Modifiera Mumma Audio-högtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
982jan

Modifiera Mumma Audio-högtalare?

Inläggav 982jan » 2011-01-16 17:43

Har nyligen köpt ett par begagnade Mumma Audio Sommen MKII till min andraanläggning som består av Music Angel (Marantz 7-kopia, sägs det) förförstärkare, Music Angel SET rörslutsteg 300B (2 x 9 watt). Ljudkälla är bl.a en Linn LP12/Ittok II/Denon 304 via en Meixing 2006 RIAA. Som CD/SACD-källa använder jag en Jungson SACD Std (med rörutgångssteg).

Sommen II består av en Monacor-diskant av mycket god kvalitet och ett 8" Sinuselement med fasplugg. Även det på pappret ett kvalitetselement som bl.a fortfarande säljs av Rauna. Högtalarlådorna är extremt välbyggda i stavlimmad björk och väger massor. Inga sprickor eller dylikt. De är c:a 1.2 meter höga med en basreflexmynning på baksidan. På baksidan sitter det kvalitetskontakter i två par för bi-wiring. Internt sägs det att silverkablage har använts. Ull används som dämpmaterial. Högtalarna kostade någonstans runt 14 000 kr nya. Självaste Erik Andersson sägs ha rekommenderat dem till sina rörkonstruktioner. Allt bäddat för ett mycket bra ljud alltså?

Nu till saken:

Jag har lyssnat och växlat kablar, placering, bytt förstärkare, källor, jämfört med ordinarie högtalare. Rummet är på 20 m2 och rektangulärt.

Högtalarna har en kraftigt avrullad, instängd bas. Verkar inte finnas mycket under c:a 100 Hz (inte ens då jag bytt mot mitt Krell-slutsteg eller ställer högtalarna nära väggen (20 cm)).

Mellanregistret är kallt även med rör och saknar helt kropp. Övre mellanregistret och diskant är fantastiska med nästan lite för mycket analys för min smak. Bra imaging och högtalarna släpper hyfsat fint ur ljudbilden. Myllrande detaljer men ända väldigt dynamiklösa totalt sätt. Mycket konstigt. Störande "resonanser" där vissa ljud överbetonas så att det blir olidligt vasst. Jungson/Denon 304/Meixing/Music Angel absolut inte vassa i sin grundkaraktär.

Funderar på vad problemet kan vara. Mycket indikerar överdämpad låda. De bitvis överbetonade ljuden antyder att elementen överlappar för mycket. Vet ej vilka delningsfilter som används, gissar från ljudet att det är 6 dB/oktav. Kanske borde man prova 12 dB och impedanskorrektion (för att få bort de hörbara peakarna?). Kanske borde diskanten tas ned med - 3 dB eller mer?

Är det någon som har erfarenhet från dessa högtalare eller element. Är det värt att ge sig på att modda? Kan det vara något annat jag borde pröva först?

Är verkligen förvånad över ett så svagt totalresultat från högtalaren när alla delkomponenter är så rätt och har så hög kvalitet. Eller är något galet?

Tillägg: uppgifter om diskanten finns här: http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... -SOFT-DOME

uppgifter om bas/mellanregister finns här: (Rauna/Sinus 21N4)

http://rauna.e-butik.se

Ska öppna högtalarna till helgen och ta bort lite dämpmaterial för att se om det går att få liv i basen.

Vore bra om någon erfaren högtalarbyggare kunde ge råd om nästa steg. (Utom det självklara att sälja dem till någon som gillar ljudet)

Återgå till DIY-forum