n5mD, för låg utsignal

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Citgho

n5mD, för låg utsignal

Inläggav Citgho » 2004-11-11 14:50

Som rubriken lyder, jag tycker det är för låg volym. Finns det nått enkelt sätt att få lite högre utsignal?

För kollar jag på dvdfilm genom datorn så vill jag kunna ha lite volym på ljudet :)
Jag skulle kunna koppla datorn direkt till klonen, men då kan jag inte juster så mycket, antingen mycket eller lite så att säga.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-11 20:08

Byt ut det nedre 2.2kohmsmotståndet mot ett med mindre värde. Kanske börja med 1k och om det inte räcker så gå vidare med 470 ohm o s v.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2004-11-11 23:06

Tackar, ska provas så snart tillfälle ges :)

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2005-01-15 16:24

Uppdaterar hur det gick när jag bytte.
Nivån blev betydligt bättre, bytte till 1k.

Men nu undrar jag varför potten är så fruktansvärt kass?? finns det inga bra relativt billiga pottar?? Den jag har kostar ju ändå en 120 eller vad det var från elfa.
För jag tror inte det är försteget som felar med volymen.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2005-01-15 21:15

Jag lånar tråden lite (hoppas att det är ok).
Blir det väldigt omständigt att bygga en Balancerad N5mD? eller hur skulle det kunna gå till?

Edit: fanns ju schema på det, så detta inlägg behövs inte ;)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-16 11:20

Citgho skrev:Uppdaterar hur det gick när jag bytte.
Nivån blev betydligt bättre, bytte till 1k.

Men nu undrar jag varför potten är så fruktansvärt kass?? finns det inga bra relativt billiga pottar?? Den jag har kostar ju ändå en 120 eller vad det var från elfa.
För jag tror inte det är försteget som felar med volymen.

Vad är det med poten som är så kass? Reglerområdet? Eftersom det är svårt att göra logaritmiska potentiometrar med bra balans mellan kanalerna har denna lösning valts av Anders. Den ger med en linjär pot ett "logliknande" reglerområde, om än begränsat. Linjära potar har oftast bättre kanalbalans. Det finns logaritmiska potar med bra balans men de är svåra att få tag på och blir ofta väldigt dyra då selektering behövs.
Har själv en Panasonic-pot inköpt från Tyskland med max 0.4 dB skillnad mellan kanalerna. Den är numera utgången. Finns en liknande pot hos THEL för 22 € (www.thel.de). Minimiorder är 50 €, behöver själv köpa en pot. Ett gruppinköp? Finns också en riktigt exklusiv pot för mera pengar...
Ett annat alternativ torde vara den PGA2310-lösning som finns hos SCHURO för 96 € (www.schuro.de), en fjärrkontrollerbar volymkontroll med buffertsteg.

Återgå till DIY-forum