6,5" basmoduler med Seas CA18RNX

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

6,5" basmoduler med Seas CA18RNX

Inläggav ollenorell » 2011-01-25 16:09

Jag har en längre tid tänkt bygga ett par mindre basmoduler att använda exempelvis till datorstereo aktivt delade ihop med mupps, eller något annat kul :)
Tanken var att de skulle vara små, inte så dyra (studentbygge), och att jag skulle lära mig en del på att bygga dem!

Så här om veckan impulsköpte jag ett par Seas CA18RNX
Det är 6,5" element och det verkar som om de i 30L portad låda går ner till 30Hz ungefär, vilket nog räcker.
30L är inte jättelitet, men fördelen är väl att porten iallfall får plats.

Bild

Elementen köpte jag på annons för 700kr tillsammans inkl frakt vilket nog får ses som ett bra köp hoppas jag.

Vad tror ni om projektet, flipp eller flopp?

Och tror ni att jag kan simulera efter parametrarna som Seas uppger i databladet? Har läst att tillverkarna ibland uppger data som avviker så mycket att en simulering kan bli värdlös :o
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-25 17:15

Zapf Audio har ju mätt upp den också, och dom värdena ligger inom normala variationer från SEAS datablad av vad jag kan se.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-01-25 17:30

Nu hittade jag det!
http://www.zaphaudio.com/6.5test/compare.html
Det ser inte ut att skilja mycket alls, jag kollade också!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-25 20:29

jag är oxå sugen på dessa, parametrarna ser lovande ut, men stämmer dom, har du mätt på dina egna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-01-25 21:28

Jag har tyvärr ingen mätutrustning, men man kanske bör skaffa en mätmikrofon...

Som tur är verkar ju Zaphs uppmätta parametrar överenstämma väl med Seas egna, så jag får simulera efter dem!

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2011-01-25 21:32

Är det inte lite synd att låta dom endast spela bas?

Dom borde nog prestera bra i en två-vägare!
/Kristian

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-01-25 21:40

Det är nog mer normalt ja, men jag tyckte det här blev prisvärt, och det är basmoduler jag behöver...

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-01-25 23:38

Om du kompletterar med ett par 27TDFC så kan du bygga Mimir. Skulle gissa att det blir betydligt bättre än Mupps eller liknande.

Du tappar dock en del av lärande-biten och det kanske var huvudsyftet?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-26 23:09

Jag har använt basen ifråga och tror på mellan 20-25 liters låda och avstämning ner mot 25Hz? Motorn är ju rejäl och slaglängen riktigt hyffsad.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-27 00:33

skrutten skrev:Jag har använt basen ifråga och tror på mellan 20-25 liters låda och avstämning ner mot 25Hz? Motorn är ju rejäl och slaglängen riktigt hyffsad.

det låter som att parametrarna håller sig ungefär som angivet, mätte du dina basar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-01-27 01:38

niklas skrev:Om du kompletterar med ett par 27TDFC så kan du bygga Mimir. Skulle gissa att det blir betydligt bättre än Mupps eller liknande.

Tack för tipset! De där kanske är bra, men jag är inte säker på att de skulle användas så mycket om jag byggde dem. Basmoduler däremot skulle nog kunna få fler användningsområden även om man kan tycka att elementen förtjänar bättre :)

Skrutten:

Tackar för tipsen! Små lådor är trevligt, bara man inte kompromissar för mycket med prestandan. Jag matade in de av Seas uppgivna parametrarna i Basta! och fick följande två kurvor.
Kurvan som faller mest har 20L och 25Hz avstämning.
Den som går något ovanför har 25L och 25Hz avstämning.
Bild
Som ni ser har jag inte kryssat i rutan för Rms, då jag inte har något värde på detta. Undrar om det gör något...
Hoppas att det gick rätt till när jag matade in värdena...

Båda har 0% dämpmaterial, för jag vet inte ännu hur man optimerar detta.
Det jag vet är att det får lådan att uppträda som om den vore lite större.

Naqref har även använt elementet i en ännu inte klar skapelse.
Hittade en simulering med 30L och 27Hz avstämning
Men hans projekt handlar ju om en 2,5-vägs högtalare och inte basmoduler, så jag vet inte om det är relevant att jämföra så...

För att ta reda på hur jag vill ha min kurva läser jag ni i Molt nr1 1994, artikeln Vardagsrumsakustik del 1 som handlar om optimalkurvor i basområdet.
Den tycks finnas översatt till utrikiska här: http://www.sonicdesign.se/optimum.html :)
Bra artikel tycker jag, men det tycks inte vara helt enkelt.
Jag börjar undra om inte de ovan simulerade kurvorna faller för brant för att rumsstödet skall kunna lyfta upp dem tillräckligt?

Mitt vardagsrum är på 4.10*4.30m och takhöjden är 2.48m.
Två öppningar finns, en till hallen och en till köket. Rummet kan nog därför betraktas som ganska otätt? Jag antar att rumsförstärkningen därför ärganska begränsad?

Normalt spelar jag på mina B&W 802 matrix som enligt tillverkaren ska gå mot 30Hz, men upplever ingen djupbas direkt, men obehandlade rumsresonanser finnes!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-27 09:31

Kryssa i Room Gain i Basta! så ser du ungefär hur det kan ta sig ut.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-01-27 10:04

Man får kanske stämma av lite högre men inte högre än 30 Hz (25-30Hz som sagt). En hel del dämpmaterial bortåt 60% skall nog in lådan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-27 10:58

jag skulle nog valt en större låda, nånstans 30-35 liter, jag ska nog inhandla sådana där element för lite testande
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-27 13:10

paa skrev:Kryssa i Room Gain i Basta! så ser du ungefär hur det kan ta sig ut.

+1
Torde bli spikrak kurva. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-01-27 15:21

ollebolle skrev:
niklas skrev:Om du kompletterar med ett par 27TDFC så kan du bygga Mimir. Skulle gissa att det blir betydligt bättre än Mupps eller liknande.

Tack för tipset! De där kanske är bra, men jag är inte säker på att de skulle användas så mycket om jag byggde dem. Basmoduler däremot skulle nog kunna få fler användningsområden även om man kan tycka att elementen förtjänar bättre :)

Du skulle kunna LP-filtrera dom vid behov annars... :wink:

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-02-07 00:39

En kvartsvågpipa eller TL ca 1,8 m i längd skulle bli bra tror jag och intressant att bygga. Den skulle prestera bra nivå ner till 30 hz i en volym kring 30-40 L.

Man kan ju ev avsluta pipan eller det koniska hornet med en basreflex och sänka hastigheten genom att fylla på med dämpmaterial. Fast om det är bara bas man vill ha så undgår man problemen med toppar och djupa dalar som dämpmaterialet skall ta bort. Och då behöver man mindre fluff.
Let forever be

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-02-07 18:30

Undrar om en transmissionline-konstruktion presterar bättre än den basreflex som diskuterats här?
Jag har under en längre tid läst en massa byggtrådar på faktiskt, men knappt någon av TL-typ. Det verkar dock förekomma en del sådana byggen på hififorum...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-02-07 22:55

ollebolle skrev:Undrar om en transmissionline-konstruktion presterar bättre än den basreflex som diskuterats här?
Jag har under en längre tid läst en massa byggtrådar på faktiskt, men knappt någon av TL-typ. Det verkar dock förekomma en del sådana byggen på hififorum...

Jag tror att det är lättare att komma fram till en basreflex låda av klass, fast det krävs förstånd för detta. Satsar man på rak frekvensgång ner mot 20 Hz i ett simuleringsprogram får man skylla sig själv helt enkelt.

/G

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-02-07 23:21

Det förstås, det är ju trots allt bara ett 6,5" stort element.

Målet är snarare att basmodulen skall kunna spela "rakt" ner till 30Hz, och det verkar ju fullt realiserbart! :)
Frågan är dock hur optimalkurvan ser ut, så jag vet hur jag vill att min simulerade kurva ska bli :)
Jag ska läsa artikeln igen när jag får tid! Nu är det mycket tyvärr :/
Kul med allt egagemang!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-02-07 23:48

ollebolle skrev:Det förstås, det är ju trots allt bara ett 6,5" stort element.

Målet är snarare att basmodulen skall kunna spela "rakt" ner till 30Hz, och det verkar ju fullt realiserbart! :)
Frågan är dock hur optimalkurvan ser ut, så jag vet hur jag vill att min simulerade kurva ska bli :)
Jag ska läsa artikeln igen när jag får tid! Nu är det mycket tyvärr :/
Kul med allt egagemang!

Hur stort rum har du - golv yta, tak höjd? Hur skall du placera högtalarna? Vilken typ av väggar/golv har du?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-02-08 15:51

Mitt vardagsrum är på 4.10*4.30m och takhöjden är 2.48m. Tyvärr ett lite väl kvadratiskt rum tror jag :o
Två dörröppningar finns, en till hallen och en till köket. Rummet kan nog därför betraktas som ganska otätt?
I så fall följer jag kurvan för otätt rum i artikeln!

Två av väggarna är betong, varav den ena har två dörröppningar.
De andra två väggarna är gips, fast det sitter tegel bakom.

Jag har tänkt placera basmodulerna mot vägg med element och port framåt.
Tanken är att höjden skall bli runt 50cm så man kan placera stativhögtalare ovanpå om man får lust!
Något i stil med:
http://bildarkiv.hififorum.nu/Baltazar/prof/Rum1.jpg

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-02-08 15:59

Vad har du för toppar?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-02-08 16:11

Mupps med Naqrefs BR-låda för närvarande :)
Men det kan ju komma att ändras i framtiden!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-02-08 17:53

Nu vet jag ju inte exakt vart högtalarna kommer att stå och vart lyssningpos ligger men det verkar som att du kan få en höjning på bortåt 15dB beroende på rummet vid 20Hz relativt 100Hz (detta med en hel sidovägg bortplockad). Bara en fingervisning så att säga.

/G

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2011-02-08 20:36

Bara för kul skull kan man ju om man vill, slänga ner dem i ett par gamla oa14 lådor... Nu vet jag ju inte hur rördimensioneringen stämmer mot din tänkta avstämning... Men volymen skulle ju kunna funka... Bara en tanke... :oops:

Edit: eller så läser man vad det står i första inlägget om att lära sig saker.....
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-02-08 21:18

ollebolle skrev:Mupps med Naqrefs BR-låda för närvarande :)
Men det kan ju komma att ändras i framtiden!

Kul, det känner jag igen... ;)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-02-09 00:33

skrutten skrev:Nu vet jag ju inte exakt vart högtalarna kommer att stå och vart lyssningpos ligger men det verkar som att du kan få en höjning på bortåt 15dB beroende på rummet vid 20Hz relativt 100Hz (detta med en hel sidovägg bortplockad). Bara en fingervisning så att säga.

/G

Tror du det kan bli så mycket?

Jag kollade på denna:
Bild
Som kommentar i den svenska artikeln står: en rumsanpassad högtalares frekvensgång skall korrigeras mot en invers av ovanstående kurvor.

Rumsförstärkningen tycks ta fart vid 50Hz, och förstärkningen tycks vara mindre än 2dB vid 30Hz för kurvan som representerar ett typiskt not sealed room
2dB är väl knappt hörbart!

Det är därför jag lutar åt lite högre avstämning, bortåt 30Hz. Det ger en kurva som rullar av lite tidigare, men faller mindre innan den rullar av.

Undrar om det är något jag missat att ta hänsyn till? Kurvan gäller väl bara rummets kavitetsverkan, sedan finns det kanske väggstöd som adderar ytterligare?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-02-09 18:57

Jag gjorde en lite slapp beräkning från ditt indata - rummet är ganska litet i förhållande till de längsta våglängderna. Dessutom räknade jag att du satt rätt så nära väggen bakom huvudet. Detta kan vara fel förståss, mycket beror på vart man sitter.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-09 20:05

det där med rumsanpassning är grymt svårt, var man än letar så tycker jag man får olika svar, kanske handlar det om olika filosofier eller så är det så att få verkligen behärskar ämnet, självstudier tycks vara det enda rätta
Bikinitider

Nästa

Återgå till DIY-forum