Brorsans hemmabiohögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-01 10:23

SUPER STORT TACK :)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav sammel » 2023-05-01 10:31

Det ser ut att bli en riktigt fin anläggning.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Glebster » 2023-05-01 10:45

Snyggt jobbat och kul design!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-01 11:05

nijo skrev:Ah, så det verkar som att det är någon offset i Basta. Har du tänkt göra delningsfilter i Basta? Har du testat VituixCad? Jag tycker det är klart bättre än Basta. Då skulle du kunna testa om det är samma offset på mätningen där.
VituixCad verkar visa samma värden som REW - bra. Ser ut som ett trevligt program, jag fortsätter med det.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-01 11:09

Glebster skrev:Snyggt jobbat och kul design!
Tack. Nu blev det väl lite så att jag och brorsan inte tänkte riktigt lika på hur det skulle bli. Så designen kunde kanske varit bättre.

PS. Min tanke från början var mer som en vägg och TV infälld. Så att ena sidan på front bafflarna var i liv med TVn. Centern var min tanke att den skulle vara i liv med TVn och en tätningslist emellan, så att säga ingen övre kant på center lådan utan baffeln fortsatte på tv fronten.

//Michael

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Glebster » 2023-05-01 19:41

Sett min tråd? 8)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-02 14:35

Ja, sett den. Inte exakt så som jag tänkt, du 'gömmer' mera.

Michael skrev:Hur kan jag trolla bort seriekondingen från resultatet?
Detta kan VituixCAD fixa i Tools - Calculator. Jag vågade mig på att mäta diskant utan konding. Jag har ju så låg effekt och så angav jag att den skulle börja på 100 Hz.

Michael skrev:men hur får jag fram Fc och Qtc?
Detta har jag inte löst ännu. Visst borde REW, Basta eller VituixCAD kunna räkna ut dessa från impedanskurvan?

//Michael

nijo
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav nijo » 2023-05-02 19:21

REW kan räkna ut parametrar men vill att du mäter med ett referensmotstånd: https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... ement.html

Fs räcker väl att titta på impedanskurvan men vill du ha övriga parametrar korrekta är det kanske inte så dumt att mäta upp dem. Det borde funka från från din hörlursförstärkare.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-02 21:17

Mätningarna är redan utförda. Innan dess gjordes kalibrering ala REW. Kanske borde jag mäta upp mina motstånd nogrannare, men det kräver nåt annat än mina multimetrar.

Men jag må va lite blind när jag letar, för jag hittar inget om Qtc på den där hjälpsidan och inte nån annanstans heller i hjälpen för REW.

PS. I mitt gamla CLIO system så dyker värderna upp direkt efter mätning.

//Michael

nijo
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav nijo » 2023-05-03 09:09

Det var länge sedan jag kikade på det men tittade nu och det verkar som att REW kräver både utan och i låda alternativt med adderad massa utan låda (Tools-Theile Small).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-03 23:29

Det är inte lätt få till ett bra filter. Just nu ser ett alternativ ut så här.
Bild

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-05 23:16

Ett annat alternativ. Här har jag fritt ändrat värdera för att få till frekvensgången. Fasen ändrar sig mera än förra. Är det något problem?
Bild

//Michael

nijo
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav nijo » 2023-05-06 09:36

Nej, att fasen vrider sig är generellt inget att direkt oroa sig över. Det som är relevant är hur kombinationen av bas och diskant sprider i olika riktningar vilket delningsfiltret påverkar. Men det går inte att veta hur om du inte har några mätningar.

Men jag tycker den övre ser bättre ut att utgå från. Har du testat att istället ha ett tredje ordningens filter på diskanten för att dämpa stigningen mot högre frekvenser? En kondensator i serie med elementet alltså.

Om du lägger upp dina filer här är det kanske någon som vill hjälpa till att simulera fram ett resultat.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-06 14:49

nijo skrev:Men jag tycker den övre ser bättre ut att utgå från.
Det är ett Butterworth 3kHz (eller rätt nära i alla fall).

nijo skrev:Har du testat att istället ha ett tredje ordningens filter på diskanten för att dämpa stigningen mot högre frekvenser?
Nu hänger jag nog inte med. Menar du att jag med tredjeordningens kan komma åt stigningen över 10kHz?

Den där toppen långt upp, >10kHz, tror jag vi får försöka ta hand om med en EQ i receivern. Kollade i den 388 sidor långa manualen och de skriver typ "Select the desired band (frequency) and adjust the gain." och specar ±6dB - inget mera! Så vad som går att göra vet jag ej.

Får kanske chansa på detta, bygga filter och mäta för att se vad det blir. Mätningarna är väl inte helt hundra, ty en tidigare mätning på basen har högre nivå. Trots att vi placerade micken på samma avstånd. Akustik mätningarna som används i simuleringen gjordes utan att flytta på micken.

//Michael

nijo
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav nijo » 2023-05-06 21:19

nijo skrev:Har du testat att istället ha ett tredje ordningens filter på diskanten för att dämpa stigningen mot högre frekvenser?
Nu hänger jag nog inte med. Menar du att jag med tredjeordningens kan komma åt stigningen över 10kHz?

Ja, precis. Addition av ett första ordningens filter med en -3db runt 10 kHz eller så. Men det påverkar även högsta oktaven där det redan faller mot 20 kHz. Det går att göra sk shelf filter också men, har du möjlighet att dämpa den översta puckeln i receivern så är väl det en bra idé. Kör på det. Du kanske vill kolla att ingreppspunkt kan bli hyfsat korrekt. 12~13 kHz om jag gissar från bilden. Jag har en Yamaha receiver där man kan ställa frekvenser i fasta steg med själv variera Q-värde.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-07 08:56

Aha , du tänkte så. Jo jag har redan provat dämpa längst upp med spole och lite till, men lyckades inte få till något.

Angående receivern så säger manualen typ inget. Har sett bättre beskrivning i andra Yamaha manualer. Nåja, detta blir jag väl tvungen att hjälpa honom med nån gång. Vi får se vad Yamaha visar på TVn när inställningar skall utföras. Han kommer nog inte lyckas så bra ställa in. Är ju typ omöjligt för en vanlig dödlig människa förstå sig på AVRer och TV inställningar. TVn la av första dagen. Den försöker starta, en röd lampa tänds/släcks och det klickar i den, men ingen bild. Den kommer i en loop. Samsung skickar ut nån service nisse (de gör så på stora TV).

//Michael

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Maarten » 2023-05-07 10:12

Några enkla tips ifall det möjligen kan hjälpa lite?

Skala om graferna så att de går mellan 100-20000 Hz. Basen blir var den blir (beror på element, låda, avstämning och rum), det är balansen över basen som är svår och viktig när man gör filter.

Det här utkastet ser ut att ha bättre integration i delningen (mindre överlapp) än föregående inlägg: viewtopic.php?f=3&t=42511&start=60#p2274529. Så fortsätt med denna variant.

Dämpa diskanten mer. Testa även att sätta motståndet först (dvs innan) kondensatorn. Det kan ge en annan balans i diskanten beroende på diskantens impedans (bättre eller sämre, du får se).
Öka på seriespolen till basen något, typ 0,8-1 mH, eller mer, för att få ner övre mellanregistret. Justera vid behov parallellkondensatorer för att få fasen rätt i delningen.

Bygg ett antal testfilter och mät allt tillsammans. Använd krokodilklämmor + extra komponenter och ha filtret på ett bord utanför lådan så går det fort att koppla om (tar bara någon minut att testa flera varianter). Fokusera på frekvensgången 100-20000 Hz,samt +-VER 10 för att få koll på fasen.

När du börjat hamna hyfsat rätt ovan, gör sen en spinorama, dvs mät 0, 10, 30, 60, 90 och 180 grader. Gärna HOR och +-VER. Dra in filerna i Vcad, så får du bra helhetskoll.
Avsluta med finjustering efter Spinorama.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-07 10:38

Maarten skrev:Det här utkastet ser ut att ha bättre integration i delningen (mindre överlapp) än föregående inlägg: viewtopic.php?f=3&t=42511&start=60#p2274529. Så fortsätt med denna variant.
Tack, detta var positivt att höra. För denna variant har diskanten 'rätt' vänd. Jag har börjat simulera centern och där så blir det bäst med icke-inverterad diskant och jag antar att alla frontar bör ha diskant kopplad lika +/-.

Tack för alla tips. Tyvärr drog bror inte ut flera kabel par. Denna konstruktion blir inte helt optimerad, viktigaste att han blir nöjd (och han har inte super höga krav på ljudkvaliten). Kan dock säga att detta är bra träning för mig, för förhoppningsvis kommer jag bygga något inom snar framtid.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-09 14:47

Det låtar åt att bygga dessa. De två sido-frontarna:
Bild

och centern:
Bild

//Michael

nijo
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav nijo » 2023-05-09 23:25

Har du jämfört akustiskt centrum på elementen? I schemat ovan anges de med samma position. Det borde nog vara en negativ offset på basen. Här kan det vara ett problem med att använda umik då det inte finns någon referenssignal. Jag vet inte hur exakt REWs ”chirp” är. Du kan ju testa och se om delningsfiltret fortfarande ser bra ut om du förskjuter elementet med 25 mm eller så (bara som test).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-10 09:00

Ja det är en parameter som borde varit med. REW verkar ta den högsta spiken i impulsen som tids-nolla. Som inte alltid är den första. Det borde gå mäta upp. Har för mig sett bild där man skall mäta signalen till högtalaren, kanske hjälp för just detta. Måste komma ihåg detta till nästa projekt. Med några få centimeter på Z händer inte nåt dramatiskt, men vid tex 5 cm så blir det stor skillnad. Vi får se hur det serut med första filtret. Hittade nästan hälften av komponenterna i min gott&blandat/test-låda. Beställde resten från Hifi-Kit igår. (varför har de så många olika typer av kondingar)

//Michael

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav sammel » 2023-05-10 09:39

När jag gjorde en av de första högtalarna sedan jag köpt mitt 1:a mätprogram,
så gjorde jag ett filter med kanonfin övergång mellan mellan o diskant kunde inte fatta
att det lät så ljust,ända tills jag ändrade vertikalt läge på micken,
då fattade jag någon dm uppåt tror jag det var hade jag en fin bulle på ca 5 db :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-10 12:16

Nu får ni mig simulera saker som man inte vill veta :-)
Nåja, får inte väga in för mycket på denna simulering. Bygger ju på en mätning. Mäter jag igen så ger nog det annat resultat. Nu får bror fixa ihop filter, så får vi höra hur det blir och vad vi kan tänkas göra efter det.

För väldigt länge sedan så mätte jag bara impedans (för det kunde jag). Korrigera ner den stigande impedansen på basen. Räknade sedan fram filter efter formler. Blev rätt vettigt. En högtalare kom sedan vid TV och stog högt upp. Tyckte mellanregistret blev lite mäkligt. Insåg sedan att jag inte hade polvänt diskanten, vilket man skulle enligt boken - blev bättre.

PS. Samsung har varit där och bytt panel och nätdel i TVn, startar fortfarande inte. Tyvärr hade de inget moderkort och det är flera veckor bort. Så eventuellt kanske de fixar så han kan få ut en ny tv.

//Michael

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav sammel » 2023-05-10 12:49

Risken att du har samma femomen som jag hade är inte så stor
Eftersom dina respektive drivers är nere runt 5-6 db vid delningen och
ändå har du bra övergång:)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-21 08:43

Redo för test (mätning):
Bild

Klantiga jag insåg efter lödning att jag borde naturligtvis använt dessa istället:
Bild

//Michael

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav sammel » 2023-05-21 09:57

Michael skrev:Redo för test (mätning)
//Michael


Spännande
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-23 20:12

Mätningar... som väl inte ser helt bra ut. Frågan är om receiverns EQ (YPAO) kan fixa till det, vi funderar på att chansa på det. De med flera kurvor är micken flyttad cirka 1 och 2 dm upp/ner/vänster/höger.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Kan det va så att toppen vid 4 kHz skapar lite vasst/skrikigt ljud.

//Michael

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav sammel » 2023-05-24 09:42

Kan va. Dämpa diskanten 1-2 db kanske :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-05-24 12:41

Strulet lite är att den där peaken vid 4k sjunker inte så mycket. Sedan är det svackan 5-8k som irriterar mig. Är väl olämpligt fasförhållande mellan bas och diskant. Satt och ändrade vilt och fick fram rakare kurva, men impedansen sjönk till under 1,5 ohm. Funderade på om annat ordningstal på en flanken kan hjälpa. Satt och lekte med 3e HP, men fick inte til det. Detta ramlade dock ut (noterade att några komponenter inte är med, de är gråa eller raka streck)...

Bild

Alltså om det kan vara värt prova att gå från den vänstra till den högra (båda simuleringar):
Bild

//Michael

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav sammel » 2023-05-24 13:31

Det tycker jag skulle va värt ett försök.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster