Moderator: Redaktörer
Mich skrev:Det beror ju på...
men det bästa är en bank per kort OCH en trafo per kort. Alltså rena mono steg. Inget strul med jordloopar.
Info som saknas är hur många trafo?
och du avser nog att koppla kondingarna parallellt (ej i serie).
//Michael
Ceder skrev:Kondingarna är på 4700uF och 100v, och då spänningen inte är så hög (även om jag kopplar korten paralellt) så är min tanke att koppla kondirna seriellt för att få så hög kapacitans som möjligt.
paa skrev:Ceder skrev:Kondingarna är på 4700uF och 100v, och då spänningen inte är så hög (även om jag kopplar korten paralellt) så är min tanke att koppla kondirna seriellt för att få så hög kapacitans som möjligt.
Kapacitansen ökar om man kopplar kondensatorer parallellt, men inte om man kopplar dom seriellt.
Motstånd adderar resistansen om man kopplar dom seriellt.
Ragnwald skrev:Jag brukar alltid rekommendera folk att studera kända, välljudande proffesionellt hopsatta förstärkare och se hur dessa är strömsatta.
Trafons storlek, lytbankens storlek och den ström kretsen förväntas använda, är en balansgång, som kan bli riktigt fel.
Ragnwald skrev:De som byggt förstärkaren "baserat på Bullit's kort" kommer säkert in i tråden och löser det hela.
Ceder skrev:Hej, tänkte så smått börja pyssla med mitt slutsteg (baserat på Bullit's kort) har en (dum?) fråga om kondensator-banken.
Banken kommer totalt sett bestå av 20 st. 4700uF elektrolyter. Skall jag..
a) ha en gemensam bank för alla kort? (4 st, funderar på att koppla dom så jag kan få både 2 ggr. X watt eller 4 ggr. Y watt)
b) ha en per höger/vänster? (d.v.s. 2 banker)
c) ha ett per kort?
IngOehman skrev:Bäst är att köpa kopparplåt, och från den klippa till lite
kopparplattor som man borrar hål i för att kunna skruv-
ansluta kondensatorerna.
Blir lägre induktans och mycket lägre resistans.
Vh, iö

Mich skrev:Tänk om någon vänlig plåtslagare har 2 mm plåt som han kan klippa en smal bit av... nog jätte svårt att hitta.
paa skrev:2-ch skrev:Kan bleck vara en gångbar väg om plåt är otänkbart?
Bara en idé eftersom jag själv inte har en bleckaste aning.
"Bleck" är väl nordgermanska varianten av Blech, som betyder just: plåt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster