schmutziger skrev:2a. Hur mäter jag upp detta?
2b. Vad behöver jag?
3. Varför behöver jag veta detta?
4. Vad gör jag med denna kunskap?
1. När i konstruktionsfasen ska man man mäta?
Kan inte ni som har koll, skriva av er om ämnet här?
Måste vara många fler än jag som undrar. HAr sökt i forat men inte hittat något som verkligen givit mig den där berömda aha-upplevelsen.
1. Det ska man göra innan man konstruerar lådan färdigt eller kanske redan innan man slutgiltigt väljer vilka element man ska ha.
2a. Man mäter upp det relativa fasläget i ett flertal olika vinkar på ett och samma avstånd från en referenspunkt (vanligen i baffelplanet och i centrum av elementet) och för ett flertal olika frekvenser. Då kan man rita en genomsnittlig kurvad linje där fasläget är identiskt och man kan genom att leta upp centrum för denna linje fastställa Vågformscentrum för just den frekvensen.
2b. I det enkla fallet där man letar upp vågformscentrum för ett fåtal diskreta frekvenser så kan man använda en tongenerator, ett tvåkanaligt oscilloskop, en mikrofon med tillhörande förstärkare, linjal, vinkelskiva och/eller ett styvt papper.
Ena kanalen på oscilloskopet går till signalen som matar elementet och den andra kommer från mikrofonförstärkaren. Man placerar mikrofonen rakt framför elementet och för den givna frekvensen så förskjuter man mikrofonen så att vågorna på oscilloskopet sammanfaller (här inser man att man inte kan göra det för väldigt låga frekvenser). Då mäter man vinkel och avstånd från referenspunkten eller markerar helt enkelt på sitt papper som man håller vinkelrätt ut från bafflen. Sedan gör man motsvarande procedur för etrt antal olika vinklar. Därefter drar man en ungefärlig linje på sitt papper som motsvarar ett medelvärde för en tänkt cirkel. Där cirkeln har sin mittpunkt har man vågformscentrum för just den specifika frekvensen.
Alternativt så använder man en vanlig mätrigg som kan mäta frekvens och fas och så mäter man med ett givet avstånd från referenspunkten i ett antal olika vinklar. Därefter låter man en lämplig algoritm ananlysera resultatet och spotta ut en kurva för detta. Var hittar man då en sådan lämplig algoritm? Jo, på min dator eller i Svantes mailbox (eftersom jag har skickat förslag på det till honom).
3. Du behöver veta det för att kunna få en jämn spridning i ett tänkt horisontellt område där fasen inte ställer till med dumheter för tonkurvan i vissa riktningar.
4. Med kunskapen om vågformscentrum så kan du förskjuta diskanten relativt mellanregistret genom att ha en stegad baffel så att du kan få en perfekt spridning om du har rätt delningsfilter. Eller så kan du m h a informationen utforma delningsfilter så att skillnaderna i vågformscentrum inte utgör något problem.