Moderator: Redaktörer
Renobo skrev:HEj!
Jag ställde samma fråga här på faktiskt och byggde efter de rekomendationer jag fick.
Det blev en SLS 10" i en ca:75 liters låda med basreflexrör. Den delas av min biostärkare och drivs med ett 150 w slutsteg. Tyvärr räcker det inte riktigt till behöver runt 250 w för att ge det jag vill ha. Kompenserar genom att höja utgångnivån på biorecivern.
Lådväggarna är ca: 4cm tjocka och lådorna är uppstadgade innuti samt fylld till 60 -70%.
Det låter jättefint för 1500.- Har jämfört med min 8.000.- AE subb och hembygget skäms inte för sig.
/Krister
edit/ lägger till länk
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=sls+10
boom skrev:Renobo skrev:HEj!
Jag ställde samma fråga här på faktiskt och byggde efter de rekomendationer jag fick.
Det blev en SLS 10" i en ca:75 liters låda med basreflexrör. Den delas av min biostärkare och drivs med ett 150 w slutsteg. Tyvärr räcker det inte riktigt till behöver runt 250 w för att ge det jag vill ha. Kompenserar genom att höja utgångnivån på biorecivern.
Lådväggarna är ca: 4cm tjocka och lådorna är uppstadgade innuti samt fylld till 60 -70%.
Det låter jättefint för 1500.- Har jämfört med min 8.000.- AE subb och hembygget skäms inte för sig.
/Krister
edit/ lägger till länk
Då måste AE suben var ordentligt felbyggd den med
Rangwald och jag har testat en sls 10 i 80liter basreflex med olika dämpmatrial och det är nog det sämsta jag har lyssnat på men i sluten kavitet då fungerar sls 10 bra
Renobo skrev:boom skrev:Renobo skrev:HEj!
/Krister
edit/ lägger till länk
Då måste AE suben var ordentligt felbyggd den med
Rangwald och jag har testat en sls 10 i 80liter basreflex med olika dämpmatrial och det är nog det sämsta jag har lyssnat på men i sluten kavitet då fungerar sls 10 bra
Jag kan ju ingenting om basbyggen utan tog informationen från främst johaneriksson. Han simulerade ett bygge och det såg bra ut på pappret. Det räckte för mig, men det kan ju vara kasst ändå.... Min sub hörs inte i "normala fall" dvs vanlig musik, den ger bara mer tryck i filmljudet. Mitt rum är på 10 m2, jag har ingen aning om hur det låter i ett större rum.
/Krister
nadifierad skrev:
Renobo skrev:Det känns lite pinsamt numåste testa hur det låter med sluten låda...
/K
nadifierad skrev:Renobo skrev:Det känns lite pinsamt numåste testa hur det låter med sluten låda...
/K
Tycker du det låterbra, så kör på det.![]()
Boom & Ragnwald har nog bara provspelat sin låda på Gotland, och alla vet ju att omgivningen spelar stor roll för ljudet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster