mätprogram för ljud, som kan använda ASIO!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

mätprogram för ljud, som kan använda ASIO!

Inläggav n3mmr » 2011-01-21 12:20

söker jag.

Jag vet att detta har pratats om här förut, men det är inte så enhetligt beskrivet i inläggen att det enkelt går att söka.

Samma problem finns ute på internet: olika mätprogram betecknas som helt olika kategorier, svårt att enkelt söka uttömmande.

Jag känner till följande program som kan använda ASIO:

ARTA
RMAA Pro
Båda dessa kostar ca 80 euro

SpectraPlus kostar 650 dollar för en användare låst till en dator för det allra elementäraste. Man köper till moduler för att faktiskt kunna använda programmet. Det blir mycket pengar.

RMAA Pro är lite speciellt, men det kan, verkar det, nära nog automatisera "allmän-test-av-prylar".

SpectraPlus blir vansinnigt dyrt: tiotusentals kronor.

Sen känner vi ju alla till SIRP. Vad ska man göra för att få Svante att inkludera ASIO-stöd? Och kan SIRP göra allt som t ex ARTA kan?

Finns det andra mätprogram som kan använda ASIO?

Jag kom på ett till: VA, Visual Analyzer, italienskt. Kan köra ASIO.

Jag är beredd att betala säg 3-800 spänn.

P.S: Audacity, Reaper osv, har problem i mätsammanhang: det är ljud-inspelningsprogram, man ska skapa saker, inte mäta.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-21 13:09

Audio Tester, kostar 39€.

http://www.audiotester.de/

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-01-21 13:12

RogerGustavsson skrev:Audio Tester, kostar 39€.

http://www.audiotester.de/

Det hade ju en intressant detalj, i Wow und flutter-messungen... (Ich Liebe Germglish!)

Har du provat??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-21 13:59

Nej, har visserligen en äldre version men det var ett tag sedan den kördes.

Germglish är som svenglish. Vi vill gärna tro att vi är riktigt duktiga på engelska och nyttjar alltför sällan riktiga översättare när det behövs. Fast vad säger vi wow- och flutter-mätningar? Möjligen svajmätning... Fast då blir det inte riktigt samma sak.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-01-21 14:32

RogerGustavsson skrev:Nej, har visserligen en äldre version men det var ett tag sedan den kördes.

Germglish är som svenglish. Vi vill gärna tro att vi är riktigt duktiga på engelska och nyttjar alltför sällan riktiga översättare när det behövs. Fast vad säger vi wow- och flutter-mätningar? Möjligen svajmätning... Fast då blir det inte riktigt samma sak.

På tyska finns ju gleichlaufschwankungsmessung...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-01-21 15:49

jag glömde en sak: det är praktiskt om verktyget, liksom Spectralab, kan spela in en fil och sen analysera den filen. Eller analysera en godtycklig fil.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-01-21 15:56

n3mmr skrev:jag glömde en sak: det är praktiskt om verktyget, liksom Spectralab, kan spela in en fil och sen analysera den filen. Eller analysera en godtycklig fil.

Det finns en SoundFile "driver dll", men den kan tydligen bara användas för att skriva testsignaler till en fil, för CD-bränning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-21 16:17

n3mmr skrev:På tyska finns ju gleichlaufschwankungsmessung...

Men wow & flutter är rätt passande då det visar att man tar med såväl den långsamma som snabba hastighetsvariationen.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-01-21 17:30

Holm impulse kör Aiso, gratis.
http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Återgå till DIY-forum