Brorsans hemmabiohögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

nijo
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav nijo » 2023-05-24 13:33

Om du har samma peq som i min borde du kunna göra en peq vid 4,0 kHz (och en vid 12,7 kHz). För det var väl en Yamaha? Jag hade nog testat det först och då mätt även LTAS (eller ännu hellre spinorama men det är ju mer jobb).

Mätningen på center ser lite märklig ut?

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav sammel » 2023-05-24 15:29

Ja finns pq-möjligheter så vore nog det bättre.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Brorsans hemmabiohögtalare

Inläggav Michael » 2023-10-15 11:08

Äntligen blev det lite hjälp och mätning hos brorsan. Tyvärr försvann tiden och jag var tvungen gå när vi började köra kalibrering i hembioreceivern (AVR). Spelade sinussvep från usb-sticka och mätte med UMIK-1 med app i telefonen. Det var så konstigt, därav att tiden bara rann iväg. I basen låter det som en gammal traktor... (dessa två första bilder är skärmdump under pågående mätning, röd är peak hold)
Bild

i diskanten så kommer ett extra pip, plus pip som ändrar frekvens. Ungefär som ratta på en radiomottagare (kan det vara med sidbandsmodulation det låter så). Tyvärr gjordes ingen inspelning. Skall göra det nästa gång. Några av spikarna som syns högt upp i frekvens här, vandrar åt vänster!
Bild

Det är ju 'farligt' med AVR'er och fjärrkontroll. Ett tryck av misstag och så är det hel galet inställt. Vill man på denna se vilken inställning man har. Så trodde jag ett tryck, nä då ändras det. Finns en straight knapp, men lika illa. Däremot Direct knappen, då försvann det märkliga. Tyvärr är väl allt bortkopplat då, så det går inte köra så.

Brukar AVR'er mäta så här dåligt?

Några svep som kanske visar lite av frekvensgången. På en är subbarna höjda flera dB. Jag tycker subbarna inte går så djupt. I dessa två bilder är det bara röd kurva som gäller, ignorera gul.
Bild
Bild
hmm, vid lite eftertanke. Undra om det kan vara så att övre av dessa två bilder är i "Direct" mode. Då är det utan subbar. Om jag inte minns helt fel så tror jag att den där bullen upp straxt under 100 Hz är frontarna, ej subbarna (för det förvånade mig lite).

Bror körde Yamaha's kalibrering med mick. Resultat: Olyssningsbart. Helt paj, ingen bas alls. Den kör inte ut nåt i subbarna.

Hembioreceivern är en Yamaha RX-V6A. Jag börjar misstänka att den faktiskt inte överhuvudtaget kan göra en kalibrering av frekvensgången. ...men de skriver att den även tar hänsyn till tidiga reflexer, det borde väl innebära nåt rätt så avancerad kalibrering kan tyckas.

Jag får återkomma efter ännu en omgång mätningar och försök med kalibrering.

PS. Måste 'zomma' så y-axeln får annan skala. Plus att jag måste föra anteckningar, så jag kan hålla reda på vad som är vad.

//Michael

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster