmer bort oss som väntar på bilder? :wink:

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2011-02-10 23:01

johaneriksson skrev:Låter det så bra att du glömmer bort oss som väntar på bilder? :wink:

Ehum, det låter inte alls ännu :oops:

Total arbetsinsats de senaste veckorna består av:
-Andra filtret klart

Jag skyller på jobb, snöskottning, andra svepskäl och lättja. Vad gäller bilderna är det närmast obefintligt minne samt lättja. Bästa budet om bilder är narurligtvis... till helgen!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-10 23:55

Inga skakiga mobilbilder. :)
Den som vet mest, tror minst.

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2011-02-18 18:31

Eftersom byggandet framskrider olovligt långsamt, så tar jag och lägger upp ett par bilder i stället.

MDF och kex
Bild

Lite närmare koll på kexspåren. Spåren är frästa med 4 mm frässtål, längden på spåren är högst ungefärliga.
Bild

Inte tal om att ha filtren i skild plexilåda... Anyway, allt verkar fungera. Vissa spolar fick jag linda av, antalet varv att linda av höftade jag fram.
Bild

Den enda limmade lådan provspelar, basen skakar mest på golvet. Förstärkaren slog av strömmen om inte basen kopplades in, troligen skyddskretsar som inte tyckte om impedansen.
Bild

Förhoppningsvis blir det lite slöjdat i helgen också, med mer bilder.[/img]

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2011-02-19 19:15

Eftersom det endast var -14 grader på förmiddagen, så var det en perfekt dag att släpa fram fräsen. Tidigare hade jag en köldgräns på -5 för att slöjda på utsidan. Efter en vecka med 20-30 minusgrader så har jag härdats lite mer, så -14 kändes bara uppfriskande.

Det var dags att snickra ihop ett kabinett för en SLS. Att fräsa spår för kexen gick så snabbt att jag inte ha dokumentera det. Arbetssättet har ändrat lite sedan jag fräste topplådan. Då använde jag skruvtvingar och var allmänt långsam och tidsödande, nu klämde jag fast bitarna mellan knäna. Eftersom fräsdjupet inte är mer än en knapp centimerter, så skulle det väl knappt bli köttsår om fräsen slinter... :lol:

Sen var det bara att söka upp verkstadshörnet av lägenheten. När jag beställde sågning av mdf-bitarna glömde jag stagningen. Ett hyllplan från IKEA fick sätta livet till, och binder ihop sido-, fram- och bakstyckena. Staget kommer förstås mitt i lådan
Bild

Limmandet gick som på räls.
Bild

Den uppmärksamme har naturligtvis lagt märke till att sidorna ännu är rektangulära, samt att jag inte fräst spår för kex i dem. Jag hade på känn att det skulle ha kunnat skita sig om jag kapat vinklarna på dem före limmandet. En felberäkning är svår att korrigera efter att cirkelsågen gjort sitt. Ett kex satte jag på baffeln, så att den inte skulle glida när jag drog åt spännbanden.
Bild

Bitar av spån lades till på sidorna för att få lite tryck över stagningen också. Knappast nödvändigt, och dessutom är troligen spånbitarna för tunna för att märkbart öka trycket på mitten. Men det kändes seriöst.
Bild

Hålet för terminalen i botten gjordes på förhand. Filtren kommer att läggas på en mdf-skiva, på vilken även terminalen ska sitta. Därav det lite större hålet. Det kan vara bra att ha en servicelucka, speciellt om islagsmuttrarna bråkar någongång.
Bild

Det var dagens insats, nu får limmet torka ett par dagar.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2011-02-19 20:34

Ett par dagar? 8O :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2011-02-19 21:12

m_persson79 skrev:Ett par dagar? 8O :)

Jag tror inte att jag fortsätter i morgon, därför blir det några dagar. Limmet slutar nog torka innan det :)

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2011-02-20 22:03

Nu har jag börjat fundera på reflexröret igen. En väggnära placering i början har ju gjort att jag vill lägga porten framåt. Nu har jag börjat fundera att en tiocentimeters port framtill kanske inte blir så snyggt. Nu tänker jag mig några alternativ:

-Ett par mindre portar framtill, 2st 7 cm eller 4st 5 cm
-Placering på sidan är kanske en fin lösning, vill man då ha porten närmast bakvägen eller så långt från bakväggen som möjligt (vid väggnära placering)
-Jag kan också tänka mig att minska diametern något på en ensam port framåt, men hur mycket kan man månne minska innan det blir problem (blåsljud?)?

Sidmonterade portar ligger bäst till för tillfället.

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2011-04-21 11:25

Jees, det blir premiärspelning ikväll. Endast det angenäma arbetet är kvar, att montera element och filter. Skapelserna är ytbelagda med valnötsfaner, numera även vaxade. Ytan borde kanske poleras mera, men just nu orkar jag faktiskt inte hänga upp mig på detaljer, det är tillräckligt snygga redan.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-21 11:55

Bilder - snälla, snälla :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-04-21 11:55

Bild! Vill se finishen!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-21 13:13

Ligger LP-delningen vid 200Hz på SLS-10 ?
Den som vet mest, tror minst.

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2011-04-25 20:46

Att montera var nu inte fullt så enkelt som jag hade hoppats, men sist och slutligen satt de där. Nu spelas Megadeths Youthanasia som bäst, på ett sätt som inte varit möjligt tidigare.

Med facit i hand är jag mycket nöjd med både ljud och utseende. Framöver ska de få stifta bekantskap med vaxet på nytt, men först ska det spelas en tid.

Bild
I det här skedet tyckte jag att det värsta var gjort, bara att kantfräsa och ytbelägga. Jo tjena...

Bild
Ungefär här någonstans började jag inse att jag aldrig kommer att bli klar. Topparna gick väl an, men jag drömde mardrömmar om att skarva faneren på längden för basarna.

Bild
Till sist var allt fanerat, så det blev att fundera på lite mindre krävande uppgifter. Internkablaget snurrades ihop av det som fanns i skåpen.

Bild
Ett inte alltför vackert stag. Ett stycke avloppsrör med tillhörande 90 graders krok syns väl också.

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2011-04-25 21:09

Bild
Portarna mynnar ut på sidorna. Jag tryckte röret på plats och drog ett varv med kantfräsen. Skulle ännu behöva lägga någon gegga, list, tejp eller något annat för att få övergången snygg. Röret är även nu bara fastpressat, sitter som berget efter att jag tejpade tätningslist på insidan av hålet.

Bild
Nedsänkt och vackert. Går man riktigt nära så märker man att det inte är ett par Sonus Faber. Äh, inte ens jag stör mig på en glipa mindre än 1 millimeter. Clas Ohlson fräsen och mina kunskaper var inte tillräckligt för att det skulle bli 100%.

Bild
Terminalerna säljs kilovis vid den lokala bygghandeln. 20 kronor hade räckt till tre par Tarkus. Spadarna är från samma ställe, de kan också hittas vid mackar o.dyl. Prisbilden är den samma :) Varken terminalerna eller spadarna är dock förgyllda. Om jag stöter på 4 mm muttrar som ser "finare" ut så kanske jag uppdaterar.

Bild
Här börja slutresultatet visa sig. Två lager flytande vax så här långt, lite ojämnt tyvärr, så det blir fler lager senare.

Bild
Är det kameran eller fotografen? De flesta bilder visar helt olika färger. Som vanligt så är finishen mycket bättre i verkligheten än på bilderna.

Bild
I rättvisans namn skall väl den högra visas också.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-25 21:19

Vad kul att det blev så bra! Riktigt snyggt :)

Jag gillar dina terminaler skarpt :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-25 21:21

Snyggt jobbat!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nästa

Återgå till DIY-forum