HJÄLP! Måste förbättra mitt delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

HJÄLP! Måste förbättra mitt delningsfilter

Inläggav Jonka_ » 2011-01-16 09:29

Har jobbat 13 timmar denna natt och mycket tid har ägnats åt att försöka komma på vad som jag inte riktigt gillar med mina stativare.
Problemet är att dom är för mycket allround högtalare, Jag vill ha ut mer av dom än bara så, Jag vill att dom ska spela riktigt vackert, och inte bara bra.

Jag känner att delningsfiltret inte riktigt är som det ska, utan att med en annan lösning få det att låta så mycket bättre.. Så mycket klarare och mera öppet, behöver verkligen eran hjälp med tips på hur jag ska gå till väga.

Detta kommer bli ett ganska långt inlägg, Där alla fakta gällande mina stativhögtalare samlats på ett ställe, För att försöka underlätta för alla som vill hjälpa mig.

Jag anser att elementen jag har i mina högtalare, är så pass fina så dom borde kunna leverera betydligt mer än jag upplever idag, Det jag är ute efter är förbättringar av diskanten men kanske är det även mellanregistret jag inte riktigt faller för, Det låter alldeles för instängd.
Jag skulle vilja att den spelade ut mer åt det ljusare hållet, och ljudet blev mer klart och detaljerat, Just nu känns det som dom håller tillbaka alltför mycket.

Okej, då kommer lite information gällande högtalare, element och filter samt specar och grafer på mitt DIY projekt.

Yttermått (B/H/D): 189mm/ 300mm /328mm
innervolym: 10,5L exkl stagning element och filter.
Dämp är hifikits acusticull täckandes alla sidor utom baffeln + en extra ilaggd i mitten av lådan.
Basreflex: innerdiameter 46mm. längd från ytterkant av låda: 150mm

Diskant: Scan-Speak D2905/970000
länk: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3743

Bas/mellanregister: Scan-Speak 15W/8530K00
länk: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3718

Befintligt filter:

Komponenterna är Audyn cap kondingar och Metaloxide motstånd, Luftlindade spolar med 0,8-1,4mm tråd.

Bild[/b]

Bild

Bild

Bild

All information finns även på denna sida:
http://www.troelsgravesen.dk/W1500_97.htm

Det jag efterlyser nu är någon snäll människa, som kanske har lust att hjälpa mig, Jag vet att diskanten kan prestera så mycket bättre.. Då min kompis som byggde samtidigt som mig betalade 300kr för sin diskant, som är mycket mer klar och öppen än vad min är.
Senast redigerad av Jonka_ 2011-03-27 04:54, redigerad totalt 1 gång.
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-01-16 11:03

Aj, aj. Det där filtret är för komplicerat för mig. Men här är vad jag skulle göra.

Först skulle jag prova att variera avståndet mellan högtalarna och invinklingen. Bredda och vinkla in mer. Ta ut svängarna ordentligt. Variera även lyssningsavståndet. Gå närmare. Se till att diskanterna är i ögonhöjd. Ta bort dämpning i rummet.

Om detta inte skulle hjälpa alls skulle vara du så skulle jag parallellkoppla 6R8 med ett motstånd med hjälp av krokodilklämmor. Alltså inte löda. Prova att parallellkoppla med först 200 sen 100 sen 50 osv. Ohm tills du hittar rätt balans. Det är rätt dirty men kan funka. Och kostnaden blir väll ungefär som för en av de övriga filterkomponenterna för hela operationen.

Användarvisningsbild
skrutten

Re: HJÄLP! Måste förbättra mitt delningsfilter

Inläggav skrutten » 2011-01-16 11:30

Jonka_ skrev:Det jag efterlyser nu är någon snäll människa, som kanske har lust att hjälpa mig, Jag vet att diskanten kan prestera så mycket bättre.. Då min kompis som byggde samtidigt som mig betalade 300kr för sin diskant, som är mycket mer klar och öppen än vad min är.

Man måste nog börja om från början och ha bättre kontroll i design processen. Men samtidigt veta mer specifikt vad du är ute efter - vad har din kompis för grejjor t.ex.?

För att kunna hjälpa till (på riktigt) behövs nog lite övningar där man kan mäta upp bas och diskant var för sig utan fliter och i några riktningar. Detta med en kvalitet så att de blir användbara förståss.

/G
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-16 13:40

Har du testat att dra ut högtalarna från väggen? Dämpat förstareflexerna?

Pris är ju ingen prestandaparameter så din polares diskanter för 300kr kan ju vara lika bra eller bättre. Det sagt så är 9700 en bra diskant om än inte "bäst".

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-16 14:02

jag är inte förvånad, för mig ter sig många av troels dimensioneringar väldigt märkliga, han gillar helt klart ett annat ljud än vad jag själv gör, jag tror som skrutten att man måste börja om helt från början eller som minimum ändra diskantfiltret och dess nivå

så fina element som dessa borde verkligen ge en rökare till högtalare

om du kan ge oss relevanta mätdata så kan vi simulera ihop ett filter som låter mycket bättre
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-01-16 14:12

Piotr skrev:Har du testat att dra ut högtalarna från väggen? Dämpat förstareflexerna?

Pris är ju ingen prestandaparameter så din polares diskanter för 300kr kan ju vara lika bra eller bättre. Det sagt så är 9700 en bra diskant om än inte "bäst".

/Peter

Precis vad jag tänkte! Många (de flesta?) konstruktioner är designade för att stå mer fritt - Gravesen har säkert en rekommendation i byggbeskrivningen!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-01-16 14:36

Huvva, vilket filter. :o

Seriefilter av högre ordningar, med konjugatlänkar och notchfilter ... det är inte att leka med. :roll:
Eller, det är det ju, och det har man ju ... :D

Du kanske kunde prova med ett vanligt enkelt parallellfilter istället?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-16 14:50

troels verkar gilla att använda många komponenter, han kanske får provision från jantzen? 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-16 14:58

celef skrev:troels verkar gilla att använda många komponenter, han kanske får provision från jantzen? 8)

Ja han är ju i alla fall sponsrad av Jantzen. Dealen kanske är att han får alla
komponenter gratis, och som tack för det så använder han så mycket som möjligt?

Summer Passing

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-16 15:09

Aerob skrev:
celef skrev:troels verkar gilla att använda många komponenter, han kanske får provision från jantzen? 8)

Ja han är ju i alla fall sponsrad av Jantzen. Dealen kanske är att han får alla
komponenter gratis, och som tack för det så använder han så mycket som möjligt?

så är det kanske
Bikinitider

rotel2

Inläggav rotel2 » 2011-01-16 15:14

Första frågan är väl om allt är rätt kopplat i ditt filter?

(inge fel på många kompoenter, så länge man tycker sig behöva dom...)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-16 15:24

Konstruktionen är lite gammal och gravesen har utvecklats - jag tycker att hans filter verkar nogså vettiga nuförtiden, för ögat iaf. Han kanske läser på detta forum och får inspiration :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-16 17:36

celef skrev:jag är inte förvånad, för mig ter sig många av troels dimensioneringar väldigt märkliga, han gillar helt klart ett annat ljud än vad jag själv gör, jag tror som skrutten att man måste börja om helt från början eller som minimum ändra diskantfiltret och dess nivå

så fina element som dessa borde verkligen ge en rökare till högtalare

om du kan ge oss relevanta mätdata så kan vi simulera ihop ett filter som låter mycket bättre

ja det måste helt enkelt vara en smaksak,

jag har ingen mic eller mätprogram, så någon mätdata blir dessvärre svårt för mig att få fram, finns det någon annan väg man kan gå?

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-16 17:43

Piotr skrev:Har du testat att dra ut högtalarna från väggen? Dämpat förstareflexerna?

/Peter

Jag har labbat mycket med placering, har haft dom i min lägenhet, 20kvm ganska smalt. mitt hus, 40~kvm väldigt öppet där dom står 2,5m ifrån varandra och hemma hos en kompis i hans 35kvm vardagsrum där dom stått så mycket som 1,3m ut från bakväggen, samt i hans biorum som har en bakvägg som käkar upp det mesta och golv helt i tyg..

Det låter ju helt klart olika på alla ställen, men inte åt det håller jag skulle vilja ha dom

Användarvisningsbild
Jonka_

Re: HJÄLP! Måste förbättra mitt delningsfilter

Inläggav Jonka_ » 2011-01-16 17:45

skrutten skrev:
Jonka_ skrev:Det jag efterlyser nu är någon snäll människa, som kanske har lust att hjälpa mig, Jag vet att diskanten kan prestera så mycket bättre.. Då min kompis som byggde samtidigt som mig betalade 300kr för sin diskant, som är mycket mer klar och öppen än vad min är.

Man måste nog börja om från början och ha bättre kontroll i design processen. Men samtidigt veta mer specifikt vad du är ute efter - vad har din kompis för grejjor t.ex.?

För att kunna hjälpa till (på riktigt) behövs nog lite övningar där man kan mäta upp bas och diskant var för sig utan fliter och i några riktningar. Detta med en kvalitet så att de blir användbara förståss.

/G

min kompis har byggt dessa, dom är spelar väldigt ljust och mycket detaljer, men jag tror jag skulle kunna få mina att spela minst lika fint

http://www.humblehomemadehifi.com/DD8-MkII.html

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-16 18:06

Näe du kan inte få h1212 ljud ur dina 9700 diskant. Olika världar helt enkelt. Men det går att få dina befintliga högtalare att spela ljusare med högre skenbar upplösning.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-16 18:15

skrutten skrev:Näe du kan inte få h1212 ljud ur dina 9700 diskant. Olika världar helt enkelt. Men det går att få dina befintliga högtalare att spela ljusare med högre skenbar upplösning.

Jag får hålla tummarna att vi kanske kan komma fram till någon lösning tillsammans, jag har endast byggt ett delningsfilter i mina dar, och detta är det.. Så att göra ett helt nytt filter från skratch för min del, skulle vara ganska svårt.. Men det kanske dyker upp lite tips.

Fast sen vill man ju vara hyffsat säker på att det kommer låta som man tänkt, då komponenterna av den lite finare kvaliteten kostar en del.

Sondek

Inläggav Sondek » 2011-01-16 18:33

Efter att ha moddat diskant filter ett par gånger så är min upplevelse att den förbättring som man kan uppnå med en bättre filterkonstruktion vida överstiger dom skillnader man får när man experimenterar med lite dyrare komponenter.. i bland har jag upplevt att dom billigare komponenterna givit en mer naturlig återgivning med mer harmoni. Finns inget värre än när något register sticker ut för mycket. Sådana är i alla fall mina subjektiva intryck :?
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-01-16 19:12

Jag tycker att du ska skriva till Gravesen och berätta vad du tycker... Skulle inte alls förvåna mig om du får respons eller förslag på åtgärder! :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-16 19:32

Jocke skrev:Jag tycker att du ska skriva till Gravesen och berätta vad du tycker... Skulle inte alls förvåna mig om du får respons eller förslag på åtgärder! :)

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-16 19:42

skrutten skrev:Näe du kan inte få h1212 ljud ur dina 9700 diskant. Olika världar helt enkelt. Men det går att få dina befintliga högtalare att spela ljusare med högre skenbar upplösning.

jag tycker nog att diskantnivån ser lite låg ut i högtalaren, med en mer harmonisk nivå så tycker inte jag att man får en "fejkad" upplösning utan naturlig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-16 19:42

Inte så konstruktivt kanske men jag skulle välja H1212 före 9700 alla dar i veckan. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-16 20:50

Jocke skrev:Jag tycker att du ska skriva till Gravesen och berätta vad du tycker... Skulle inte alls förvåna mig om du får respons eller förslag på åtgärder! :)

Gjorde det innan jag startade denna tråd, Har dock inte fått svar ännu.

Frågade om han hade gjort några fler olika försök och så berättade jag vad jag vill uppnå och ifall han hade några förslag till detta.

Men, går det att simulera ett filter utifrån bara specar och graferna som finns hos tillverkarn? Eller måste man mäta sig fram till det?

Om någon har tid eller lust skulle den väll kunna simulera ihop ett filter som man skulle kunna utgå ifrån, så kanske vi tillsammans kan försöka göra det till så bra som möjligt. Så får jag bygga det externt och kunna labba lite mer med det än vad jag har möjlighet till idag.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-01-16 22:40

Jonka_ skrev:

Frågade om han hade gjort några fler olika försök och så berättade jag vad jag vill uppnå och ifall han hade några förslag till detta.

Men, går det att simulera ett filter utifrån bara specar och graferna som finns hos tillverkarn? Eller måste man mäta sig fram till det?

Om någon har tid eller lust skulle den väll kunna simulera ihop ett filter som man skulle kunna utgå ifrån, så kanske vi tillsammans kan försöka göra det till så bra som möjligt. Så får jag bygga det externt och kunna labba lite mer med det än vad jag har möjlighet till idag.

Har du prövat det tipsen du fick?

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-16 23:16

peetwa skrev:
Jonka_ skrev:

Har du prövat det tipsen du fick?

Jag har labbat ganska mycket med olika placeringar och lyssningspositioner, Även höjden har testats men det är inte där problemet ligger..

Diskanten verkar vara för mycket dämpad, Den vill inte riktigt spela ut ordentligt utan låter instängt liksom.

Jag har inte provat att parallelkoppla 6R8 med ytterligare ett motstånd, Jag hade tänkt samla på mig en hel bunt med ideer och förslag innan jag slaktar mina gamla högtalare..

Jag skulle ändå vilja bygga ett nytt delningsfilter som är mindre, Då det som jag har nu täcker hela botten på lådan åt alla håll, och spolarna ligger alldeles för nära varandra och väldigt nära magneten på baselementet.

Hoppas du inte tog det som en diss, jag är väldigt tacksam för alla tips jag kan få..

Kanske skulle man köpa sig mätutrustning, men kan man koppla det till vilken dator som helst, tänkte mest på ljudkortet jag har i min bärbara dator. Eller köper man ett externt ljudkort till micen?

Kanske något tips på ett kit som skulle kunna passa mig?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-01-17 00:09

Tycker det borde finnas fler konstruktioner med de här elementen... Reagerade på den stora seriespolen - 1,5mH - för "basen" och även länken 22uF+8,2ohm parallellt som jag upplever som "stora" i ett vanligt parallelfilter... men jag gör ju allt för att stå mot vägg och filtret är betydligt mycket mer komplext än så... Tycker att du ska låna in en EQ för att veta exakt vad det är du vill förändra! :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-17 01:27

Jag är genomrutten på detta med att leta mig till vad som är fel, jag är till och med inte säker på att ifall jag skulle mäta fram det på papper, veta vilken åtgärd som skulle vara nödvändig..

Den enda jag vet är att jag upplever diskanten som dämpad och instängd. Jag vet inte alls hur man ska gå tillväga härifrån, Det enklaste skulle ju vara ifall man fick fram ett lite enklare filter, så beställde man samtidigt en rad uppsättning olika motstånd för att kunna testa sig fram till vad man tycker låter bäst, Men jag vet inte ens vart jag ska börja någonstanns.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-17 02:08

Piotr skrev:Inte så konstruktivt kanske men jag skulle välja H1212 före 9700 alla dar i veckan. :)

/Peter

Äsch då! Det säger du bara :) Du är inte sugen att komma förbi och mäta upp mina högtalare? :P Alternativt att jag lämnar över dom..

Skulle vara kul att mäta upp dom som dom är och även att mäta upp elementen var för sig utan filter..

Förstår om du inte känner dig alltför manad till de men värt ett försök i.a.f

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-01-17 02:38

Om det inte är felbyggt hade jag som tidigare sagts provat att minska 6R8 till kanske 5R6 eller rent av lägre... Om det ger önskad effekt skulle jag prova att följa efter med att släppa upp delningen för "basen" för att det inte ska bli en elak grop vid delningen. Spolar på tex 1,2 mH lär finnas över från de som uppgraderat sina Carlsson...

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-17 03:01

Jocke skrev:Om det inte är felbyggt hade jag som tidigare sagts provat att minska 6R8 till kanske 5R6 eller rent av lägre... Om det ger önskad effekt skulle jag prova att följa efter med att släppa upp delningen för "basen" för att det inte ska bli en elak grop vid delningen. Spolar på tex 1,2 mH lär finnas över från de som uppgraderat sina Carlsson...

Delningsfiltret är väldigt tajt, somliga spolar är inte optimalt placerade pga platsbristen som är.. Därför man kanske skulle satsa på någon annan lösning med lite färre komponenter..

När du skriver släppa upp delningen för basen, menar du då byta spolen på 1,4mh till 1,2mh?

altså denna : http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5337

Och 6R8 till ett sådant :http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4041

alternativt ett på 4,7R

För att summera just dessa ändringar, vad blir den största skillnaden ljudmässigt ? Bara så jag vet lite vad dom olika komponenterna gör.

För er som vill se bilder på bygget och hur delningsfiltren ser ut
länk : http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=120

Nästa

Återgå till DIY-forum