Hypex UcD180 monoblock klara. (kanske inspiration till ngn?)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Robert_66

Hypex UcD180 monoblock klara. (kanske inspiration till ngn?)

Inläggav Robert_66 » 2011-02-15 22:56

Bild

Utgångspunkten var att bygga ett par Hypex-baserade monoblock på en snäv budget.
Detta medför naturligtvis kompromisser i valet av de få komponenter som behövs utöver hypexmodulerna.
Vet inte hur mycket detta påverkar slutresultatet, men tanken var att slippa betala väldigt mycket för det sista lilla extra.
Med dessa förutsättningar är det Hypex ST moduler som gäller och inte de betydligt dyrare HG modulerna.

Hittade inga köpelådor som kändes billiga och bra, så det blev hemmagjorda lådor som förvisso krävde
mer pyssel att få ihop än vad jag först trodde.
Lådorna är i stort sett byggda av aluminiumprofiler från Bauhaus, furuhyllplan från Biltema, träskruv och popnitar.
Längden sattes till 245mm för att kunna såga ut så många profil-bitar som möjligt ur 1 och 2 meters längderna.
Gavelbitarna i furu är 120 * 85mm för att rymma transformatorn och för att få lite luftspalter.
Kanske skulle dessa luftspalter inte behövt vara så stora eller ens finnas.
Efter att ha spelat på hög volym i flera timmar mättes 36°C upp inne i lådorna.

Inköpta saker:

2st Hypex UcD180ST www.hypex.nl blev 1557:- med frakt
2st +-30V 120VA trafos electrokit.se 41000236 2x312:50
2st strömförsörjning electrokit.se 40100186 2x114:-
2st RCA electrokit.se 41004391 2x29:-
2st XLR electrokit.se 41003319 2x18:-
2st apparatuttag electrokit.se 41002860 2x12:-
6st säkringshållare electrokit.se 41004489 6x8:50
2st lysdioder electrokit.se 40300051 2x1:70
2st stiftlist electrokit.se 41003666 2x8:-
4st högtalarterminaler Biltema 35-567 2x39:90
1st ask träskruv Biltema 87-634 16:90
1st påse popnit Biltema 12-970 26:90
1st hyllplan Biltema 16-602 34:90
1st påse islagsmutter M6 Biltema 86-197 19:90
1st spolarslang Biltema 15-310 19:90
1st Alu L-profil 60x25x2, 2m Bauhaus 229:-
1st Alu L-profil 60x25x2, 1m Bauhaus 129:-
1st Aluprofil 20*2, 1m Bauhaus 68:-

Totalt 3223:- för två monoblock.
Vissa saker som jag redan hade behövde inte köpas in medan andra saker blev över till kommande projekt.

Saker jag redan hade:

självhäftande gummifötter
m6 skruv
m3 skruv
kabelskor
kiselpasta
div enkelledare för internkablage
20x5 säkringar 4st 4AF och 2st 1,5AT
förkopplingsmotstånd lysdioder.
ugnsfolie (limmades med silikon på trägaveln som avskärmning)
krympslang

Verktyg:

Geringssåg
Borrmaskin+borrstativ+spiralborr 1,5-13mm
Lödkolv+tenn
popnittång
pressverktyg kabelskor
div mejslar tänger
m3 gängtapp

Diverse blandad info och tankar kring bygget:

spolarslangen från Biltema användes för genomföringar i mellanväggen, lysdiodhållare och distanser till strömförsörjningskorten.
Transformatorernas medföljande M8 bultar användes ej. M6 skruvar fick räcka. Dessa skruvas i M6 islagsmutter med tillbakavikta hullingar.
Hypex modulerna visade sig ha blå lysdioder "onboard" som ger ett svagt sken genom lådans springor.
Hade jag varit varse detta hade jag nog struntat i att koppla in ytterligare lysdioder för driftindikering.
Transformatorerna visade sig vara märkta Velleman. Det sitter 4st 4700uF/50V kondensatorer på strömforsörjningskorten.
Dessa är av något diffust fabrikat. Ingen aning deras om ESR. Priset på dessa strömförsörjningskort känns nästan lite väl lågt.

Lyssningsintryck:

Har lite problem att snabbt bilda mig en bra uppfattning eftersom jag inte
hi-fi lyssnat speciellt mycket senaste tiden och dessutom nyligen har bytt bostad.
Det nya vardagsrummet som har fritt upp till taknocken och hänger samman med köket i en öppen planlösning
tycks ge helt nya förutsättningar.
Ett första test i sovrummet (Spotify -> Behringer UCA202 -> Hypex -> ett par gamla mission781) gav ett positivt
förhandsbesked. Fick intryck av att förstärkarna tar bra tag i högtalarna på något vis och att ljudet i övrigt känns ofärgat och klart.
Lite svagt brumm blev det med jordade nätsladdar. Detta försvann när man struntade i att jorda 230V.
I det andra testet i vardagsrummet fick monoblocken ersätta min Quad-405 som visserligen är modifierad enligt
Berndt Ludwigs vedertagna anvisningar men fortfarande har sina 25-30år gamla elektrolyter kvar i nätdelen.
Mitt Quad34 försteg (Burr&Brown uppgraderat) matades ömsom med Denon CD-spelare och ömsom Spotify via Behringer UCA202.
Högtaleriet består av ett par Quad ESL63 elektrostater. Därutöver finns en gammal AudioPro B2-50 sub som fyller i lite i botten.
Suben är inkopplad via dess högnivåingångar eftersom jag inte vill degradera signalen till elektrostaterna med subens primitiva delningsfilter.
Tyckte nog ljudet kändes något klarare än vad jag är van vid. Svårt att säga eftersom det är mycket psykologi i det.
Klockor och symbaler hördes ju redan tidigare, men jag vågar nog säga att det inte rör sig om en försämring i.a.f.
Skall vid något tillfälle ställa upp sakerna på ett sätt så att jag snabbt kan byta mellan Hypex och Quad405
för att bättre kunna uppfatta skillnaderna. Har nya elektrolyter till Quad405:an liggandes som jag i.s.f
borde ta mig samman och montera för rättvisans skull.
Sedan kan man såklart också undra hur långt ifrån Hypexmodulernas fulla potential jag hamnat genom snåla på strömförsörjningen.
Är det någon här som har praktiska erfarenheter kring detta?

Bild
Bild
Vardagsrummet: Quad34, Quad405, Quad ESL63, AudioPro B2-50.
Arbetsrummet: Quad34, Quad405, Sonab/Carlsson OD11,
Bra å ha hyllan: Quad II:or, Quad QC2, Quad303, Quad33, Mission781, Thorens TD150 etc

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-02-15 23:59

Härligt projekt!

Håller själv på med något liknande.
Jag tycker att Hypex UcD 180 låter väldigt bra.

Kondingarna i nätdelen kan ev påverka ljudet, jag och Tux byggde en gång samtidigt ett varsitt UcD400 steg med moduler ur samma batch, likadana 800VA trafos men olika kondingar... vi upplevde att de lät olika.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-16 10:01

Trevliga steg :)

tummen upp !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hypex UcD180 monoblock klara. (kanske inspiration till n

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-16 11:24

Robert_66 skrev:I det andra testet i vardagsrummet fick monoblocken ersätta min Quad-405 som visserligen är modifierad enligt
Berndt Ludwigs vedertagna anvisningar men fortfarande har sina 25-30år gamla elektrolyter kvar i nätdelen.
Mitt Quad34 försteg (Burr&Brown uppgraderat) matades ömsom med Denon CD-spelare och ömsom Spotify via Behringer UCA202.
Högtaleriet består av ett par Quad ESL63 elektrostater. Därutöver finns en gammal AudioPro B2-50 sub som fyller i lite i botten.
Suben är inkopplad via dess högnivåingångar eftersom jag inte vill degradera signalen till elektrostaterna med subens primitiva delningsfilter.
Tyckte nog ljudet kändes något klarare än vad jag är van vid. Svårt att säga eftersom det är mycket psykologi i det.
Klockor och symbaler hördes ju redan tidigare, men jag vågar nog säga att det inte rör sig om en försämring i.a.f.
Skall vid något tillfälle ställa upp sakerna på ett sätt så att jag snabbt kan byta mellan Hypex och Quad405
för att bättre kunna uppfatta skillnaderna. Har nya elektrolyter till Quad405:an liggandes som jag i.s.f
borde ta mig samman och montera för rättvisans skull.

En Quad-entusiast! Hur långt har du gått på Bernd Ludwig's väg när det gäller Quad 405? Har du dubblerat utgångstransistorerna? Är enklare att ersätta de befintliga som Keith Snook gör. Schemat på sidan 10 tycker jag verkar vara mest intressant, http://keith-snook.info/Schematics/QUAD ... ion%20.pdf

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-16 12:16

Kul bygge, men jag får obehagliga rysningar när jag ser elektronik i trälådor som inte skärmar.
Den som vet mest, tror minst.

mike34

Inläggav mike34 » 2011-02-16 17:29

Dom där lådorna skärmar tillräckligt. Sen ser jag aluminiumfolie på ena kortsidan som är av trä.

Prydligt bygge säger jag.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-02-16 17:40

Gillart!

För en som är het ovan att bygga elektriska grunkor från scratch - hur stort är ett sånt här projekt? Finns det guider eller kopplingscheman att följa eller måste man vara haj på hur allt funkar och ska sättas ihop själv?

Tänker att det skulle vara ett roligt kvällsprojekt under några veckor. Men jag vill heller inte ta mig vatten över huvudet och antingen inte fatta hur jag ska få ihop det, eller riskera att bränna upp allt när jag stoppar i sladden första gången?

/F

Användarvisningsbild
Robert_66

Re: Hypex UcD180 monoblock klara. (kanske inspiration till n

Inläggav Robert_66 » 2011-02-16 18:54

RogerGustavsson skrev:
Robert_66 skrev:I det andra testet i vardagsrummet ...

En Quad-entusiast! Hur långt har du gått på Bernd Ludwig's väg när det gäller Quad 405? Har du dubblerat utgångstransistorerna? Är enklare att ersätta de befintliga som Keith Snook gör. Schemat på sidan 10 tycker jag verkar vara mest intressant, http://keith-snook.info/Schematics/QUAD ... ion%20.pdf

Det var några år sedan jag moddade Quad405.
Korten behövde repareras efter tidigare ägarens övningar. Effekttrasistorerna byttes till MJ15003, men detta var framtvingat av reparationen. Bortsett från detta gjorde jag nog alla de andra stegen.
Valde B&B Op-ampar OPA604

Användarvisningsbild
Robert_66

Inläggav Robert_66 » 2011-02-16 19:01

Ragnwald skrev:Kul bygge, men jag får obehagliga rysningar när jag ser elektronik i trälådor som inte skärmar.

Funderade en del på hur viktigt det var med skärmning.
Hypex skriver i instruktionen "Provede enough airflow by means of ventilation slots etc."

Signal kablarna har jag genom layouten strävat efter att hålla korta.
230V AC kablage har jag försökt hålla på avstånd från lågnivå och Hypexkorten.
Transformatorn har jag försökt skärman från övrig elektronik.

Det var så jag tänkte.

Användarvisningsbild
Robert_66

Inläggav Robert_66 » 2011-02-16 19:13

frdrk skrev:Gillart!

För en som är het ovan att bygga elektriska grunkor från scratch - hur stort är ett sånt här projekt? Finns det guider eller kopplingscheman att följa eller måste man vara haj på hur allt funkar och ska sättas ihop själv?

Tänker att det skulle vara ett roligt kvällsprojekt under några veckor. Men jag vill heller inte ta mig vatten över huvudet och antingen inte fatta hur jag ska få ihop det, eller riskera att bränna upp allt när jag stoppar i sladden första gången?

/F

Detta är tekniskt sett ett av de enklaste projekten att ro iland.
Detta är ju snarare ett modulbygge än att bygga från scratch.
Kopplingsschema följer med modulerna och kan också laddas hem som pdf från hypex hemsida.
Är du bekymrad över att att det kanske säger zizzafitz kan du såklart satsa på en billigare byggsats med en chip-amp istället. Finns i varianter på t.ex electrokit.se eller från kineser på e-bay.
Tänk bara på riskerna också! Var lite metodisk och gör lite säkerhetschecker med instrumentet så går det nog bra.

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-02-16 19:26

Robert_66 skrev:Detta är tekniskt sett ett av de enklaste projekten att ro iland.
Detta är ju snarare ett modulbygge än att bygga från scratch.
Kopplingsschema följer med modulerna och kan också laddas hem som pdf från hypex hemsida.
Är du bekymrad över att att det kanske säger zizzafitz kan du såklart satsa på en billigare byggsats med en chip-amp istället. Finns i varianter på t.ex electrokit.se eller från kineser på e-bay.
Tänk bara på riskerna också! Var lite metodisk och gör lite säkerhetschecker med instrumentet så går det nog bra.

Tack!

Ja, det _ser_ ju rätt lätt ut på de bilder du lagt upp. Men jag saknar en del grundläggande kunskap för att känna mig helt trygg. Men det kan såklart vara ett ypperligt tillfälle att lära mig mer om hur det funkar. Jag skulle såklart kunna börja med något billigare, men då vill jag ju inte ha slutresultatet :) All in känner jag.

Ska se om jag kan ladda ner kopplingscheman och torrsimma en stund innan jag bestämmer mig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-16 19:39

mike34 skrev:Dom där lådorna skärmar tillräckligt. Sen ser jag aluminiumfolie på ena kortsidan som är av trä.

Hade det suttit folie i den andra änden också, hade jag inte kommenterat.

mike34

Inläggav mike34 » 2011-02-16 19:48

Ragnwald skrev:
mike34 skrev:Dom där lådorna skärmar tillräckligt. Sen ser jag aluminiumfolie på ena kortsidan som är av trä.

Kan ingen rodda i hur det är med spalter och elektromagnetiska våglängder (för hörbara frekvenser) eller hur "det tar sig in"?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Robert_66

Inläggav Robert_66 » 2011-02-16 19:55

avr7000 skrev:Härligt projekt!

Håller själv på med något liknande.
Jag tycker att Hypex UcD 180 låter väldigt bra.

Kondingarna i nätdelen kan ev påverka ljudet, jag och Tux byggde en gång samtidigt ett varsitt UcD400 steg med moduler ur samma batch, likadana 800VA trafos men olika kondingar... vi upplevde att de lät olika.

Stefan

800VA låter mäktigt tycker jag. I synnerhet om det var monoblock ni byggde. Då tillkommer mjukstart antar jag.
Har för mig att jag läste lite här någonstans om ditt projekt. Det var nog en av inspirationskällorna!
Mina förstärkare startas och stoppas via strömbrytaren i förförstärkaren och den vill jag helst inte bränna. Så i den aspekten är ju inte mina beskedliga 120VA trafos någon nackdel.
Sedan kan man ju inte mata på mer än ca 100W i mina elektrostater heller.
Det transformeras ju upp till uppemot 10.000V, om jag inte minns fel, och ännu högre vill man ju inte gå om man inte vill gnista hål i membranen.

Kondensatorerna i mina byggen kan mycket väl varit lite dumsnålhet.
Funderar på att bygga ännu ett par så småningom. Då kan man ju kosta på sig lite mer lyxlir och se om det hjälper.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-16 20:09

Robert_66 skrev:
Ragnwald skrev:Kul bygge, men jag får obehagliga rysningar när jag ser elektronik i trälådor som inte skärmar.

Funderade en del på hur viktigt det var med skärmning.
Hypex skriver i instruktionen "Provede enough airflow by means of ventilation slots etc."

Signal kablarna har jag genom layouten strävat efter att hålla korta.
230V AC kablage har jag försökt hålla på avstånd från lågnivå och Hypexkorten.
Transformatorn har jag försökt skärman från övrig elektronik.

Det var så jag tänkte.

Bra tänkt och trevligt bygge. Gillar det estetiskt. Visst hade jag valt ett annat träslag men principen är trevlig och lätttillgänglig för många. Lite EPS fast för förstärkare. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-16 20:13

Ragnwald skrev:

Ok, hur mycket skärmar 50my tunn alufolie och vid vilka frekvenser? Hur lite skärmar värmeavledningsöppningarna? De gör samma sak fast motsatt.

Jag personligen tror inte det är något stort problem och är det ett stort problem så hör man det. Annars är det inget stort problem. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-02-16 20:24

@Naq: Jag tycker att din förraBildvar bättre!
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-16 20:31

mike34 skrev:
Ragnwald skrev:

Kan ingen rodda i hur det är med spalter och elektromagnetiska våglängder (för hörbara frekvenser) eller hur "det tar sig in"?

Skulle klassD vara imunt mot HF-modulering ner i det hörbara frekvensbandet?

Återgå till DIY-forum