Dämpning av min kommande 3-vägare, behöver lite hjälp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Dämpning av min kommande 3-vägare, behöver lite hjälp

Inläggav Jonka_ » 2011-02-26 11:41

Hej allesammans,

Sökte lite på forumet men fann inte riktigt det jag var ute efter.

Ja jag är ju då bara i planeringsfas i mitt projekt, Men funderade lite kring dämpning man skulle använda sig av.

Högtalaren är ju en 3-vägare, Där 2st 6½ " basar kommer jobba i en 65L låda och mellanregister i en 10L låda.

Har ni några förslag på hur jag skulle kunna dämpa min låda och med vad?

Har sett lite olika lösningar och ibland ser man dom som använder sig av flera olika material i samma låda, Med t.ex Blyfoliematta fasst på väggarna och sedan någon annan typ av fyllning.

Vad anser ni om detta? Kan man luska sig fram till ifall man kommer behöva mycket dämpmaterial eller lite? Och kanske också vilken sorts material som skulle passa?

Jag vill inte snåla in på en sån viktig sak, efterssom jag kommer lägga stor tid på detta, Så vad ni än kan rekomendera, så är det av intresse

Tack på förhand
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-26 11:48

Kanske någon har erfarenhet av att använda detta?

http://www.swedac-acoustic.se/sidor/stomljuddamp.htm#DG A2

Min konstruktion kommer bygga på flera lager med böjd 6mm MDF, alltså borde det funka rätt fint med sånt här emellan varje lager.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-26 11:55

Om du kör på dämplim, vilket är jättebra, så blir det helt onödigt med bitumenmatta, utan du kan sedan koncentrera dig på absorbenterna i lådan.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-26 13:45

paa skrev:Om du kör på dämplim, vilket är jättebra, så blir det helt onödigt med bitumenmatta, utan du kan sedan koncentrera dig på absorbenterna i lådan.

Okej, tack för svaret

Är det något i stil med den jag länkade till ?

Så man kan först limma ihop hela konstruktionen sen lägga på ett tunt lager sådan på innerväggarna i lådan också?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-26 14:18

vilken typ av dämpning menas, luftljud eller stomljud eller annat eller allt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-26 14:49

celef skrev:vilken typ av dämpning menas, luftljud eller stomljud eller annat eller allt?

Det som kan vara nödvändigt :)

Kan inte så mycket om detta

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-26 15:41

Jonka_ skrev:
paa skrev:Om du kör på dämplim, vilket är jättebra, så blir det helt onödigt med bitumenmatta, utan du kan sedan koncentrera dig på absorbenterna i lådan.

Okej, tack för svaret

Så man kan först limma ihop hela konstruktionen sen lägga på ett tunt lager sådan på innerväggarna i lådan också?

Dämplimmet fungerar bara mellan skikten. Det är inget man använder på ytan.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-26 16:25

RogerGustavsson skrev:
Jonka_ skrev:

Okej, tack för svaret

Dämplimmet fungerar bara mellan skikten. Det är inget man använder på ytan.

Okej, Då kan det absolut vara något att satsa på efterssom väggarna kommer bestå av 3-4 lager..

Så då behöver jag endast som paa skrev, satsa på det material som ligger i lådan, som gullfiber eller fårull t.ex

Någon som har någon bra sida om detta, där man kan läsa lite om de olika ? Jag har ingen aning om vad som är bäst, Har hört gullfiber bortsett från det faktum att det inte är hälsosamt i BR konstruktioner.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-26 16:47

Läste nu ytterliggare en intressant sak, Ska man alltså inte skruva ihop skivorna om man har dämplimm emellan?

Jag kan inte tänka mig att min konstruktion skulle klara sig så bra med endast dämplimm =/, Nu vet jag iofs inte hur starkt limmet egentligen är, Och inte heller har jag kollat styvheten på 6mm MDF skivor, Men det känns som att risken att det skulle fjädra ut finns om man inte skruvar in det yttersta lagret in i stommen på konstruktionen.

Vad vet jag, någon kanske kan upplysa mig om detta?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-26 16:53

Jonka_ skrev:

Okej, tack för svaret

Japp, det limmet är det som brukar användas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-26 16:59

Nej, skruvar skulle "kortsluta" dämpskiktet. Du får ge sidorna sin böjda form innan du limmwr ihop dem. Du gör det inte lätt för dig med dina böjda sidor! Hur många skikt av 6 mm MDF har du tänkt använda? Det behöver inte vara dämplim mellan alla. Sedan ska väl limskiktet vara ca 1 mm tjock eller så? Billigt är nog inte dämplimmet heller...

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-26 18:12

RogerGustavsson skrev:Nej, skruvar skulle "kortsluta" dämpskiktet. Du får ge sidorna sin böjda form innan du limmwr ihop dem. Du gör det inte lätt för dig med dina böjda sidor! Hur många skikt av 6 mm MDF har du tänkt använda? Det behöver inte vara dämplim mellan alla. Sedan ska väl limskiktet vara ca 1 mm tjock eller så? Billigt är nog inte dämplimmet heller...

Jag hade tänkt börja med 3 lager MDF, Men hur jag ska få den böjda formen utan att dra dom med skruv är en bra fråga, Och att det sen ska hålla.

Tror du något av dom 3 lagren har störst betydelse?, Om man skruvar det första och kanske det andra, Kanske man enbart skulle limma på det sista.

Eller nu kom jag på kanske en ännu bättre sak i skrivande stund, Om man lägger dämplimm mellan alla lager, men dom 2 inre lagren har en uppborrad diameter som är ett par mm grövre än skruven man tänkt använda, Då kommer inte skruven komma i kontakt med dom inre MDF skivorna utan gå raka vägen till stommen .. Där har vi re!!

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-26 18:13

paa skrev:
Jonka_ skrev:

Okej, tack för svaret

Japp, det limmet är det som brukar användas.

Har mailat om ett pris för 2L, vi får se vad dom säger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-26 19:23

Jonka_ skrev:
RogerGustavsson skrev:Nej, skruvar skulle "kortsluta" dämpskiktet. Du får ge sidorna sin böjda form innan du limmwr ihop dem. Du gör det inte lätt för dig med dina böjda sidor! Hur många skikt av 6 mm MDF har du tänkt använda? Det behöver inte vara dämplim mellan alla. Sedan ska väl limskiktet vara ca 1 mm tjock eller så? Billigt är nog inte dämplimmet heller...

Jag hade tänkt börja med 3 lager MDF, Men hur jag ska få den böjda formen utan att dra dom med skruv är en bra fråga, Och att det sen ska hålla.

Tror du något av dom 3 lagren har störst betydelse?, Om man skruvar det första och kanske det andra, Kanske man enbart skulle limma på det sista.

Eller nu kom jag på kanske en ännu bättre sak i skrivande stund, Om man lägger dämplimm mellan alla lager, men dom 2 inre lagren har en uppborrad diameter som är ett par mm grövre än skruven man tänkt använda, Då kommer inte skruven komma i kontakt med dom inre MDF skivorna utan gå raka vägen till stommen .. Där har vi re!!

Dämplimmet gör bäst verkan i centrum av panelen.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-26 19:35

Dämplimmet gör bäst verkan i centrum av panelen.

Menar du enbart det mittersta lagret eller i centrum av själva skivorna? Alltså inte så stor inverkan ut mot kanterna?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-26 19:41

Jag menar mittersta lagret, men det måste täcka hela ytan.Ett jämt antal lager är alltså att fördra framför ett udda, men om man har tre lager så får man väl dämplimma båda spalterna.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-26 23:25

Ja det verkar finnas mycket delade meningar kring dämplimm, Frågan är om det inte framkallar mer problem än vad det gör nytta..

Tänker t.ex om man skulle använda ganska tajta stagningar så borde man väll kunna känna sig ganska trygg ändå.

Det kan bli så att jag skippar MDF och bygger med flera lagers 4 eller 7mm plywood

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... x?id=51612

Borde bli riktigt stumt om man lägger fler lager av sån.

Men nog om stomdämpning, Vad anser folk här på faktiskt.se vara den mäst fördelaktiga metoden av akustisk dämpning inne i lådan?

Tar gärna tips och ideèr på allt som rör detta för att få det till en så lyckad konstruktion som möjligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-27 10:51

Plywood av billigare sort har väl svarade skikt, sådana som gör att ytan spricker? Vad ska du ha för ytfinsish på dina lådor? 3-4 mm MDF är ett alterantiv. Dämplim är effektivt men det är ju inget måste beroende på hur lådan konstrueras. Vill man inte använda dämplim kan man göra ett lamniat av material med olika egenskaper. Stÿvt+dämpande+styvt i flera lager.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-27 11:11

RogerGustavsson skrev:Plywood av billigare sort har väl svarade skikt, sådana som gör att ytan spricker? Vad ska du ha för ytfinsish på dina lådor? 3-4 mm MDF är ett alterantiv. Dämplim är effektivt men det är ju inget måste beroende på hur lådan konstrueras. Vill man inte använda dämplim kan man göra ett lamniat av material med olika egenskaper. Stÿvt+dämpande+styvt i flera lager.

Den plywood jag tittade på som var 4mm kostade 350kr för en skiva.

Finnishen kommer vara Faner på sidorna, topp och baksida, Med en baffel av något finare träslag som kommer lackas. Visste inte att MDF fanns i änny tynre än 6mm, Det ska jag kolla upp.

Det där om skivor med olika egenskaper är nog ingen dum idè, Vet du något exempel på vad man har använt?

Du kan se hur lådan kommer byggas här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=42736

Den är ritad med 3*6mm sidor

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-27 12:46

Såg att det fanns mycket intressant på denna sida

http://www.kuntze.se/index.asp?sidid=27 ... +cellplast

Kanske man skulle våga sig på att prova något sånt mellan dom olika skikten, Bord ju inte få en negativ inverkan kan man tycka

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-27 14:24

Vad får dig att tro att en laminering med ett skummat material tagit på en gissning skulle ge bättre resultat än dämplimmet som är framtaget för att dämpa plywood så bra som det överhuvudtaget är möjligt?

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-27 15:38

paa skrev:Vad får dig att tro att en laminering med ett skummat material tagit på en gissning skulle ge bättre resultat än dämplimmet som är framtaget för att dämpa plywood så bra som det överhuvudtaget är möjligt?

Jag har väll inte sagt att det skulle ge bättre resultat.

Det verkar bara vara lite delade meningar kring det där limmet i fråga, Och alla har inte blivit helt nöjda med resultatet.
på någon sida så hade en kille limmat 2 skivor, sågat ett tvärsnitt och visat, Det var väldigt porigt och inte alls som han hört det skulle vara.
Men det kan ju ha varit fel metod han använt sig av.

Sen tror jag det blir ganska svårt i mitt fall med dom böjda sidorna att dra ihop det, Om man inte har någon lösning med bra distanser.

Såg någonstanns att man tipsades om att använda 1mm nylonlina och lägga emellan och sedan dra ut den när det torkat.

Om man skulle använda sig av limmet i fråga, Tror du man skulle kunna göra så som jag skrev tidigare (angående dom inre skikten) hål med större diameter än skruven, För att den inte ska leda vidare vibrationerna?

Skulle behöva se någon som byggt med sådan mer i detalj.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-28 15:48

Trisst, Nu när man äntligen är ledig och kan lägga lite större tid i detta planerande så jobbar alla andra.

Finns det ingen som har några smarta åsikter och tips om detta?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-28 15:54

Tycker du lägger väl mycket krut på själva lådans form. Gör en vanlig rätvinklig med dubbelväggar med dämplim imellan. Det kan vara bra för att få ett um om vilken potential högtalaren har. Att ge sig i kast med en form som egentligen bara har betydelse för utseendet känns mera som möbelsnickeri... Ja, ja, hårt uttryckt men så tänker jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-28 15:56

Min stora undran är nog - har dämplim verkligen tillräckligt limmande egenskaper nog för att hålla ihop skivor byggt på det viset? Är det inte mer i "låda i låda" kostruktioner där saker hålls på plats av sig själv?

Påstår inget - bara undrar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-28 16:27

RogerGustavsson skrev:Tycker du lägger väl mycket krut på själva lådans form. Gör en vanlig rätvinklig med dubbelväggar med dämplim imellan. Det kan vara bra för att få ett um om vilken potential högtalaren har. Att ge sig i kast med en form som egentligen bara har betydelse för utseendet känns mera som möbelsnickeri... Ja, ja, hårt uttryckt men så tänker jag.

Anledningen till det är såklart att jag tycker det är väldigt roligt att snickra, Och då såklart lägga stor tid på det. Känns alltid tråkigt när man väl är klar och inte får pula nå mer :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-28 16:28

Nattlorden skrev:Min stora undran är nog - har dämplim verkligen tillräckligt limmande egenskaper nog för att hålla ihop skivor byggt på det viset? Är det inte mer i "låda i låda" kostruktioner där saker hålls på plats av sig själv?

Påstår inget - bara undrar.

Det undrar jag också, En av anledningarna till att jag blivit lite skeptiskt till den lösningen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-28 16:28

Tror nog att dämplimmet håller ihop bra men givetvis är en låda-i-låda att föredra. QLN's Q-Board var väl MDF med dämplim i mellan? En kompis byggde sina magnetostater med dämplimmade MDF-skivor. Blev extremt stabilt och knappt flyttbart....

Det är till att tycka om snickeri? Finns förstås andra sätt att tillverka böjda sidor på. Har visats här på forumet tidigare.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-02-28 16:33

Men när behöver man använda sig av dämplimm?

Somliga säger ju att om man gör ett bra jobb med val av material, konstruktion och utformning så kan man strunta helt i dämplimm.

Har bitumenmatta samma funktion som dämplimm fast kanske sämre verkningsgrad? Eller är det olika saker

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-28 16:38

Bitumin är inte samma sak. Det är en matta man kan klistra på insidan av lådan. Tycker det verkar vara en sämre lösning. (På min bil gjorde de ingen som helst nytta...)

Nästa

Återgå till DIY-forum