Cyburgs Needle med Vifa TG9FD10/04, många bilder (hoppas jag

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Marten_med_E

Cyburgs Needle med Vifa TG9FD10/04, många bilder (hoppas jag

Inläggav Marten_med_E » 2011-01-24 02:15

Memento, har ni sett den filmen? Är en av mina absoluta favoriter. Försök att hitta UK utgåvan från 2002 eller UK 3-disc Special Edition DVD från 2004 då dessa innehåller lite/mycket (hemligt) extra material, eller om du vill psyka någon så finns det en US 2-disk limited edition DVD, som har en meny som kan få vem som helst att bryta ihop…

Så som en hyllning så kör vi den här tråden i samma fabula som filmen, bakåt.

Så här blev dom och så som dom flesta av mina projekt så saknas den där sista lilla lilla innan det är helt klar.
Bild Bild Bild
Bild

Filtret under utprovning/anpassning till det rum dom används i.
Bild Bild

Ligger fortfarande utanför… Men snart så, vänta bara, ja det måste ni ju..

Jag är, utan att vara skrytsam, nöjd med resultatet, både det visuella och ljudmässigt, det är ju ett rackarns litet element så någon fönster skallrar bas är det inte, Backe hade nog inte blivit nöjd..

Slutmontering, alltid lika pirrigt, eller nä, det pirrade lite mer när jag la sista handen på slutseget, tur att man jobbat som elektriker i en massa år så man vet vad som är rätt och fel...
Bild Bild

Lådorna är klädda med ”Non Woven” tapet den är ganska tjock och stel, så pass att den döljer ganska stora skavanker.
Bild Bild
Bild Bild Bild Bild

Se vad som kan hända med vinter vilande blommor om man jobbar flitigt i dess närhet…
Bild

Innan tapeten klistrades på så ”målades” hela lådan två gånger med 50/50 vatten/lim för att mätta spånet.
Bild

Alla kanter och foten målades svarta, det är ju inte någe snyggt när det lyser igenom även lite av kabeln färgades, för att få lite Barry White ”tyngd” i ljudet….
Bild Bild Bild

Köpte någon billig vattenbaserad färg som hade en fantastisk täcknings förmåga. Bra köp precis som att bli medlem här, bra alltså, hoppas jag...

Lådan dämpades med nått vitt fluff, samma som ligger i min säng, Mysa Gräs, om jag inte minns helt fel, tjockt i botten och löst bakom elementet, allt enligt plan (och ritningarna).

Här syns också den otroligt snygga sågningen av original locket(toppen) ersatte ju den med en fin oljad ek bit, då jag inte kom på något bra sätt att få tapeten att sitta snyggt, nu kom jag på hur jag kunde ha gjort, dumma mig, också en ganska kul film, faktiskt.

Bild Bild Bild

Innan jag mjukade upp in sidan så var det till att runda av utsidan, då är en överhands fräs trevlig att ha tillgång till. Hittade inte någon bra bild, den så kallade efter bilden, bara en före bild? Kantigt och dant, så raskt vidare till…
Bild

Hmm använde visst lite för mycket spackel igen… Kolla vår bil och hela gatan, typiskt, tur att man har en vintage damsugare som äter allt helst små sten.
Bild

Ja, ja hade ingen bild på spacklingen, men det är väll inte det mest spännande momentet någonsin. Så före det vita kladdet så är det vitt kladd också, vänta nu så skulle det ju inte stå..

Nu går det lite fortare i början på slutet innan allt blev klart, i riktiga livet gick det långsammare, typ, ä titta på bilderna istället. Från slutet mot början så att säga.

Om man sågar i -18 grader och sedan låter skivorna stå i 12 grader, blev den lite skev, men det fixade Ture Tvärtving lätt, härlig samling omaka tvingar, eller…
Bild
Bild Bild

Bild
Hmm nu springer jag och ska bara testa om….
Bild
Jag låter som Barry White när jag sjunger i den här molijoxen, den var ju upp och ned, så det lät mest som Di Leva 8O

Om vi tar bort ena sidan ser den ut så här, utan en massa vitt fluff.
Bild Bild Bild Bild

Och denna fina skapelse har sitt ursprung i dessa ”plankor”
Bild

Som bara minuter tidigare fått smaka på cirkelsågens ilska.

Om jag sitter här kan han inte ignorera mej hur länge som helst.
Bild

Hmm då var det nog bara omslaget kvar, vad la jag det nu då… åå här är det
Bild
Det till filmen kommer här
Bild
Nu vän med fifunerna...

My advice is keep your lips away from the spinning things.
Adam Savage

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-27 00:34

najs! :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2011-01-31 16:40

Hur går det med filterutprovning? Låter de bra? Har två par element liggande (8ohms). Kanske bygger ett par av dessa.
Ove

Användarvisningsbild
Marten_med_E

Inläggav Marten_med_E » 2011-02-01 23:57

Dom låter fantastiskt, så klart!!! :D

Jag är faktiskt mer än nöjd, men så gillar jag ljudbilden från Vifa elementet, helt i min smak. På TODO listan så finns ett par Muppar med så får se vilka jag tycker är bäst.

Hur sjutton ska jag beskriva ljudet..... Jag blir glad av att lyssna på dom helt enkelt. För använda sök funktionen för att lära mig genom att läsa hur andra har skrivit.

Filtret jag kör med nu är ett "Hängmatte" filter som kommer från en högtalare i Hifi Hobby (Tysk DIY högtalar tidning) som visserligen använder ett Omnes Audio element men både låda och element har samma mått, så jag tog en rövare, då jag inte lyckats bestämma mig för vilken mätutrustning jag ska inhandla, och det var ett lycko skott.

Sitter nu i ett nedsläckt rum och lyssnar, har vinklat in dom lite mer än jag haft tidigare och det blev ännu lite bättre.

Glömde nästan...

0.82mH + 4.7uF + 3.3ohm parallelt i serie med högtalaren
Har dock 4ohms elementen så filtret får ändras för att passa ett 8ohms element, men jag skrev ner vilka frekvenser det "skär" på. Kan leta lite.
Nu vän med fifunerna...

Adam Savage

Användarvisningsbild
Marten_med_E

Inläggav Marten_med_E » 2011-02-02 00:04

Skulle nog inte ha kört en Memento på den här tråden, bara två svar av +330 besök, som hemma när jag vill se filmen.....

Hela soffan för mig själv, nja nån gång har väll min bättre hälft sovit sig igenom den i soffan.
Nu vän med fifunerna...

Adam Savage

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2011-02-02 21:35

Skicka ett pm så kanske vi kan jämföra med ett par mupps någon dag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-02 21:44

Problemet är att där inte är någon plats ovan att skriva vad vi tycker, här nere går det ju bara att fråga "Vad tänker du bygga?"
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Marten_med_E

Inläggav Marten_med_E » 2011-02-03 01:21

landa skrev:Skicka ett pm så kanske vi kan jämföra med ett par mupps någon dag.

Nä det vågar jag inte, tror jag, skulle nog behöva komma till och köpa en mik + förstärkare för att säkerställa att man inte har fel kalibrerade öron.

Nattlorden skrev:Problemet är att där inte är någon plats ovan att skriva vad vi tycker, här nere går det ju bara att fråga "Vad tänker du bygga?"

:D Som man bäddar får man ligga

Måste erkänna att det tog ett tag innan hissen kom hela vägen upp men då blev det riktigt skoj...
Nu vän med fifunerna...

Adam Savage

Användarvisningsbild
Klabe

Inläggav Klabe » 2011-02-03 09:24

Fränt med tapet! Jag tänkte sätta tapet på mina hembyggen också, kul att se att det verkar kunna bli bra :)

Återgå till DIY-forum