Någon som känner igen?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Någon som känner igen?

Inläggav Amit » 2011-02-22 16:10

denna:

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-02-22 16:14

:D Aha, en Lodisförstärkare :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Inläggav Amit » 2011-02-22 16:24

Ahhh ... berätta mera!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-02-22 17:06

Jan Lodström, alias Janne Lodström, alias Lodis :) Första gången jag kom i kontakt med Lodis var på 70-talet. Han bodde i en liten lägenhet på Linnegatan på Östermalm. Han var troligtvis denna planets mest bohemiska person 8) jag tror att alla som varit hemma hos Lodis kan intyga. En person med mycken humor och stor värme. Han gick tyvärr ur tiden alldeles för tidigt :( RIP.

Vi umgicks en del på den tiden det begav sig och han var mycket omtyckt bland alla krögare på stan. Med tanke på hans övervikt och att han var en smula gammaldags klädd så blev jag alltid lika överraskad hur populär han var i offentlig miljö, men med tanke på den fantastiska karisma och varma utstrålning han hade så var hans popularitet ganska självklar. Han hade myriader med pryttlar hemma :lol: Lägenheten var fylld av gamla prylar och gammalt djunk och rör och komponenter och högtalarelement så det fanns nästan ingen yta att sätta ner foten på för att ta nästa steg utan att trampa på någon komponent. Det var trafos i kylen och kondingar i spisen, eller var det tvärtom. Högarna av skrot gick ända upp till taket. Jag köpte mycket av honom och han byggde en hel del roliga förstärkare åt mig :) bl.a. helbalanserat triodslutsteg utan utgångstraf. 3,5 watt :) men på mina gamla Lowther och tractrixhorn lät den enormt bra. Det var alltid lika roligt att träffa Lodis.

Vid ett tillfälle då Van den Hul var uppe i Stockholm och besökte mig och Harryup, vi var Van den Hul distributör för Sverige på den tiden, så tog jag med Van den Hul hem till Lodis :lol: Han fick en chock. Van den Hul hade aldrig sett något dylikt och ej ens kunnat drömma om att något sådant ens kunnat existera. Då lärde han sig att Lodis var ett original och jämte honom fanns ingen annan. Van den Hul minns händelsen fortfarande :)

Fram till 80-talet så hade Lodis knappt överskridit Stockholms gräns. Solna och Sumpan och Danderyd var ok, men varför skulle man vistas någon annanstans? :) Allt fanns ju innanför tullarna. I mitten på 80-talet så köpte han en gammal avdankad ambulansbil som han körde omkring i :) Det var i den vevan som han upptäckte att den där vägen som gick söderut, den hette E4an, kunde man åka på ganska långt och då drog han till Schweiz och även till andra länder runt omkring. Vi var ofta ute och åt och vi hade en gemensam bekant i Ingemar Ohlsson som efter Lodis bortgång startade en Stiftelse å Lodis vägnar. Många roliga minnen dyker upp. Det var hos Lodis som Stig Carlsson sålde ut en massa gamla prototyphögtalare. Lodis var såsom en typisk gammal Brittisk gentleman. Han hade alltid kavaj med passande byxor, men de var från förra århundradet kändes det som :)

Då vi gick ut och käkade fick vi alltid bästa bord utan att ha beställt och även om Restaurangen var fullsatt och det var inga billiga restauranger vi gick till. Sedan kom personal och krögare och kock ut och språkade. Fantastiska tider. Det var bättre förr skrev Pekka i en annan tråd.

Han byggde massvis med olika rörförstärkare. De sista åren skaffade han sig lokal och butik i Stockholm. Först var det långt ut på Sveavägen nånstans och sedan blev det vid Elfabutiken i Solna där han samarbetad med en annan person som krängde gamla mätinstrument.

Ja, det är vad jag kan berätta så här på stående fot.
Behåll gärna Lodströmmaren. Det fanns bara en Lodis.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2011-02-22 17:12

Fräckt! Alltid kul att läsa när du skriver om "förr i tiden". :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2011-02-22 17:26

kodapa skrev:Fräckt! Alltid kul att läsa när du skriver om "förr i tiden". :)


+1 Härlig läsning. Sitter och flinar. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1599
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Inläggav carpelux » 2011-02-22 17:31

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 06:38, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2011-02-22 17:38

Amit, skriv ut Peters inlägg på papper, rulla ihop och göm i förstärkaren. Den kommer garanterat att låta bättre sen :)

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1599
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Inläggav carpelux » 2011-02-22 17:42

Senast redigerad av carpelux 2011-04-18 06:38, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2011-02-22 21:41

fin apparat och fint skrivet av petersteindl, nu vill jag oxå ha en sådan apparat
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2011-02-22 21:58

petersteindl skrev:..., så tog jag med Van den Hul hem till Lodis :lol: Han fick en chock. Van den Hul hade aldrig sett något dylikt och ej ens kunnat drömma om att något sådant ens kunnat existera. :)

Ja herre jösses, chock var ordet. Var hem till honom på Linégatan, innan han flyttade sin verksamhet. Jag fick vrida kroppen och gå i sidled för att ta mig genom tamburen. Sen upptäckte jag att arbetsrum, sovrum, kök och badrum, var precis lika fullbelamrat. :)
Men vilket mottagande av en tekniskt kunnig, generös och godhjärtad mäniska, man aldrig glömmer.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad
 
Inlägg: 14734
Blev medlem: 2003-11-18

Inläggav profbd » 2011-02-22 22:29

Då lärde han sig att Lodis var ett original och jämte honom fanns ingen annan.

mjae nu känner jag ju inte lodis
men jag känner en annan högtalarkille som jag känner att jag måste sammanföra dig med
din beskrivning av lodis hem stämmer väldigt bra in på
tore fors
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2011-02-22 23:06

Lodis talade bland annat danska på den danska Snickers reklamen. Varför skall man ta en dansk till det då man kan ta en självlärd svensk som aldrig varit i Danmark. Jag ville ha en fjärrkontroll till min Audio Research SP3 och Lodis byggde en med glödlampor som med sin sken påverkade fotokänsliga motstånd. Förstås så funkade det perfekt. En vanlig kommentar ifrån Lodis då han artigt pratade med folk var; "Jo så kan man förvisso tro att det är men så råkar det inte vara".
Lodis är saknad.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2011-02-22 23:10

Härlig historia Peter :)
11010000

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2011-02-23 01:36

profbd skrev:tore fors

Han har något på gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2011-02-23 11:13

Harryup skrev:Lodis talade bland annat danska på den danska Snickers reklamen. Varför skall man ta en dansk till det då man kan ta en självlärd svensk som aldrig varit i Danmark. Jag ville ha en fjärrkontroll till min Audio Research SP3 och Lodis byggde en med glödlampor som med sin sken påverkade fotokänsliga motstånd. Förstås så funkade det perfekt. En vanlig kommentar ifrån Lodis då han artigt pratade med folk var; "Jo så kan man förvisso tro att det är men så råkar det inte vara".Lodis är saknad.

mvh/harryup


jag verkligen önskar att fler hade den hållningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Inläggav Amit » 2011-02-23 12:46

Underbart med din levande beskrivning av "Lodis", tack Peter!

Förstärkaren är inte min, utan en bekants/lärares som arbetat med musikterapi i många år. Just som han bjudit hem mig att lyssna på sin anläggning, gav hans Lodisförstärkare upp ... förmodligen ett trasigt rör ...

/Amit

Användarvisningsbild
gnypp45
 
Inlägg: 1795
Blev medlem: 2009-08-12
Ort: Stockholm

Inläggav gnypp45 » 2011-02-23 13:20

petersteindl skrev:...fylld av gamla prylar och gammalt djunk och rör och komponenter...

Jag ser att den Morelliska stavningen av detta ord börjar accepteras som en de facto-standard här på faktiskt.se. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2011-02-23 13:25

Kommer ur den Danderydska: - djungeltrumman -
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-02-23 14:17

gnypp45 skrev:
petersteindl skrev:...fylld av gamla prylar och gammalt djunk och rör och komponenter...

Jag ser att den Morelliska stavningen av detta ord börjar accepteras som en de facto-standard här på faktiskt.se. :)


Jag gillar Morellos stavning på den typen av ord 8) Det blir lixom mer emfas på uselheten då :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2011-02-23 14:24

petersteindl skrev:
gnypp45 skrev:
petersteindl skrev:...fylld av gamla prylar och gammalt djunk och rör och komponenter...

Jag ser att den Morelliska stavningen av detta ord börjar accepteras som en de facto-standard här på faktiskt.se. :)


Jag gillar Morellos stavning på den typen av ord 8) Det blir lixom mer emfas på uselheten då :)

MvH
Peter


Tvärtom, menar jag. "Junk" är mycket mer uttrycksfullt och direkt på samma sätt som det är mer jävlaranamma i "jävel" är "djävel" eller "djävul". Åke Jävel är för övrigt en jävligt rolig seriefigur.

Bild

Kul att läsa om Lodis!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-02-23 14:29

Amit skrev:Underbart med din levande beskrivning av "Lodis", tack Peter!

Förstärkaren är inte min, utan en bekants/lärares som arbetat med musikterapi i många år. Just som han bjudit hem mig att lyssna på sin anläggning, gav hans Lodisförstärkare upp ... förmodligen ett trasigt rör ...

/Amit


Troligtvis ett rörfel. Ibland kan de vara svåra att få tag på. Erik "Perka" Andersson som också kände Lodis mycket väl men även Ingvar kände Lodis väl och Erik bör kunna ha rör. Han har massor med konstiga rör i hyllorna :) Skriv ner rören som finns i förstärkaren på en lista och skicka till mig eller till Ingvar eller ännu bättre skriv det i tråden. Ingvar har ju också kontakt med Erik. Jag kommer att E-maila till Erik och hänvisa till denna tråd, så får vi se.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-02-23 15:31

Hej Amit

Glada nyheter. Jag har mailat till Perka och han svarade jättefint :) Han har med största säkerhet dessa rör på lager :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2011-02-23 16:11

Finemang för Lodis-ägaren! :D

Mycket intressant och målande historia, Peter!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2011-02-23 18:09

Har någon svarat på vad det är för maskin, då?? 8O
Jag gissar på en supersimpel 6V6-pushpull. enligt något "beprövat" Man-tager-vad-man-hittar-i-kylskåpet-recept.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Inläggav Lasse- » 2011-02-23 20:16

Hej är det någon som har hört och sett gjutgärnskombinationen

Electrophone LOD/DAL-Ström som det skrivs om i Hifi & Musik

nr 10 November 1993 det testas en del olika rörförstärkare

i det nummret.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
DagK
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-02-24

Lodströmförstärkare

Inläggav DagK » 2011-02-25 14:07

Den har tjänat mig i minst 10 år i mitt fyrkanalsystem med supertweeters i ett stort rum. Man sitter i en kupol av ljud - glöm stereobild! Dess 4,5? triodwatt driver utan ansträngning 4 Pioneer Prologue 70 + 30. Rent och klart som ett källvatten. Hoppas nu någon som kan diagnosticera den träder fram! Och tack för historiken om Lodström. DagK

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2011-02-25 16:07

Det är väl den här Lasse menar?I så fall zweimal EL34 och ca 20W.Eller fanns det kanske fler modeller?
Bild

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Inläggav Lasse- » 2011-02-26 01:20

Hej där är den rörförstärkaren som jag menade

Lodström och transformatorlindargeniet Dahlström som lindade

transformatorer åt Lodström.

designen på den lär visst vara nått design arbete på någon högskola

har jag för mig.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-02-26 01:30

Lasse- skrev:Hej där är den rörförstärkaren som jag menade

Lodström och transformatorlindargeniet Dahlström som lindade

transformatorer åt Lodström.

designen på den lär visst vara nått design arbete på någon högskola

har jag för mig.

mvh Lasse-


Japp, designen gjordes av någon på någon högskola. Prova att välta ned försteget qqv. Sedan kan du vända texten 90 grader och därefter kan du jämföra med Quad 33 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster