Peerless SLS10 (data från peerless) i 34L sluten låda fylld till 3/4 med isotermiserande material (tex täckjacksfoder) med Basta!s standard-room gain (vilken jag tycker verkar boosta på lite väl mycket). Fel impedans över några 100Hz. Basta! räknar skumt på impedansen om man inte manuellt ställer in den med hjälp av Le och Le loss, men det är mest intressant högre upp. Notera att jag simulerar baserat på max peak-effekt och peak-xmax (Basta! visar rms-xmax om jag förstått det hela rätt. Xmax*√2 ger peak-xmax).
UTAN room gain.
Frågor är välkomna om vad bilderna visar
Två kurvor tror jag kräver förklaring:
Kurvan överst i bild visar group delayen, med Öhmans hörbarhetströskel (i streckad brun) baserad på 0,8/f där f är frekvensen. Den visar alltså hur mycket senare basen kommer relativt nån högre frekvens

Allt under 0,8/f (i millisekunder) ska alltså vara ok, iaf under 100-150Hz.
Kurva två som tarvar en förklaring är amplifier voltage at MOL, vilken helt enkelt visar vilken spänning som krävs av förstärkaren för att uppnå MOL (max output level). Alltid intressant att ha koll på, tycker jag.
Här kan man räkna om spänning till effekt, men håll koll på impedansen:
http://www.sengpielaudio.com/calculator-ohm.htm[code][/code]
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.