Ibland har man tur!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Ibland har man tur!

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-13 02:30

Jag har ganska länge klurat på en lämplig låda till mitt kommande försteg. Front och baksida tänkte jag prova att beställa från en tysk firma som har en sida på nätet där man kan ladda ner ett special-program för att rita apparatfronter och så. Dom fräser sedan bitarna fårn dom filer som programet genrerar. Topp och botten kan man köpa plåtbitar lokalt och borra själv, det krävs ju inte samma precision där (+ att alla hål bara är skruvhål. I fronten ska jag ha fyrkantigt hål för på/av-tryckarknapp och på baksidan blir det diverse större hål för XLR, D-sub och nätbrunn utöver alla RCA-pluggar.).
Men sidorna, hur göra med dom. Jag var ända till idag inne på att använda sidor av MDF och skruva ihop allt i dom plattorna, och förståss också skruva på metallplattor på utsidan.
Men så nr jag tog en bessträckare på jobbet fick jag syn på en katalog med aluminumprofiler. Och jag som letat som en tok efter lämpliga sådana, men gett upp då ingen som säljer dylika endra inte säljer till privatpersoner, eller vägrar visa på sin hemsida vilka produkter dom säljer.
Ut med katalogen ur hyllan och börja bläddra! Snabbt hittar jag en lämplig profil. Tillverkaren har en representant i staden. Jag ringer dit. Jodå, den aktuella profilen finns på lager. 92kr/m. Kan jag komma och köpa ett par snuttar nu direkt? Jo, det gick bra.

En kvart senare hade jag bitarna och t-spårsmuttrar att fästa top och botten med! Strålande! Detta kommer att ge mycket bättre precision än att tjafsa med MDF.
Mässingsplåt i topp och botten, som det ser ut nu. Kan ju senare kompleteras med mässingssidor. Jag ska CADa upp en låda i morogn och se hur det ser ut.

Det börjar ta sig. Låda på gång, mönsterkorten klara (OLIMEX) så när som på lite kapning och extra borrning. Bara att börja beställa komponenter...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-13 12:35

Detta projekt kräfva bilder! Och gärna en länk till den tyska tillverkaren av apparatfronter...

:)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-13 16:04

Länk kommer här:

http://www.schaeffer-apparatebau.de/

Jag lämnar inga garantier för front-tillverkarens pålitlighet eller kvalitet. Jag tänker i alla fall prova vad dom går för.

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-13 16:09

Är det inte smidigare att lämna in jobbet till nåt lokalt företag?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-13 16:40

Tomat skrev:Är det inte smidigare att lämna in jobbet till nåt lokalt företag?

Jo, men 10ggr dyrare. Jag har redan frågat flera. Endast en var villig att göra jobbaet, och då för ett löjligt högt pris.

Återgå till DIY-forum