niklas skrev:Om du kompletterar med ett par 27TDFC så kan du bygga
Mimir. Skulle gissa att det blir betydligt bättre än Mupps eller liknande.
Du tappar dock en del av lärande-biten och det kanske var huvudsyftet?
Tack för tipset! De där kanske är bra, men jag är inte säker på att de skulle användas så mycket om jag byggde dem. Basmoduler däremot skulle nog kunna få fler användningsområden även om man kan tycka att elementen förtjänar bättre
Skrutten:
Tackar för tipsen! Små lådor är trevligt, bara man inte kompromissar för mycket med prestandan. Jag matade in de av Seas uppgivna parametrarna i Basta! och fick följande två kurvor.
Kurvan som faller mest har 20L och 25Hz avstämning.
Den som går något ovanför har 25L och 25Hz avstämning.
Som ni ser har jag inte kryssat i rutan för Rms, då jag inte har något värde på detta. Undrar om det gör något...
Hoppas att det gick rätt till när jag matade in värdena...
Båda har 0% dämpmaterial, för jag vet inte ännu hur man optimerar detta.
Det jag vet är att det får lådan att uppträda som om den vore lite större.
Naqref har även använt elementet i en ännu inte klar skapelse.
Hittade en simulering med 30L och 27Hz avstämning
Men hans projekt handlar ju om en 2,5-vägs högtalare och inte basmoduler, så jag vet inte om det är relevant att jämföra så...
För att ta reda på hur jag vill ha min kurva läser jag ni i Molt nr1 1994, artikeln Vardagsrumsakustik del 1 som handlar om optimalkurvor i basområdet.
Den tycks finnas översatt till utrikiska här:
http://www.sonicdesign.se/optimum.html
Bra artikel tycker jag, men det tycks inte vara helt enkelt.
Jag börjar undra om inte de ovan simulerade kurvorna faller för brant för att rumsstödet skall kunna lyfta upp dem tillräckligt?
Mitt vardagsrum är på 4.10*4.30m och takhöjden är 2.48m.
Två öppningar finns, en till hallen och en till köket. Rummet kan nog därför betraktas som ganska otätt? Jag antar att rumsförstärkningen därför ärganska begränsad?
Normalt spelar jag på mina B&W 802 matrix som enligt tillverkaren ska gå mot 30Hz, men upplever ingen djupbas direkt, men obehandlade rumsresonanser finnes!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.